lapsen yökastelu, koska tämä oikein loppuu
Taas tuo pesukone jyllää tuolla pesuhuoneessa. Alkaa jo itseäkin rassaamaan nämä lähes joka öiset heräämiset. Kuinka kauan tätä vielä jatkuu? Ollaan kokeiltu kaikki mahdolliset markkinoilla olevat vaihtoehdot tähän vaivaan, on ollut piippaavaa patjaa, lääkkeet, pissakoulut, nesteiden vähentäminen, vaipat ja jopa yöheräämiset pissalla käyntiä varten. Mikään ei auta. Poika on jo 11vuotias, viisi vuotta sitten lääkäri sanoi, että kun ikää tulee niin tämä vaiva kyllä väistyy. Niin, kuinka paljon ikää pitää tulla että sänky pysyy kuivana....
Kommentit (52)
Meillä Asperger-tyttö ja hän yökasteli kyllä aina tuonne 11-vuotiaaksi saakka, ellei kauemminkin. Hän on nyt 12,5-vuotias ja nyt havahduin ajattelemaan että enää hän ei yökastele! Mutta kauan kesti :(.
Pikkuveli on 8-vuotias ja pitää myös herättää vessaan joka yö. Muuten ehkä sänky kastuu, mutta ei aina.
Murrosiässä helpottaa... muutama vuosi siis menee vielä
Meillä kasteltiin n 14-15-vuotiaaksi asti. yritettiin herättelyä, patjaa, ja Miniriniä, ei mistään apua. poika aivan mielettömän sikeäuninen, vaikeuksia myös kouluun heräämisen kanssa, kun ei vaan herää esim. kännykän soittoon. Ymmärsin, että tämä on se syy kasteluun, yöllä ei erity jotain hormonia joka vähentää virtsan määrää. Minirin myös kolminkertaisella annostuksella. Käytiin myös vyöhyketerapiassa, ei apua, ja eniten ärsytti kommentit "katso peiliin " ym. joilla syyllistettiin vanhempia. Lääkäri vakuutti, että loppuu kunnes elimistö on kypsynyt riittävästi, ja näin myös kävi. Tsemppiä sinulle ja perheellesi !
Liittyykö adhd ja ummetus teilläkin kasteluun? Toivottavaa olisi murrosikään mennessä lakata kastelun, nolo se on tyttökäverin viereen pissata yöllä :)
Vaipat olisi kyllä hyvä, jos kelpaisi käyttää, on se niin kovaa pyykkäämistä.
Hei
Se, että kaikki eivät ole saaneet apua vaihtoehtoisista hoidoista, ei tarkoita, ettetkö sinä voisi saada lapsellesi.
Voi myös olla, että tuo "vaiva" häviää itsestään, sitten kun se ei saa enää keneltäkään perheessä huomiota. Voi kokeilla myös vaan asian hyväksymistä, mutta ymmärrän että ei ole helppoa.
Vaihtoehtoisista hoidoista ei ole mitään haittaa, joten jos voit 50-80€ käyttää, niin kokeile kokeneen osteopaatin hoitoa.
Onko lapsellasi ollut kuorsausta, muita hengitysongelmia öisin, tavallista enemmän flunssaa etc.? Meillä nämä tuntuivat liittyvän samaan ongelmavyyhtiin. Samoin hampaat lähtivät hyvin myöhään. Olen kuullut, että jopa takareisien kireys voisi vaikuttaa.
Koululääketieteestä et ehkä voi enempää saada irti, joten uskalla kokeilla jotain muuta.
Lapseni sai siis avun hälytyslakanasta. Kuorsaus/hengityskatkokset jäivät pois osteopaatin luona.
