Miksi ei käytetä niitä keinoja, joilla keväällä/kesällä saatiin koronatartunnat lähes nollaan?
En ymmärrä tätä, että näprätään esim. ihan turhien maskisuositusten kanssa, kun meillä on tiedossa malli, jolla tartunnat saatiin nollaan.
Eli MIKSI ei tehdä samoin?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Korona taittui keväällä koska ihmiset pelästyivät ja olivat varovaisia. Nyt iso osa on ns. pelottomia ja tässä tulos. Tehdään mitä sattuu. Turha tästä on edes hallitusta syyttää, kun itse tulkitaan ettei suositusta tarvitse noudattaa.
Juuri näin. Virus oli uusi ja tuntematon. Sairaaloihin joutui koronapotilaita ja ihmisiä kuoli siihen. Nyt syksyllä sairaaloissa olevien koronapotilaiden sekä kuolleiden määrä on pienempi kuin keväällä. Virus ei siis olekaan niin vaarallinen kuin kevääällä oletettiin. Tiedostetaan, että virus voi olla vaarallinen vanhuksille ja muille riskiryhmiin kuuluville, mutta jos ei itse ole vanhus eikä kuulu riskiryhmään, voi olla huoleti. On sitten vain huono tuuri, jos saa pahan tautimuodon. Mutta sama huono tuuri on silloinkin, jos joutuu autokolariin tai saa pahan influenssan. Pelko virusta kohtaan on siis vähentyi ihan merkittävästi ja ihmiset alkoivat elää kuten ennen pandemiaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vieläkään ymmärretä, että pitäisi ottaa käyttöön samat keinot kuin Keski-Euroopassa: kaikki muut paitsi ruokakaupat kiinni, kaikki yleisötilaisuudet perutaan, museot, kuntosalit yms kiinni, maskipakko kaikille julkisille paikoille, sakkoja tai jopa vankeutta jos ei noudata määräyksiä.
Ankeaa mutta ainut toimiva keino.Ja tämähän on toiminut tosi hyvin esim. Espanjassa, jossa tartunnat nollassa... eiku....
Tuossa hyvä vertailu siitä, miten ratkaisevaa on toimia riittävän aikaisin ja riittävän tehokkaasti. Espanjan ja Kreikan vertailu siitä, miten tilanne lähti keväällä etenemään tartuntamäärältään samanlaisesta tautitilanteesta. Kreikka alkoi toimia Espanjan odotellessa 2 viikkoa pidempään https://twitter.com/bopanc/status/1329725703789682689/photo/1
Itse olin maaliskuussa Espanjassa ja siellä kiellettiin kaikki liikkuminen paitsi kauppaan ja töihin yms.. Suomeen kun palasin, 2 viikon karanteenin jälkeen sai liikkua ihan vapaasti.
Mikä paniikki tämä on? En tajua. Ruotsia pidetään kauhuesimerkkinä. Siellähän kuolee ihmisiä ihan älyttömästi... Ihanko tosi? Ruotsissa on kuollut tähän mennessä sen verran porukkaa, että kuolleisuus koko vuonna on about viimeisen kymmenen vuoden aikana keskivälissä. Esim. 2017 ja 2018 kuoli enemmän ihmisiä kuin tulee kuolemaan tänä vuonna.
Herätkää, tauteja on aina ollut. Lukekaa vihdoin tilastoja, niin näette tämän älyttömän paniikin läpi. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut tai tapahtumassa. Korona on kiukkuinen influenssa, jonka kuolleisuus on 0,27%. Normaalinkin influenssan 0,.1-0,2%. Vai tuleeko tästä tapa, kun mikä tahansa influenssa tai norovirus menee yhteiskunnassa, niin ihmiset on paniikissa maskien kanssa ja hysteerisenä.
Joskus sitä miettii, että kuka tästä hyötyy.... Jotain tässä on pakko olla takana. Nyt kun tietoa on ja sairautta osataan hoitaa paremmin, niin tälle paniikille ei ole mitään syytä.
Ps. Lähipiiristäni useampi on saanut koronan ja parantunut normaalisti. Viimeksi sukulaisperheessä oli ja 2/4 sai koronan. Teini parani 3-4 päivässä, isänsä sentään oli sen normaalin influenssaviikon kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä paniikki tämä on? En tajua. Ruotsia pidetään kauhuesimerkkinä. Siellähän kuolee ihmisiä ihan älyttömästi... Ihanko tosi? Ruotsissa on kuollut tähän mennessä sen verran porukkaa, että kuolleisuus koko vuonna on about viimeisen kymmenen vuoden aikana keskivälissä. Esim. 2017 ja 2018 kuoli enemmän ihmisiä kuin tulee kuolemaan tänä vuonna.
Herätkää, tauteja on aina ollut. Lukekaa vihdoin tilastoja, niin näette tämän älyttömän paniikin läpi. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut tai tapahtumassa. Korona on kiukkuinen influenssa, jonka kuolleisuus on 0,27%. Normaalinkin influenssan 0,.1-0,2%. Vai tuleeko tästä tapa, kun mikä tahansa influenssa tai norovirus menee yhteiskunnassa, niin ihmiset on paniikissa maskien kanssa ja hysteerisenä.
Joskus sitä miettii, että kuka tästä hyötyy.... Jotain tässä on pakko olla takana. Nyt kun tietoa on ja sairautta osataan hoitaa paremmin, niin tälle paniikille ei ole mitään syytä.
Ps. Lähipiiristäni useampi on saanut koronan ja parantunut normaalisti. Viimeksi sukulaisperheessä oli ja 2/4 sai koronan. Teini parani 3-4 päivässä, isänsä sentään oli sen normaalin influenssaviikon kipeä.
