Minkä V*TUN takia siihen automaatille pitää jäädä kupeksimaan??!
Eikö sitä kuittia voi jäädä tuijottamaan sivummalle? Pitääkö rahojen ulostulon jälkeen alkaa survomaan seteleitä oikeaan lokeroon, korttia yhteen lokeroon, rapsuttamaan persettä ja vetämään vetoketjua kiinni.
ota rahasi ja häivy siitä edestä.
Sama homma kassajonossa. Pakkaillaan kaaaaaikessa rauhassa ja vasta kun myyjä sanoo summan, aletaan kaapimaan sitä ryppyistä kukkaroa hehtaarikassin pohjalta ja maksetaan viisisenttisillä.
sujuvuutta ja toimivuutta näihin asiointeihin, kiitos!
ugh!
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:23"]
Nyt on kyllä pakko sanoa, että voin olla elämääni ainakin siltä osin tyytyväinen, että mua ei haittaa, jos joku jää kupeksimaan.
[/quote]
Minäkään en ymmärrä näitä valittajia. Heillä on olevinaan aina niin kiire, ilmankos kun eivät hallitse omaa ajankäyttöään. Ymmärtäisin harmistuksen silloin jos johonkin asiointiin aikaa kuluu ihan kohtuuttomasti, mutta vaikuttaa sille että aika monella on pinna kireällä ja päässä kaikuvat vain "kiirekiiresuoritussuoritus". Mua oikeastaan huvittaa nykyään ihmiset joilla on kiire, kun eihän ne raukat osaa edes aikaansa käyttää oikein ja sitten ärsyyntyvät kanssaihmisiin joita ei voi syyttää siitä että toisilla on kiire. Kannattaa opetella hallitsemaan ajankäyttöä, niin ei tarvitse juosta pinna kireällä ärsyyntyen kaikkeen, kauhean negatiivista elämää jos tarvitsee kassajonossakin hermostua. Ihmiset syyttää toisia ihmisiä omista valinnoistaan ja raivoavat jos asiat eivät tapahdu juuri sillä sekunnilla kuten itse haluaa, koomista. :D Säälittävyyden huippu ovat esim. kireäpinnaiset kiireiset autoilijat, esim. kun itse kääntymässä risteyksessä (yksi kaista) vasemmalle jonne ei letkan vuoksi pääse, ajaa vasemmalle auto joka päättää mennä oikealle edestäni. Eli ei voi odottaa vuoroaan ja vaarantaa siten liikenteen. Tai kun pysähdyn väistämään pyöräilijää ihan merkkien mukaan, niin takana tööttää joku superkiireinen autoilija jonka mielestä lakia pitäisi rikkoa jotta hän ei joudu odottamaan. Jotenkin ihmetyttää, että eikö tuollainen elämä ole aika ankeaa, jos pitää normaalit asiatkin tehdä pinna kireällä? Miten voi selvitä mistään vastoinkäymisistä elämässä jos jo arkiset asiat ottavat niin koville...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:38"]
Tuo on toivottavaa. Mutta ärsyttäviä ovat nuo muista piittaamattomat löntykset, jotka voivat vaikka kaivaa suklaapatukan laukusta, tutkia jotain kuittejaan, etsiskellä silmälasejaan, lässyttää luuriin ja värkätä sen kortin kanssa loppumattomiin.
[/quote]
No mutta tuollaisethan ovatkin ärsyttäviä tapauksia, jotka viivyttelevät ihan asian hoitamiseen riippumattomista syistä, kännyköineen ja suklaapatukkoineen. Mutta tässä ketjussahan on puhuttu rahojen laittamisesta lompakkoon kuin se olisi jotain ihan järkyttävää hidastelua...
Minun mielestäni juuri nämä hidastelijat ovat niitä itsekkäitä ihmisiä, jotka eivät huomioi toisia! Itse aina jos maksan käteisellä kaivan rahat jo ennen kassalle menoa, kortinkin kaivan aina valmiiksi. En jää myöskään pohtimaan työpaikan ruokalan jonossa ruuhka-aikana mitäs sitä tänään syötäisiin, vaan katson asian listasta jo ennen sinne menoa. Jos kaikki tekisivät näin, ei niitä ruuhkia siellä olisikaan vaan kaikki sujuisi paljon jouhevammin.
huoh, täällä on nyt kutsuttu sekä hidastelijoita että kiirehtijöitä itsekkäiksi minäminäihmisiksi. Pitäisikö vetää perinteinen käsiäänestys siitä, kumpi on itsekäs?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:13"]
Mä en kanssa ymmärrä miten sukupolvesta toiseen suomalaiset kuvittelee olevansa maailmassa yksin. Minä-minä-minä, minunaika, minunmaailma jne. Niin junttia ja typerää. Peruskouluun pitäisi sisältöä pakollinen ulkomaan opiskelu vanhassa sivistysmaassa, jossa ihmiset osaa esim. kävellä kadulla tönimättä ja osaavat puhua vieraille normaalisti, eikä vaan ääni täristen "anteeks mä jään tässä pois".
[/quote]
On kyllä kaiken huippu jotkut kiireiset ihmiset jotka sitten käyttäytyvät tökerösti muita kohtaan kun heillä on pinna kireänä. Kuten jotkut autoilijat, kassajonoissa perseeseen kärrynsä työntävät, kaduilla kävelijät jotka eivät väistä, vaikka itse väistäisi reunaan niin ne silti meinaavat kävellä päin... Voi huokaus, jotenkin niin ääliömäistä saada jotain kilareita siitä että muu maailma ei elä samassa tahdissa kuin itse, sen itseaiheutetun kiireen kanssa.
Huippuja ovat kyllä jotkut ääliökuskit, eli ne jotka esim. motarilla kun alkaa poistumiskaista, alkavat siinä ohittamaan jotta ehtivät juuri ja juuri kääntyä sinne poistumiskaistalle. Siis vaikka olisivat voineet ajaa takana sen sata metriä, niin on pakko päästä edelle kun on niin kiire ja sitten iskevät kaasun pohjaan, että ehtii sinne kaistalle kääntymään ohitetun auton edestä ennen kuin kaista loppuu... Pinna kireällä autoilevat voisi laittaa kyllä kertaamaan autokoulua, että ei kannata kiihtyneessä mielentilassa ajaa. Sen kyllä huomaa liikenteessäkin miten surkeaa toisten elämä on, ihan jo ajotavasta kun vaarannetaan liikennettä ja tehdään turhia riskejä, vain jotta pääsisi kaksi metriä edellä risteykseen ennen toista. Ihmettelen että miten toiset jaksavat sellaista elämää, eikö iske jo joku sydäri tai aivohalvaus ennakkoon, eikös monet sairaudet johdu ihan stressistäkin? On varmaan tosi terveellistä mielelle ja kropalle stressata jatkuvasti ihan perusasioistakin ja luoda ihan tahalleen kiireen tuntua. Mutta jos siitä negatiivisuudesta nauttii niin stressatkoon vaikka niin että savu nousee korvista, eipä ne muut ihmiset sitä toisten kiirettä huomaa. Paitsi sitten kun käyttäytyvät huonosti purkaen stressinsä muihin ja se onkin vain huonoa käytöstä, mutta muutoin...
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:00"]
Niillä, jotka vertailevat tätä asiaa liikenteen kannalta: Liikenteessä tulee olla joustava, se opetetaan jo autokoulussa. Tämä on ihan sama asia. Nämä kaikki että jäädään hidastelemaan tankille, automaatille tai kassalle on ihan sama asia, tällöin ei olla joustavia toisia kohtaan. Tällöin ollaan vain minäminäminä.
Se, että otat ruokalassa ruokasi tarjottimelle ja asetat ne pöydässä miten haluat, kuten voin leivän päälle, ovat juuri sitä joustavuutta! Sama juttu kaupan kassalla, se että kaivat lompakkosi sen pohjattoman kassin pohjalta valmiiksi esille, on joustavuutta kanssaihmisiä kohtaan. Tällöin jono kulkee sulavasti ja annat muille tilaa. Tämä on ihan samaa joustavuutta mitä vaaditaan liikenteessäkin.
[/quote]
Olen se, joka tuossa aiemmin haaveili hieman ulkomaista tämän suomalaisen henkisen ilmaston takia. Ja ulkomaihin voisin verrata tässäkin: missään missä olemme Euroopassa automatkailleet, emme ole tavanneet niin joustamattomia autoilijoita kuin Suomessa! Ei suomalainen liikennekulttuuri kaikkinensa sen kamalampi ole, mutta jos sivutieltä tulet ruuhkaiselle tielle, niin Suomessahan saat odottaa pääsyä tuomiopäivään asti, useimmiten muualla joku antaa tilaa hyvinkin pian. Suomessa noudatetaan sääntöjä, ja kun ei ole pakko antaa tilaa, niin niinhän ei sitten tehdä.
Joo kyllä minustakin tietynlainen ennakointi ja joustavuus ovat juuri kohteliasta käytöstä, mutta jos joku oikeasti ärsyyntyy siitä, että joku vanha ihminen toimii hitaasti kassalla tai pankkiautomaatilla, niin aika kaukana kohteliaasta on tämä ärsyyntyjänkin käytös. Siis enemmän moitittavaa näen näiden "minä olen vip ja minulla on kiire"-ihmisten käytöksessä kuin niiden, jotka motorista kömpelyyttään ovat vähän hitaita. Eivät nämä kuumakallet yleensä ole itse sen kummemmin joustavia.
[/quote]
Tämä on muuten totta, Suomen liikennekulttuuri on aivan käsittämätön useissa paikoissa. Esimerkiksi raskaalle liikenteelle ei heru mitään ymmärrystä, ei tajuta että joku perävaunurekka ei kiihdy ihan tuosta noin vain ja tarvitsee tilaa päästäkseen esim. motarille. Samoin ei ehditä antamaan kevyelle liikenteelle tietä edes suojateillä, koska autoilija kuvittelee että liikennesäännöt eivät häntä koske. Monilla on myös itsetunto vahvasti liitettynä autoon jolla kulkee, pikkuautot on pakko ohittaa vaikka turhassakin tapauksessa, onhan se oma auto sellainen munanjatke toisille. Eihän se haittaa että tekee turhan ohituksen tyyliin sata metriä ennen kuin aikoo kääntyä, tai tekee riskiohituksia niin että vastaantulijat saavat iskeä jarruja ettei tule törmättyä. Aika monilta saisi ottaa kortit pois kokonaan.
Toki joustavuus on hyvä asia, mutta erilaisuuttakin pitää sietää.
Joo tuo on kyllä aivan käsittämätöntä, että siinä vaiheessa, kun pitäisi olla jo maksamassa, niin siinä vasta aletaan kasvaa sitä lompakkoa laukun pohjalta!
Sama tankatessa. Eikö sitä vitun ajopäiväkirjaa voi kirjoittaa muualla?
Nyt on kyllä pakko sanoa, että voin olla elämääni ainakin siltä osin tyytyväinen, että mua ei haittaa, jos joku jää kupeksimaan.
Minä hidastelen ihan tahallani vielä lisää jos joku hönkii niskaan ja näyttää kiireiseltä :))
Kyllä mua monesti häiritsee nuo kupeksijat automaateilla. Minäkin elän julkisen liikenteen varassa Oulussa, joten tunnin saan odottaa jos en ehdi bussiin.
Siinä joku mummeli silittelee seteleitään, ei vittu..
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:18"]Eikö sitä kuittia voi jäädä tuijottamaan sivummalle? Pitääkö rahojen ulostulon jälkeen alkaa survomaan seteleitä oikeaan lokeroon, korttia yhteen lokeroon, rapsuttamaan persettä ja vetämään vetoketjua kiinni.
ota rahasi ja häivy siitä edestä.
Sama homma kassajonossa. Pakkaillaan kaaaaaikessa rauhassa ja vasta kun myyjä sanoo summan, aletaan kaapimaan sitä ryppyistä kukkaroa hehtaarikassin pohjalta ja maksetaan viisisenttisillä.
sujuvuutta ja toimivuutta näihin asiointeihin, kiitos!
ugh!
[/quote] Kyllä saa olla helvetin ahdistunut ihminen jos toisten hidastelu noin suututtaa.
Ei ehkä kannata yleensäkkään lähteä automaatille/kauppaan, jos on noin helvetin kova kiire.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Ainoa kommentti: no onneksi edes pakkaavat samalla. Enemmän rasittaa ne tyypit, jotka jäävät kassalle odottamaan sitä loppusummaa, kaivelevat lompakkoaan vasta sitten, maksavat ja siirtyvät sen jälkeen pakkaamaan. Näitä kun sattuu eteen kaksi kappaletta, niin molemmat puolet kassasta on ihan täynnä eikä omat ostokset etene mihinkään.
Hyvänä lisänä on sitten vielä siellä kaupassa ne muutamat ihmiset, jotka tapaavat yllättäen jonkun tuttavansa. Aivan taatusti pitää jäädä (kahden kärryn kanssa poikittain) seisomaan just sellaiseen pieneen väliin, josta muut joutuu menemään. Yleensä ei edes älytä vaihtaa paikkaa, kun joku sanoo "Anteeksi, pääsisinkö ohi"?, vaan se toinen kärryilijä vetää vähän sitä omaa kärryään tieltä pois ja välittömästi siirtää sen takaisin, kunnes tulee seuraava, jne.
En ymmärrä, miksi ei voi mennä vaikka hieman sivummalle, kun ihan selvästi kuulee, että tosi henk.koht. asioitakin puhutaan.
Toinen ongelma on kärryttömät asiakkaat, jotka jäävät pakkaamaan hihnalta suurinpiirtein vartiksi niitä kamojaan. Mä heitän kaikki takaisin kärryyn ja menen jonnekin takaviistoon vasemmalle, jotta muut pääsee. Pieniä asioita, mutta...
Tankilla usein sama homma, kun jäädään sinne autoon jotain kuitteja plaraamaan tai txtareita lukemaan, eikä tajuta lähtee, vaikka takana on kolmen auton jono. Minä itse, minä itse vain ja ainoastaan miinäää........
Missä ne rahat ja pankkikortti sitten teidän mielestänne pitäisi tunkea lompakkoon ja laukkuun? Jos ne kädessä lähtee kulkemaan, saattavat hyvin pudota jonnekin. Ja sitten kun toisaalta valitellaan sitä, että ihmiset pysähtelevät outoihin paikkoihin, niin ilmeisesti missään muuallakaan ei sitten saisi pysähtyä laittamaan tavaroitaan turvaan.
No ei siihen automaatin pikku tasolle tarvitse koko penaalia tyhjentää. Kortti oikeaan käteen ja lompakko toiseen. Laukku voi roikkua vaikka olalla. Kun rahat tulee, oikea ottaa kortin ja samaa matkaa voi napata rahatkin. Pari sekuntia siihen menee, vaikka tilin saldoja tai muuta kyselis. Kyllä nyt nuoremmilla pysyy kaksi asiaa sormissa, eri juttu vanhuksilla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:04"]
Eikö pankkiautomaateilla ole se teline laukkua varten? Miksi ihmeessä astelisin sivummalle taiteilemaan lompakkoni ja laukkuni kanssa, kun voin hoitaa sen kätevästi laukku telineellä, kädet vapaina käsittelemään rahoja?
[/quote]
Tietenkin sen takia, että perässäsi ON JONO, tampio!
Minä todellakin tulen hidastelijoiden iholle ja pääset nauttimaan valkosipulinhajuisesta hengityksestäni... :)
[/quote]
No miksi hemmetissä se teline edes on siinä, jos tarkoitus on jonottaa kortti kädessä täristen, näppäillä pikavauhtia, napata rahat lennosta ja lähteä juoksemaan?! Järki hoi.
Kiinnostaisi kyllä tietää, miten kauan tähän ketjuun kirjoittavilla yleensä menee lompakon ja laukun avaamisessa ja sulkemisessa. Kokeilen äsken huvikseni sulkea mahdollisimman hitaasti ja sain aikaa kulumaan ruhtinaalliset 6 sekuntia.
[/quote]
Kyse on nyt hiiitaasti ja muista välittämättä itsekkäästi toimivista minäminä-ihmisistä pankilla, kaupassa, tankilla jne.
On aivan eri asia toimia rivakasti pikapankilla, laittaa laukkunsa tasolle, tyrkätä kortti lukijaan ja ottaa setelit, törkätä ne lompakoon, sujauttaa lompakko laukkuun ja astella pois.
Tuo on toivottavaa. Mutta ärsyttäviä ovat nuo muista piittaamattomat löntykset, jotka voivat vaikka kaivaa suklaapatukan laukusta, tutkia jotain kuittejaan, etsiskellä silmälasejaan, lässyttää luuriin ja värkätä sen kortin kanssa loppumattomiin.
Samoin ostoskärryn väkisin työntäminen edellisen anukseen voi joitain ottaa päähän. Säästöpossun tyhjentäminen ennen ostoksille menoa, jep, ihan kivaa, kun lasketaan isoakin summaa, kun asiakas rysäyttää säkillisen kolikoita kassalle. Siihen vielä päälle ne vakiovitsit, niin avot. Kaiken huipuksi tuotteesta puuttuu koodi, ja että on mukavaa odotella pakasteiden sulaessa, kun kassa yrittää epätoivoisesti tavoittaa hinnoittelusta vastaavaa henkilöä...