Ota vaikka selvää, kuka on hoitanut lapsia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 11:43"]Veljelläni oli yökastelua 12vuotiaaksi asti. Siihen vaivaan kokeiltiin kaikkea mahdollista. Ymmärrän hyvin että tuon ikäinen lapsi ei niitä vaippoja halua laittaa. Uskon että olette kokeilleet kaikkea. Itselläni on 5 ja 8 vuotiaat pojat ja kaikkea on kokeiltu, myös "vaihtoehto hoitoja" eli akupunktiota ja erilaisia himeopaattisia hoitoja. Mistään ei ole löytynyt apua.
Jos ap yhtään lohduttaa, on olemassa paljon muitakin yökastelijoita. Vaiva on vaan aika tabu eikä tietenkään johdo perheestä tai muista psyykkisistä asioista! Toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Voimia!
[/quote]
Noh, kyllä yökastelu voi johtua perheestäkin. Miten sosiaalinen kanssakäyminen sujuu? Huudetaanko lapselle usein? Onko elämässä jotain traumaattista tai pelkästään stressiä perheessä? Kiusataanko lasta päiväkodissa/ koulussa?
"Voi myös olla, että tuo "vaiva" häviää itsestään, sitten kun se ei saa enää keneltäkään perheessä huomiota. Voi kokeilla myös vaan asian hyväksymistä, mutta ymmärrän että ei ole helppoa`"
Huoh. Sinulla joka tuon ylläolevan kirjoitit, ei taida olla oikeasta, jatkuvasta yökastelusta tietoa ja kokemusta. Juuri tällaisesta, josta ap kirjoittaa.
Jos lapsi ei ole _ikinä_ ollut yökuiva, on ihan turha puhuakaan "huomion herättämisestä".
itse olen ollut yökastelija n 14v asti, samoin mieheni.
Periytyvyys on näin ollen suuri, suurin osa lapsistamme on sen perinyt. Osalla hälytinlaite auttanut 6-7v iässä, yhdellä ei (nyt reilu 7v).
Ikinä en ole
asiasta suurempaa numeroa tehnyt, eikä meitä ole neuvottu herättämään lasta kesken unien vessaan. (lääkärinkään toimesta),
Meillä tähän asti isot housuvaipat kelvanneet, itsekin ymmärtää, ettei ole mukava herätä märkään sänkyyn.(tätä tietysti joskus sattuu jos vaippa on falskannut).
Vielä kertaukseksi: kyseessä on elimistön kypsymättömyys, joka (toivottavasti) murrosiän tienoilla viimeistään yleensä korjaantuu. Merkkejä kypsymisen alkamisesta meidän 7v:lla onneksi on: joskus harvoin vaippa on ollut aamulla kuiva.
28 jatkaa vielä:
Toki stressaava tilanne lapsella voi aiheuttaa kastelua, mutta silloin on kyse eri asiasta ja oireilusta kuin kypsymättömyydestä johtuva kastelu. Ja tämän kyllä erottaa...harvoissa on varmaan ne tilanteet, joissa lapsi olisi esim 7v yhtäjaksoisessa, jokaikinen yö kestävässä stressitilanteessa...(tietysti on kovia kokeneita lapsia esim lastensuojelussa, mutta puhun nyt yleisellä tasolla).
28 jatkaa vielä:
Toki stressaava tilanne lapsella voi aiheuttaa kastelua, mutta silloin on kyse eri asiasta ja oireilusta kuin kypsymättömyydestä johtuva kastelu. Ja tämän kyllä erottaa...harvoissa on varmaan ne tilanteet, joissa lapsi olisi esim 7v yhtäjaksoisessa, jokaikinen yö kestävässä stressitilanteessa...(tietysti on kovia kokeneita lapsia esim lastensuojelussa, mutta puhun nyt yleisellä tasolla).
Enpä suostuisi kusikaruselliin, vaatisin kroonikkovaipan käyttöä. Ne saa ilmaiseksi.
Järkevä asiallinen keskustelu kastelijan kanssa kun on noin isokin. Toteat että tämä vaikuttaa liikaa toisten yöuniin joten nyt aletaan käyttämään vaippaa.
