lapsen yökastelu, koska tämä oikein loppuu
Taas tuo pesukone jyllää tuolla pesuhuoneessa. Alkaa jo itseäkin rassaamaan nämä lähes joka öiset heräämiset. Kuinka kauan tätä vielä jatkuu? Ollaan kokeiltu kaikki mahdolliset markkinoilla olevat vaihtoehdot tähän vaivaan, on ollut piippaavaa patjaa, lääkkeet, pissakoulut, nesteiden vähentäminen, vaipat ja jopa yöheräämiset pissalla käyntiä varten. Mikään ei auta. Poika on jo 11vuotias, viisi vuotta sitten lääkäri sanoi, että kun ikää tulee niin tämä vaiva kyllä väistyy. Niin, kuinka paljon ikää pitää tulla että sänky pysyy kuivana....
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on valtava stressi jos kastelee vielä tuonkin ikäisenä.
Mene peilin eteen!
Ei liity stressiin mitenkään. Mutta näillä kommenteilla kyllä saadaan äidille melkoinen turha stressi. Sivistä vähän itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Käymme jo alan yhden parhaimmista lasten ja nuorten urologin vastaanotolla. Olemme olleet hänen potilaana jo vuosia. Meillä on tuo patja kokeilu ollut käytössä noin puolen vuoden välein. Saimme myös kokeiluun sellaiset "housut" joissa ne anturit ovat lähempänä ja hälytys näin alkaa aikaisemmin kuin patjassa. mutta sama vaikutus, eipä poika siihen herännyt, kaikki muut heräsivät. Meillä patja on ollut kokeilussa korkeintaan kuukausi kerrallaan. Lääkitykset ovat olleet kolminkertaisia mitä saisi edes antaa. Apteekista joutuivat soittamaan lääkärille, koska niin suuria annoksia ei kuulemma saa edes myydä kerrallaan asiakkaalle. Olen kyllä todellakin valmis kokeilemaan noita vaihtoehto hoitojakin, joihin en kylläkään oikein usko, mutta nyt olen valmis ottamaan kaikki ehdotukset vastaan. Ja meillä myös poika on ainut joka tästä vaivasta kärsii. Lapsia meillä on neljä. Olemme myös käyneet läpi nuo herättelyt ennen kuin menemme itse nukkumaan, mutta silloin hänen unensa katkeaa yön aikana useammin, koska joka tapauksessa kastelee. Hän ei kello kuuden jälkeen saa mitään muuta juotavaa kuin iltapalalla maitoa, kesällä tietysti eri asia. Olemme pitäneet pissa koulua ja harjoitelleet virtsarakon säännöstelyä, pitäneet "kellokorttia" pissa tauoista. Ja mitään rakenteellista vikaa ei ole, kaikki mahdolliset kuvaukset olemme käyneet läpi. Ap
Minulla oli myös kasteleva poika ja on nyt 14 v ja ollut kuiva jo pari vuotta. En koskaan tehnyt mitään noista yllä olevista, koska en halunnut pojalle lisästressiä ja paineita asiasta jolle hän ei voi mitään. Isällään oli sama ongelma joten tiesin, että menee kyllä ohi.
Käytettiin säännöllisesti vaippoja ja lapsi sai nukkua yönsä rauhassa. Kyllä minä vähän aikaa kokeilin sitä yöllä pissattamista mutta lopetin, kun sen lisäksi vielä kasteli.
Pissasi juontimääristä riippumatta joten en rajoittanut sitten niitäkään. Yritin pitää tilanteen lapselle mahdollisimman mutkattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käymme jo alan yhden parhaimmista lasten ja nuorten urologin vastaanotolla. Olemme olleet hänen potilaana jo vuosia. Meillä on tuo patja kokeilu ollut käytössä noin puolen vuoden välein. Saimme myös kokeiluun sellaiset "housut" joissa ne anturit ovat lähempänä ja hälytys näin alkaa aikaisemmin kuin patjassa. mutta sama vaikutus, eipä poika siihen herännyt, kaikki muut heräsivät. Meillä patja on ollut kokeilussa korkeintaan kuukausi kerrallaan. Lääkitykset ovat olleet kolminkertaisia mitä saisi edes antaa. Apteekista joutuivat soittamaan lääkärille, koska niin suuria annoksia ei kuulemma saa edes myydä kerrallaan asiakkaalle. Olen kyllä todellakin valmis kokeilemaan noita vaihtoehto hoitojakin, joihin en kylläkään oikein usko, mutta nyt olen valmis ottamaan kaikki ehdotukset vastaan. Ja meillä myös poika on ainut joka tästä vaivasta kärsii. Lapsia meillä on neljä. Olemme myös käyneet läpi nuo herättelyt ennen kuin menemme itse nukkumaan, mutta silloin hänen unensa katkeaa yön aikana useammin, koska joka tapauksessa kastelee. Hän ei kello kuuden jälkeen saa mitään muuta juotavaa kuin iltapalalla maitoa, kesällä tietysti eri asia. Olemme pitäneet pissa koulua ja harjoitelleet virtsarakon säännöstelyä, pitäneet "kellokorttia" pissa tauoista. Ja mitään rakenteellista vikaa ei ole, kaikki mahdolliset kuvaukset olemme käyneet läpi. Ap
Minulla oli myös kasteleva poika ja on nyt 14 v ja ollut kuiva jo pari vuotta. En koskaan tehnyt mitään noista yllä olevista, koska en halunnut pojalle lisästressiä ja paineita asiasta jolle hän ei voi mitään. Isällään oli sama ongelma joten tiesin, että menee kyllä ohi.
Käytettiin säännöllisesti vaippoja ja lapsi sai nukkua yönsä rauhassa. Kyllä minä vähän aikaa kokeilin sitä yöllä pissattamista mutta lopetin, kun sen lisäksi vielä kasteli.
Pissasi juontimääristä riippumatta joten en rajoittanut sitten niitäkään. Yritin pitää tilanteen lapselle mahdollisimman mutkattomana.
Kyllä. Pakko sen arjen on pyörittävä tuosta vaivasta huolimatta. Eli lapsen ja aikuisten pitää saada nukkuakin kunnolla.
Ite oon 13v ja mulla on vieläkin yökastelua tuntuu pahalta kun joutuu välttelemään kavereille yökylään menon. Lääkkeet auttavat mutta kyllä haluaisin tämän jo lähtevän :( Tuntuu että olen ainoa tämän ikäinen kellä tärä vielä on :(
Vierailija kirjoitti:
Juoko lapsi säännöllisesti light limsoja tai muita makeutettuja mehuja tai pastilleja tms? Aspartaami voi aiheuttaa yökasteluja, googlettamalla löytyy tästä paljon tietoa. Itsellä poistui tuo ongelma kun jätin aspartaamin kokonaan ruokavaliosta pois.
Huuhaa tietoo tähän nyt viimeisenä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä.
Meillä loppui Minirinin kanssa lopulta kuukaudessa, poika tosin oli vasta 5-vuotias.Mutta saattoi pissata kolme kertaa yössä sänkyyn, aamuisin saattoi olla 3-4 settiä lakanoita odottamassa pesuuta. Ihan kamalaa ja rankkaa.
Ajattelisin, etä tuon ikäisellä vois se herätyslakana toimia parhaiten.
Tsemppiä ap!
Miksi ihmeessä 5-vuotiaalla ei pidetty yövaippaa? Kamalaa lapsenkin kannalta tuollainen jatkuva heräily.
Vierailija kirjoitti:
Enpä suostuisi kusikaruselliin, vaatisin kroonikkovaipan käyttöä. Ne saa ilmaiseksi.
Järkevä asiallinen keskustelu kastelijan kanssa kun on noin isokin. Toteat että tämä vaikuttaa liikaa toisten yöuniin joten nyt aletaan käyttämään vaippaa.
Naapurissa oli tyttö joka oli yökastelija ja hänellä käytettiin vaippoja.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan! Iästä viis niin kyllä ihan kaikkien vuoksi vaipan käyttö ehdoton. Ottaisin lapsen mukaan pyykkiralliin katsomaan mikä homma on pestä lakanapyykkiä jos ei muuten usko. En missään häväistys mielessä tietenkään vaan ihan asialinjalla! ☝
Minäkin yrittäisin sopia vaippojen käytöstä . On jo niin iso että voisi ymmärtää järkipuhetta.
Selittäisit että kastelu loppuu kyllä kun on isompi ( eihän sitä varmasti tiedä mutta sano vaikka että monilla loppuu kun täyttää 15). Ehdottaisit että siihen asti käyttää jotain vaippaa. Ja vaipasta voisi yrittää puhua vaikka jonain muuna... Kastelusuojana tms.
Vielä pulpahti mieleeni nuoruuden kesätyö kroonikkoosastolla. Siellä oli mies vuodepotilailla pippelin ympärille sidottu muovipussi jossa oli täytteenä imukykyisyä paperia :)
Ei varmaan sellaisenaan toimi pienellä pojalla . Mutta voisiko tästä kehitellä jotain vaikka lantion ympäri sidottava juttua. Jos olisi helpompi hyväksyä kuin vaippa ?
En nimittäin usko että on tehtävissä muuta kuin odotella kypsymistä ja tehdä elämä mahdollisimman helpoksi siihen asti.
Omani oppi 7 vuotiaana . Viimeiset ajat oli kyllä hankalia kun alkoi vastustaa vaippaa.
Enpäs tiennykään, että yli 3 vuotiaat laskee alleen. Yksi hyvä syy lisää olla hankkimatta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä fiksu kommentti. Juuri näin, että elämä sujuu mukavasti. On ihan normaalia että illalla ei juoda vettä Ylenmäärin, mutta ei lasta voi janossakaan pitää. Meillä lapsella pissaa erittyi yöllä ja päivällä samalla tavalla, vaikka yöllä ei vettä juotukaan. Ei kukaan jaksa koulupäivää jos herää piippariin 2-3 tunnin välein. Murrosiän kynnyksellä tuli muutos. Yöllä pissaneritys väheni ja lapsi pystyi tarvittaessa heräämään sen yhden kerran vessaan. Meillä oli vaippa käytössä siihen asti. Siitä ei missään vaiheessa oltu luovuttu, joten lapsi ei kapinointi sitä vastaan. Itsekin luulin, että olimme ainoa perhe kun asiasta ei puhuta. Vaikka tuo on aika yleinen vaiva. Meilläkin peritty molemmilta suvuilta. Yksi hormoni säätelee tuotakin asiaa vahvasti.
Meille muuten sanottiin ettei lasta saa herättää varmuuden vuoksi vessaan. Se hidastaa prosessia. Piipari herättää siihen pissahätään ja on siksi perusteltu. Lapsen pitää oppia heräämään pissahätään ei siihen kun vanhemmat menevät nukkumaan.
Vielä edelliseen lisään, että pakkohan sinun poikasi on niitä vaippoja vielä pitää. Se vasta noloa on kun joka yö herää märästä sängystä ja kaikki pitää vaihtaa ja laittaa pesuun. Vaikka olisi muovilakana olisi se silti hankalaa. Meillä ainakin olisi mennyt useampi lakana yön aikana. Yritä vakuuttaa pojallesi että on kyse kehitykseen liittyvästä asiasta, johon hän ei voi vaikuttaa ja että loppuu kyllä. Ei hänen aikuiseksi asti tarvitse vaipoissa olla. Tsemppiä !