Säälittää ihmiset, jotka syövät jotain ruoka-ainetta vain terveellisyyden vuoksi
Itse uskon, että monista ruoka-aineista saa herkullisia oikein valmistamalla ja ei ole aivan pakko syödä jotakin ruoka-ainetta vain siksi, koska se on "terveellistä". Oikeasti käy sääliksi jos joku syö avokaadoa tai hapankaalia tykkäämättä niistä.
Sain inspiraation tähän aloitukseen, kun luin tämän blogikirjoituksen:
http://fityoutoo.fitfashion.fi/2014/03/27/terveysruoat-joista-en-koskaan-oppinut-pitamaan/
Mitä ruokia sinä syöt vain terveellisyyden vuoksi?
Kommentit (34)
Joskus oon syönyt puuroa ja leipää koska ne ovat terveellisiksi mainostettuja vaikka en ole näistä erityisemmin pitänyt ja oon saanut näistä ikävästi vatsanväänteitä :/ Onneksi ei enää tarvi syödä. Jos joku kertoo mikä sopii ja mikä ei, niin oma maha!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:15"]
Saa sääliä, mutta vaikutusten vuoksi päivittäin joko otan ihan sinällään tai salaatin päällä ruokalusikallisen avokado-pellava-oliiviöljyä. Ja kroppa kiittää, tukka kiiltää ja vatsa toimii...
[/quote]
mistä tätä saa? Myydäänkö valmiina sekoituksena jossain?
T. Vatsavaivainen
[/quote]Ihan lähi S-marketista löysin, Olivado Natural Omega Oils-nimistä.
Kokeilin kerran makukoulua itselleni, kun halusin oppia syömään avokadoa ja greippiä. Söin molempia pienet annokset joka päivä, vaikken tykännytkään. Nykyään molemmat on herkkua, etenkin avokadoa oikein himoitsen sellaisenaan! :) Ja greipistä puristan raikasta mehua aamupalalle, tosi hyvää.
Käytännössä kaikkea proteiinipitoista syön vain terveellisyyden vuoksi. En keksi yhtään ruokaa, joka ei olisi parempaa jos se aterian proteiiniosa olisi jätetty pois, millään tavalla valmistettuna.
Samoin kaikki, missä on erityisen hyviä rasvoja, on enemmän tai vähemmän pahanmakuista tai sitten suutuntumaltaan epämiellyttävää (esim. pellavaöljy maistuu järkyttävän pahalle ja pähkinät tuntuvat suussa pikkukiviltä).
Jos en ajattelisi ollenkaan terveyttä, olisin enimmän osan ajasta kokonaan syömättä. Välillä söisin ehkä huvikseni jonkun hedelmän, sipsiä, karkkia tai pastaa pelkällä tomaattikastikkeella, jossa ehkä saattaisi olla jotain herkullisia vihanneksia joukossa. Enemmän säälittävä luulen että olisin tuossa tilanteessa kuin nyt, kun vastoin makumieltymyksiäni syön ihan oikeaakin ruokaa välillä vaikka vähän irvistellenkin, jotta pysyisin terveenä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:17"]
Saa sääliä, mutta vaikutusten vuoksi päivittäin joko otan ihan sinällään tai salaatin päällä ruokalusikallisen avokado-pellava-oliiviöljyä. Ja kroppa kiittää, tukka kiiltää ja vatsa toimii...
[/quote]
Itse laittaisin sit vaikka tuosta öljystä salaattikastiketta, paljon herkullisempaa.
[/quote]
Mäkin syön päivittäin pellavaöljyä sen terveysvaikutusten vuoksi (tai söin ennen raskautta, nyt raskausaikana en ole saanut tuota menemään oksentamatta alas). Mielummin mä syön sen lusikallisen irvistellen ja sen jälkeen jotain hyvää, kuin pilaan kokonaisen salaattiannoksen maun levittämällä pahan makuista öljyä sen päälle.
Salaattikastikkeeseen tulee sitten jotain oikeasti hyvänmakuista öljyä, jotka valitettavasti eivät ole rasvahappokoostumukseltaan läheskään niin hyviä (esim. juuri oliiviöljy).
Rahka. Sen makuun pitää kuulemma totutella ja minä yritin, mutta ei mene alas muuta kun smoothiessa tai makeutettuna.
Mutta oon kans sellanen ihminen, et jos söisin vaan mielitekojeni mukaan, painaisin 50 kg sijaan 100 kg.
Terveellisen ruuan ansiosta voin hyvin, kroppa toimii, jaksan urheilla ja energiaa on. Lisäksi vatsa voi hyvin. Tykkään kaikesta mitä syön. Tietty myös herkut ja pizzat ym on hyviä, mutta niitä kun söisin pelkästään niin en kyllä hyvin voisi.
En syö mitään pahaa, koska se (joidenkin mielest ) on terveellistä. Mutta en syökään virallisterveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:17"]Itse uskon, että monista ruoka-aineista saa herkullisia oikein valmistamalla ja ei ole aivan pakko syödä jotakin ruoka-ainetta vain siksi, koska se on "terveellistä". Oikeasti käy sääliksi jos joku syö avokaadoa tai hapankaalia tykkäämättä niistä.
Sain inspiraation tähän aloitukseen, kun luin tämän blogikirjoituksen:
http://fityoutoo.fitfashion.fi/2014/03/27/terveysruoat-joista-en-koskaan-oppinut-pitamaan/
Mitä ruokia sinä syöt vain terveellisyyden vuoksi?
[/quote]
No vedä sää wt-läski vaan niitä roiskeläppiä ja mamukebabejasi vaan jos muiden fiksummat ruokailut noin ahdistaa. Urpo.