Naapurissa oli tyttö joka oli yökastelija ja hänellä käytettiin vaippoja.
Tuli mieleen, kelpaisiko ap.n pojalle, jos markkinoisit hänelle suojaksi kankaisia"yöhousuja" eli kestovaippaa. Kysypä joltain kotimaiselta vaippaompelijalta, jos on myynnissä tai teettäisit sopivia. Muistelen joskus nähneeni juuri isoille kastelijoille tehtyjä "vaippoja". Pyykkiä tämäkin tekee muttei lakanoiden(ja patjan?) verran.
T:28
Minä olin yökastelija ja vasta murrosiässä helpotti. Pari kertaa kokeilimme sitä hälytinpatjaa, mutta siihen heräsivät tosiaan kaikki muut paitsi minä. Siihen aikaan ei ollut vielä mitään lääkettä, jota olisi voinut kokeilla.
Omat lapsemme ovat oppineet kuiviksi ennen kouluikää, siihen asti on ollut käytössä yövaippa. Ehkä yrittäisin käyttää tuota yövaippaa mahdollisimman pitkään ja sinnitellä sinne murrosikään.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:32"]
Ei auta piippaava lakana/patja. Kokeiltu on useamman kerran. Meillä herää koko muu perhe (on myös pienempiä sisaruksia, jotka nukkuvat samassa huoneessa) ennen kuin hän itse herää siihen ääneen. Joskus jopa olen joutunut herättelemään pojan kun ei oo herännyt ääneen. Minirin hormooni hoitoja olemme kokeilleet vuosien saatossa useamman kerran. Niistä ei merkittävää apua. Kuten jo kirjoitin, KAIKKI mahdollinen on yritetty. Vaippoja poika ei enää missään nimessä halua pitää. Ymmärrän hyvin. Hän on jo iso poika. En ole koskaan tuonut hänelle ilmi, että tilanne on minulle stressaava tai väsyttävä. Rutiinilla olen vain hommat öisin hoitanut. Ja olen jopa vienyt pojan lapsipsykologille, jotta tuo henkinen puolikin saataisiin tarkastettua. Sanoivat pojan olevan täysin normaali ikäisekseen, ei mitään mt ongelmaa, yökastelu vain vaivana. Onko kellään ollut lasta jolla tämä vaiva on kestänyt näin pitkään? Ap
Kyllä on miehiä, jotka vielä armeijassa kastelevan öisin. Oikeasti. Osalle jää elinikäinen vaiva ja usein pahenee stressin ja jännityksen myötä uusissa tilanteissa. Mitä tuossa voi tehdä, muuta kuin yrittää lääkärin ohjeilla eteenpäin. Herätättekö lasta yöllä pissalle?
Armeijasta saa kyllä yökastelija vapautuksen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 11:43"]Veljelläni oli yökastelua 12vuotiaaksi asti. Siihen vaivaan kokeiltiin kaikkea mahdollista. Ymmärrän hyvin että tuon ikäinen lapsi ei niitä vaippoja halua laittaa. Uskon että olette kokeilleet kaikkea. Itselläni on 5 ja 8 vuotiaat pojat ja kaikkea on kokeiltu, myös "vaihtoehto hoitoja" eli akupunktiota ja erilaisia himeopaattisia hoitoja. Mistään ei ole löytynyt apua.
Jos ap yhtään lohduttaa, on olemassa paljon muitakin yökastelijoita. Vaiva on vaan aika tabu eikä tietenkään johdo perheestä tai muista psyykkisistä asioista! Toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Voimia!
Noh, kyllä yökastelu voi johtua perheestäkin. Miten sosiaalinen kanssakäyminen sujuu? Huudetaanko lapselle usein? Onko elämässä jotain traumaattista tai pelkästään stressiä perheessä? Kiusataanko lasta päiväkodissa/ koulussa?
Miksi sitten lapset, joilla ei ole tämänkaltaisi ongelmia, kärsivät yökastelusta? Miten voidaan jonkun tietyn lapsen kohdalla sen johtuvan perheongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta piippaava lakana/patja. Kokeiltu on useamman kerran. Meillä herää koko muu perhe (on myös pienempiä sisaruksia, jotka nukkuvat samassa huoneessa) ennen kuin hän itse herää siihen ääneen. Joskus jopa olen joutunut herättelemään pojan kun ei oo herännyt ääneen. Minirin hormooni hoitoja olemme kokeilleet vuosien saatossa useamman kerran. Niistä ei merkittävää apua. Kuten jo kirjoitin, KAIKKI mahdollinen on yritetty. Vaippoja poika ei enää missään nimessä halua pitää. Ymmärrän hyvin. Hän on jo iso poika. En ole koskaan tuonut hänelle ilmi, että tilanne on minulle stressaava tai väsyttävä. Rutiinilla olen vain hommat öisin hoitanut. Ja olen jopa vienyt pojan lapsipsykologille, jotta tuo henkinen puolikin saataisiin tarkastettua. Sanoivat pojan olevan täysin normaali ikäisekseen, ei mitään mt ongelmaa, yökastelu vain vaivana. Onko kellään ollut lasta jolla tämä vaiva on kestänyt näin pitkään? Ap
Meillä pojalla kesti. En nyt muista oliko 11 vai 12, kun loppui mutta suunnilleen siinä main. En vielä sinuna panikoisi, kyllä se aikanaan loppuu. Koska on kyseessä kehitykseen liittyvä asia, sitä ei oikein voi nopeuttaa. Meillä käytettiin vaippoja niin kauan kuin tarvetta oli ja yritin kiinnittää asiaan niin vähän huomiota kuin mahdollista, koska olihan se pojan mielestä noloa. Tytöllä loppui aikaisemmin n. 7 v.
Meillä ainakin hitaampi kehitys periytyy miehen puolelta enkä siksi ruvennut kokeilemaan mitään pillereitä tai patjoja. Olisi vain tullut lisästressiä lapsille.
Serkkupoika kasteli öisin murrosikäiseksi. Hän oli myös unissakävelijä.
Oma lapsi on 6. luokalla. Heidän luokallaan eräs poika ei osallistunut leirikouluun yökastelun vuoksi (luokalle tätä ei toki kukaan kertonut, vaan se tuli minulle tietoon lääkärin ominaisuudessa).
Vierailija kirjoitti:
Serkkupoika kasteli öisin murrosikäiseksi. Hän oli myös unissakävelijä.
Liittyvätkö yökastelu ja unissakävely siis toisiinsa jotenkin? Mun 7v poika tekee molempia.
Älkää antako iltapalalla maitoa vaan vettä. Ja aamulla/päivällä pitää juoda runsaasti ja käydä usein pissalla, niin että rakko oikeasti tyhjenee. Illalla sit niukemmin juotavaa ja tosiaan pelkkää vettä. Näillä ohjeilla homma lähti helpottamaan meillä.
Havahtuuko poika mitenkään tuohon pissahätään? Itselläni toki nuorempi kohta 5v poika, mutta ihan tolkuttoman sikeäuninen, minä puolestani olen herkkäuninen. Poika ei herää pissahätään, mutta alkaa pissahädän tullessa nukkumaan levottomasti: kääntyilee, sätkii, saattaa ynistä unissaan tms. Minä tähän havahdun, mutta ihan turha koittaa poikaa herätellä, hereille et saa, joten nappaan pojan kainaloiden alta kiinni, kannan vessaan, ujutan housut alas ja lasken pöntölle istumaan. Viileä pöntönreunus saa kuin automaattisesti pissan lorisemaan, sitten poika ylös, housut takaisin ja kannan edelleen nukkuvan pojan takaisin sänkyyn ja saamme molemmat nukkua aamuun kuivissa lakanoissa.