Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Åbo Akademin kielikoe

Vierailija
26.03.2014 |

Onko täällä kukaan käynyt tuossa Åbo Akademin kielikokeessa? Kuinka helppo se on täysin suomenkieliselle, joka on opiskellut keskipitkän ruotsin koulussa? Minkälainen se ylipäänsä on?

Ja te suomenkieliset, jotka olette päässeet sisään, mitä alaa olette opiskelleet ja miten helppoa opiskeleminen oli vieraalla kielellä? Saitteko hankittua yhtään ystäviä? Jos ette osanneet sanoa jotain ruotsiksi, käytittekö suomea vai englantia korvaamaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kovin vaikea. Seiskalla aloitin ruotsin, olin kyllä siinä ihan hyvä oppilas ja kirjoitin ällän. Muistaakseni koe oli joku monivalinta. Sosiaalisessa mielessä ruotsia oppi puhumaan tosi nopeasti hyvin, mutta tenttivastausten kirjoittaminen oli varsinkin aluksi aika tuskaa. Ei kannata puhua englantia tai varsinkaan suomea, jonkun sanan voit sanoa väliin jos et tiedä sitä mutta ei kokonaisia lauseita. Yritä puhua sitä ruotsia. Ystäviä saa kyllä aika helposti, ankkalampi on omalla tavallaan aika inklusiivinen eikä suomenkielisiä katsota ollenkaan pahasti. Kunhan puhuvat sitä ruotsia. Nykyään kutsuvat mua hedershurriksi. :)

Vierailija
2/12 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, opiskelin luonnontieteellistä alaa. Humanistisella puolella voi olla aika hankala alku sen tekstintuoton kanssa, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan. t. 5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kuunnellaan yksi nauhoitettu haastattelu tai puhe ja sitten vastataan suullisiin monivalintakysymyksiin. Helppo se on loppujen lopuksi.

Vierailija
4/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkikoe vuodelta 2011: https://www.abo.fi/sitebuilder/media/20538/sprakprovsexempel.pdf , äänitiedosto samasta kokeesta http://www.abo.fi/stodenhet/media/20538/sprakprovsexempel.mp3

Että on tuossa kyllä huomattavasti paljon muutakin kuin yksi kuullunymmärtämiskoe.

Vierailija
5/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt Akademin kielikokeen ja siskonikin on. Molemmat pääsimme läpi, kummallakin 7.-luokalla aloitettu ruotsi. Kirjoitin itse aikoinaan L:n ruotsista, siskon arvosanaa en muista, oisko E. Koin kokeen helpohkoksi, mutta oli siinä kohtia, joista en ollut varma. Mulla on sujuva käyttöruotsi puhuen, mutta kaikki kielioppijutut ei ehkä ihan hallussa piirulleen.

Testissä mitattiin enempi ymmärtämistä kuin tuottoa, pääasiassa monivalintatehtäviä. Osallistujia oli paljon, joten sekaan vaan!

Myös tätini on ÅAssa aikoinaan opiskellut farmasiaa. Alku aina hankalaa, mutta sai koulun läpi kuitenkin. Tenteissähän saa vastata myös suomeksi tai englanniksi, useimmiten, jos haluaa, mutta kyllä ihan oman itsen vuoksi kannattaa sillä ruotsilla vaan pakertaa. Ja iso osa yliopistojen tenttikirjoista on enkuksi kuitenkin.

En opiskele tutkintoa ÅAssa, mutta suoritan sinne soveltuvia kursseja. Ikinä ei ole katsottu kieroon sitä, että olen suomenkielinen. Suurin osa kun on kaksikielisiä kuitenkin, eikä se kaikkien virallisesti ruotsinkielistenkään ruotsi mitään kieliopillisesti täydellistä ole - kuten aika moni suomenkielinenkin tekee suomen kanssa virheitä. Sekaan vaan!

Vierailija
6/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa sanoa mitään kielikokeesta, sillä olen ruotsinkielinen ÅA:n opiskelija (oikiksessa). Meidän linjalla on kuitenkin muutama ihan suomenkielinen, jotka olivat ehkä alussa hieman epävarmoja mutta alusta asti he ovat kuitenkin olleet ryhmässämme mukana ihan kuin kaikki muutkin. Ovat saaneet paljon ystäviä. Sen voin luvata että tulet saamaan täältä kavereita jos pääset sisään, täällä on erittäin avoin ja mukava ilmapiiri. Ja paljon bileitä ;)

Vierailija
7/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tässä todella mietin, että mikäli pääsen sisään, niin valitsenko Åbo Akademin vai jonkun suomenkielisen yliopiston. Sinänsä minua kiinnostaisi opetella paremmaksi ruotsissa. Olisihan siitä aivan älyttömästi hyötyä työelämässä. En tiedä, onko uskallusta ikinä lähteä vaihtoon ulkomaille, joten tällainen kielikylpy Suomessa olisi mainio juttu. Mutta katsotaan, miten käy ja riittääkö uskallus valita ruotsinkielinen yliopisto :)

Vierailija
8/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan. Ihania juhlia!!

T. Valmistuin sieltä v. 2004

Vierailija
9/12 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 1993 kielikokeen läpäissyt. En ollut koskaan puhunut (kotona Itä-Suomessa) ruotsia, L:n kirjoitin YO-kokeesta. Saksaa osasin tosin sujuvasti, se tukee ruotsia. Sain kielikokeest sellaiset pisteet, että niillä sai hakea luonnontieeitä tai tekniikkaa lukemaan, mutta ei humanistiseen (sinne oli korkeampi kileiraja).

Ruotsia puhuin koko ajan ja kavereita sain helposti. ÅA:ssa on paljon suomenkielisiä, joten alkuun huteroa ruotsia ei katsota pahalla. Suomea tai englantia ei kannata puhua, kun kerran ruotsin voi oppia ilmaiseksi.

Niinhän siinä kävi, että aviomieskin sieltä tarttui mukaan, joten nykyään kaksikieliset lapset :-)

Vierailija
10/12 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kokeilemassa, niin saat ilmaisen arvion kielitaidostasi.

Vierailija
11/12 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain koulun keskipitkästä ruotsista ei ole iloa kun pitää lukea akateemisia tekstejä ruotsiksi, tehdä tenttejä, esseitä, keskustella seminaareissa jne. Etenkään kun ei asu täysin ruotsinkielisessä maassa jossa kieli tarttuu ympäristöstä. Että todella vaikeaa tulee noilla spekseillä olemaan.

Vierailija
12/12 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri pääs sisään pari vuotta sitten. Nippanappa sai seiskoja kokeesta lukiossa. Pääsykokeen kirjallisesta kielikokeesta sai juuri ja juuri vaaditut pisteet. Nykyisin puhuu todella hyvin ruotsia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi