Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Oletko luovuttaja vai soturi?

Vierailija
22.11.2020 |

Itse Taistelen. Iloiseen Loppuun Asti.

Sitten juhlistan voittoni.

đŸ„‚đŸŒč

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IhmisiÀhÀn on uhkatilanteessa kolmenlaisia: taistelijoita, pakenijoita ja lamautujia. YllÀttÀvÀn moni on lamautuja. Mihin lie evoluutio sillÀ pyrkinyt.

Uhkatilanteessa mieleni on kirkas ja selkeĂ€, tiedĂ€n miettimĂ€ttĂ€ miten toimia. On kuin mulla olisi valmis suunnitelma pÀÀssĂ€ni. SillĂ€ tavalla olen mm. pelastanut itseni ja lapseni tulipalosta. PitkĂ€kestoisempia haasteita olen selĂ€ttĂ€nyt samalla tavalla. Mutta rauhan aika on minulle vaikeaa. Silloin ahdistun ja lamaannun. Luulen, ettĂ€ kaikki se pelko ja ahdistus, joka on työntynyt selviytymistilanteissa syrjÀÀn, tulee kĂ€siteltĂ€vĂ€ksi silloin. 

Vierailija
42/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IhmisiÀhÀn on uhkatilanteessa kolmenlaisia: taistelijoita, pakenijoita ja lamautujia. YllÀttÀvÀn moni on lamautuja. Mihin lie evoluutio sillÀ pyrkinyt.

Jos et voi voittaa etkÀ luovuttaa, lamautuminen on se viimeinen keino. JÀÀt paikoillesi, istut ja odotat.

TÀmÀ ilmiöhÀn kuulemma nÀkyy jossain katastrofitilanteissa. Ihmiset vaan jÀÀvÀt istumaan palavaan taloon tai uppoavaan laivaan.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin taistelija, viimeiseen asti kroonisen sairauden kourissa töissÀ, työkaverit heitti monesti kotimatkalle kun kaksinkerroin istuin työpisteellÀ ja hoin, ettÀ kyllÀ tÀÀ tÀstÀ ohi menee. NykyÀÀn ymmÀrrÀn lÀhteÀ helpommin kotiin jos siltÀ tuntuu. Kuitenkin edelleen esim kaveritreffeille menen puolivÀkisin, kun en kehtaa sanoa etten jaksa tai pysty. Parhaani mukaan yritÀn suoriutua normielÀmÀstÀ, ehkÀ sittenkin olen edelleen soturi

MinÀ taas mietin elÀmÀÀ ja kuolemaa. TÀssÀ elÀmÀssÀ ei ole mitÀÀn, joka suuresti houkuttelisi jÀÀmÀÀn tÀnne. Toisaalta ei ole syytÀ lÀhteÀ. Vanhana ja sairaana lÀhtö olisi helpotus.

Vierailija
44/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et voi voittaa etkÀ luovuttaa, lamautuminen on se viimeinen keino. JÀÀt paikoillesi, istut ja odotat.

TÀmÀ ilmiöhÀn kuulemma nÀkyy jossain katastrofitilanteissa. Ihmiset vaan jÀÀvÀt istumaan palavaan taloon tai uppoavaan laivaan.

Shokki. Joillekin se on liikaa. Me olemme niin erilaisia.

Vierailija
45/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Soturi. Mutta taistelen vain jos hyökÀtÀÀn.

Vierailija
46/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkatilanteessa ei ole kuin kolme vaihtoehtoa: taistella, paeta tai lamautua. Luovuttaminen on silloin sama asia kuin lamautuminen.

Vierailija
47/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkatilanteessa ei ole kuin kolme vaihtoehtoa: taistella, paeta tai lamautua. Luovuttaminen on silloin sama asia kuin lamautuminen.

Uhkatilanteessa omaa reaktiotaan ei voi valita. Liskoaivomme ottavat vallan ja laskevat, mikĂ€ selviytymisstrategia toimii. 

Vierailija
48/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vÀlttÀmÀttÀ. Luovuttaa voi rationaalisesti. Lamaantuminen on tÀydellistÀ kontrollin menettÀmistÀ. Kehosi on siinÀ tilassa, mutta mielesi ei.

Vierailija
49/49 |
23.11.2020 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vÀlttÀmÀttÀ. Luovuttaa voi rationaalisesti. Lamaantuminen on tÀydellistÀ kontrollin menettÀmistÀ. Kehosi on siinÀ tilassa, mutta mielesi ei.

En tarkoittanut tilannetta, jossa on aikaa harkita rationaalisesti, vaan yllÀttÀvÀÀ uhkatilannetta. IhmisillÀ on tasan kolme reagointitapaa niissÀ. Vaikka taisteleminen olisi rationaalisempaa (hyökkÀÀjÀ on vaikkapa huomattavasti pienempi ja heikompi tai taustatukea uhrille olisi muutaman metrin pÀÀssÀ), niin jotkut vain lamautuvat. Toisaalta jotkut automaattisesti taistelevat, vaikka vihollinen olisi ylivoimainen.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn kahdeksan yksi