Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-aineallerginen lapsi ja päiväkoti

Vierailija
26.03.2014 |

2-vuotias lapsemme aloittaa päiväkodin. Lapsella on paljon ruoka-aineallergioita ja niistä viemme päiväkotiin lääkärintodistuksen, että saa sopivaa ruokaa. Mutta ongelma on se, ettei lapsi ole kokeillut vielä läheskään kaikkia ruokia (lähinnä sellaisia, jotka aiheuttavat vakavia reaktioita). Näitä kuitenkin ehkä on päiväkodin ruoassa, mutta osaako henkilökunta toimia pahan allergisen reaktion kohdalla oikein? Vai pitäisikö kaikki mahdolliset ruoat testata nyt kotona, ennen päiväkodin aloitusta? Epipen lapsella on kyllä mukana, koska hän on saanut ruoista anafylaktisia reaktioita.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Meillä ei ole 15 km:n säteellä allergiapäiväkotia ja noin pitkä päiväkotimatka ei onnistu millään, varsinkin kun tuo allergiapäiväkoti on aivan eri suunnassa kuin työpaikat. Tavalliseen on siis mentävä. Kotiinkaan en enää voi jäädä, joten ei tässä ole paljon vaihtoehtoja. Täytyy yrittää käydä tarkasti läpi päiväkodin kanssa kaikki, mitä lapsi voi syödä. Ei meillä onneksi ole ainakaan toistaiseksi tullut anafylaksiaa kuin yhdestä ruoka-aineesta. Muut allergiat eivät näyttäisi olevan hengenvaarallisia. Ruoka-aineita kokeillaan koko ajan lisää, mutta kun allergioita on paljon, uusia kokeiluja voi tehdä aika varovasti ja siihen menee paljon aikaa.

ap

Vierailija
2/4 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää lista niistä ruoista, joita lapsi voi syödä. Laajentakaa listaa sitä mukaa, kun ehditte kokeilla uusia ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallanne allergiapäiväkotia? Teidän tapauksessanne se voisi olla hyvä juttu, kun allergioita on paljon.

Meillä allergikkolapsi tavallisessa päiväkodissa. Hänellä tosin vain pari allergeenia, mutta oireet ovat todella voimakkaat. Epipen ja antihistamiini ovat varalla. Ihan alkuun hän sai pari kertaa allergiakohtauksen (nokkosrokko, oksentelu), ja siihen sai antihistamiinia. Sen jälkeen ovat kohtaukset loppuneet. Syy niihin ei ole selvinnyt, mutta päiväkodissa on nyt ruvettu ruokailussa kiinnittämään erityishuomiota istumapaikkoihin ruokapöydässä, ja siihen, ettei jäämiä voi tulla esim. huonosti rätillä pyyhityltä ruokapöydältä.

Vierailija
4/4 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisten lasten elämää seuranneena olen nähnyt

1. Päiväkodissa sijainen on antanut väärää ruokaa tai juomaa allergiselle, vaikka hänet oli ohjeistettu. Ambulanssi jouduttiin kutsumaan paikalle.

2. Oma lapseni on saanut useita kertoja väärää ruokaa, josta soitettiin minulle. Lapseni allergiat eivät ole hengenvaarallisia ja maistettuaan hän on yleensä itse kertonut, että ei ole hänelle sopivaa.

3. Äiti päätti jatkaa lastensa kotihoitoa, koska niin monta kertaa sai olla sydän syrjällään. Päivähoidossa oli läheltä piti tilanteita. Joitakin kertoja aivan viimehetkellä huomasivat, että nyt on annettu väärä annos tai lapsi ehti maistamaan mutta vähän, alkoi turpoamaan ja ambulanssi ehti hätiin.

4. Koulussa myös oli läheltä piti tilanteita.

Kannattaa aluksi käydä itse seuraamassa ruokailuja. Jokaista sijaistakin on puhuteltava itse ja saatava hänet tajuamaan, että jos allergia on vakava. Keittiöhenkilökunnan joutuu myös käymään itse läpi. Mausteetkin voivat saada aikaan allergisen reaktion.

5. Kerran keittäjä ei ymmärtänyt, että oli laittamassa ruokaan väärää ainesta. Yhdelle toiselle allergiselle se sopi, mutta ei vakavasti allergiselle. Äiti ehti tarkastamaan reseptin ennenkuin ruoka tarjottiin.

Ehkä haluat ottaa selvään, jos olisit oikeutettu esim KELA.n erityistukeen lapssei allergian vuoksi? Perusteluna turvalisempi hoito kotona kuin päiväkodissa. En halunnut pelotella, mutta kuten hyvin tiedämme, joskus on hyvä kuulla toisten ei niin hyvistäkään kokemuksista. Vaikka lapsesi osaisikin puhua hänelle on liian suuri vastuu varmistaa, että saako hän itselleen sopivaa ruokaa. Aikuisten on kannettava tämä vastuu. Onnea matkaan, mutta myös varmistuksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme