Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsenne oppi r-äänteen?

Vierailija
26.03.2014 |

Ja tarvitsiko siihen puheterapiaa tai -opetusta vai tuliko äänne itsestään?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrän tulisi tulla kauniisti viimeistään 5-vuotiaana. Samoihin aikoihin olisi hyvä aloittaa puheopetus tai vaikeassa tapauksessa (ärrä on täysin ällä) puheterapia.

Vierailija
22/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5 v joka puhuu jo lauseita, opettelee nyt r-äännettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaina, kaksi poikaa

Vierailija
24/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-vuotiaana.

Työni puolesta olen nähnyt, että viisivuotiaana ei välttämättä vielä pääse puheterapiaan, mutta kannattaa sitä aktiivisesti itse vaatia. Yksilölliset vaihtelut ovat r-äänteen oppimisessa suuria.

Vierailija
25/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oppi, 5-vuotiaana. Osasi sanoa d-kirjaimen, mikä helpottaa äikän oppimista. Pikkusisko 4v. ei osaa edetä eikä ärhäkkä.

Vierailija
26/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, siis ei osaa deetä eikä ärrää :D

Vierailija
27/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, siis ei osaa deetä eikä ärrää :D

Vierailija
28/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 3-vuotias ei osaa vielä. Aikaisin on muuten oppinut puhumaan, mutta r puuttuu vaan...En tiedä voisiko sitä jotenkin yrittää opettaa hänelle?!

Vierailija
29/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:23"]1,5-vuotiaana.

Työni puolesta olen nähnyt, että viisivuotiaana ei välttämättä vielä pääse puheterapiaan, mutta kannattaa sitä aktiivisesti itse vaatia. Yksilölliset vaihtelut ovat r-äänteen oppimisessa suuria.

[/quote]

Voitko kertoa, miten sitä VAADITAAN, kun kunnassa ei ainoatakaan puheterapeuttia?

Vierailija
30/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voitko kertoa, miten sitä VAADITAAN, kun kunnassa ei ainoatakaan puheterapeuttia?

Vierailija
31/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:31"]

[/quote]

[/quote]  Varmaan sitten joutuu turvautumaan lähikuntien yksityiseen?

Vierailija
32/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla eskarissa tuntuu olevan vielä muutamia, joilla ärrä ei tule. Omamme mukaanlukien, eikä saa mitään puheterapiaa. Jo osattua d:ä kuulema tulee vahvistaa, niin sieltä se ärräkin joskus tulee?

Vierailija
33/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana. Sitä ennen r ääntyi alläksi. Kun ärrä alkoi tulla haltuun, pojalla oli hassu tapa pysäyttää puhe siihen oikein lausuttuun r-kirjaimeen ja sitten vasta hetken kuluttua jatkaa :) Tuli sellainen kuva, että poika kelasi hetken, että mitä tuli sanottua, että onnistuinko nyt oikeasti sanomaan oikein...

Vierailija
34/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi ensimmäistä lasta on oppinut ärrän 5-vuotiaana puheterapian avustuksella. Esikoiselta leikattiin myös kielijänne, kun muuten kieli ei yltänyt oikeaan paikkaan. Kolmas lapsi on nyt 5 eikä osaa ärrää. Kunnalliselle puolelle ei pääse puheterapiaan ennen kuin eskarissa. Nyt koetankin saada ajan puheterapiaan yksityiseltä puoleta. En usko tämän kolmannenkaan lapsen oppivan ärrää ilman puheterapeuttia. Hänellä on myös tiukahko kielijänne, joten saa nähdä pitääkö myös se leikata. 

Vierailija
35/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jo varmuuden vuoksi paljon satuja ja juttelin paljon ja käytin paljon ärräsanoja kuten risto reipas rymysi rykeikössä raahessa tyyliin. Poika oli hidas puhumaan , oliko sitten 2,5 v kun alkoi kunnolla puhumaan ja tuli oikein ärrät ja ässät.

Vierailija
36/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana oppi, tokaluokan syksyllä, saatuaan ärräkoulutusta puheterapeutilta 10 kertaa jo eskarissa ja sitten koulussa ekaluokalla. Koulun erityisopettaja piti ärräkoulua. Oli sitkeä kurkku-ärrä. Nyt osaa hyvin.

Vierailija
37/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-vuotiaana suunnilleen.

Vierailija
38/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutilta saatiin lähinnä välineet harjoitteluun, pelin ja sen sellaista. Itse piti harjoitella päivittäin lapsen kanssa. Eivät pari terapeutilla käyntiä olisi riittäneet mihinkään. Toisen lapsen kanssa käytin samaa materiaalia ja tein itsekin omia, kun tiesin systeemin. 5-vuotiaina oppivat.

Vierailija
39/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 16v kun vahingossa opin itse. Puheopetukset oli lopetettu jo 12 v . Alussa oli hankala puhua , mutta viikoissa puhe meni jo sujuvaksi.

Vierailija
40/47 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oppi kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran varmaan 1,5-vuotiaana, mutta jossain vaiheessa r hukkui jonnekin. Lopullisesti r löytyi puheeseen ennen 5-vuotispäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän