Ryhmä Hau ja lapsen ikä
6v poikani tykkää katsoa Ryhmä Hauta. On tykännyt jo 3-vuotiaasta saakka. Pitää myös Oktonauteista ja näistä aamun piirretyistä yleensäkin. Vaimoni on jostakin syystä nyt ottanut Ryhmä Hau:n "hampaisiinsa" ja jatkuvasti kertoo kuinka pojan ei pitäisi sitä katsoa ja se on nuoremmille. Kertoo kuinka hänen ystävänsä hämmästelevät että "Teidän poika vielä katsoo sitä?". Kysynkin joka kerta että mikä siinä on hänelle vahingollista ja hän ei osaa sanoa mitään, kertoo vain kuinka hänen pitäisi katsoa jotakin kehittävämpää. En ole mitenkänä näitä "kehittävämpiä" ohjelmia vastaan, mutten näe siinä mitään väärää että poika katsoo piirrettyä, joka promoaa ystävyyttä, rehellisyyttä ja auttavaisuutta. Nyt poika ei uskalla katsoa sitä kun vaimo on paikalla. Tuntuu että vaimolleni on tärkeämpää se, mitä muut ajattelevat kuin mitä lapsi oikeasti haluaa. Itse en ole sitä pojalta kieltänyt, kun en näe siinä mitään väärää. ymmärrän myös tarpeen että vanhempien pitää vetää yhtä köyttä ja olla lapsen suuntaan yksimielisiä. Me myös lainaamme kirjastosta näitä "kehittävämpiä" piirrettyjä, kuten Olipa kerran elämä, ja muita sen sarjan DVD:tä.
Olenko tässä ihan hakoteillä? Pitäisikö minun vain kategorisesti kieltää Ryhmä haun katsominen lapselta jotta olemme vaimon kanssa "yhdessä rintamassa"? Vai olenko ajattelematon ja lepsu?
Kommentit (17)
Höh. Paljon järkevämpää katsottavaahan Ryhmä Hau on, jos vertaa vaikka Ninjagoon, supersankarisarjoihin tai muihin taistelusarjoihin, joita tuon ikäiset pojat usein mielellään katselevat.
Katson säännöllisesti Ryhmä Hauta. Olen 47.
Voi ristus:) Meiläl 13v sattui kääntämään kanavaa yksi ilta telkkarista just kun Pikku Kakkonen tuli ja katseli ihan innoissaan sen ja vielä ääneen kehui, että "vitsi tää oli hyvä sarja, mä muistan tän". Silminnähdne nautti kun katseli niitä ja muisteli, en kyllä osannut yhtään nähdä tuota pahana. Ja esikoinen, 18v, rentoutuu katsomalla Disneyn piirettyjä: Autot, Dumbo, Pinokkio jne. Kait tästä on nyt sit vaan todettava, että totaalisesti olen vanhempana epäonnistunut.
Meillä lapsi myös juuri 5-6-vuotiaana tykkäsi eniten Ryhmä Hausta ja Oktonauteista. Nyt 7v ja ekalla ja Pikku Kakkonen kiinnostaa koko ajan vähemmän.
Eihän 2-3 vuotias jaksa edes välttämättä katsoa koko ohjelmaa (olla paikoillaan). Vaimosi on outo.
Meilläkin vielä välillä katsotaan, jos sattuu telkkarista tulemaan. Samoin muita lastenohjelmia. Ja lapset 7v ja 8v. Poika ei ole pariin vuoteen enää halunnut ryhmä hau vaatteita pitää, ninjago on se juttu nyt. Tai ollut jo sen pari vuotta. Tyttö taas välillä on pitänyt vielä jotain ryhmä haun paitoja, mitkä vielä mahtuu. Ja on siis 8v. Samoin my little pony on vielä ok.
Tää nimi on nii hämmentävä. Puheessa kun Ryhmä Hauta kuulostaa samalle kuin ryhmähauta.
Ostetaanko Nicoliinalle Ryhmä Hauta joululahjaksi?
Jos katselisi vielä Teletappeja, niin ymmärtäisin vaimoasi. Ryhmä Haussa ei mitään vikaa.
Mä katsoin yläasteella noita aamun piirrettyjä. En siis osaa oikein samaistua vaimosi ongelmaan :D
Itse olen 66 ja katson ryhmä Hauta, en tosin ihan yksin mutta ihan mieluusti lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Katson säännöllisesti Ryhmä Hauta. Olen 47.
Meinasin tulla sanomaan samaa, mutta olen vasta 43.
M43
Meidän 7v katsoo sekä leegoja, ryhmä hauta, pikku kakkosta ja disneyn piirrettyjä.
Kotimaassani Saksassa tuota nimenomaan mainostetaan "esikoulusarjana".. Eli ymmärtäisin että silloin puhutaan erityisesti kohderyhmästä 5-6v. Oma lapseni on vasta 2v mutta silti katsoo sitä silloin tällöin mielellään ja muutenkin tuntuu että sarja on suosittu monenikäisten joukossa. Eihän tuosta mitään haittaakaan voi lapselle olla, hyväntuulinen sarja kaikin puolin :)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että vaimolleni on tärkeämpää se, mitä muut ajattelevat kuin mitä lapsi oikeasti haluaa.
Valitettavan yleistä, omia epäonnistumisia yritetään paikkailla lasten kautta. Niinkin sitten saattaa vähän myöhemmin käydä että äippä jääkiekkokaukalon reunallla kirkuuu naama punaisena kunnes pieni miehen alku luistelee siihen kohdalle ja huutaa niin paljon kuin keuhkoista lähtee että "Painu ämmä v..uun!" (Yhden tasan tällaisen tapauksen tiedän ja varmaan on monia muita saman suuntaisia).
Meidän lähes 7v katselee ryhmä hauta ja satunnaisesti katselee myös sarjaan liittyviä leluja kaupassa. Ei tosin suhtaudu siihen enää samalla intohimolla kuin pienempänä.
Ei ne kaverin lapset ole mitään standardilapsia joiden mukaan pitäisi elämää elää. Ei tee kenenkäään itsetunnolle hyvää, että toisen kiinnostuksenkohdetta mollataan.
Puolusta poikaasi!
Pidä pojan puolia, vaimosi on väärässä tässä. Ei poikasi tehtävä ole tehdä vaikutusta äitinsä kavereihin, vaan olla oma itsensä.
Lapsesi saa aivan rauhassa katsoa Ryhmä Hauta. Vaimosi on väärässä.