Kansanedustajien palkkioiden nousuun menevät lapsilisien alennukset.
Kansanedustajien palkkioita nostettiin 20 eurolla/kk, tästä kuusta alkaen.Vuonna 2015 nousevat palkkiot 0,4%.
http://yle.fi/uutiset/kansanedustajien_palkkiot_nousevat/6981954
Katainen, sinäkö siis osallistut myös säästötalkoisiin oman palkkasi osalta? Lapsilisän osalta osallistut, mutta niin tekevät kaikki muutkin.
Miksei indeksikorotuksia suotu muille kuin kansanedustajille kuitenkaan kehysriihessä?
Missä on Robin Hood? Suomessa ainakin käänteinen ilmiö.
Kommentit (13)
Ja sinun matematiikalla tuohon saatiin menemään lapsilisien leikkauksen vuotuiset noin 100 miljoonan säästö? Eli sinun mielestä jokainen kansanedustaja saa nyt vuodessa 500 000 enemmän rahaa?
Ei ehkä ihan.
Heilläkin on oikeus perus indeksikirotuksiin.
Just joo. 20eur/kk ja ensi vuoden 0,4 prosentin nosto (käytännössä toinen 20) on vuodessa alle 100 tuhatta euroa kokonaisuudessaan. 480 vuodessa per pää, 40 kuussa korotus kahden vuoden aikana. Minusta ihan siedettävää eikä lainkaan kadehdittavaa tai myrskyä nostattavaa.
Av-mamman matikka: 48 000 euroa = 100 000 000 euroa.
Periaatekysymys. Muut joutuu "laihikselle" ja kansanedustajien kukkaro vaan lihoo, vaikkakin vain parikymppiä, mutta silti.
Hei ääliöt. Tuo on se sama minkä palkansaajatkin saa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:34"]Periaatekysymys. Muut joutuu "laihikselle" ja kansanedustajien kukkaro vaan lihoo, vaikkakin vain parikymppiä, mutta silti.
[/quote]
Saman verran saa kaikki oikeissa töissä olevat. Huhuu.
Periaate kysymys - samat palkankorotukset kuin muillakin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:34"]
Periaatekysymys. Muut joutuu "laihikselle" ja kansanedustajien kukkaro vaan lihoo, vaikkakin vain parikymppiä, mutta silti.
[/quote]
Niin minä unohdinkin, ettei lapsilisäleikkaus, hinnankorotukset, verokorotukset jne koske ollenkaan kansanedustajia. Heidäthän tosiaankin rajattiin säästöjen ulkopuolelle.
Kansanedustaja saa 20eur/kk, josta hän maksaa enemmän veroa kuin suurin osa täällä roikkuvista (minä mukaanlukien) ja hänelle nettovaikutus on pienempi kuin minulle. En osaa olla kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:34"]
[/quote]
Niin minä unohdinkin, ettei lapsilisäleikkaus, hinnankorotukset, verokorotukset jne koske ollenkaan kansanedustajia. Heidäthän tosiaankin rajattiin säästöjen ulkopuolelle.
Kansanedustaja saa 20eur/kk, josta hän maksaa enemmän veroa kuin suurin osa täällä roikkuvista (minä mukaanlukien) ja hänelle nettovaikutus on pienempi kuin minulle. En osaa olla kateellinen.
[/quote]
Kansanedustajat saavat palkkaa kuitenkin yli 6000e kuukaudessa eli esim. lapsilisän leikkaus nyt ei vaan tunnu niin paljoa tuollaisissa tuloissa kuin mm. opiskelijalla. Varsinkin kun he eivät joudu maksamaan mitään työhön liittyvästä matkustelusta ja heillä on pääkaupunkiseudulla muutenkin ilmainen taksinkäyttöoikeus. Kansanedustajat saavat vielä palkkansa päälle verottoman kulukorvauksen joka kuukausi, jotka voivat olla aika huikeita summia.
20e/kk ei ole paljoa, mutta ongelmahan on lähinnä moraalinen. Olisiko joskus kannattavampaa jättää 20e korotus väliin, kun muiltakin kerta leikataan ja jos se saa kansan hyväksymään säästöt paremmin?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:51"]Olisiko joskus kannattavampaa jättää 20e korotus väliin, kun muiltakin kerta leikataan ja jos se saa kansan hyväksymään säästöt paremmin?
[/quote]
Ihan samalla tavalla kansanedustajia leikataan kuin ketä tahansa työssä käyvää palkansaajaa. En ymmärrä miksi heidän olisi pitänyt jollain tavalla uhrautua. Heille tuleva korotus on täysin linjassa kaikkien muidenkin palkansaajien korotusten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:51"]Olisiko joskus kannattavampaa jättää 20e korotus väliin, kun muiltakin kerta leikataan ja jos se saa kansan hyväksymään säästöt paremmin?
[/quote]
Ihan samalla tavalla kansanedustajia leikataan kuin ketä tahansa työssä käyvää palkansaajaa. En ymmärrä miksi heidän olisi pitänyt jollain tavalla uhrautua. Heille tuleva korotus on täysin linjassa kaikkien muidenkin palkansaajien korotusten kanssa.
[/quote]
Ihan vain näyttääkseen esimerkkiä? Ei minua haittaa heidän korotuksensa, mutta pitäisihän se nyt tietää, että tälläinen uutinen ärsyttää monia kun heiltä samalla leikataan. Se nyt vaan voisi maksaa itsensä takaisin kansan luottamuksena tms. vaikka olisikin pelkkä symbolinen ele.
Voi saatana!