Äitini vaatii kotitalousvähennystä itselleen
Olen maksanut äidin kotihoitopalveluista tänä vuonna n. 2400e.
Nyt äiti pyysi hoivapalvelun tietoja, kun tekee kotitalousvähennysilmoituksen verottajalle. Sanoin, että ei voi tehdä, vaan että vähennys kuuluisi minulle. Nyt kaikki siskoni ja äitini haukkuvat varkaaksi. Heidän mielestä varastan äidille kuuluvia rahoja.
Kumpi teidän mielestä on oikeassa? Minun mielestä vähennys kuuluu minulle, koska minähän palvelun olen maksanut. Minkälaisin perustein äiti ne rahat kuuluisi saada?
Kommentit (58)
Hyvästä teosta saa aina rangaistuksen.
Maksajallehan ne vähennykset kuuluu.
Verottaja ei hyväksy äitisi vaatimusta sillä hänellä ei ole maksutositteita. Kotitalousvähennyksen saa se joka maksaa laskun JA joka asuu/jonka vanhempi tai isovanhempi asuu asunnossa jossa työ tehty.
Maksaako äitisi niin paljon valtionveroa jotta edes hyötyisi vähennyksesta?
Maksajalle ne kuuluu, meil tehdään niin että minä laitan rahat lapsille, he maksavat ja vähentävät. Itseltäni menee vähän valtionveroa muttei vähennettäväksi asti.
Jos olet maksaja kuittien mukaan, vähennys tehdään tietenkin sinun verotuksestasi, kun sitä haet. Jos olet antanut rahat äidillesi käteisenä tai muuten, on vaikeaa/mahdotonta osoittaa, että maksaja on joku muu kuin hän, jonka tililtä maksu on suoritettu. Äitisi ja sisaresi eivät ilmeisesti lainkaan ymmärrä, mitä tuo verotuskäsite vähennys tarkoittaa, kun ajattelevat noin kuin kerrot.
Sinulle ne kuuluu, koska olet maksanutkin
Vierailija kirjoitti:
Maksajalle ne kuuluu, meil tehdään niin että minä laitan rahat lapsille, he maksavat ja vähentävät. Itseltäni menee vähän valtionveroa muttei vähennettäväksi asti.
Joo, me tehdään samalla lailla!
Maksetaan ikäänkuin nuoren asuntoa siinä samalla.
Kotitalousvähennyksessä on tämä hullu vika, että lapsi saa vähennystä vanhemman luona, mutta ei toisinpäin. Useimmiten kun rahallinen tuki liikkuu nimenomaan lapsille päin.
Kai ne laskut tulee sinulle ja sinun nimelläsi?
Maksajallehan tuo kuuluu.Lopettaisin maksamisen kun noin kiittämätöntä porukkaa.
Minä maksan ihan omalta tililtäni nuo hoivakulut. Verottaja ei kuitteja halua muuten kuin jos erikseen jostain syystä niitä pyytää. Enhän minäkään mitään voi osoittaa muuten kuin tilisiirtoja näyttämällä.
Näytän tämän ketjun siskoille ja äidille, niin ehkä ymmärtävät sitten.
ap
Korostan vielä sitä kun aina sanotaan miksei vanhukset osta palveluja, kun on kotitalousvähennys.
Vähennys tehdään valtionverosta, pientä eläkettä saavat eivät hyödy kotitalousvähennyksestä.
Miksi siskosi eivät osallistu kustannuksiin? Törkeetä jättää yhden maksettavaksi
Vero.fi:stä voi kaivaa synevtävän vero-ohjeen, josta käy ilmi, että ainoastaan kulujen maksajalla on oikeus ilmoittaa kulut kotitalousvähennyksenä.
Ilmeisesti omaisesi eivät hirveästi ymmärrä verotuksesta...
Siis äitisi saisi vähennystä mistä? Miksi maksat tuollaiselle yhtään mistään? Hyväksikäyttäjä.
Jos sinä ne maksat, kuitit ja sopimus on sulla. Eli anna mamman tehdä vaan ilmoitus, teet itse saman ilmoituksen ja sit verottaja voi mamman kanssa keskustella tästä veropetoksesta. Ja ensi vuodesta eteenpäin hän luonnollisesti maksaa tuon ihan itse ja kerää myös veroedun. Tai siskokset, ihan miten keskenään sopivat.
Äitishän se varas on, hän havittelee sinun rahojasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan ihan omalta tililtäni nuo hoivakulut. Verottaja ei kuitteja halua muuten kuin jos erikseen jostain syystä niitä pyytää. Enhän minäkään mitään voi osoittaa muuten kuin tilisiirtoja näyttämällä.
Näytän tämän ketjun siskoille ja äidille, niin ehkä ymmärtävät sitten.
ap
Täytyyhän sinulla olla ainakin sopimus, mistä näkee tilaajan, eli sinut.
Äitisi ja sisaruksesi ovat törppöjä, pidä puolesi ja lopeta maksaminen!
Sulle maksajana kuuluu, tee selväksi noille muille