Mikä on sitten kantanne Suomeen adoptoiduista ulkomaalaisista?
Pitäisikö heidätkin ajaa täältä takaisin "omaan maahansa"? Vai saavathan he edes poikkeuksena jäädä?
Lapseni on minulle kaikki kaikessa ja hän on saanut Suomalaisen kasvatuksen ja juurtunut tänne. Tämä on hänen kotinsa.
T. Aasialaisen adoptiovanhempi.
Kommentit (41)
Adoptoiduilla on harvemmin syytä tehdä rorroriskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Hehän on juridisesti suomalaisia.
En usko että olet adoptiovanhempi.
Kyllähän se Suomessa vain muutaman vuoden asunut mm:kin on juridisesti suomalainen jos on saanut kansalaisuuden.
Kv adoptoidulla on suomalaiset vanhemmat. Ja hänen äidinkielensä on suomi. Vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan voi palauttaa enää. Mutta alunperin on kyllä vähän väärin irrottaa lapsi omasta kulttuuristaan ja kansastaan. Ihan tämän lapsen kannalta ajatellen, hänelle jää tyhjä paikka siihen missä pitäisi olla juuret.
Ajattelen itse juuri näin. Näinhän adoptiolapset ovat itsekin kertoneet julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella erikoinen aloitus ja kenelle se on suunnattu?
Kaikille vannoutuneille "Suomi suomalaisille"-mielisille tyypeille.
Selvästi tarkoitus on enemmänkin oman egonsa pönkittäminen. "Katsokaa kuinka hyvä ja teitä parempi ihminen olen kun adoptoin aasiasta ja arvostelen teitä senkin rassssisssmit"
Voi huoh. 😂
Ihan oikeasti moni on rasistinen adoptiolapsia ja puoliksi suomalaisia kohtaan, koska eivät näe ihonväriä pidemmälle.
Persunuorethan sanoivat, että ei ole suomalainen, jos kummatkin vanhemmat ja tyyliin 3/4 isovanhemmista ei ole geneettisesti 100 pros suomalaisia.
Mehän emme vielä tiedä, kuinka paljon ihminen perii ei-biologisia asioita. Väitetään, että jopa vanhempien elämässä oppimiaan asioita voi periä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne juuret on, jotka teille on niin tavattoman tärkeitä?
Kysy sitä niiltä jotka on adoptoitu ja tuotu kauas juuriltaan. Usein he kertovat kaipuustaan sinne alkuperäiseen kotiinsa, omiensa luo.
Päivän naurut, mikä ihme kalkkis sä olet?
Minkä hiton omiensa? Tommonen lässytys jo itsessään on rasistisvivahteista.
Mulla on ystäviä, joiden vanhemmat on Aasiasta ja he ovat täällä syntyneet, vahvin kieli suomi.
Edes he eivät kaipaa "omiensa" luo vaikka kieli hallussa ja kulttuuri vähän tuttu. Ovat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi tarkoitus on enemmänkin oman egonsa pönkittäminen. "Katsokaa kuinka hyvä ja teitä parempi ihminen olen kun adoptoin aasiasta ja arvostelen teitä senkin rassssisssmit"
Voi huoh. 😂
Ihan oikeasti moni on rasistinen adoptiolapsia ja puoliksi suomalaisia kohtaan, koska eivät näe ihonväriä pidemmälle.
Persunuorethan sanoivat, että ei ole suomalainen, jos kummatkin vanhemmat ja tyyliin 3/4 isovanhemmista ei ole geneettisesti 100 pros suomalaisia.
Persunuoret (ja muutkin poliittiset nuoret) ovat vielä lapsia ja kovin ehdottomia ajatuksiltaan. Kyllä ne siitä kasvavat, hekin. Eikö kukaan ole kertonut heille, ettei sellaista olekaan kuin 100% geneettisesti suomalainen?
Aika kauheita juttuja on tullut seurattua vierestä, onneksi ei ihan läheltä. Kiltin, uskonnollisen perheen pojasta kasvoi jo nuorena huumekauppias. Johtuiko adoptiolapsen juurista, vai mistä lie, mutta ei ainakaan adoptiokodin kasvatuksesta. Että ei ne pikkuvauvoinakaan adoptoidut lapset välttämättä sopeudu edes uuteen perheeseensä.
Kysymys etnonatiolisteille. Heillehän nimenomaan geenit ja rotupuhtaus on tärkeitä. Kansanvaihto jne
Itse säälin näitä puoliksi suomalaisia lapsia. Voi olla, etteivät puhu kunnolla edes suomen kieltä, ja joutuvat silti elämään täällä ja käymään koulunsa ja opiskelunsa suomeksi. Olisi hirveä kuvitella, millaista se olisi itselle, miten vaikeaa kaikki olisi.
Niistä tulee hyviä taskuvarkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys etnonatiolisteille. Heillehän nimenomaan geenit ja rotupuhtaus on tärkeitä. Kansanvaihto jne
Eiköhän kaikille käy ihmisten sekoittuminen, sehän on biologisestikin tervettä, ettei naida naapuritalosta. Mutta silloin kun realisitiset vaikeudet lävähtää konkreettisesti silmille, tarttis tehdä jotain. Onhan se jo tieteellisestikin todettu, että parhaiten ihmiset sopeutuvat naapurimaihin. Esim. suomalaiset ja ruotsalaiset keskenään. Ja heilläkin on jo vähän vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi huoh. 😂
Persunuoret (ja muutkin poliittiset nuoret) ovat vielä lapsia ja kovin ehdottomia ajatuksiltaan. Kyllä ne siitä kasvavat, hekin. Eikö kukaan ole kertonut heille, ettei sellaista olekaan kuin 100% geneettisesti suomalainen?