Minä syön terveellisyyden vuoksi tummaa riisiä vaalean asemesta, tummaa pastaa vaalean asemesta, ruisleipää, vaikka joskus tekisi mieli vaaleaa leipää. Kanaa ja kalaakin syön aika paljon, vaikka oikeasti tykkään eniten possusta.
Ei minua kannata sääliä. Paino putoaa mukavasti ja veriarvot ovat hyviä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:17"]
Kokeilin kerran makukoulua itselleni, kun halusin oppia syömään avokadoa ja greippiä. Söin molempia pienet annokset joka päivä, vaikken tykännytkään. Nykyään molemmat on herkkua, etenkin avokadoa oikein himoitsen sellaisenaan! :) Ja greipistä puristan raikasta mehua aamupalalle, tosi hyvää.
[/quote]
Muistattehan ihmiset, että ette syö greippiä, jos syötte jotain lääkkeitä.
-ohis huomauttaa niille, jotka eivät satu tietämään
jos söisin omien mieltymysten mukaan, söisin hampurilaisia, pizzaa, todella paljon hiilareita ja rasvaa.. nyt monen kuukauden tiukka dieetti, joka on vähärasvainen ja runsas proteiininen on saanut oman maunkin sopeutumaan. :) esim vihannekset maistuvat nykyään hyviltä ja kaurapuuro raejuustollakin menee alas ilman makeutusta. suklaapatukkaa en voisi enää edes syödä, koska se on niin makeaa! vaikka ruoka maistuukin välillä pahalta ja viimeiset haarukalliset pitää nieleskellä alas niin hyvä olo ja energisyys saavat minut jatkamaan! vaikka terveellinen ruoka ei välttämättä ole parhaan makuista niin parhaan olotilan siitä kuitenkin saa. :)
Itse join aina teen sokerin kanssa. kk kärvistelin ilman sokeria ja ajattelin jättää koko pahan makuisen juoman pois. Nyt en voisi kuvitella juovani sokeriteetä. Makuhermoja voi kouluttaa. Silti olen myös sitä mieltä, että turhaa syödä väkisin jotain mistä ei pidä. Maistella pitää, eikä yksi kerta riitä. Olen yrittänyt saada lapseni syömään katkarapuja. Ei ole onnistunut. Hän syö kalaa monessa muodossa, muita rapuja ja simpukoita. Katkarapuja ei monen vuoden totuttelusta huolimatta. Avokado on toinen hänen inhokki.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:17"]
[/quote]
Muistattehan ihmiset, että ette syö greippiä, jos syötte jotain lääkkeitä.
-ohis huomauttaa niille, jotka eivät satu tietämään
[/quote]
Ne jotka syövät greipin kanssa sopimatonta lääkettä tietävät sen. Kaikki lääkkeet eivät käytä samaa maksan entsyymiä.
Säälittää ihmiset, jotka syövät epäterveellistä ruokaa maun takia, eivätkä välitä terveydestään. Kyllä mun vaakakupissa painaa enempi terveys, kuin maku. Toisaalta olen oppinut pitämään monista terveellistä aineksista, enkä enää käytä ollenkaan lisättyä sokeria.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:33"]
Säälittää ihmiset, jotka syövät epäterveellistä ruokaa maun takia, eivätkä välitä terveydestään. Kyllä mun vaakakupissa painaa enempi terveys, kuin maku. Toisaalta olen oppinut pitämään monista terveellistä aineksista, enkä enää käytä ollenkaan lisättyä sokeria.
[/quote]
En sanoisi, että terveys menee maun edelle. Kyllä sen terveellisen syötävän pitää olla hyvää tai ainakin mukiinmenevän makuista, että se menee alas. Parsa- ja kukkakaalin kanssa mulla on aina välillä tekemistä, mutta syön, koska tiedän että ne on terveellisiä. Ylikypsäksi keitetty kaali kyllä jää lautaselle, hiukan al dentenä se menee.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:33"]
[/quote]
En sanoisi, että terveys menee maun edelle. Kyllä sen terveellisen syötävän pitää olla hyvää tai ainakin mukiinmenevän makuista, että se menee alas. Parsa- ja kukkakaalin kanssa mulla on aina välillä tekemistä, mutta syön, koska tiedän että ne on terveellisiä. Ylikypsäksi keitetty kaali kyllä jää lautaselle, hiukan al dentenä se menee.
[/quote]
Ihmettelen miksette syö terveellistä JA hyvänmakuista ruokaa?? Mun mielestä ne on sama asia. Ok, joskus pizzakin voi maistua hyvältä mutta mielummin teen oikeaa ruokaa ja se maistuu vieläpä taivaalliselta! Vai voiko joku tosissaan väittää että mäkkäriruoka on parempaa kuin vaikka ankka appelsiinikastikkeessa, gulassi, nyhtöpossu ja uunijuurekset tai possunnoisetit ja valkosipuliperunat? Tai täydellisesti paistettu maksa, vitello tonnato tai melanzane alla parmigiana, grillattu kala sitruunan kanssa? Noi kaikki on normaaleja hyviä ruokia ja varmasti itsetehtynä ravitsevia ja terveelllisiä. Ei "terveysruoka" tarkoita pelkästään jotain itumehuja ja höyrytettyä broccolia!
Meidän kotona jokainen tehty suupala on suuri nautinto koko perheelle, todella tärkeää
16
Mä rakastan avocadoa sen rasvaisuuden ja täyteläisen maun vuoksi ja hapankaali taas on aivan ihanaa rasvaisten makkaroiden kanssa!
No sitä avocadoa ostin muutamia kertoja... kenellekään se ei meillä kelvannut, joten sikseen jäi.
[/quote]
mistä tätä saa? Myydäänkö valmiina sekoituksena jossain?
T. Vatsavaivainen