Minkä pituisia pyörälenkkejä muiden ekaluokkalaiset tytöt jaksaa tehdä?
Kuinka paljon yleensä perheenä pyöräilette? Millainen pyörä tytöllä on (tuumakoko, vaihteiden määrä)?
Siksi kyselen, kun oma tyttöni on kyllä tottunut polkemaan varsinkin kesäaikaan sellaisia 3-4 km suuntaansa (esim. uimarannalle ja takaisin) matkoja, mutta vielä viime kesänä joku 7 km yhteensuuntaan ja tunnin-parin päästä takaisin sai vielä toisinaan aikaiseksi hieman vastalauseita. Tänään vetäisi kuitenkin 15 km lenkin putkeen eli ei mitään taukoja välissä. Olin tosi yllättynyt! Monen tuttavaperheen samanikäiset lapset jaksavat useat pyöräillä hädin tuskin parin kilsan lenkkejä, mutta he eivät juurikaan harrasta pyöräilyä.Meillä on liikuttu aina paljon pyöräillen, joten tyttö on tietenkin myös tottunut polkemaan.
Kommentit (8)
Se on täysin kiinni hetken fiiliksestä. Jos kyseessä on luvaton kauppareissu kaverin kanssa, 15 km ei ole ongelma eikä mikään, mutta pyöräretkellä vanhempien kanssa urputus alkaa 1-2 km:n kohdalla. Silloin sillä oli 20 tuumainen halpisperusfillari.
Lapsena (5-7v) pyöräilin muutaman kerran kesässä Nättinummesta Ruissalon Saaronniemeen (Turussa siis). Mitä siitä tulee... 15km yhteen suuntaan ja uinnin jälkeen takasin. Alla oli 16" Tunturi Poni, ei vaihteita.
Muuten pyöräiltiin parin kilsan matkaa tarhaan ja pihalla huvikseen kortteliä ympäri, eli ei mitenkään paljon kuljettu pyörällä arjessa.
Olemme tehneet noin 20 km lenkkejä tuon ikäisten kanssa. Hyvin jaksavat, kun pidetään eväs- ja leikkitaukoja.
Mikä avaus tämä nyt on? Olet satavarma siitä, että tyttösi on parempi ihminen kuin muiden lapset ja nyt haluat sille varmistusta?
Voin kertoa, että minulla ei ole tyttöä, mutta varmaan se läski suohirviö ei jaksaisi polkea kuin 20 sekuntia ja senkin kuntopyörällä. Meillä ei urheiltaisi paljon, lähinnä poltettaisi tupakkia ja mässytettäisi kokaiinilla maustettuja sipsejä.
Saitko nyt egoboostausannoksesi?
Ota huomioon että kaikilla ei ole vaihdepyöriä, myös se vaikuttaa joutuuko ajamaan hiekkatietä vai pääseekö polkemaan asfaltilla. Ja myös lenkin profiili vaikuttaa, jos paljon nousuja niin kyllä siinä nopeammin väsyy. Hyviä pyörälenkkejä!
Meillä pienenä pyöräilty paljon. 2 vuotiaana ajoi ilman apupyöriä hyvin 4 km lenkin. 4-5 vuotiaana ei juurikaan lenkeillä käyty. Nyt taas 6-7 vuotiaana on ajettu pitkiäkin matkoja ja tykkää pyöräilystä. Pyörä on 24" ja vaihteita 3.
Meidän 6-v poika pyöräili jo viime kesänä 10 km lenkkejä ihan kevyesti.
Taitaa olla eniten kiinni siitä mihin on tottunut. Meillä lapset on aina olleet kovia pyöräilemään, itse taidan olla lapsia huonompi siinä.
Juu, siitähän se aika paljon riippuu, miten paljon on tottunut pyöräilemään ja siitä myös, millainen pyörä on. Mun poika on myös pienestä pitäen tykännyt pyöräillä ja on polkenut pitkiäkin lenkkejä, mutta tuo tyttö on ollut aina häntä laiskempi/mukavuudenhaluisempi. Siksi kyselin juuri muiden samanikäisten tyttöjen pyöräilystä, koska mun kokemuksen mukaan pojilla noin yleisesti ottaen on tuossa iässä parempi kunto, kestävyys, pyörä jne. mutta voin olla toki väärässäkin.
ap