PCOS ja akne
Hermot menee näihin näppylöihin! PCOS ei muuten vaikuta enää elämääni, mutta naamani on varsinkin ennen kuukautisia todella karua katsottavaa. Olen ruokavaliolla saanut kuukautiset säännöllisiksi, lihava en ole koskaan ollutkaan eikä muita oireita ole, mutta aknesta en tunnu millään pääsevän eroon. E-pillereitä en voi syödä tai muutenkaan käyttää hormoniehkäisyä, antibiooteista ei ole ollut apua ja roaccutan-kuurin sivuvaikutukset olivat sitä laatua, etten kyseiseen lääkkeeseen enää koske.
Olisiko kellään hyviä neuvoja saako aknea mitenkään kuriin, vai pitääkö vain luovuttaa ja odottaa vaihdevuosia? Niihin on vielä vain luultavasti aina kauan, ja akneongelma tuntuu pahenevan koko ajan.
Kommentit (26)
Nesteenpoistolääkitys? Nimeä en muista mutta muutama tuttu on sitä kautta saanut avun pcosin aiheuttamaan akneen.
Muistaakseni tuossa nesteenpoistolääkkeessä saattaa olla jotain mielialavaikutuksia, joten en entisenä masennuspotilaana uskaltaisi lähteä sitä syömään. Ja tsempit kakkoselle, toivottavasti löydät itsellesi toimivan hoidon ennen niitä vaihdevuosia! :) t. ap
Osaatteko te sanoa, miten PCOS todetaan? Ultraäänitutkimuksella? Epäilen itselläni kyseistä sairautta. Olen kärsinyt aknesta kauan, ja vaikka en ylipainoinen olekaan, rasva tuntuu kertyvän vyötärön kohdalle. Hirsutismia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:31"]
Osaatteko te sanoa, miten PCOS todetaan? Ultraäänitutkimuksella? Epäilen itselläni kyseistä sairautta. Olen kärsinyt aknesta kauan, ja vaikka en ylipainoinen olekaan, rasva tuntuu kertyvän vyötärön kohdalle. Hirsutismia ei ole.
[/quote]
Juuri näin, gynen tekemällä ultraäänitutkimuksella.
Itselläni se todettiin ultrassa kun menin etsimään syytä kivuliaisiin ja runsasverisiin kuukautisiin. On oireet juuri kuten sinulla: akne, ei hirsutismia, ei ylipainoa mutta rasva kertyy jos jonnekin niin keskivartaloon.
Teini-iästä asti ollut sinnikäs akne on alkanut lähteä reseptillä Diane Nova kaksi vuotta + kasvojen pesuaineena Avecyd (matala pH ja maitohappoa) + kasvovetenä Aco rasvaiselle iholle + kosteusvoiteena vaihdellen Acon sekaihon yövoide, Humektan ja Aqualan Plus. Kuorinta kerran viikkoon ja savinaamio kerran pari viikkoon.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:44"]
[/quote]
Itselläni se todettiin ultrassa kun menin etsimään syytä kivuliaisiin ja runsasverisiin kuukautisiin. On oireet juuri kuten sinulla: akne, ei hirsutismia, ei ylipainoa mutta rasva kertyy jos jonnekin niin keskivartaloon.
Teini-iästä asti ollut sinnikäs akne on alkanut lähteä reseptillä Diane Nova kaksi vuotta + kasvojen pesuaineena Avecyd (matala pH ja maitohappoa) + kasvovetenä Aco rasvaiselle iholle + kosteusvoiteena vaihdellen Acon sekaihon yövoide, Humektan ja Aqualan Plus. Kuorinta kerran viikkoon ja savinaamio kerran pari viikkoon.
[/quote]
Ei muuten ookkaan Acon kasvovesi vaan Avenen Cleanance.
[/quote]
[/quote]
Kiitos tiedosta. Itselläni on aina ollut niukahkot kuukautiset, tosin olivat pitkään epäsäännölliset: Ainakin vielä 26-vuotiaana kiertoni oli varsin pitkä. Syön Diane Novaa/Cypretyliä aknen takia. Jos jätän pillerit pois, ihoon alkaa heti puskea isoja ja kivuliaita patteja.
