Oletko luovuttaja vai soturi?
Itse Taistelen. Iloiseen Loppuun Asti.
Sitten juhlistan voittoni.
đ„đč
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IhmisiÀhÀn on uhkatilanteessa kolmenlaisia: taistelijoita, pakenijoita ja lamautujia. YllÀttÀvÀn moni on lamautuja. Mihin lie evoluutio sillÀ pyrkinyt.
Jos et voi voittaa etkÀ luovuttaa, lamautuminen on se viimeinen keino. JÀÀt paikoillesi, istut ja odotat.
TÀmÀ ilmiöhÀn kuulemma nÀkyy jossain katastrofitilanteissa. Ihmiset vaan jÀÀvÀt istumaan palavaan taloon tai uppoavaan laivaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin taistelija, viimeiseen asti kroonisen sairauden kourissa töissÀ, työkaverit heitti monesti kotimatkalle kun kaksinkerroin istuin työpisteellÀ ja hoin, ettÀ kyllÀ tÀÀ tÀstÀ ohi menee. NykyÀÀn ymmÀrrÀn lÀhteÀ helpommin kotiin jos siltÀ tuntuu. Kuitenkin edelleen esim kaveritreffeille menen puolivÀkisin, kun en kehtaa sanoa etten jaksa tai pysty. Parhaani mukaan yritÀn suoriutua normielÀmÀstÀ, ehkÀ sittenkin olen edelleen soturi
MinÀ taas mietin elÀmÀÀ ja kuolemaa. TÀssÀ elÀmÀssÀ ei ole mitÀÀn, joka suuresti houkuttelisi jÀÀmÀÀn tÀnne. Toisaalta ei ole syytÀ lÀhteÀ. Vanhana ja sairaana lÀhtö olisi helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IhmisiÀhÀn on uhkatilanteessa kolmenlaisia: taistelijoita, pakenijoita ja lamautujia. YllÀttÀvÀn moni on lamautuja. Mihin lie evoluutio sillÀ pyrkinyt.
Jos et voi voittaa etkÀ luovuttaa, lamautuminen on se viimeinen keino. JÀÀt paikoillesi, istut ja odotat.
TÀmÀ ilmiöhÀn kuulemma nÀkyy jossain katastrofitilanteissa. Ihmiset vaan jÀÀvÀt istumaan palavaan taloon tai uppoavaan laivaan.
Shokki. Joillekin se on liikaa. Me olemme niin erilaisia.
Soturi. Mutta taistelen vain jos hyökÀtÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkatilanteessa ei ole kuin kolme vaihtoehtoa: taistella, paeta tai lamautua. Luovuttaminen on silloin sama asia kuin lamautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkatilanteessa ei ole kuin kolme vaihtoehtoa: taistella, paeta tai lamautua. Luovuttaminen on silloin sama asia kuin lamautuminen.
Uhkatilanteessa omaa reaktiotaan ei voi valita. Liskoaivomme ottavat vallan ja laskevat, mikÀ selviytymisstrategia toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vÀlttÀmÀttÀ. Luovuttaa voi rationaalisesti. Lamaantuminen on tÀydellistÀ kontrollin menettÀmistÀ. Kehosi on siinÀ tilassa, mutta mielesi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vÀlttÀmÀttÀ. Luovuttaa voi rationaalisesti. Lamaantuminen on tÀydellistÀ kontrollin menettÀmistÀ. Kehosi on siinÀ tilassa, mutta mielesi ei.
En tarkoittanut tilannetta, jossa on aikaa harkita rationaalisesti, vaan yllÀttÀvÀÀ uhkatilannetta. IhmisillÀ on tasan kolme reagointitapaa niissÀ. Vaikka taisteleminen olisi rationaalisempaa (hyökkÀÀjÀ on vaikkapa huomattavasti pienempi ja heikompi tai taustatukea uhrille olisi muutaman metrin pÀÀssÀ), niin jotkut vain lamautuvat. Toisaalta jotkut automaattisesti taistelevat, vaikka vihollinen olisi ylivoimainen.
Uhkatilanteessa mieleni on kirkas ja selkeÀ, tiedÀn miettimÀttÀ miten toimia. On kuin mulla olisi valmis suunnitelma pÀÀssÀni. SillÀ tavalla olen mm. pelastanut itseni ja lapseni tulipalosta. PitkÀkestoisempia haasteita olen selÀttÀnyt samalla tavalla. Mutta rauhan aika on minulle vaikeaa. Silloin ahdistun ja lamaannun. Luulen, ettÀ kaikki se pelko ja ahdistus, joka on työntynyt selviytymistilanteissa syrjÀÀn, tulee kÀsiteltÀvÀksi silloin.