Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trombosyytit koholla

Vierailija
21.11.2020 |

Olleet jo useita vuosia yli 400. Kukaan lääkäri ei kommentoi mitenkään. Onko tämä nyt ihan ok sitten? En ole ”tajunnut” huolestuakaan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syyn vois selvittää. Ja tarkkailla tilannetta. Mulla epäiltiin essentiaalista trombosytoosia, muttei ollut kuitenkaan. Vuosia oli koholla arvot. Sitten laskivat itsestään.

Vierailija
2/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä 99% varmuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute, selvitä ferritiiniarvo. 

Vierailija
4/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syyn vois selvittää. Ja tarkkailla tilannetta. Mulla epäiltiin essentiaalista trombosytoosia, muttei ollut kuitenkaan. Vuosia oli koholla arvot. Sitten laskivat itsestään.

Voisin kyllä nyt puhua lääkärille, kun saan soittoajan. Aikuinen lapsikin oli juuri kokeissa ja hänelläkin yli 400.

Vierailija
5/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen googlettanutkin. Hemoglobiini oli 140. Rautaa olen itsenäisesti syönyt jo parisen vuotta. Ferritiiniä ei suostuta mittaamaan. Puhun lääkärille.

Vierailija
6/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä nyt puhua lääkärille, kun saan soittoajan. Aikuinen lapsikin oli juuri kokeissa ja hänelläkin yli 400.

Mulla on ollut pahimmillaan yli 1000.

t. Essentiaalinen trombosytoosi diagnosoitu

Vierailija
7/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut pahimmillaan yli 1000.

t. Essentiaalinen trombosytoosi diagnosoitu

Niin. Varmasti arvot ovat tosi korkeat jos taustalla on jokin syy. Itse olen ajatellut, että olen vain tilastopoikkeama. Ap

Vierailija
8/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tromb 400-450 menee normaalivaihteluun, viiterajoja katsoessa pitää muistaa, että 5% ”normaaleistakin” tuloksista jää määritelmällisestikin viiterajojen ulkopuolelle. Muut solulinjat (erytrosyytit ja leukosyytit) ilmeisesti viitteissä?

Vierailija
9/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaatia tutkimuksia ja vaihtaa lekuria jos ei laita lähetettä. Noilla arvoilla on lisääntynyt veritulppariski.

Vierailija
10/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tromb 400-450 menee normaalivaihteluun, viiterajoja katsoessa pitää muistaa, että 5% ”normaaleistakin” tuloksista jää määritelmällisestikin viiterajojen ulkopuolelle. Muut solulinjat (erytrosyytit ja leukosyytit) ilmeisesti viitteissä?

Juu, leukosyytit ok. Näin olen itsekin ajatellut, hetkellisesti iski ahdistus.

Vierailija
11/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen googlettanutkin. Hemoglobiini oli 140. Rautaa olen itsenäisesti syönyt jo parisen vuotta. Ferritiiniä ei suostuta mittaamaan. Puhun lääkärille.

Mulla myös hemoglobiini 136, ferritiini kuitenkin 20 ja luvun ollessa alle 30 varastot on tyhjät. Trombosyytit yli viitearvojen viimeisimmissä mittauksissa ja kasvussa muutenkin. Lisärauta voi myös nostaa hemoglobiiniarvon. Liian useat lääkärit tosiaan vastustaa tätä mittausta. 

Vierailija
12/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaatia tutkimuksia ja vaihtaa lekuria jos ei laita lähetettä. Noilla arvoilla on lisääntynyt veritulppariski.

Ajattelin tämän tehdä vaikka ehkä kuulun joukkoon, joka ei mahdu viitearvoihin.

Vierailija
13/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut jotain leikkauksia?

Mulla oli kanssa pitkälti yli 400 monta vuotta. Useampi lääkäri sanoi, että se on ihan normaalia leikkauksen jälkeistä nousua. Nyt vasta 5 vuoden jälkeen leikkauksesta on alkanut trombosyyttien taso olemaan siellä normaalirajojen yläpäässä.

Vierailija
14/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään leikkauksia. Monissa työpaikoissa yms on veriarvot tsekattu, aina yli 400 nuo trombot. Kukaan ei ole kommentoinut. Ap

Vierailija
15/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut trombosyytit ja leukosyytit yli viitearvojen jo muutaman vuoden. Mistähän kertoo?

Vierailija
16/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli minulle uutta tietoa. Trombosytoosilla ja veritulppariskillä on tietenkin yhteys, mutta vasta huomattavasti korkeammilla trombosyyttitasoilla. En tosin ole hematologi, yleislääkäri vain - mielelläni tosin sivistän itseäni tutustumalla johonkin laajaan kohorttitutkimukseen, jossa on osoitettu tuo yhteys jo tromb-tasolla 450. Tästähän nyt ilmeisesti tässä tilanteessa oli kysymys.

Vierailija
17/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, leukosyytit ok. Näin olen itsekin ajatellut, hetkellisesti iski ahdistus.

Joo, ei syytä paniikkiin. Normaalivaihtelua, ei vaadi kontrollointia. T. aiemmin kommentoinut

Vierailija
18/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli minulle uutta tietoa. Trombosytoosilla ja veritulppariskillä on tietenkin yhteys, mutta vasta huomattavasti korkeammilla trombosyyttitasoilla. En tosin ole hematologi, yleislääkäri vain - mielelläni tosin sivistän itseäni tutustumalla johonkin laajaan kohorttitutkimukseen, jossa on osoitettu tuo yhteys jo tromb-tasolla 450. Tästähän nyt ilmeisesti tässä tilanteessa oli kysymys.

Kirjoituksesi perusteella voinen olla tyyni näillä arvoilla? 450 ehkä korkeimmillaan. Tromb-tasot lähellä tuhatta lienevät tutkimuksen paikka?

Vierailija
19/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään leikkauksia. Monissa työpaikoissa yms on veriarvot tsekattu, aina yli 400 nuo trombot. Kukaan ei ole kommentoinut. Ap

Jos sinulla ei ole ole mitään ongelmia, niin ole rauhassa.  Tavoitteena on aina hoitaa oiretta, ei labratulosta.

Vierailija
20/29 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksesi perusteella voinen olla tyyni näillä arvoilla? 450 ehkä korkeimmillaan. Tromb-tasot lähellä tuhatta lienevät tutkimuksen paikka?

Joo, oleellista lähinnä on muutos aiempaan tasoon. Kontrolloin herkästi, jos aiemmin stabiili 150 nouseekin yhtäkkiä neljäänsataan, mutta vuosikausia 400 molemmin puolin keikkunut arvo on vain ”oma normaali”, ei vain satu mahtumaan 95% vaihteluväliin, mitä viiterajoiksi kutsumme. Reilusti päälle viidensadan tulos kyllä on sitten jo lähtökohtaisesti suspektimpi tilanne, ja vaatii tarkempaa selvittelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi