Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä sanalla pitää kuvailla lihavaaa?

Vierailija
22.11.2020 |

Mikä on lihava? Pluskokoinen? Rehevä? Muodokas?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas

Vierailija
42/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini arvostelee aina ylipainoisia ihmisiä. Painaa itse 45 kg ja on yli 170 cm pitkä. No hänelle on jonkinlainen kriisi että hänen kissansa on ylipainoinen. Kutsuu kissaansa kääryleeksi. Se on jotenkin söpö nimitys. Joten vastaan että kääryle.

Vierailija
44/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haussa on sana, joka ei loukkaa?

Naisilla se on varmaan muodokas?

Miehillä massakas?

Vatsakas?

Vierailija
45/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli yksi työkaveri, jota toinen työkaveri ei ollut koskaan nähnyt. Kysyi, minkä näköinen hän oikein on? Sanoin mustat lyhyet hiukset ja sellainen lihava. Siitä ei tykätty, että kutsuin lihavaa ihmistä lihavaksi. 

Mitä minun olisi pitänyt sanoa? Siitä opin, että lihavaa ei saa kutsua lihavaksi. Jos joku on lihava, niin pitää kuvailla ulkonäköä jollain muulla tavalla, kun ihmisen ylipainoa.

Jos sun pitäisi kuvailla normaalipainoista työkaveriasi, niin mainitsisitko erikseen, että hän on normaalipainoinen? Vai tyytyisitkö kuvaamaan esimerkiksi hiusten väriä ja mallia/pituutta, vaatetusta yms? Entä jos työkaverillasi olisi iso nenä tai pienet rinnat? Mainitsisitko niistä?

Minkä takia tuossa tilanteessa ylipäätään piti toisen ulkonäköä kuvailla? Eikö teidän työpaikalla ihmiset osaa esitellä itseään uusille työntekijöille ilman että heidän ulkonäköään pitäisi erikseen ruotia? Miksei riitä että vastaa toisen kysymykseen tyyliin "Ai, et ole vielä tavannut Leenaa? Hän on sellainen vaalea hyväntuulinen ihminen ja tulee varmasti esittelemään itsensä kun tapaatte".

Vierailija
46/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli yksi työkaveri, jota toinen työkaveri ei ollut koskaan nähnyt. Kysyi, minkä näköinen hän oikein on? Sanoin mustat lyhyet hiukset ja sellainen lihava. Siitä ei tykätty, että kutsuin lihavaa ihmistä lihavaksi. 

Mitä minun olisi pitänyt sanoa? Siitä opin, että lihavaa ei saa kutsua lihavaksi. Jos joku on lihava, niin pitää kuvailla ulkonäköä jollain muulla tavalla, kun ihmisen ylipainoa.

Mutta on se kumma juttu, että hoikkaa saa kutsua hoikaksi, ilman että kukaan pahoittaa mielensä. 

No se, että kuvailee ihmistä toiselle että ”juu nii se lihava tyyppi” niin se on loukkaavaa. Samoin se että ”jaa niin se laiha nainen”. Siinä viitataan ihmisen ulkonäköön joka usein on arkaluontoinen asia.

Kyse ei ole siitä ettei jotain termiä saisi käyttää ollenkaan vaan siinä että ne missä yhteydessä sitä käytetään. Olisit voinut jättää sanomatta sanan lihava. Ei kaikkea sovi sanoa ääneen kaikissa tilanteissa eli kyse on hienotunteisuudesta ja toisten ihmisten huomioon ottamisesta, käytöstavoista. Et sinäkään varmaan ensisijaisesti haluaisi tulla kuvailluksi isonenäisenä, leveäpyllyisenä, lihavana tai vaikka ohuthiuksisena?

Eihän se kuvailun kohde tiedä mitä mieltä pari muuta ihmistä hänestä ovat. Esimerkiksi jos kerrot jollekin hyvälle kaverillesi jostain naapurisi tempauksesta ja tämä sattuu olemaan todella lihava, niin on yksi helppo tapa kuvata on sanoa "se lihava naapuri".  Tai vaikkapa se tyyppi, jolla on aina sama punainen takki päällä kesät talvet.

Vierailija
47/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisesti pullistunut mutta korjattavissa. Samaan tapaan kuin itselläsi on alitehoinen keskusvalvomo mutta ei korjattavissa

Vierailija
48/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät nimen, niin puhuttele nimellä. Jos et, niin kuvaile hiustenväri ja vaatteet.

Vierailija
49/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhti tyttö ja potra poika

Vierailija
50/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri joululahjaostoksilla ja etsin tuttavalleni vaatetta. myyjälle kuvailin hänet pulskaksi, jotta löytyi sopiva vaate.

Vierailija
51/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät nimen, niin puhuttele nimellä. Jos et, niin kuvaile hiustenväri ja vaatteet.

Jos joku on 200 cm pitkä, niin ihmiset huomiovat väistämättä hänen pituutensa aivan kuten jos joku painaa 150 kg, niin olisi tekopyhää väittää että hänen painoonsa ei kiinnitettäisi huomiota.

Vierailija
52/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitenkään viitata henkilön painoon.

Vierailija
53/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön löpön olit mitään vaatteita ostamassa ystävällesi.

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri joululahjaostoksilla ja etsin tuttavalleni vaatetta. myyjälle kuvailin hänet pulskaksi, jotta löytyi sopiva vaate.

Vierailija
54/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni "ihrakasa" on oikein sopiva, asiallinen ja poliittisesti korrekti ilmaisu.

Vierailija
55/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nykyään lihava painoindeksin mukaan ja pidän lihavaa jotenkin haukkumasanana. Jos mun kehomuotoa pitäisi jonkun kuvailla, pyöreä ja pullea olisi ok. Työkavereilta menisi myös plussapallo, meillä sellaista huumoria.. En tosin käsitä miksi kenekään tarvitsisi mun painon määrää toisille kuvailla. Jos olisin sinkku ja etsisin seuraa, käyttäisin varmaan semiplösö plussapallo-termiä, karsisi mulle vääränlaisilla arvoilla olevat miehet pois.

Vierailija
56/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ei osaa pitää terveydestään huolta. 

Vierailija
57/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän mukavana, jos muut käyttävät sanaa "iso", koska se on neutraali eikä  millään lailla halventava tai tuomitseva. "Ylipainonenkin" sisältää oletuksen, että en olisi oikenpainoinen, ja kukapa sen määrää.

En kyllä tiedä, miksi ihmisen koko pitäisi erikseen tuoda esille, missä yhteydessä?

Vierailija
58/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

possu

Vierailija
59/62 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obeesi?

Vierailija
60/62 |