Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän pidän psykologeja parempina terapeutteina

Vierailija
26.03.2014 |

kuin esim

- sosiaalityöntekijöitä

- sairaanhoitajia

- teologeja

?

Psykoterapiaa antaa aina terapiakoulutuksen käynyt henkilö, joka on peruskoulutukseltaan esimerkiksi psykologi, psykiatri, erikoissairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä tai teologi. Terapeuttina voi toimia kuka tahansa, mutta psykoterapeutti-nimitystä voi käyttää vain henkilö, joka on saanut siihen oikeuden Valviralta (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto).

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teologi nyt jauhaa jumalan rakkaudesta vaan

Vierailija
2/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän parhaimpina sairaanhoitajapohjaisia. Taitavat olla noista ainoita, joilla koulutuksen aikana _oikeasti_ keskitytään myös siihen potilaan kohtaamiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimpina? Ootko monenkin terapiassa sitten käynyt? Mä uskon että kemioiden toimiminen on kaikista tärkeintä. Sairaanhoitaja on terapeuttina siitä hyvä että jos on fyysistä sairastelua, niin se ymmärtää paremmin mistä on kyse.

Vierailija
4/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti joka avaa tuskalliset haavat menneisyydestä, on sen osattava myös ne sulkea.

Vierailija
5/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja-psykoterapeutilla on taustalla useampia työvuosia psykiatrisen hoitotyön saralta, mikä on sekin suureksi osaksi erilaisen keskusteluavun antamista. Kokisin, että he ovat "parhaimpia" terapeutteja, jos pohjakoulutuksella on ylipäätänsä mitään merkitystä sille, kuka on hyvä ja kuka huono.

Vierailija
6/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä. Olen käynyt kyllä muutamaankin kertaan eri suuntausten terapioissa kun nuorempana kärsin ahdistuneisuudesta, paniikkihäiriöstä ja masennuksesta.

Oma käsitykseni on, että terapeutin koulutustaustalla ei ole merkitystä, vaan sillä miten terapeutti kohtaa asiakkaansa. Ja tämä on varmasti myös asiakas-terapeuttikohtaista, esim. minulle voi sopia loistavasti terapeutti joka ei sovi toiselle yhtään. Terapeutti ja asiakas kun ovat molemmat pelissä persoonallaan, ja kaikki persoonat ei vaan "sovi yhteen".

Vierailija
7/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatria itse arvostan eniten.

Vierailija
8/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:02"]

[/quote]

Miksi?

Vierailija
9/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:45"]

No teologi nyt jauhaa jumalan rakkaudesta vaan

[/quote]ei se saa. Kyllä kai niille niitä terapeuttisia työkaluja annetaan-

ehkä mä oon vaan niin uskonut psykologian ihmeelliyyteen (huom. "olen uskonut")

ap

Vierailija
10/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:04"]

[/quote]

Miksi?

[/quote]Oma kokemus tietysti, mutta noin yleensä pisin koulutus ja saa tarvittaessa lääkereseptin ilman välikäsiä.

Vierailija
11/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:51"]

Itse pidän parhaimpina sairaanhoitajapohjaisia. Taitavat olla noista ainoita, joilla koulutuksen aikana _oikeasti_ keskitytään myös siihen potilaan kohtaamiseen...

[/quote]okei, eli tiedät kaikkien koulutuksesta. No joo, voihan nuo muut olla aika teoriasointia. On toki noissa harjoittelutkin, ainakin psyko ja sos.t

Vierailija
12/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta nuo eivät ole terapeutteina mitenkään parhaita, siis muita parempia. Samalla lailla kuin muissa, löytyy niitä jotka on hyviä, ja niitä jotka ei niinkään. Psykiatri on kuitenkin pohjakoulutukseltaan lähinnä neurologian ja lääkehoidon erikoishenkilö, ei siitä koulutuksesta juuri terapiatyöhön apua ole. 

Vierailija
13/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:58"]

Parhaimpina? Ootko monenkin terapiassa sitten käynyt? Mä uskon että kemioiden toimiminen on kaikista tärkeintä. Sairaanhoitaja on terapeuttina siitä hyvä että jos on fyysistä sairastelua, niin se ymmärtää paremmin mistä on kyse.

[/quote]en, kyse oli vain mielikuvista.. siksi sanoin miksiköhän.

Vierailija
14/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottais mennä psykiatrin terapiaan, ne on muutenkin niin kylmiä.

Vierailija
15/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä oikeasti kaikki kiinni, mutta toki psykologilla ja psykiatrilla on asiaan enemmän teoriapohjaa. Uskon, että loistavia terapeutteja löytyy noilla kaikilla taustoilla. Oma terapeuttini oli yleislääkäri, ja ei ole hänestä kuin hyvää sanottavaa. 

Vierailija
16/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun terapeuttini on psykiatri ja lämpimämpää ihmistä saa hakea. nyt jo suren kun terapia pitää joskus lopettaa

Vierailija
17/17 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:04"]

[/quote]

Miksi?

[/quote]Oma kokemus tietysti, mutta noin yleensä pisin koulutus ja saa tarvittaessa lääkereseptin ilman välikäsiä.

[/quote]

Jos psykiatrilla käy psykoterapiassa, ei hän voi kirjoittaa reseptejä, koska hän ei silloin ole lääkäri- vaan terapeuttisuhteessa potilaaseensa. Jos olet psykiatrilta saanut reseptin, olet todennäköisesti käynyt ihan tavallisilla vastaanottokäynneillä.

Aika usein täällä sekoitetaan terapia ja tavallinen keskusteluhoito tai vastaanottokäynti esim. psykiatrian poliklinikalla keskenään. Terapia vaatii ihan erilaista sitoutumista ja sopimuksia kuin muut hoitomuodot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi