Mitä Puhoksen kauppakeskukselle on tapahtunut?
Puhos on nykyään täysin ulkomaalaisten valtaama. Mediassa puhuttiin paljon, että koko ränsistynyt vanha kauppakeskus puretaan. No eipä näy purettavan, sen sijaan toimitilat ovat vallanneet etniset kaupat, palvelut ja ravintolat.
Koko ilme ulospäin on, että tänne ei suomalaisella ole mitään asiaa. Ei sillä mielellä, että mitenkään kiinnostaisivat etniset ruokakaupat tai kalustemyymälät. Tai olisi jotain niitä vastaan. Tulee vaan olo, että jos tuonne menen, pataan tulee.
Kun katsotaan kansainvälisiä keskuteluja, segrekaatio on suurin syy levottomuuksiin, joiden alkuperä on etninen.
Mikä taho on vastuussa siitä, että tästä Puhoksen kauppakeskuksesta on tullut silminnähtävä ulkomaalaistaustaisten keskittymä? Onko asiaa mitenkään mietitty ralenteellisella tasolla? Kuka ylipäätään koko kauppakeskuksen kiinteistöineen omistaa? Kaupunki vai joku muu?
Minulla ei ole mitään ulkomaalaistaustaisia vastaan mutta se, että joku, vaikka pienikin alue alkaa leimallisesti olla jonkun etnisen ryhmittymän hallussa, on minusta pelottava asia.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka kauan tämä kommentti saa olla täällä, mutta minustakin tuo on todella epämiellyttävä paikka. Asun lähellä, ja olen joskus kulkenut tuosta läpi. Minulle tuli tunne, että minua katsotaan pitkään, eikä todellakaan ystävällismielisesti. Useamman naisen porukalta on myös tultu kysymään, että mitä siellä teette ja mihin olette menossa. Ikään kuin julkisessa tilassa liikkuva olisi tilivelvollinen toiselle julkisessa tilassa olevalle menemisistään. Tuntuu, että tuonne ei ainakaan länsimainen nainen ole tervetullut, ja se on todella huolestuttavaa, että meille syntyy tällaisia paikkoja.
Kulttuurinrikastamista parhaimmillaan mallia tärähtäneistö
Puhos - Suomen islamilaisin paikka. Se alueon jo miehitetty.
Itse käyn Puhoksessa viikottain, todella kiinnostava ja hyvä ostospaikka! Miksi tuntuu, että tulee pataan jos sinne menisit? Itse en ole koskaan nähnyt mitään uhkaavaa käytöstä. Päin vastoin oikeastaan. Omasta mielestäni valtavirrasta poikkeavat kaupat ovat virkistäviä, ei kaiken tarvitse olla hajutonta ja mautonta prismamössöä.
Olisi iso menetys, jos tuo "basaari" tuosta naapurista katoaisi. Mutta sitä kai kaupunki ja rakennusliikkeet toivovat rahankiilto silmissään. Tonttimaata, johon tylsääkin tylsempiä kerrostalolaatikoita, K-Supermarket ja Alepa.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälistyminen on tapahtunut, kuten itäpuolelle muutenkin.
Tarkoitat varmaan monokulttuuria eli iiillä alkavaa kulttuuria, mikä ei suvaitse länsimaista elämäntapaa eikä demokratiaa vaan kannattaa totalitarismia ajavia puolueita, jotka löytyvät vasemmalta. Yksilöllisyyttä, suvaitsevaisuutta ja väkivallattomuutta nämä eivät kannata. Kyse ei ole alueen kansainvälistymisestä, eli mo-ni-kultista vaan nk. 'rikastumisesta'.
Vierailija kirjoitti:
Missä Puhos sijaitsee?
Jossain Pohjois-pohjanmaalla.
Siellä on halvat vuokrat, eivätkä kauppiaat siksi haluaisi sinne remonttia, etteivät hinnat nouse. Pattitilanne ja paikka slummiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Segregaatio. Kahdella geellä.
Viimeisin tieto on että siitä puretaan se uusin lisäosa, vanhat osat restauroidaan.
Se on ränsistynyt pahoin viimeisten 15 vuoden aikana. En kyllä koe, etteikö siellä asioida voisi.
Hänninen. Neljällä ännällä.
En ole vuosiin käynyt, koska välttelen Itäkeskusta.
Kollegan mukaan ostoskeskuksessa myydään hyviä ja edullisia take away -annoksia.
Itse kun muutin rauhallisen Puotilan puolelle siihen viereen 2002, niin Puhoksessa oli meidän kantisten pitämiä kauppoja ja baareja useampikin. Tilanne oli oikeastaan mukavan rauhallinen, mutta vihervasureiden hölmöilyllä sekin on tuhottu. Puotilaankin kun rakennettiin kaupungin vuokrataloja, niin huumekauppa ja muu häiriköinti lisääntyi välittömästi. Tämä tietty porukka pitäisi pakottaa muuallekin Suomeen velvoittavasti, ainoastaan omalla työllä tehdyllä rahalla tänne Helsinkiin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Missä Puhos sijaitsee?
Puhoksessa.
Halpa ulkomaanreissu, metrolla Itikseen ja siitä Puhoksen puolelle, niin meno on ku persialaisella torilla
Alexander Stubbin yksi mieleenjääneistä lausahduksista on, sanottu turh@paik@nh@kijoiden keskuksessa somaliakalle:
”Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka.”
Siellähän on jo moskeija eli islamilaisittain ajateltuna paikka on alistettu islamille.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn Puhoksessa viikottain, todella kiinnostava ja hyvä ostospaikka! Miksi tuntuu, että tulee pataan jos sinne menisit? Itse en ole koskaan nähnyt mitään uhkaavaa käytöstä. Päin vastoin oikeastaan. Omasta mielestäni valtavirrasta poikkeavat kaupat ovat virkistäviä, ei kaiken tarvitse olla hajutonta ja mautonta prismamössöä.
Olisi iso menetys, jos tuo "basaari" tuosta naapurista katoaisi. Mutta sitä kai kaupunki ja rakennusliikkeet toivovat rahankiilto silmissään. Tonttimaata, johon tylsääkin tylsempiä kerrostalolaatikoita, K-Supermarket ja Alepa.
Hajuttoman ja mauttoman prismamössön ja tämän välilläkin on jotain. Aina löytyy niitä ihmisiä joiden mielestä levottomuus ja sotkuisuus (yhtenäkin kesänä tuolla oli ruohikolla kuin kaatopaikka, täynnä roskaa joita lokit repivät) on jotakin hienoa värikästä elämänmakuisuutta jota pitää hehkuttaa. Minusta esimerkiksi kantakaupungin pienet kivijalkaliikkeet ovat kivoja. Ne ovat vaihtoehto sille prismamössölle, ei tämä. Laatikkomainen rakennustyyli ei minuakaan viehätä, mutta aivan samanlainen maisemanrumentaja on tämä ostoskeskus. Kaunista arkkitehtuuria ei tuo ole nähnytkään, ei vaikka se siistittäisiin. Tämmöisiä rumiluksia Suomeen rakennettiin yhteen aikaan, samaan aikaan purettiin kauniita vanhoja rakennuksia. Ja tosiaan itsekin asun tuota paikkaa lähellä, olen tuon kommentin 15/35 kirjoittaja.
Samaa muka_hauskaa vitsiä käytät monissa keskusteluissa, aina noloa.