No nää ketkä tän Ylen videossa sanoi oli kyllä ihan parikymppisiä, ei mitään teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse säälin näitä puoliksi suomalaisia lapsia. Voi olla, etteivät puhu kunnolla edes suomen kieltä, ja joutuvat silti elämään täällä ja käymään koulunsa ja opiskelunsa suomeksi. Olisi hirveä kuvitella, millaista se olisi itselle, miten vaikeaa kaikki olisi.
Mitä ihmettä sinä höpötät? Omani on Suomi-Yhdysvallat ja täysin kaksikielinen lapsi. Kaksoiskansalainen, voi myöhemmin jatkaa opiskeluitaan kummassa maassa tahansa.
Mulle ihmisen värillä ja ulkonäöllä ei ole väliä. Jos Suomeen ei otettaisi kuin työhön tulevia/ avioliiton kautta /adoption kautta maahan tulevia, joilla on kaikilla siis selkeästi todellinen syy sopeutua tänne ja myös omaksua suomalainen kulttuuri, niin ei tarvitsisi pelätä erinäköisiä ihmisiä.
Nyt kun täällä nuoret ulkomaalaistaustaiset miesryhmät ahdistelee tyttöjä kaupungilla jopa keskellä päivää, on aika ymmärrettävää, että ulkomaalaisen näköisiin suhtautuu varoen.
Nää Suomeen töihin tai suomalaisen puolison myötä tulleet on muuten paljon enemmän r***stisia kuin kantasuomalaiset, eivät voi ymmärtää miksi Suomessa hyysätään ihmisiä, jotka ei tänne edes halua sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeks mitä? Adoptiolapset ovat 100 pros suomalaisia lapsia.
99 pronsenttia oikeasti puoliksi suomalaisista puhuu suomea äidinkielenään tai muuten täysin natiivisti.
Monen puoliksi suomalaisen on kasvattanut joko yksin tai yhdessä ulkomaalaisen puolison kanssa suomalainen ihminen, millä logiikalla lapsi ei osaisi suomea natiivisti? 😂
Ystäväni on Suomessa syntynyt ja vaikka hänet kasvatti aasialainen isä, puhuu suomea täydellisesti.
Ongelma on ne, jotka ovat muuttaneet Suomeen tyyliin 8-15-vuotiaina. Lukio on kokemukseni mukaan esimerkiksi varsin vaikea joskus vanhempana Suomeen muuttaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, joista tässä puhut, haluavat kyllä ulkomaalaiset adoptiolapsetkin pois.
Kukaan järkevä ei tietenkään ajattele adoptiolapsia muina kuin suomalaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne juuret on, jotka teille on niin tavattoman tärkeitä?
Kysy sitä niiltä jotka on adoptoitu ja tuotu kauas juuriltaan. Usein he kertovat kaipuustaan sinne alkuperäiseen kotiinsa, omiensa luo.
Päivän naurut, mikä ihme kalkkis sä olet?
Minkä hiton omiensa? Tommonen lässytys jo itsessään on rasistisvivahteista.
Mulla on ystäviä, joiden vanhemmat on Aasiasta ja he ovat täällä syntyneet, vahvin kieli suomi.
Edes he eivät kaipaa "omiensa" luo vaikka kieli hallussa ja kulttuuri vähän tuttu. Ovat suomalaisia.
Oletko katsonut dokumentteja adoptiolapsista? Siellä osa heistä kertoo kaipuustaan ja puuttuvasta palasestaan. Kun ovat vierailleet lähtömaassaan, niin tietävät mitä ovat kaivanneet. Se on ihan geneettistä.
Sanon ihan suoraan, minulla on ennakkoluuloja. Mutta ne eivät kohdistu ihmisten ulkonäköön, vaan heidän käyttäytymiseensä.
Voitaisiin alkaa jo puhua hyssyttelyn sijaan ihan rehellisesti siitä miksi tietyt ihmiset eivät sopeudu. Eroja on paljon, esim. tuttuja brasiliasta, kiinasta, kambodzasta, kosovosta, -kaikki sopeutuneet ihan Suomeen, ja aikuisina tänne tulleita, brasseilla vielä hyvin tumma iho.
Ja itse asiassa tuo kosovolainen on jollain tavalla käärsinyt ns. tirhaan. häntä äryttää että (ulkönäön!) takia häneen kohdistuu ennakkoluuloja, koska näyttää hieman lähi-idästä olevalta, ja ei halua "leimautua" heihin, vaan nimenomaan suomalaiseksi, ja aina kehuu länsimaisia arvoja, on ateisti mutta lapsuudenperheensä m-slimeita, eli tuntee sen kulttuurin. Sano että mitä enemmän tänne tulee em. niin sitä enemmän se muuttaa tätä yhteiskuntaan suuntaan josta ei pidä.
Haluatko, että täysulkomaalaiset (suomessa asuvat ja syntyneet) alkavat Ruotsin mallin täällä? Kiinnostaa ihan etkö halua suojella omaa lastasi?