Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hedelmöityshoidot, pitääkö kaikki omakannan merkinnät näyttää lääkärille?

Vierailija
21.11.2020 |

Hei,
Tilanteeni on seuraava: olen aloittamassa hedelmöityshoitoja yksityisellä. Lääkäri sanoi että haluaisi nähdä myös kaikki elämäni ajan julkisen puolen omakannan merkinnät. Minulla on ollut nuorempana ahdistusta, ja pelkään että jos lääkäri tietäisi tämän se estäisi hoidot. Onko täällä jollain kokemusta, voiko kantamerkinnät estää hedelmöityshoidot ja onko hedelmöityshoidoissa yksityisellä potilaan pakko näyttää kaikki omakannan merkinnät lääkärille? Kannattaisiko tässä tilanteessa vaihtaa lääkäriä?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä poissa netistä ja kertoa lääkärille kaikki olennainen. Täällä on ikäviä ihmisiä, jotka antavat väärää tietoa.

Vierailija
42/55 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on pysyvä taipumus eikö sitä voi verrata korvatulehdukseen.

-eri

Masennus on mielen luokiteltu terveydentila ihan niinkuin mikä tahansa muukin sairaus. Ei ole olemassa mitään ääretöntä sairautta, mutta jotkut tilat saattavat kestää lopun ikäämme. Toisaalta mieltä tunnetaan niin vähän, että ei voi samalla tavalla määritellä meillä olevan joku pysyvä tila kuin voi todeta, että jalka on amputoitu.

Joka tapauksessa Vastaamon jälkeen toivon, että Kanta-tiedoista voisi hävittää 95% sitä mukaa kun ne vanhenee. Aivan turhaan 100% lääkärin kirjauksia odottaa Kannassa sitä, että joku hakkeri ne julkaisee naapuriemme, lähipiirin, lähisukulaistemme iloksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen lääkärin vaihtoa. Enkä ole vielä sallinut lääkärin nähdä kaikkia terveystietojani. Ei minustakaan vuosien takaiset käynnit ole oleellisia. Silti lääkäri haluaisi nähdä nekin! Eikö tässä tilanteessa olisi paras vaihtaa lääkäriä?

Ap

Vierailija
44/55 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen lääkärin vaihtoa. Enkä ole vielä sallinut lääkärin nähdä kaikkia terveystietojani. Ei minustakaan vuosien takaiset käynnit ole oleellisia. Silti lääkäri haluaisi nähdä nekin! Eikö tässä tilanteessa olisi paras vaihtaa lääkäriä?

Ap

Vaihtaisin vain, jos en luottaisi lääkärin ammattitaitoon, muuten en vaihtaisi. Ei menneet sairaudet, joista olet parantunut kuulu hänelle, elleivät liity hedelmällisyyteesi. Hänelle kuuluu sun nykyinen terveydentila ja syötkö jotakin lääkkeitä. Oletko fyysisesti ja psyykkisesti terve? Jos olet, ei terveyshistorialla ole mitään merkitystä. 

Kysy häneltä miksi haluaa ne nähdä? Sano, että voit keskustella asioista, mutta ettet halua menneisyyttä enempää kaiveltavan. Melko erikoista tuollainen, jos olet muuten ihan tolkuissasi. 

Vierailija
45/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä enää pysty käymään tuolla lääkärillä. Varmasti pakko vaihtaa lääkäriä tai klinikkaa. Kyseessä on yksityinen klinikka, jossa olen käynyt.

AP

Vierailija
46/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuulostaa oudolta..."

Millä tavalla tämä kuulostaa sinusta oudolta? Pitääkö minun nyt avata aivan kaikki käynnit, vaikka potilaallahan on oikeus myös estää haluamiensa käyntien tietojen luovutus muille?

Ap

Lääkärin halu nähdä tiedot kuulostaa oudolta.

Vierailija
47/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"915Lääkärin halu nähdä tiedot kuulostaa oudolta."

Kannattaisiko tässä tilanteessa sitten vain vaihtaa lääkäriä, vai mitä kannattaisi? Onko kaikilla klinikoilla näin, että lääkärit haluavat nähdä kaikki kanta-tiedot?

