Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana demari-kommari-Suomemme...

Vierailija
27.03.2014 |

Jokainen tuijottaa vain omaa napaa. Samaa "rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy"-mantraa viljellään naama norsunvitulla ja ollaan niin vasemmalla että. Taitaa välillä päästä unohtumaan ketkä ne oikeat maksajat täällä sossu-Suomessa ovat. Tässä mainio kertomus aiheesta Iltalehden keskustelufoorumilta.

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=861214

Linkin takana siis tämä:

Oppitunti sosiaalidemokratiaan
Eero Heinäluoma

Ajatusleikkinä kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: Neljä ensimmäistä – köyhimmät – eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes – rikkain – maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eränä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. “Koska olette niin hyviä asiakkaita” hän sanoi “saatte 20€ alennusta”. Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella synty kahakka. “Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä” aloitti kuudes. “Mutta kymmenes tienasi 7€!”

“Aivan” jatkoi viides “Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!”.

“On se niin väärin” jatkoi seitsemäs.“ Miksi öykkäri saa 7€ kun minä sain vain 2€?”.

“Hetkinen” huusivat neljä ensimmäistä yhteen ääneen. “Me emme saaneet mitään!” “Köyhiä riistetään!” Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä kymmenettä kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana hän ei tullutkaan illalliselle, joten muut yhdeksän söivät ilman “öykkäriä”. Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€.

.....( Sosialidemokratia on oppi järjestelmästä. Elinvoimansa se saa kaunasta, kateudesta ja katkeruudesta. Siksi on niin tärkeää korostaa luokkatietoisuutta...)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet mammoista ei ymmärrä tästä yhtään mitään ja loppupuolikasta osuu liikaa omaan nilkkaan.

Vierailija
2/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se yhteiskunta pyörii

-Ymmi Hinaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä niitä alennuksia nyt jaeltu? en siis ymmärrä.

Vierailija
4/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni rikkaat saavat olla rikkaita. En heitä kadehdi enkä ole koskaan yrittänyt päästä heidän joukkoonsa. Veroja maksetaan Suomessa aivan liikaa ja ymmärrän kyllä hyvin miksi potuttaa maksella valtion kassaan turhan suuria osuuksia palkastaan.

Homma ei kuitenkaan ole ihan noin yksinkertainen. Suurin osa valtion rahoista tulee kulutuksen kautta eli erilaisista arvonlisäveroista. Eli periaattesta kuluttamisesi on suuremmassa roolissa kuin palkkasi suuruus.

Pienituloiset pistävät lähes kaikki rahansa kiertoon eli niillä ostetaan lähikaupoista ruokaa jne.. Lähikaupat tykkäävät ja maksavat sitten puolestaan ruoanvalmistajille tuotteista, joilla on kysyntää. Heitä siis tarvitaan sillä he tukevat erittäin todennäköisesti juurikin paikallista taloutta. Rikkaat ihmiset taas eivät aina ole paras juttu paikalliselle taloudelle. Heille ei nimittäin ole ongelma lähteä muualle ostoksien perässä. Ulkomaan matkat, siellä shoppailu, merkkituotteet, nettishoppailu ulkomailta jne. kääntävät rahavirran ulkomaille.

Vierailija
5/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi tajuta, että kaikenlaiset tuet ja valtion tai kunnan tarjoamat palvelut eivät tule vain jostakin isosta pohjattomasta rahakirstusta. Jokaisen euron on joku kansalainen sinne "kirstuun" maksanut. 

Ei voi kuvitella saavansa enemmän kuin on antanut. Tai jos saa, pieni kiitollisuus voisi olla ihan kiva juttu. Ei ne rikkaat saa tältä yhteiskunnalta juuri mitään - kyllä ne aika suuria rahoittajia ovat tässä kokonaisuudessa. Ei käy kateeksi heitä. Itse olisin jo aika päivää sitten nostanut kytkintä tästä helvetinkolosta, jos olisin rikas perijä tai tienaisin vähänkään enemmän.

Vierailija
6/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, olen lukenut vertauksen aiemminkin. Samoin en kadehdi tai ole lahtaamassa rikkaita, koska olen varakkaasta perheestä alunperin (vaikka nyt sossuntuella, ts. varaton).

Minusta Suomea jakaa eniten kahti se, että alemman keskitason tienaajat sekä pienituloiset pakotetaan uudistusten myötä sossun asiakkaiksi. Käteen jää aina vaan vähemmän, ja kiitos outojen päätösten (esim. kotihoidontuen jakaminen jatkossa), ennen nippanappa tulorajojen yläpuolella pysyneet ovat jatkossa niiden alapuolella.

Mielestäni hyvätuloiset ja rikkaat maksavat jo niin paljon veroja kaikesta, että "solidaarisuusvero" on suoraa keskisormen näyttämistä heille. Ei se ole kamalan solidaarista, että varakkaimmat maksavat kymmenien tulottomien elämisen, ja sitten vielä media jahtaa ja köyhät kadehtivat!

Vierailija
7/7 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tuo tarinan esimerkki on huono, koska siinähän kaikki (myös se rikkain) saavat sentään ravintolassa sen aterian tasapuolisesti. Todellisuudessahan ne eniten maksavat eivät saa edes sitä ateriaa, maksavat vain siitä ja mahdollisesti myös valmistavat sen. Ihan vaan siitä ilosta, että saavat olla mukana, jee jee. (mä en henk.koht. ihan ymmärrä, miten hyvätuloisimmat ja rikkaimmat viitsivät täällä edes asua..)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi