Modernit maataloustoimijat
Aloitan sanomalla että en tarkalleen tiedä mitä EU:n direktiivit tästä asiasta sanovat. Kyseessä siis lihakarjan mm. sikojen, nautojen ja kanojen kasvatuksessa käytetyt ”metodit”, astuttaminen yms. Syy miksi nyt kerron asiasta on se, että eräs tuttavani, joka saa elantonsa pien- ja metsätalous ministeriön kustantamien tukipakettien lisäksi tammojen astumisesta lihoiksi, kertoi minulle käyttämistään metodeista. Hän siis hieman kaarrellen tokaisi itse astuttavansa eläimensä. Tämä kuulosti mielestäni melko likaiselta eikä varmasti millään muotoa niin ammattitaitoiselta mitä esim. keinosiementäjä saisi aikaan.
Kysymys siis kaikille teille maajusseille, miten tilanne astuttamispolitiikka on muuttunut Eu:n jäsenyyden myötä? Onko siis totta että nykypäivänä oikean ja väärän raja on noin häilyvä? Tautien iskiessä syyttävä sormi osoittaa oman itsensä päälle.
Kommentit (3)
Wikipediasta: "Karjan- tai hevosten kasvattaja voi myös itse suorittaa seminologitutkinnon ja saada luvan siementää omia eläimiään."
Ja ei kai tuo välttämättä ole teknisesti sen kummempi kuin ns. muumimukimenetelmä, ainakin jos on tuoretta tavaraa käytössä.
Johan on hassu ajatus että itse astuttaminen olisi jotenkin paha asia. Jopa keinosiementäminen tuoreella (ei pakaste) siemennesteellä onnistuu maallikoltakin ongelmitta eikä siinä ole riskejä.
Itse joskus kasvatin koiria ja mukimenetelmällä itse hoidettiin jos eläimet ei itse älynneet homman nimeä.
Sanoisin että ”maajussien” aisat menee kirjaimellisesti kohti hevon v*ttua jos EU ei omalla toiminnallaan säätele sitä mitä he saavat ja eivät saa tehdä, sekä millaiset laadulliset kriteerit toiminnalle asetetaan.