Nyt meni hermo haisuleihin!
Kevään aurinkoisten päivien myötä pitäisi varmaan mielialan nousta, mutta mulla on nyt mennyt lopullisesti hermo hieltä haiseviin kanssaihmisiin. Samassa bussissa matkustaa joka aamu yksi haisuli, ja työpaikalla on myös yksi, joka löyhkää huoneen toiselle puolelle asti. Erityisesti bussimies ihmetyttää, koska se haisee jopa talvitakki päällä metrien päähän, ja takki on jopa vaihtunut tässä kuukausien kuluessa, mutta haju on ja pysyy! Työkaverikin haisee aina, vaikka sekin vaihtaa paitaakin ainakin välillä.
Miksi aikuinen, ulkoisesti terveeltä näyttävä ihminen haisee jatkuvasti hieltä?!? En oikeasti tajua, voiko tuolle olla jotain muuta syytä kuin surkea henk.koht. hygienia. Jos käy päivittäin suihkussa, niin päivän aikana harvoin hikoilee niin paljon, että alkaisi haista. Eivätkö nämä ihmiset siis käy suihkussa eivätkä pese vaatteitaan? Onko olemassa jokin sairaus tai tila, joka "oikeuttaisi" hajun. Eivätkö nämä tyypit tajua löyhkäävänsä metrien päähän? Pitäisikö niille sanoa asiasta?
Kommentit (44)
Samat ongelmat mullakin. Aamubussissa takana hönkii joku joka ei ole viitsinyt pestä hampaitaan mutta jaksanut kuitenkin syödä hajusta päätellen juustovalkosipulileivän sekä juoda kahvia. Toisella on pesemättömät hiukset jotka on freesattu hedelmäisellä kuivasampoolla, ihana tuoksukombo! Porukassa tietenkin pitää olla joku tupakantumppiroskikselta haiseva, ällöhajuvedessä uinut sekä tyyppi joka ei ole pessyt vaatteitaan tai itseään viime kesän jälkeen. Yök! Onko se peseytyminen oikeasti niin vaikeaa?
Mies hikoilee välillä niin että aamuisin on lakana, tyynyliina ja pussilakana märkänä niiltä kodin mihin vastaa. Ja huone tosiaan haisee hielle kauas.
Tosin sitten taas kun mies malttaa olla syömättä maitotuotteita ja ruista ym hänelle sopimattomia ruoka-aineita niin tätä ongelmaa ei ole. Miehelle tulee näistä sopimattomista siis muitakin oireita mutta yksi sopimattoman ruuan oireista on tuo todella kova hikoilu.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:37"]
Jotkut ihmiset hikoavat paljon enemmän kuin toiset. Yksi ystäväni käy joka päivä suihkussa, mutta haisee silti aina hieltä. Itse en hikoa vaikka jumppaisin helteessä. Hikeä ei vaan tule! Kun olin raskaana, hormonitasapaino oli niin sekaisin, että ekaa kertaa elämässäni hikosin ja haisin hieltä koko ajan! Sen jälkeen tai sitä ennen en ole edes käyttänyt ikinä deodoranttia. Peace!
[/quote]
Totta! Mä taas olen aina hikoillut paljon, mutta hiki ei haise ollenkaan (ellei nyt ole päiväkausia peseytymättä, mutta harvemmin kai kukaan on).
Tehän olette aivan patologisia hygieniahysteerikkoja. Onko teillä jotenkin erityisen herkkä nenä vai mistä johtuu?
Luonnolliset hajut on ihan ok. Hajusteita ja muita kemikaalikoktaileja inhoan.
Minun lapsukaiseni alkoi haista hieltä, kun esimurrosikä alkoi 10-vuotiaana. Pari vuotta komensin häntä aamuin illoin saippuapesulle ja ostin hänelle erilaisia deodorantteja ja valvoin, että laittoi heti pesun jälkeen kuivattuihin kainaloihin. En halunnut ostaa alumiinia sisältävää enkä hajustettua. (En halua alumiinideodoranttia hänelle, ennen kuin rinnat ovat kehittyneet valmiiksi ja hajusteille olen itse allerginen.)
