Koiran ensimmäinen uusi vuosi, miten kannattaa toimia?
Ollaan kotona, käytän lenkillä ennen kuutta tuplaremmillä. Karvaa otettu varuiksi minigrippussiin ( jos pääsis karkaamaan).
Verhot kiinni, telsu päälle ja normaalia olemista. Jos koira kuitenkin reagoi paukkuihin kovasti niin miten kannattaa toimia? 🤔 On muutenkin ääniherkkä koira niin olen aika varma että reagoi.
Kommentit (17)
Taitaa olla niin, että koira reagoi ainakin tuohon sinun jännittämiseesi, jos ei mihinkään muuhun. Vietät vaan ihan tavallisen päivän, jos vaan pystyt.
Rentona vain. Makkaraa ja herkkua ja leikkiä aina, kun paukahtaa.
Olisi pitänyt aloittaa siedättäminen jo monta viikkoa sitten. Kaiuttimista ilotulitteiden ääniä, ensin vaimeasti ja sitten pikkuhiljaa volumea kovemmalle. Nyt on jo myöhäistä.
Vietät normaalielämää.. Koirasi aistii jo nyt, että jotain vialla, jos hösläät ja pingotat.
Ihan oikein oot suunnitellut. Vaikee olla hössöttämättä ja lässyttämättä jos toinen pelkää, mutta yritä. Luet sille vaikka ääneen telkkarin tekstitystä ihan normaalilla äänellä😊.
Jos se haluaa mennä piiloon niin anna mennä, mutta älä jätä yksin asuntoon. Ole itse mahdollisimman normaali. Oma koirani viettää uudet vuodet sohvan alla läähättäen, ikää sillä on jo 7v.
KOira aistii kaiken mitä sä teet, pahin virhe on itse alkaa sulkemaan verhoja ja häsläämään, mene senkaa ulos ja ole normaalisti
Jos paukkupelko on tullakseen, se alkaa n 4v iässä. Mulla on superpanikoija, jonka ekat vuodet meni hyvin. Ell sanoikin, ettei ala pentuna.
"Olen aika varma että reagoi" voi olla itseään toteuttava oletus. No, toivottavasti menis ookoo kuitenkin.
Oma makuupaikka on koiran turvapaikka ja omat ihmiset sen turvahenkilöt. Olkaa koiran tavoitettavissa ja tehkää sitä, mitä muutenkin tekisitte. Puruluut ja vastaavat hampain möyhennettävät rentouttavat ja rauhoittavat. Paukkuarkuus on vahvasti periytyvä ominaisuus. Voihan olla, että koira onkin täysin laukausvarma, ei ole räiskeestä moksiskaan.
Loikoile sohvalla palstailemassa, koira arvelee kaiken olevan normaalisti eikä edes huomaa pauketta.
Meidän koira oli pentu viime uutena vuotena. Oli aidatulla takapihallamme mieheni kanssa alkuillasta, kun joku naapuristossa alkoi lähettämään raketteja. Pentu pelästyi. Oli levoton siitä lähtien sisälläkin, kun paukutus alkoi kiihtymään. Loppuillan viettikin sitten kevythäkissä, jossa peitto päällä, me "huudatettiin" telkkaria siinä vieressä ja mentiin nukkumaan sitten, kun hiljeni. Tänä vuonna kunnon lenkki ennen kuutta ja kevythäkki lähellä...
Mulla on ollut yli kymmenen koiraa, eivätkä ne ole välittäneet mitään. Lapsiperheessä koira on tuttunut niin kaikkeen ettei raketit hetkauta. Meidän sprinkku lähtee mukaan ampumaan raketteja, kunhan ei noutaa niitä ala. Isointa pataa vain jytisemään ja koirakin tykkää.
Valitettavasti koiran ääniarkuuteen vaikuttaa paljolti perinnöllinen alttius. Mulla on yksi kuudesta koirasta ollut ääniarka ja se pelkäsi hysteerisenä raketteja, ampumista, palovaroittimen ääntä ja korkealta kiljuvaa kakaraa. Esim. ukkosta ei pelännyt ollenkaan. Ensimmäinen raketti kun pamahti, niin peli oli menetetty. Sen jälkeen ei ulos ollut asiaa ja sisälläkin läähätti ja paineli sängyn alle. Meillä pidettiin tästä syystä verhoja kiinni ja telkkaria lujalla. Jossain vaiheessa iltaa koira sitten nukahti ja aamulla illan ankeudet oli jo unohtuneet. Toinen samaan aikaan meillä ollut koira oli ihan viilipytty ja sen kanssa pystyi mennä lenkillekin paukkeessa. Ei auttanut tätä pelkokoiraa mitenkään, vaikka toinen ei reagoinut.
Meillä on myös eka uusi vuosi 6kk:n ikäisellä pennulla. Asun yksin ja yövuoro kutsuu. Pakko ottaa poika mukaan, vaikkei se ole meille kummallekaan helppo vaihtoehto. Pyrin kuitenkin huomioimaan pentua mahdollisimman hyvin. Otan puuhaa ja herkkuja mukaan.
En nyt tiedä miten tästä saatiin väännettyä että minä stressaan ja häsään. En todellakaan. Tiedän täysin että koira reagoi omistajan jännittämiseen.
Minusta asiaan ennalta varautuminen ja tiedon haku ei ole jännittämistä, höösäämistä tai stressaamista.
Kiitos asiallisista ohjeista :)
Yritä itse olla mahdollisimman rento. Itse annan koiran tulla viereen ja silittelen, jos se reagoi ilotulitteisiin. Useampi lenkki päivällä, niin jaksaa olla koko illan sisällä.