Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Ilo tyttö vai poika?

Vierailija
25.03.2014 |

Sukulaiseni (perheen isä) on saanut vauvan. Nyt tuli kutsu nimenantotilaisuuteen. Kutsussa lukee tyyliin "tule mukaan juhlimaan Ilon nimenantotilaisuutta". Olen kyllä kuullut, mikä lapsen sukupuoli on, mutta en sitä kuolemaksenikaan muista (kaveripiirissä paljon vauvoja) enkä todellakaan kehtaa sitä vanhemmilta kysyä. Äitiä en oikein vielä edes tunne. Vauvaa en ole vielä nähnyt ollenkaan.

Kertoisiko joku, onko Ilo pojan vai tytön nimi? Itselläni ei ole lapsia ja olen muutenkin pihalla lapsiasioista. :) Olisi aika noloa mennä nimiäisiin (vai mikä se oikea termi on) ja alkaa vakoilla vaipanvaihtoa nähdäkseen, kumpaa sukupuolta vauva on. Luulen, että perhe haluaa antaa sukupuolineutraalin kasvatuksen, koska nimi on (minusta?) sukupuoleton ja tuo sukulaismies on aina ollut "jännän erikoinen".

Tiedän, että Ilona on tyttö, mutta onko Ilo sitten poika, kuten luulen? Olisi hirveätä viedä sininen lahja ja paljastuisikin, että lapsi on tyttö.

Ja jos Ilon vanhemmat tätä lukevat, olen pahoillani. :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:52"]

Vie keltainen lahja niin ei tarvitse miettiä.

[/quote]

Ehkei se lahjan väri ollut  tässä se pointti, vaan se, että ap ei tiedä, onko vauva tyttö vai poika. Kiva olla kylässä ja sanoa vaan "vauva" tai Ilo.

Vierailija
22/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojille annettu selvästi enemmän. Ilo-johteisia poikien muinaisnimiä oli aika paljon, kuten Ilakka, Iloi, Ilattu, Ilava, Ilottu, Iloittu, Ilkamo jne. Perinteinen Ilkka-nimi saattaa olla myös johdettu samasta  juuresta (vrt. Ilakka, Ilkamo). Ilari saattaa olla joko Ilo/Ila- juuresta tai sitten Hilariuksesta.

Ilkamo olisi muuten hieno nimi pojalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle sopisi Ilka.

Vierailija
24/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika

Vierailija
25/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kumpi hän haluaa olla.

Mitä me olemme sitä määrittelemään.

Vierailija
26/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakko olisi arvata niin poika. Onhan noita Ismoja ja Ilpoja, tyttövastine olisi sitten se Ilona.

Vierailija
27/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilo kuulostaa tyttömäiseltä nimeltä. voit ihan hyvin vietä sinisen lahjan, riippumatta siitä kumpaa sukupuolta lapsi on. sininen on mielestäni neutraali väri, joten sinisiä juttuja voi käyttää kumpikin sukupuoli.

Vierailija
28/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on koira. Bordercollie, asuu Haminassa

Vierailija
29/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut kaksi Ilo-nimistä miestä. Sen perusteella olisi pojan nimi, Ilona tytön.

Samalla tavalla vaikeita ovat Vieno, Kaino ( miehiä kaikki, jotka minä tunnen), Nikita ja muut vierasperäiset nimet.

Vielä tänäkin päivänä monessa koulussa käsityötunnit menevät pojat tekniseen, tytöt tekstiiliin. Se on syntisen väärin ja pitäisi ehdottomasti olla kaikilla molempia, sillähän on vaikutusta ammatinvalintaankin.

Vierailija
30/30 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tervetuloa pienen Ilo-tytön nimiäisiin."

Joo, oli pakko. Kiva nimi, ja veisi neutraalin värisen, vaikka vihreän tai liilan lahjan jos kerran haluaa sukupuolisensotiivisen kasvatuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän