En kestä työkavereiden kitinää rahapulasta
Työpaikallamme on sääntö ettei lounastauon aikana saa puhua työasioista, koska se on palkatonta aikaa. Asia on sinänsä ok minulle, mutta kummasti puheet pyörivät jatkuvasti rahan ja varsinkin sen puutteen ympärillä. Olemme kuitenkin keskipalkkaisia ja monella on puoliso jakamassa kustannuksia. Itse olen yksinhuoltaja, mutta silti rahani riittävät mukavasti kiinnostaviin asioihin. Lapsilla on kohtuuhintaiset ja mielekkäät harrastukset, jotka eivät kuitenkaan vie kaikkea vapaa-aikaa.
Työkavereilla tuntuu sen sijaan kaikki raha menevän "arjen pakollisiin laskuihin" ja vapaa-aika paikasta toiseen suhaamiseen. Toisaalta he puhuvat siitä miten pitäisi säästää, mutta mistään ei haluta luopua. Kerron esimerkin eräästä työkaverista, joka kertoo käyvänsä kampaajalla, ripsihuollossa, kynsihuollossa ja omistaa auton ja sitten ihmettelee, kun ei ole rahaa. Seuraavassa lauseessa hän mainitsee miten on taas hakenut postista Booztin, Zalandon, Henkkamaukan yms paketin. Kun kysyin häneltä, että oliko ostokset välttämättömiä niin kuulema oli, kun hän tarvitsi sitä tätä ja tuota. Mutta taas rahat on loppu, eikä hän ymmärrä miten voisi säästää yhtään. Hän myös on tuonut esiin, että kaipaisi säästö- ja sijoitusvinkkejä, mutta mikään ei kelpaa. Kuitenkin on pakko saada ostettua kaikkea uutta ja ostaa aina vaan kalliimpaa ja hienompaa. Lapsilla on kalliit harrastukset. Eräs työkaveri kertoo, että hänen on pakko käydä joka päivä työpaikkaruokalassa lounaalla, koska se auttaa häntä jaksamaan työssään paremmin. Toisessa lauseessa hän taivastelee, kun "rahaa vaan menee".
Pakko myöntää, että ennemmin keskustelisin työasioista, kuin jatkuvasta rahavalituksesta. Minua ei haittaisi keskustella rahasta, mutta jatkuva valitus sen puutteesta on turhauttavaa, kun moni tuntuu olevan sitä mieltä ettei omassa taloudessa ole mitään rahareikää ja kaikki kulutus on ehdottoman tärkeää.
Kommentit (65)
Työnantaja voisi järjestää elämänhallinnan koulutuksen kaiken sen työhyvinvointi höpinän tilalle..
Tuo on niin raskasta kuunneltavaa. Monilla hämärtyy tuo rahan käyttö ja elintasonsa. Monet pitää itsestään selvänä, että omistetaan talo, mökki, 2 autoa ja vene. Itselle tuollainen elämä olisi jo varakkuutta. Tuntuu kornilta kuunnella yhden tuollaisen kaverin valitusta, että ei ole ylimääräistä rahaa joka omistaa nuo kaikki. Itse en edes valita rahan vähyyttä vaikka asun vuokralla eikä minulla ole edes autoon varaa. Mutta vähän särähtää korvaan kun ihmiset oikeasti valittaa rahanpuutteesta vaikka omaisuuttakin on ja kaikki mukavuudet.
Samat fiilikset oli entisessä työharjoittelupaikassa. Eräs päällikkö vinkui, että rahat ei riitä mihinkään vaikka asui miehensä kanssa kahdestaan jo maksetussa omakotitalossa ja lapsetkin olivat ajat sitten lentäneet pesästä.
Mun palkka: ilmainen lounas ja opintotuki.
Masentava aihe.
Ei jaksa.
Joskus aikanaan oli työparina "voivittu".
Sen muistelu saa tuntemaan nykyisen yksinäisen työn ihan kivaksi.
Mitään ei velaksi osteta, ei edes velkavivulla. Riskinsietokykyni on miltei olematon. Se on ehkä hyvä asia.
No ei se mitään jos joku pienipalkkainen osastosihteeri valittaisi huonoa palkkaa. Julkisen sektorin huonoa palkkaa valittavat kuitenkin yleensä ne ihmiset, joilla tulot ovat reilusti yli 5 000 euroa kuukaudessa.
Meillä samaa. Valtaosalla meillä kuitenkin melko hyvät palkat työn vaativuuteen nähden +3500€ bruttona. Toki ihan keskituloisia, mutta sitä jatkuvaa ininää ja vininää, kuinka nyt ei ole varaa tähän ja tuohon... Kaikki ajelee uusilla autoilla, käydään lomamatkoilla (poikkeus tietenkin nyt), harrastetaan, asutaan mukavasti ja saadaan päivittäin vatsat täyteen ruokaa. Jos oikeasti tuntuu siltä, ettei "rahat riitä mihinkään", niin olisi kyllä paljonkin karsittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin raskasta kuunneltavaa. Monilla hämärtyy tuo rahan käyttö ja elintasonsa. Monet pitää itsestään selvänä, että omistetaan talo, mökki, 2 autoa ja vene. Itselle tuollainen elämä olisi jo varakkuutta. Tuntuu kornilta kuunnella yhden tuollaisen kaverin valitusta, että ei ole ylimääräistä rahaa joka omistaa nuo kaikki. Itse en edes valita rahan vähyyttä vaikka asun vuokralla eikä minulla ole edes autoon varaa. Mutta vähän särähtää korvaan kun ihmiset oikeasti valittaa rahanpuutteesta vaikka omaisuuttakin on ja kaikki mukavuudet.
No eihän sitä rahaa jääkään tuolla menolla. Tulee kalliimmaksi, mitä jos asuu vuokralla omistamatta mitään. Se että omistaa jotain, tietää aina myös kustannuksia verojen, remonttien ym. mukana.
Minua ärsyttää kun olen saamassa perinnökseni hevonkuusesta mökin, johon ei tule juoksevaa vettä. Porukat eivät halua myydä sitä eikä se juokseva vesikään tule kyseeseen mökkifiiliksen takia. Itse tiedän että en tule ikinä saamaan sitä kaupaksi, sillä ihmiset eivät enää halua omistaa sellaista riippakiveä. Lisäksi ilmastoasiat vaikuttavat myyntiin, nykyään on noloa autoilla tai lentää lomalle. Tällä hetkellä mökin + tontin arvo on n. 280000 euroa mutta en tule sillä vaurastumaan ikinä.
Tuohon on helpointa vain mennä mukaan. Saatat saada kusip**n maineen, jos ryhdyt opettamaan miten rahaa käytetään, ja että mitkä ovat haluja ja mitkä tarpeita.
Se, joka ei ymmärrä noiden kahden eroa, ei todennäköisesti osaa nauttia ei tarpeiden eikä halujen tyydyttämisistä. Parastahan olisi, että ihminen olisi onnellinen jo siitä, että tarpeet tulevat täytetyiksi.
Itsellä on onni, että on toinen yh minun lisäkseni, jonka kanssa lounastauolla pyritään joka viikko keksimään uusia tapoja säästää sillä viikolla. Tutkitaan tarjoukset, Nettikirpparit yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se mitään jos joku pienipalkkainen osastosihteeri valittaisi huonoa palkkaa. Julkisen sektorin huonoa palkkaa valittavat kuitenkin yleensä ne ihmiset, joilla tulot ovat reilusti yli 5 000 euroa kuukaudessa.
Tuntuu suoranaisesti esimiehen puhtaalta vittuilulta niitä pienemmällä palkalla puurtavia alaisia kohtaan. Julkisella sektorilla palkat ovat yleistä tietoa.
Ihmiset nyt vain yleisesti ottaen ovat ahneita typeryksiä, joille mikään ei riitä. Nälkä kun kasvaa syödessä ja siksi usein nämä eniten tienaavat valittavatkin kaikista eniten. Ovat mitoittaneet elämäntyylinsä niin överiksi, että joutuvat stressaantuneina velkaista arkeaan elämään. Kaikkea on, mutta silti ei ole mitään.
Mun työkaveri valittaa aina kun rahat ei riitä ja asuminen on niin kallista. Lopetan tämän valitusvirren nykyisin aina lauseeseen: Vaihda pienempään asuntoon. Oikeesti, ei yksi ihminen tarvi 3h+K, itse asun kaksiossa ja pärjään mainiosti. Lisäksi hänellä riittää kyllä rahaa tupakkaan.
Entinen ystäväni oli aivan samanlainen. Hän alkoi koko ajan puhumaan negatiiviseen sävyyn siitä kuinka epäreilua on että minä ja kumppanini olemme matkustaneet hänen unelmiensa maahan jo kolme kertaa (12 vuoden sisällä siis..) ja kun taas hänellä ei ole vieläkään ollut varaa matkustaa sinne miehensä kanssa. Heillä on tälläkin hetkellä vähintään yhtä isot tulot kuin meillä, mutta tämä ystäväni ostaa jatkuvalla tahdilla valtavia määriä turhia merkkivaatteita ja esim kalliita tuoksukynttilöitä ym ei todella tarpeellista ja kulutusluottoa yrittää maksella koko ajan pois vaikka ei lopeta yli varojensa elämistä. Sanoin monta vuotta että me olemme säästäneet näihin matkoihin juuri kaiken muun kuluttamisen kitkemisellä ja ihan hyvin olemme saaneet matkakassan kuntoon. Mielestäni ei ole mitään törkeää kulutusta käydä 12 vuoden sisällä kolme kertaa kaukomatkalla.. Kaiken tämän lisäksi heillä on hyvin edullinen vuokra, eikä muita velkoja kuin nämä jatkuvasti kasvavat kulutusluotot. En jaksa sitä että nämä tällaiset henkilöt tuntuvat vain haluavan valittaa siitä miten ei ole rahaa, mutta eivät oikeasti ole valmiita muuttamaan omia kulutustottumuksiaan lainkaan. En lopulta jaksanut ainaista valitusta rahasta, se kuormitti jokaista keskusteluamme ja tuntui ettemme muusta enää puhuneet. Samalla mielestäni on todella surullista ettei aikuinen ihminen osaa vieläkään lainkaan säästää, mutta toisaalta hän ei ole valmis tinkimään elintasostaan hetkeksikään. Tai siltä se ainakin vuosikausia vaikutti.
Olen ap niin pahoillani että sinulla on tällaisia ihmisiä työpaikalla josta ei pääse pakoon!
Näitä työpaikallani riittää, kauhee valitus, ettei rahat riitä tilipäivään. Järjestään niillä liian isot talot, uudet autot ja jatkuva shoppailu.
Kerran minulta lipsahti vale, että mieheni tienaa tosi paljon. Kun eivät meinanneet tajuta, että miten meillä varaa joka joulu lomailla Karibialla. Onneksi meidän lapset ymmärtää rahan arvon ja niiden kesätyö rahat riittää seuraavaan kesään saakka.
Mä oon noille valittajille sanonut, ettei mulla ole rahaongelmia, koska shoppailen vähän, ja mieluiten kestävämpää kotimaista.
Mulle tuttava sanoi jopa "voi sitä rahaa antaa tännekin päin jos kerran on" kun sain säästettyä pari tonnia ja ostin sillä auton :o Että mitäkö, minäkö olen hänelle jollain tavalla velkaa tai jotain? Puhumattakaan siitä että itseltään löytyy kyllä perinteiset ok-talot ja farmarit jne. Suurin osa omista rahoistaan menee kurkusta alas (Alkon kautta).
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuttava sanoi jopa "voi sitä rahaa antaa tännekin päin jos kerran on" kun sain säästettyä pari tonnia ja ostin sillä auton :o Että mitäkö, minäkö olen hänelle jollain tavalla velkaa tai jotain? Puhumattakaan siitä että itseltään löytyy kyllä perinteiset ok-talot ja farmarit jne. Suurin osa omista rahoistaan menee kurkusta alas (Alkon kautta).
Tämä on niin he lvetin rasittavaa! Ensin tuhlataan omat rahat ja sitten kuvitellaan, että toisten säästäväinen elämäntapa on heiltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin he lvetin rasittavaa! Ensin tuhlataan omat rahat ja sitten kuvitellaan, että toisten säästäväinen elämäntapa on heiltä pois.
Hermostuin tuohon asenteeseen että hänellä saa olla kaikki pelit ja vehkeet ja mulla taas ei yhtään mitään niin paljon etten ole juuri yhteyttä enää pitänyt. En tiedä tajusiko asiayhteyttä vai ei mutta eipä ole sieltäkään suunnalta kuullunut aikoihin enää mitään. Pummikoot toisilta jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Nostan vielä tätä keskustelua. Ihmettelen ettei tästä enempää ole tullut kommentteja.
ap
Ihmekö tuo, kuka jaksaa jauhaa asiasta jossa sinä olet niin paljon parempi kuin muut?
Täältä ei selkääntaputtelijoita löydy, puuukko on ainoa mitä täältä selkään saa.
Mä olen pannut välit pikki yhteen kaveriin, joka valitti jatkuvasti rahapulaansa. En vaan enää kestänyt kuunnella sitä. Minun asiat ja kuulumiset ei kiinnostaneet ollenkan.