Em. toimet eivät riittäneet. Aina vaan oli hajua, kun tuli koulusta. Sitten annoin vaan asian olla. Huomauttelen päivittäin, mutta en enää pakota pesulle. Ei hän viitsi paria kertaa päivässä pestä, kun en pakota, mutta mitä väliä: hän haisi, vaikka pesikin noin usein.
Itse käytän alumiinipitoista ja silti on toisinaan hajua.
Uskon haisemisen olevan yksilökohtaista ja hormoniriippuvaista. Mulla oli karmea jalkahien haju vain koko raskausajan, ei milloinkaan muulloin.
Mulla asiakkaissa on näitä haisuleita. Ja kyse on tuskin mistään sairaudesta, koska hien lisäksi haisevat ihan likaiselle muutenkin, hiukset ovat selkeästi rasvaisen näköiset ja vaatteet likaiset. Ei kukaan, joka huolehtii hygieniastaan kunnolla, voi haista sille. En voi kieltää, etteikö vaikuttaisi siihen palveluun mitä nämä saavat, että huono olo tulee jo pelkästään siitä että joutuu viettämään aikaa samassa huoneessa. Saati sitten normaalilla keskusteluetäisyydellä. Sääliksi käy lääkäreitä tms, joka joutuvat vielä noita koskemaan. Sitä toivoo vaan, että asiakas lähtisi pois mahdollisimman nopeasti. Varmasti saisivat joka paikassa ystävällisempää kohtelua, jos kävisivät pesulla.
En kuvittele tätä ongelmaa tai ole yliherkkä, koska usein muutkin asiakkaat tulevat valittamaan näistä haisuleista että täällä ei pysty olemaan kun tuo toinen asiakas haisee niin järkyttävän pahalle. Ja lähtevät pois. Itselläni siihen ei valitettavasti ole mahdollisuuksia kesken työvuoron, vaikka miten kuvottaisi. Pahimmista jää pitkäksi aikaa huoneeseen se hien ja paskan käry senkin jälkeen, kun ovat täältä lähteneet.
En ymmärrä, miten ihminen voi olla noin välinpitämätön! Tässä kaupunginosassa tai missään lähimaillakaan ei varmasti ole yhtä ainutta sellaista asuntoa, johon ei tulisi lämmintä vettä tai olisi muuten normaaleita peseytymismahdollisuuksia. Jos kunto ja jaksaminen riittää itsenäiseen liikkumiseen ja asiointiin kodin ulkopuolella, ihan varmasti riittää myös peseytymiseen.
Tuore hikihän ei juuri haise, esim. kuntosalilla voi joskus haiskahtaa vähän enemmänkin, mutta se haju on ihan erilainen kuin se haju, mikä esim. tuosta työkaverista tulee. Tuoreen hien hajua vielä kestäisin, mutta kun tuo löyhkä on sellaisen monen päivän hikoilun ja pesemättömän vaatteen yhteislemu, se on vaan todella kuvottavaa!!
Ehkä mulla on sitten jotenkin herkkä nenä, mutta heikentää kyllä tosi paljon työssäviihtymistä tuo löyhkä. Ja bussissa menen aina mahdollisimman kauas tuosta toisesta haisulista.
Tässäkään ketjussa ei ole kyllä tullut yhtään muuta selitystä tuolle löyhkälle kuin huono hygienia! Ja vaikka ois jokin sairauskin, niin miten voi ihminen haista vaikka talvitakin läpi, jos on muka puhtaat vaatteet!
ap
Harva on allerginen ihmiskehon eritteille toisin kuin parfyymeille ja muille hajuille.
Minä käyn joka päivä suihkussa.. ja vaatteet on aina pesty ja puhtaat. Ja olen 170cm/54kg, joten en ole ylipainoinen. Ja olen 22-vuotias..
Tuntuu että hikoilen ihan sikana.. ja haisen. Mitä voin tehdä?
Miksi suomalaiset melko usein haisee hielle?
Kun tulen lomille Suomeen, oksennu tulee heti kentällä, kun se karmea löyhkä Helsinki-Vantaalla pöllähtää vastaan.
En oikeasti ole muulla moiseen törmännyt, vaikka kuumissa ja hikisissä maissa matkustelen.
Absolut torr on tehokkain mitä tiedän. Käytin sitä teini-ikäisenä, kun oli kainalot muuten koko ajan littamärät. Siihen loppui hikoilut.
Jotkut pesuaineet antavat vaatteisiin hien aromin :D
Joskus voi olla kyse tästäkin jos henkilö näyttää muuten siistiltä.
Mua ei haittaa hajut ja ärsyttää ihmiset jotka valittaa tollasesta. Vauanvaippaa en jaksa aina heti vaihtaa niin joskus kauppareissulla tulee joku mummo sanomaan että on tainnut tulla sinapit tai jotain muuta. Ärsyttää! Siinä säästää rahaa kun vaihtaa vaipan vaan pari kertta päivässä ei voi muita ihmisia niin paljon haitata!!!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:15"]
Jotkut pesuaineet antavat vaatteisiin hien aromin :D
Joskus voi olla kyse tästäkin jos henkilö näyttää muuten siistiltä.
[/quote]
Myös keinokuituvaatteisiin pinttyy hien haju, jos joskus pääsee niihin tarttumaan.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:02"]
Kun tulen lomille Suomeen, oksennu tulee heti kentällä, kun se karmea löyhkä Helsinki-Vantaalla pöllähtää vastaan.
En oikeasti ole muulla moiseen törmännyt, vaikka kuumissa ja hikisissä maissa matkustelen.
[/quote]
Jännä juttu, minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Mutta taitaa olla yksilökohtaista eikä asuinpaikasta tai kansallisuudesta riippuva ominaisuus.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:33"]
Mua ei haittaa hajut ja ärsyttää ihmiset jotka valittaa tollasesta. Vauanvaippaa en jaksa aina heti vaihtaa niin joskus kauppareissulla tulee joku mummo sanomaan että on tainnut tulla sinapit tai jotain muuta. Ärsyttää! Siinä säästää rahaa kun vaihtaa vaipan vaan pari kertta päivässä ei voi muita ihmisia niin paljon haitata!!!
[/quote]
Joo, sit ihmetellään kun on niitä allergioita ja diapeetesta aina vaan enemmän ja enemmän. Kun jo pieniltä vauvoilta pestään pois ihon luontainen suojakalvo.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:02"]
[/quote]
Ja ne valkoiset tennissukat !
Tässä pitää erottaa 2 asiaa toisistaan. Haiseeko ihminen pahalle hien tai jonkun muun,esim.alkoholismi, homeinen asunto? Esimerkiksi jos ihminen asuu homeisessa asunnossa niin hän ei itse tiedosta että kaikki vaatteet,hänen hiukset yms.haisee tunkkaiselta ja pistävältä. Tähän ei auta Se että ihminen käy suihkussa ja laittaa dödöä koska homeen haju on niin voimakas. Jos kuitenkin kyseessä on ihan hien haju voi sekin johtua jostain sairaudesta ja siihen kuuluvasta lääkityksestä jolloin sitäkään "tuoksua" ei suihkulla saa pois. Joten ei kaikki ihmehaju ihmisessä johdu siitä että hän ei ole käyny suihkussa koska saippua on loppunut maailmasta.
Ex-työpaikassa (hoitoalalla vieläpä kaiken lisäksi) oli eräs lääkäri, joka haisi todella kuvottavalle. Kyseessä aktiivisesti urheilua harrastava nainen, joka ei peseytynyt juuri koskaan. Voitte kuvitella sen pistävän, katkeran tyrmäävän naisen hien ja rasvan hajun, mikä hänestä lähti. Koko osasto haisi aina siltä, kun hän oli vuorossa, ja asiakkaidenkin takia sai hävetä hänen hygieniaansa. Lääkärinä kyllä hyvä, joten sitä suuremmalla syyllä en tajua, miksei peseytynyt. Ja ei, mitään terveydellistä syytä ei ollut vaan kyseessä oli(on) tosiaan hygienian puute. Useampi ihminen on jakanut hänen kanssaa hotellihuoneen koulutusmatkoilla, eikä hän esim. 2,5vkon matkalla käynyt suihkussa kertaakaan.