Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somessa leviää hämmentävä disinformaatiokampanja koronarajoituksia vastaan (Kansan 5 valttia)

Vierailija
23.11.2020 |

Oletteko törmänneet tähän tekstiin, joka sisältää ihan hyviäkin asioita mutta myös vaarallisia väitteitä (mm. ettei positiivinen testitulos tarkoita välttämättä koronatartuntaa ja ettei hallituksen suosituksia tule noudattaa).

"Kansan 5 Valttia

Tänään käynnistettiin kansan yhteinen kampanja motivoida kansalaiset yhteiseen ponnistukseen koronavirustartuntojen pysäyttämiseksi.

Tärkeimpänä tavoitteena on lanseerata uusi kansallinen muistisääntö ”kansan viisi valttia koronan ehkäisyyn”

1. Hengitä syvään ja vapaasti. Maskeista ei ole kliinisesti tutkittua hyötyä. Muistathan myös sen, ettei velvoite tai suositus tarkoita pakkoa. Maskipakkoa ei ole.
2. Syö tuoretta, terveellistä ruokaa. Suosi kotimaisia, puhtaita raaka-aineita. Huolehdi varsinkin kaamosaikana tärkeät vitamiinit ja hivenaineet tasapainoon.
3. Juo normaalia enemmän puhdasta vettä, kasvi(s)mehuja ja yrttiteetä.
4. Liiku joka päivä, mieluiten luonnon rauhassa. Venyttele ja tutki ympäristöäsi.
5. Hymyile ja keskity onnellisuuteen. Vältä median ja päättäjien pelottelukampanjoita, sulje välillä viestintäkanavat ja keskitä huomiosi positiivisiin asioihin, kuten kiitollisuuteen.

Kampanja on todella tarpeellinen, koska selvä järki osoittaa että tämän pandemian aiheuttamat reaktiot ovat ylimitoittettuja, eivätkä kansalaisten intressit tai aito hyvinvointi ole ensisijaisesti median ja päättäjien mielessä.

Hallituksen suositukset eivät ole oikeudellisesti sitovia.

Huomioi myös että altistuminen tai edes positiivinen testitulos ei välttämättä tarkoita tartuntaa eikä tartunta automaattisesti tarkoita sairastumista.

On tärkeä muistaa että olemme tässä yhdessä; inhimmillisyys ja läheisyys on olennaista. Tapaa ystäviä ja halaa vastaantulevia. Tosin, jos joku haluaa pitää etäisyyttä, kunnioita sitä.

Käytä omaa harkintakykyä ja hienovaraisuutta suhteessa väkijoukkoihin ja ihmisten kanssa joilla on alentunut puolustuskyky/immuunijärjestelmä.

Tämä on kampanja johon saat osallistua jos haluat. Se onnistuu sinusta riippumatta, mutta me välitämme sinusta, siksi suosittelemme näitä edellämainittuja toimeenpiteitä.

Julkaise tämä kampanja omalla kuvalla, omissa kanavissasi.

#kansan5valttia #kansanviisivalttia"

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tullut itse siihen tulokseen, että joillekin koronaviruksen vaarallisuus (arvaamattomat jälkitaudit, suuri riski sairaalahoitoon päätymiselle, terveydenhuollon kuormittuminen) ja pandemia sekä tämä pitkittynyt tilanne on yksinkertaisesti liikaa käsiteltäväksi. Siksi on helpompi uskoa salaliittoon, vastustaa maskien käyttämistä jne. sen sijaan että pyrkisi hahmottamaan, miten vaikea ja moniulotteinen tilanne tämä koronapandemia oikein on ja miten rajoitustoimet ovat jatkuvaa tasapainottelua eri hyötyjen ja haittojen välillä.

Voi voi. Itse en salaliittoihin usko vaan uskon hyvään energiaan.

Voi kun ihmiset ovat menneet pinnalliseksi ja jos joku uskoo hyvään sanotaan salaliittohörhöksi mua surettaa  se

Minä, siis tuo jolle vastasit, olen uskovainen ja uskon myös positiivisen ajattelun ja rukouksen voimaan. Sen lisäksi käytän maskia, noudatan rajoitteita ja suosituksia, käyn testeissä tarvittaessa jne. Nämä asiat eivät millään tavalla sulje toisiaan pois ja tasan tarkkaan haukun salaliittohörhöksi jokaisen, joka saattaa omalla toiminnallaan muut ihmiset vaaraan.

Itse en edes mene massan mkana korona ei muuttanut elämääni mitään paitsi että olen etätöissä

Vierailija
22/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa paljon asiaakin. Vastaantulijoita en kyllä ole halannut ennen pandemiaakaan enkä aio ruveta halailemaan nytkään. Mutta esim eilen halasin tytärtäni, joka on myöskin tehnyt etätöitä ja muiden ihmisten tapaaminen on tapahtunut vain ulkona. Ulkoilen paljon, syön aiempaa terveellisemmin ja lähiruokaa, ajattelen posiitiivisesti enkä anna pandemian ahdistaa. En mene väkijoukkoihin enkä paikkoihin, joissa en voisi pitää turvaväliä. Tästä syystä en edes tarvitse maskeja. Kunnioitan muiden halua pitää etäisyyttä ja toivon muidenkin kunnioittavan mun  haluani pitää etäisyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin työpaikoilla on maskipakko. Irtisanominen uhkaa, jos ei käytä.

Älkää levittäkö tällaista hörhöilyä.

Tuoreen ja terveellisen ruuan syöminen, vedenjuonti ja luonnossa liikkuminen toki ok ohjeita aina.

Vierailija
24/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tullut itse siihen tulokseen, että joillekin koronaviruksen vaarallisuus (arvaamattomat jälkitaudit, suuri riski sairaalahoitoon päätymiselle, terveydenhuollon kuormittuminen) ja pandemia sekä tämä pitkittynyt tilanne on yksinkertaisesti liikaa käsiteltäväksi. Siksi on helpompi uskoa salaliittoon, vastustaa maskien käyttämistä jne. sen sijaan että pyrkisi hahmottamaan, miten vaikea ja moniulotteinen tilanne tämä koronapandemia oikein on ja miten rajoitustoimet ovat jatkuvaa tasapainottelua eri hyötyjen ja haittojen välillä.

On myös paljon ihmisiä, jotka ovat sellaisessa työssä, etteivät yksinkertaisesti voi vastustaa ihmiskontakteja. Itse olen päiväkodissa töissä ja täysin ilman suojia jatkuvassa lähikontakissa pikkuihimisiin, tottakai minulle on psykologisesti kannattavaa ajatella, että korona ei ole niin suuri uhka, koska jos ajattelisin ja pelkäisin, niin hulluksihhan minä tulisin tai vähintäänkin uuvuttaisin itseni ja masentuisin, koska minulta on viety kaikki mahdollisuudet suojella itseäni.

Tätäkään puolta asiasta ei sovi unohtaa ja sitä, että tällainen psykologinen itsensä suojeleminen tilanteessa on täysin normaalia.

Vierailija
25/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansan 5 valttia" kuulostaa kyllä niin neukkuinformaatiolta, että melkein uskon teitä.

Vierailija
26/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä leviää? Ei ole tullut vastaan.

Vierailija
27/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei pää kestä poikkeusolosuhteita. Ei voi kuin toivoa etteivät tällaiset ihmiset joudu koskaan kokemaan vaikkapa aseellista konfliktia.

Mitä poikkeusoloja? 

Käyn kaupassa, töissä oon kotona, urheilen ja käyn välillä kirjastossa ihan normaaliarki on minulla ei tarvitse mitään erikoista

Vierailija
28/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressireaktio voi ikään kuin jäädä päälle. Stressireaktion vapauttamien hormonien jatkuva eritys ja pitkittynyt hermoston ärsytystila voivat aiheuttaa esimerkiksi sairastumisalttiuden lisääntymistä, uupumista, masennusta ja univaikeuksia. Myös stressiin liittyvä ahdistuneisuus kuormittaa mieltä.

https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/oma-apu/to…

Vierailija
29/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei pää kestä poikkeusolosuhteita. Ei voi kuin toivoa etteivät tällaiset ihmiset joudu koskaan kokemaan vaikkapa aseellista konfliktia.

Mitä poikkeusoloja? 

Käyn kaupassa, töissä oon kotona, urheilen ja käyn välillä kirjastossa ihan normaaliarki on minulla ei tarvitse mitään erikoista

Oletko koskaan ajatellut, että joillakin ihmisillä voi olla eri harrastuksia ja tapoja kuin mitä sinulla on?

Vierailija
30/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressireaktio voi ikään kuin jäädä päälle. Stressireaktion vapauttamien hormonien jatkuva eritys ja pitkittynyt hermoston ärsytystila voivat aiheuttaa esimerkiksi sairastumisalttiuden lisääntymistä, uupumista, masennusta ja univaikeuksia. Myös stressiin liittyvä ahdistuneisuus kuormittaa mieltä.

Vaikka ei kannata erityisesti lähtemään halailemaan ihmisiä ja väittämään ettei positiivinen testitulos ole positiivinen, niin silti on hyvä olla tietoinen että koronasta aiheutuva stressi saattaa sairastuttaa meidät helpommin. Eli kyllä tuossa myös järkeviä neuvoja oli, joiden mukaan kannattaa pitää huolta itsestään ja lopettaa stressaaminen.

Vierailija
31/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä poikkeusoloja? 

Oletko koskaan ajatellut, että joillakin ihmisillä voi olla eri harrastuksia ja tapoja kuin mitä sinulla on?

Olen ja ne voivat niitä tehdä koska hyvä mieli estää tartunnat

Vierailija
32/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei kannata erityisesti lähtemään halailemaan ihmisiä ja väittämään ettei positiivinen testitulos ole positiivinen, niin silti on hyvä olla tietoinen että koronasta aiheutuva stressi saattaa sairastuttaa meidät helpommin. Eli kyllä tuossa myös järkeviä neuvoja oli, joiden mukaan kannattaa pitää huolta itsestään ja lopettaa stressaaminen.

Ja siksi kyseessä juurikin on vaarallinen disinformaatio, sillä hyvännäköiseen ja harmittomaan pakettiin on ujutettu haitallisia väitteitä sekä epäluuloa viranomaisia kohtaan. Venäjältähän nämä kalskahtaa taas, sieltä rokotekriittisyyskin on meille tuputettu ja tiettyihin piireihin se uppoaa kuin veitsi kuumaan voihin.

Itseään voi suojella koronapandemia aiheuttamalta stressiltä muillakin tavoin kuin jakamalla tämmöistä liibalaabaa netissä. Ja stressiä aiheuttaa yhtä lailla jatkuva taistelu "mielivaltaisia rajoituksia", maskeja ja poliittisia päättäjiä vastaan.

Jos koronaviruksen leviämistä ei rajoiteta, monet ihmiset sairastuvat ja joutuvat sairaalahoitoon yhtä aikaa mikä aiheuttaa ongelmia terveydenhuollon kantokyvylle. Tämä perusfakta ei saisi unohtua. Rajoituksilla turvataan mm. tehohoitoon pääsy koronapandemian keskellä, jos satut ajamaan kolarin tai saamaan kallonmurtuman.

Vierailija
33/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotokutoista idiotismia vai ruplaripulia?

Vierailija
34/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös paljon ihmisiä, jotka ovat sellaisessa työssä, etteivät yksinkertaisesti voi vastustaa ihmiskontakteja. Itse olen päiväkodissa töissä ja täysin ilman suojia jatkuvassa lähikontakissa pikkuihimisiin, tottakai minulle on psykologisesti kannattavaa ajatella, että korona ei ole niin suuri uhka, koska jos ajattelisin ja pelkäisin, niin hulluksihhan minä tulisin tai vähintäänkin uuvuttaisin itseni ja masentuisin, koska minulta on viety kaikki mahdollisuudet suojella itseäni.

Tätäkään puolta asiasta ei sovi unohtaa ja sitä, että tällainen psykologinen itsensä suojeleminen tilanteessa on täysin normaalia.

Ymmärrettävää. Toisaalta juuri ihmiset, joilla on paljon kontakteja vaikka töissä, ovat myös avainasemassa epidemian hillitsemisessä. Eli vaikka itseään on hyvä suojella psykologisesti, olisi suotavaa että vaikka vanhusyksikön hoitajat noudattaisivat kaikkia viranomaisten ohjeita sekä työpaikkansa käytänteitä.

Vierailija
35/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä leviää? Ei ole tullut vastaan.

Näistä wellness-raakaravinto elitisiti hörhöiltä. Vaikka olli posti fb ja moni muu.  Näissä superfoodi-antioksidabtti-vitamiini-life coach-inspirational speaker- asparing rapper tms -piskekesessä toivotaan että  jengi ostaa enemmän tuotteita ja tilaa keikalle "puhujaa".

Ihan hyväa pointteja olivat mutta lähinnä niitä voi totetuttaa paljasjalkakävelijät joilla on tuhottomasti aikaa ja rahaa miettiä mitä syövät. Normi duunari hyppää  aamulla klo 6 ruuhkabussiin , painaa niska hiessä  töitä vaikka varastolla. Ei jää aikaa eikä rahaa immuboostiin ja raak-ruokaan. Tälläsetyhteikunna pystyssäitäjät heitää aamu busiin sen maskin naamaan ja sillä hyvä.

Vierailija
36/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli sitä hämmentävää disinformaatiota, ap? Kyllä massoilla tuntuu karanneen mopo käsistä koronan kanssa jo aikoja sitten.

Kohta 1 oli silkkaa pas*** ja kohta 5 oli vanhaa kunnon moskovanpropagandaa. Tai siis koko viesti lienee tuolta lähtöisin. Rokotevastainen propagandakin on venäjältä lähtöisin ja noiden tosiuskovaisten parissahan nää koronasekopääviestitkin leviää kuin kuppa uskovaisten kesäleirillä. 

Veit jalat suustani, rakas Watson..

Vierailija
37/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronahalailijat tästä vielä puuttuikin!

Vierailija
38/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ketjun rajoituskriitikot suhtaudutte Ruotsin kuolinlukuihin?

Ruotsissa kuolleisuus ei ole noussut, kuukausi tasolla mitattun oli toki pieniä nousua välillä mutta kokonaiskuolleisuus ei ole noussut joten jos yrität viitata koronan vaarallisuuteen niin etsi parempia argumentteja.

Samat ihmiset olisivat kuolleet joka tapauksessa tänä vuonna, nyt syyksi on laitettu korona jos sellainen sattui kuolinhetkellä olemaan

Vierailija
39/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronahalailijat tästä vielä puuttuikin!

Ollaan nyt kaikki niitä vaffoja karppaajia, joihin ei pövöt iske, nih!

Vierailija
40/93 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti haluan vastikään positiivisen testituloksen saaneen hörhöilijän halaavan mua randomisti kadulla! Näin me yhdessä parannetaan maailmaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi