Millä sanalla pitää kuvailla lihavaaa?
Kommentit (62)
Kerran oli yksi työkaveri, jota toinen työkaveri ei ollut koskaan nähnyt. Kysyi, minkä näköinen hän oikein on? Sanoin mustat lyhyet hiukset ja sellainen lihava. Siitä ei tykätty, että kutsuin lihavaa ihmistä lihavaksi.
Mitä minun olisi pitänyt sanoa? Siitä opin, että lihavaa ei saa kutsua lihavaksi. Jos joku on lihava, niin pitää kuvailla ulkonäköä jollain muulla tavalla, kun ihmisen ylipainoa.
Mutta on se kumma juttu, että hoikkaa saa kutsua hoikaksi, ilman että kukaan pahoittaa mielensä.
Ihmisten Puolue-Tv-sarjassa käytettiin lihavista hienoa ja poliittisesti korrektia termiä "santsausorientoituneet painokansalaiset".
JAKSAT JAUHAA JA JANKUTTAA!!! HAKEUDU HOITOON ,SULLA ON PIPI päässäsi !!!!
Siis haussa on sana, joka ei loukkaa?
Naisilla se on varmaan muodokas?
Miehillä massakas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen, niin muodokas tai kurvikas. Jos mies, niin läski.
Muodokas, muistuttaa palloa tai päärynää?
Kurvikas, rinnat ja vatsa tunnistettavissa eteenpäin työntyvinä, pakarat erottuvat selkeästi muusta vartalosta, vyötäröstä ei ole takeita?Entä mies, muistuttaa raskaana olevaa? Miksi läski?
Tai liikkuminen muistuttaa tynnyrin pyörittämistä, onko silloin muodokas pallo?Minusta kehopositiivinen kuvaa kaikkea yllämainittua parhaiten. Puhelimen välityksellä, työhaastattelussakin voi kysyä onko kehopositiivinen?
Mä en ymmärrä, miten kehopositiivinen muka kuvaa yleisesti lihavia ihmisiä. Itse tunnen monia lihavia, joilla ei ole ollenkaan positiivinen suhde omaan kehoonsa, pikemminkin päinvastoin. Monet heistä vihaavat itseään, häpeävät vartaloaan. Ihan aidostiko sinä luulet että kaikki lihavat ovat mielellään lihavia, vai käytätkö termiä kehopositiivinen pilkkaamistarkoituksessa, kuten viestistäsi voisi ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen
Minkä painon ylipainoinen ylittää?
Naisilla 55kg
Miehillä 75kg
Samalla lailla voidaan sitten sanoa: Se ruma. Se leveänaamainen. Se lyhyt. Se vääräsäärinen. Se isonenäinen. Se kimakkaääninen. Se pitkäkaulainen.
Mä sanoisin kookas jos on pakko kuvailla kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli yksi työkaveri, jota toinen työkaveri ei ollut koskaan nähnyt. Kysyi, minkä näköinen hän oikein on? Sanoin mustat lyhyet hiukset ja sellainen lihava. Siitä ei tykätty, että kutsuin lihavaa ihmistä lihavaksi.
Mitä minun olisi pitänyt sanoa? Siitä opin, että lihavaa ei saa kutsua lihavaksi. Jos joku on lihava, niin pitää kuvailla ulkonäköä jollain muulla tavalla, kun ihmisen ylipainoa.
Mutta on se kumma juttu, että hoikkaa saa kutsua hoikaksi, ilman että kukaan pahoittaa mielensä.
Mä tunnen kyllä laihoja ihmisiä, jotka eivät tykkää siitä, että heitä kuvaillaan laihoiksi. Ehkä tuossa tilanteessa ei olisi ollut välttämätöntä kuvailla toisen kroppaa ollenkaan? Mustat lyhyet hiukset, silmälasit, tänään taisi olla punainen neule päällä -tyylinen kuvailu olisi varmaan riittänyt? Ei yleensä normaalipainoisiakaan ihmisiä erikseen kuvailla normaalipainoisiksi, vaan heidän kohdallaan kuvailussa keskitytään muihin tuntomerkkeihin. Miksi sitten lihavien tai laihojen painosta pitäisi tehdä tuollaisessa tilanteessa sen enempää numeroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen
Minkä painon ylipainoinen ylittää?
Naisilla 55kg
Miehillä 75kg
Syö pääsi
Vierailija kirjoitti:
No se, että kuvailee ihmistä toiselle että ”juu nii se lihava tyyppi” niin se on loukkaavaa. Samoin se että ”jaa niin se laiha nainen”. Siinä viitataan ihmisen ulkonäköön joka usein on arkaluontoinen asia.
Kyse ei ole siitä ettei jotain termiä saisi käyttää ollenkaan vaan siinä että ne missä yhteydessä sitä käytetään. Olisit voinut jättää sanomatta sanan lihava. Ei kaikkea sovi sanoa ääneen kaikissa tilanteissa eli kyse on hienotunteisuudesta ja toisten ihmisten huomioon ottamisesta, käytöstavoista. Et sinäkään varmaan ensisijaisesti haluaisi tulla kuvailluksi isonenäisenä, leveäpyllyisenä, lihavana tai vaikka ohuthiuksisena?
Millä sanalla kuvaillaan henkilöä, jolla on pakkomielle asiasta ja joka postaa ketjuja av- palstalle aiheesta koka viikko?
Ääli., idioott. vajakk., pakkomielteinen., dingdon.?
Vierailija kirjoitti:
Poliittisesti korrektin kielenkäytön oppiminen on uusi normaali.
Mustaa ei saa kutsua mustaksi, eikä lihavaa lihavaksi.
Pitää sanoa, se positiivisen kehonkuvan itselleen luonut naisoletettu.
Näin on, ja ihan superjuntti käyttää näitä ilmaisuja normaalissa keskustelussa, tyyliin "se viereisen osaston lihava nainen" tai "no olipa laiha lapsi". Muutoinkin kaikki ulkonäköä arvostelevat kommentit ovat moukkamaisia ja kertovat eniten ihmisestä joka niitä viljelee.