Paniikki johtuu siitä, että ihmiset eivät voi tietää, ovatko he itse tai heidän läheisensä (varsinkin ne iäkkäät) yhtä onnekkaita kuin sinun tuntemasi koronaan sairastuneet ihmiset. Ja siitä, jos yksilöllä itsellään ei ole mahdollisuuksia suojautua virukselta ja sen vuoksi ei voi tavata riskiryhmiin kuuluvia läheisiään.
Ennen koronaakin on ollut ihmisiä, jotka ovat joko omasta tai läheistensä puolesta joutuneet pelkäämään infektiotauteja. Esim jos itsellä tai läheisellä on syöpä. On ollut ihan normaalia, että jos leukemialapsi on päässyt sairaalasta kotiin, lapsen kotona ei ramppaa perheen ulkopuolisia. Pyritään suojautumaan kaikilta infektioilta (tavalliset flunssat, norovirukset jne), koska lapsen vastustuskyky leukemian ja siihen saatujen hoitojen vuoksi on paljon huonompi kuin terveilä lapsilla. Ennenkuin oli vielä synteettistä vesirokkorokotetta, sairastin vyöruusun. Kävin luuovuttamassa veriplasmaani, koska siitä valmistettiin vesirokkorokotteita just leukemialapsille. Vesirokko kun olisi ollut näille lapsille kohtalokas. Silti elettiin vielä aikaa, jolloin oli jopa suotavaa, että vesirokon sairasti lapsena. Saatettiin kutsua vielä vesirokon sairastamattomia lapsia ihan kyläänkin, jotta saisivat tartunnan. Koska tiedettiin, että lapsena sairastettu vesirokko on yleensä lievempi kuin aikuisena saatu vesirokko. Mutta leukemialapsille ei tartuntaa toivottu.
Sairastuminen ei ole ennen pandemiaakaan ollut mikään toivottava juttu. Vai kuinka moni ihan oikeasti on kuullessaan jonkun olevan vatsataudissa innostunut ja kysynyt, voiko tulla kylään? Tai jos kaverin lapset ovat olleet kovassa flunssssa, on kyläilty juuri silloin, jotta omatkin lapset ja mielellään vielä perheen aikuisetkin saisivat flunssan?
Mä en halua koronavirusta, mutta mulla on mahdollisuus huolehtia itse siitä, että en sitä saa. Siksi mun ei tarvitse panikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikki johtuu siitä, että ihmiset eivät voi tietää, ovatko he itse tai heidän läheisensä (varsinkin ne iäkkäät) yhtä onnekkaita kuin sinun tuntemasi koronaan sairastuneet ihmiset. Ja siitä, jos yksilöllä itsellään ei ole mahdollisuuksia suojautua virukselta ja sen vuoksi ei voi tavata riskiryhmiin kuuluvia läheisiään.
Ennen koronaakin on ollut ihmisiä, jotka ovat joko omasta tai läheistensä puolesta joutuneet pelkäämään infektiotauteja. Esim jos itsellä tai läheisellä on syöpä. On ollut ihan normaalia, että jos leukemialapsi on päässyt sairaalasta kotiin, lapsen kotona ei ramppaa perheen ulkopuolisia. Pyritään suojautumaan kaikilta infektioilta (tavalliset flunssat, norovirukset jne), koska lapsen vastustuskyky leukemian ja siihen saatujen hoitojen vuoksi on paljon huonompi kuin terveilä lapsilla. Ennenkuin oli vielä synteettistä vesirokkorokotetta, sairastin vyöruusun. Kävin luuovuttamassa veriplasmaani, koska siitä valmistettiin vesirokkorokotteita just leukemialapsille. Vesirokko kun olisi ollut näille lapsille kohtalokas. Silti elettiin vielä aikaa, jolloin oli jopa suotavaa, että vesirokon sairasti lapsena. Saatettiin kutsua vielä vesirokon sairastamattomia lapsia ihan kyläänkin, jotta saisivat tartunnan. Koska tiedettiin, että lapsena sairastettu vesirokko on yleensä lievempi kuin aikuisena saatu vesirokko. Mutta leukemialapsille ei tartuntaa toivottu.
Sairastuminen ei ole ennen pandemiaakaan ollut mikään toivottava juttu. Vai kuinka moni ihan oikeasti on kuullessaan jonkun olevan vatsataudissa innostunut ja kysynyt, voiko tulla kylään? Tai jos kaverin lapset ovat olleet kovassa flunssssa, on kyläilty juuri silloin, jotta omatkin lapset ja mielellään vielä perheen aikuisetkin saisivat flunssan?
Mä en halua koronavirusta, mutta mulla on mahdollisuus huolehtia itse siitä, että en sitä saa. Siksi mun ei tarvitse panikoida.
Ai niin...olen itsekin (ennen pandemiaa) vältellyt kaikkia tartuntatauteja odotellessani pääsyä isoon leikkaukseen. Olin ollut leikkausjonossa jo puoli vuotta ja kuukautta ennen leikkauspäivää aloin vältellä muita ihmisiä, jotta en vaan saisi jotain tartuntaa, jonka vuoksi leikkaus olisi peruuntunut. En halunnut odottaa vielä toistakin puolta vuotta leikkaukseen pääsyä.
Tilanne keväällä oli aivan toinen ja koronaan sairastuneista puhuttiin muutamasta sadasta henkilöstä, nyt niitä on yli 20.000 henkilöä.
Sama muualla maailmassa. Nyt puhutaan kymmenistä miljoonista, kun keväällä puhuttiin kymmenistä tuhansista.
Meidän paikkakunnalla ei ole ollut kuin 11 tartuntaa koko koronan aikana. Miksi meillä pitäisi laittaa kaikki paikat kiinni? Aluekohtaiset rajoitukset!