Ap

Vierailija
48/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käyn yksityisellä ja meillä tuollaisesta ei ollut puhetta. Ei varmaan salattavaa, joten ei tullut mieleen. Miten lääkäri ne haluaisi nähdä? Eikö hedelmöityshoitoihin kuulu tietyt testit ja hoidot? Niistä kai asiakkaana maksaisit?"

Mietinkin, onko oikein että lääkäri haluaa nähdä aivan kaikki merkinnät. Ja tarvitseeko minun näyttää niitä. Jos minulla on ollut esim. nuorena ahdistusta, pelkään että se vaikuttaisi hoitoihin. Olen miettinyt, voisinko vaihtaa lääkäriä, koska lääkärien välillä on myös eroja. Ja ei kai yksityisellä voida pakottaa näyttämään julkisen käyntejä. Varasin ajan uudelle lääkärille parin viikon päähän, niin kysyn häneltä, voisinko siirtää hoitoani hänelle. Lääkärin vaihto on kuulemma sallittua.

Ap

En tiedä ikääsi, mutta jos sulla on ollut nuorena ahdistusta, niin tuskin näkyy omassakannassa. Siellä on kirjaukset vain muutamalta viime vuodelta. Tsekkaa itse. Ellei sitten sinulta ole tilattu jotain tietoja muualta aiemmalta ajankohdalta.

Vierailija
49/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut oikeasti vaihtaa lääkäriä tämän takia. En ole paljastanut kantakäyntejä, koska minusta potilaalla on oikeus jättää näyttämättä epäoleellisia käyntejä. Sitten lääkäri vielä oli kirjannut että "asiakkaalla on näin ja näin monta käyntiä tietyllä aikavälillä mutta niitä ei näy kannassa". Minun on varmaan oikeasti pakko vaihtaa lääkäriä tämän takia, saman klinikan sisällä. Eivät kai saman klinikan lääkärit voi olla toisiinsa yhteydessä tai ei kai toinen lääkäri voi vaikuttaa toisen hoitoon?

Ap

Mistä lääkäri tiesi käyntiesi määrän?

En halua pahoittaa mieltäsi, mutta kuulostat kirjoittelun perusteella vähän pakko-oireiselta tai vainoharhaiselta. Lapsen hankkiminen on iso asia henkisesti ja kannattaa miettiä, onko valmis siihen.

Vierailija
50/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kirjoittanut sen tekstiinsä, en tiedä miten lääkäri niiden määrät näkee, eikä se minusta ole oleellista paljonko käyntejä on, mutta ilmeisesti lääkäri näkee ne.

Ap

Vierailija
51/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ainakaan v 2018 yksityisellä kyselty mitään kannasta eikä myöskään muuten mielenterveydestä,vaikka varmaan tuli selväksi että masennustausta on ja edelleen lääkettä käytin, tän johonkin paperiin merkkasin esitietoihin.

Ahdistukset ja masennukset jossakin vaiheessa elämää on niin yleisiä että tuskin lääkäri kohottaa kulmiaan.

Vierailija
52/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kirjoittanut sen tekstiinsä, en tiedä miten lääkäri niiden määrät näkee, eikä se minusta ole oleellista paljonko käyntejä on, mutta ilmeisesti lääkäri näkee ne.

Ap

Eli sulla on parilta viime vuodelta todella runsaasti käyntejä? Eikä kyse siis ole nuoruuden (eli 10v käynneistä)...? Koska kanta on ollut käytössä vain muutaman vuoden vasta.

Vierailija
53/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan yleensäkin joku "höperyystesti",kun kaikki hoitajat ja lääkärit kyselee samoja asioita? Kerran olen historiikin selvittänyt,niin eikös kohta tule taas hoitaja,joka kyselee samat asiat.... Vointi voi tietysti muuttua,mutta lähtökkohdat eli aiempi hoitohistoria ei. 

Vierailija
54/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on oleellista, jos sulla on ollut lääkärikäyntejä vaikka kerran kuussa viimeisen parin vuoden aikana. Joku sun terveydessä ei ole kunnossa, jos näin on.

Vierailija
55/55 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ainakaan v 2018 yksityisellä kyselty mitään kannasta eikä myöskään muuten mielenterveydestä,vaikka varmaan tuli selväksi että masennustausta on ja edelleen lääkettä käytin, tän johonkin paperiin merkkasin esitietoihin.

Millä klinikalla tämä oli? Varmaan myös lääkärien välillä on eroja?

Ap