Te jotka edelleen käytte baareissa, voisitteko kertoa miksi se on niin tärkeää?
Eikö voisi nyt pitää pari kuukautta taukoa pahimpaan aikaan?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en kävisi? En aio muuttaa elämääni jonkun koronan takia.
Eikä ilmeisesti muiden elämät paljon kiinnosta.
Joka kerta tää sama kaava. Voisitko kertoa, että miksei muiden elämät kiinnostaisi? Millä lailla muka baarissa kävijä olisi jotenkin itsekäs? Miksi kuvittelet, että se baarissa kävijä ei osaisi muissa tilanteissa pitää turvavälejä tai että ylipäätään tapaisi missään vanhuksia?
En voi käsittää tuota logiikkaa, että baarissa kävijä automaattisesti tartuttaisi jonkun random-mummon kauppareissulla. Jos ei riskiryhmäläiset osaa pitää turvavälejä, niin ei se sen baarissa kävijän vika ole. Ja onko niitä baaritartuntoja edes juurikaan ollut viime aikoina ja ylipäätään? Eipä ole ollut.Ei tulisi mieleenkään lähteä baari-illasta jonnekin hoivakotiin eikä mulla siellä ketään olisikaan. Jos kauppareissulla joku random riskiryhmäläinen tunkee iholle, niin se on kyllä sen oma vika. Mutta eihän mulla muuten ole edes sitä koronaa ja baarissa käyn juomassa alkoholia ja juttelemassa.
Eihän siinä mitään estettä olekaan, jos käytät arjessa maskia/etäisyyttä ja välttelet turhaa sosiaalista kontaktia. Vaan kuinka moni näin tekee?
Epäilen ettei ruokakauppa ole mikään merkittävä leviämispaikka, mutta esim. julkinen liikenne, kahvilat ja urheilupaikat sitä kyllä ovat. Eli vältteletkö siis näissä paikoissa käyntiä baarissa käynnin jälkeen 5 päivää? Esimerkiksi liikuntapaikoissahan on ollut kohtuullisen paljon altistumisia. Eli minusta on ihan ok, jos käytte baarissa kunhan kaikki käyttäytyvät vastuullisesti sieltä tultuaan, käytännössä siis vähintäänkin vältellä paikkoja jossa muut voivat sairastua, mikäli nappasit Koronan baari-illasta.
Eikö olisi järkevmnpää pysyä poissa urheilupaikoista, jos kerran niissä on paljon tartuntoja?
Niistä olisikin hyvä pysytellä poissa, uimahalleissa, ryhmäliikuntapaikoissa ja punttiksilla on kaikissa ollut altistumisia. Minulla on myös tuttu, joka sai Koronan jumppatunnilla.
Itse kannatan tässä terveen järjen käyttöä. Jos toimit muuten järkevästi ja vastuullisesti niin miksei baariin meno olisi ok. Ongelmia syntyy vasta siinä vaiheessa kun henkilö ei noudata rajoituksia ja kiertää sosiaalisesta tilanteesta toiseen. Vaasassa taidettiin syksyllä todeta, että koulun antamista rajoituksista ei ole mitään hyötyä jos iltaisin mennään eri porukoilla baariin ja unohdetaan rajoitteet. En siis välttämättä kieltäisi baareilua, mutta sanoisin että järkeä pitää käyttää ja varovainen on syytä olla sielläkin.
Jos katson nyt vaikka altistumiset kannasta viimeisimpiä tapauksia, niin tuoreimmat altistumiset ovat hotellista, ruokaravintoloista, pubista, kaupasta ja kuntokeskuksesta eli aika lailla paikoista jotka ovat meille kaikille olleet arkea. Itse en baariin kaipaa, mutta treenit olen taas laittanut tauolle ja se kyllä kaihertaa, onneksi kotona pystyy sentään jotain tekemään vaikkei se sama asia olekaan.
Alle 60vuotialle normaali kausi-influenssa on vaarallisempi tauti. Ei sitä olla oltu baareista pois vaarallisemman kausi-influenssankaan takia, niin olla tämänkään takia.
Toivottavasti rokotetta saadaan nopeasti markkinoille, niin saadaan nämä turhat rajoitukset pois.
Koronaan kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta. Kuolleista, joista tällä hetkellä on saatavilla tarkempia terveystietoja, valtaosalla (yli 90 prosenttia) oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia.
Tanskan Serum instituutin julkaisussa Epidemiologisk trend og fokus: dødelighet, jossa on verrattu kuolleisuutta Cov-19 -tautiin ja kuuteen edelliseen kausi-influenssaan on nähtävillä että, alle 60-vuotiaiden keskuudessa influenssa on tämän mukaan selvästi tappavampi, joskin ei sekään kovin tappava.
Hallitus ja terveysviranomaiset haloo. Laittakaa nyt juottolabaarit kiinni, vain take away on ok sekä päivällä lounaspaikat sekä rekkamiehille ymv huoltoasemien baarit. Laittakaa myös maskipakko ainakin tänne pk-seudulle. Täällä on niin paljon urpoja jotka eivät noudata suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten väellä on rahaa baarin antimiin! Minulla ei ole.
Monet käy siellä vaikka ei olekaan varaa, sitten kerjätään fb-jouluavussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te välitä siitä kuinka voitte levittää tautia muihin ihmisiin, omiin lapsiinne, vanhempiinne, isovanhempiinne, krapulamätön myyjiin ja mielettömän suureen joukkoon ihmisiä joita tapaatte tartuntanne ja sairastumisenne välisenä aikana?
Olemmeko todellakin tulleet täydellisen välinpitämättömiksi muiden hyvinvoinnista, emmekä välitä vaikka kapakkailtamme seurauksena joku ihminen kuolee?
Koronaan on kuollut reilusti alle 400 ihmistä tänä vuonna ja tavalliseen kausi-influenssaan voi kuolla vuodessa helposti 2000 ihmistä.
Ajan omalla autolla tai pyöräilen, en käytä julkisia. En myöskään käy kahviloissa. Salilla kyllä käyn, mutta siellä turvavälit on helppo pitää, kun ihmisiä siihen aikaan on aina ollut max 10. Lisäksi jokainen puhdistaa laitteet aina ennen käyttöä. Tällä hetkellä olen lomautuksella, joten työkontaktejakaan ei tule. Joten se, että jos sattuisi käymään ihme ja jostain sen koronan saisin, niin en kyllä saisi tartutettua mitenkään ketään riskiryhmäläistä tai riskiryhmän kanssa työskentelevää. Tosin tässä on käyty baareissa ihan normaalisti keväästä asti eikä ole paljon koronaa näkynyt edes tuttavapiireissä, joten en väittäisi, että baarissa käynti olisi sen vastuuttomampaa kuin teatterissa tai leffassa käyntikään.