5
[/quote]
[/quote]
Kiitos tiedosta. Itselläni on aina ollut niukahkot kuukautiset, tosin olivat pitkään epäsäännölliset: Ainakin vielä 26-vuotiaana kiertoni oli varsin pitkä. Syön Diane Novaa/Cypretyliä aknen takia. Jos jätän pillerit pois, ihoon alkaa heti puskea isoja ja kivuliaita patteja.
5
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:49"]
En voi oikein sietää aknenaamaisia naisia. Naisille kuuluu sellainen puhdas ja vaalea, kaunis iho. Hyvin harvalle naiselle sellainen punainen kuukraateri. Oikein vituttaa ja harmittaa kun näen naisen jolla on turvonnut pizza naaman tilalla. Vähän panostais siihen peseytymiseen ja ties mihin voitaisiin niin ei tarttes muiden sellasta kattella. Miehillä noi ei oo niin iso ongelma kun miesten nyt kuuluukin olla vähä rujoja ;).
[/quote]
No niin niin, pesemättömyydestähän se johtuu... Not. Hyvä että olet itse niin täydellinen, että on varaa arvostella muita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:49"]
En voi oikein sietää aknenaamaisia naisia. Naisille kuuluu sellainen puhdas ja vaalea, kaunis iho. Hyvin harvalle naiselle sellainen punainen kuukraateri. Oikein vituttaa ja harmittaa kun näen naisen jolla on turvonnut pizza naaman tilalla. Vähän panostais siihen peseytymiseen ja ties mihin voitaisiin niin ei tarttes muiden sellasta kattella. Miehillä noi ei oo niin iso ongelma kun miesten nyt kuuluukin olla vähä rujoja ;).
[/quote]
Onpas sinun elämäsi raskasta, kun JOUDUT katselemaan aknenaamaisia naisia.
Ja tiedätkös, akne ei johdu peseytymättömyydestä. Jos näin olisi, sittenhän akne lähtisi pesemällä pois.
[/quote]
Mulla myös todettiin ultraäänellä gynellä, kun lopetin e-pillerit ja kuukautisetkin loppui samalla melkein vuodeksi. Onneksi muita oireita ei enää nykyään ole kuin tää akne, mutta sekin on kyllä tarpeeksi inhottava. Eikä ainakaan piristä tuollaiset kommentit kuin 8 kirjoitti, muutenkin on tarpeeksi tylsää näyttää tässä iässä ihan finninaamaiselta teiniltä :( t. ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:58"]
[/quote]
Mulla myös todettiin ultraäänellä gynellä, kun lopetin e-pillerit ja kuukautisetkin loppui samalla melkein vuodeksi. Onneksi muita oireita ei enää nykyään ole kuin tää akne, mutta sekin on kyllä tarpeeksi inhottava. Eikä ainakaan piristä tuollaiset kommentit kuin 8 kirjoitti, muutenkin on tarpeeksi tylsää näyttää tässä iässä ihan finninaamaiselta teiniltä :( t. ap
[/quote]
Niinpä... ja jos naisella on akne (tai muu ihottuma tai jokin näkyvä sairaus/vamma), jotkut miehet tulevat suorastaan aggressiivisiksi. Näkyihän tuo tuossa nr. 8:n kommentissakin: Häntä oikein vituttaa katsella aknenaamaisia naisia. Ihan kuin me olisimme valinneet tämän taudin vain häntä ärsyttääkseen.
5
Mulla Diane nova on valitettavasti ainoo mikä tehoaa. Mitkään ulkoiset aineet tai ruokavalio ei auttanut. 6vuotta yritin lasta naama tulehtuneena, sit luovutin. Nyt Diane nova taas päällä ja itsetunto kunnossa. lapsettomuus jäi kaivamaan, mutta ikää alkaa olla jo liikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:20"]
Mulla Diane nova on valitettavasti ainoo mikä tehoaa. Mitkään ulkoiset aineet tai ruokavalio ei auttanut. 6vuotta yritin lasta naama tulehtuneena, sit luovutin. Nyt Diane nova taas päällä ja itsetunto kunnossa. lapsettomuus jäi kaivamaan, mutta ikää alkaa olla jo liikaa.
[/quote]
Voi kurja, pahoittelut lapsettomuudesta :( Mullakin Diane nova auttoi akneen, mutta vaikutti mielialaan ja lisäksi mulla todettiin aurallinen migreeni. Olen kai kuitenkin mieluummin finninaamainen kuin masentunut, vaikka mieluummin tietty en olisi kumpaakaan. t. ap
Kerran baarissa lähdin yhden mimmin matkaan, ja vasta kun saavuimme sen kotiin tajusin että sillä oli ihan saatanan hirveä akne! Ei siellä pimeässä baarissa vaan sitä huomannut. Meni panohalut kyllä samantien, perkeleen sääli kun siellä baarissa se näytti vielä ihan syötävältä. Ja eiks se oo melkeen aina niin että kun on aknet naamassa niin löytyy näppylää ties mistä päin kroppaa? Joillakin on perse aivan täynnä näppyjä ja se nyt on aivan saatanan kuvottavaa kun nussia pitäis!
Mitä nuo provoukot vai -teinit saa kirjoittelustaan?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:51"]
Mitä nuo provoukot vai -teinit saa kirjoittelustaan?
[/quote]
Mietin juuri aivan samaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Älä VAAN pahoita mieltäsi. Lue vaan eteenpäin. Siellä on joku ihmeellinen mulkero naisvihainen mies tai teini joka haluaa ärsyttää, ja joka saa sitten jotain ihmeellistä mielihyvää kun saa ihmisissä aikaan pahaa mieltä ja/tai kiukkua. Ihan ne ongelmat on sönkkääjän pään sisällä eikä sun ihossas ja toisin kuin akne, joka on vaikea parantaa, kusipäisyys on paranematonta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:45"]
Kerran baarissa lähdin yhden mimmin matkaan, ja vasta kun saavuimme sen kotiin tajusin että sillä oli ihan saatanan hirveä akne! Ei siellä pimeässä baarissa vaan sitä huomannut. Meni panohalut kyllä samantien, perkeleen sääli kun siellä baarissa se näytti vielä ihan syötävältä. Ja eiks se oo melkeen aina niin että kun on aknet naamassa niin löytyy näppylää ties mistä päin kroppaa? Joillakin on perse aivan täynnä näppyjä ja se nyt on aivan saatanan kuvottavaa kun nussia pitäis!
[/quote]
Mietipä sen naisen puolesta, miten kuvottavaa sillä olisi ollut nussia sinun kanssasi. Älä missään nimessä enää edes yritä panna ketään, koska olet niin kuvottava ja aiheutat heille kauhean trauman.
Täällä kanssa yksi, jolla PCOS. Iso vatsa, karvat kasvaa, kuukautiset on runsaat, hiukset rasvoittuu. E-pillerit ei käy. Roaccutania söin juuri sen verran, että akne on pysynyt jotenkin pois 1,5 vuotta. Jouduin kuitenkin jättämään kuurin kesken, koska sivuvaikutukset olivat hirveät.
Ainoat keinot tällä hetkellä ovat ihotautilääkärin määräämät Epiduo yms. voiteet ja pidättäytyminen perusvoiteessa ja Avecydissä, mitä ihonhoiton tulee.
Ottaa päähän, koska kolmekymppiseksi asti ihoni oli täydellinen.
Laihduttaminen on toisen sairauden takia jäänyt vaiheeseen, mutta alkaa taas hiljalleen. Ehkä se auttaisi. Mutta silloinkin rasva lähtee kaikkialta muualta paitsi vatsasta.
Hei!
Minulla ei ole mitään ihmekeinoja aknen paranemiseen, mutta piti kommentoida ihan myötätunnosta.
Kärsin itse samasta ongelmasta, teini-iässä ei ollut näppyjä, joten näin aikuisena on todella vaikea hyväksyä, että naama näyttää hirveältä ja arpea pukkaa pienistäkin näpyistä. Todella alkaa ottamaan itsetunnon päälle.
Aika lailla kaikenlaista olen kokeillut. Apteekin basiron on pitänyt näppyjä sen verran kurissa, että eivät kerkeä niin pahoin tulehtua. Ja joku luontaistuote saippuapala, jossa on teepuuöljyä on ollut yllättävänkin hyvä nopeuttamaan näppyjen parantumista (kestää viikkoja parannella muuten)
e-epa paransi ihoa myös, mutta aiheutti hurjasti mustelmia ja rytmihäiriöitä.
Eli mitään parantavaa en ole löytänyt, ainoastaan hillitsevää..vaidevuosia odotellessa.
Toivottavasti sinä löydät avun!