Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita 5lk pojan koulunkäynnin motivointiin?

Vierailija
23.03.2014 |

Raskasta alkaa olemaan... Kun poikaa ei kiinnosta sitten pätkääkään.

Läksyä ei kuulemma koskaan oikeastaan tule, mutta kun tutkin laukun sitä kummasti aina sitten löytyykin.

 

Minä en enää jaksaisi vahtia joka ainoa hetki että kaikki hommat on tehty, tossa iässä kun pitäisi varmaan osata jo itsekin asioita hoitaa.

 

Toisen lapsen kanssa ei samanlaisia ongelmia ole.

 

Nytkin vielä tarkistin repun ja löytyihän sieltä niitä läksyjä vaikka moneen kertaan viikonlopun aikana niistä kysyin. Siinä meni pleikka, tietokone ja kännykkäkin käyttökieltoon.

 

Hyvät ihmiset, auttakaa!!! Minä en enää kohta jaksa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt tekemällä saa peliaikaa esim. 1tehtävä=5min peliaikaa, jota voi kerryttää. Jos läksyjä ei tee, ei myöskään pelata!

Vierailija
2/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän tueksi askartelette yhdessä taulukon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske isäänsä kertomaan sille, että jos oot tyhmä kymmenen vuoden päästä et saa enää ollenkaan naisia, kun ne kaikki haluaa älykkään miehen.

Vierailija
4/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkitse tekemisistä ennemmin kuin rankaiset tekemättä jättämisistä. Palkitse kokeisiin valmistautumisesta, älä koenumerosta. Meillä saa plussia hyvin tehdyistä jutuista. Jo plussa sinänsä on kehu ja konkreettinen tsemppi, mutta se realisoituu rahaksi kuukausirahapäivänä. Muutama ylimääräinen euro kilahtaa kouraan. 

Vierailija
5/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on syy, miksi sekä poikien että tyttöjen tulisi panostaa opiskeluun:

http://3.bp.blogspot.com/_BJdZptogLB4/S-1Phc4KU2I/AAAAAAAAAe4/v14Oh8O3Wkg/s1600/Briattore-788850.jpg

Vierailija
6/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja sitä mieltä, että motivaatio lähtee vanhempien asenteista opiskelua ja koulunkäyntiä kohtaan. Aina on tuotava lapselle esiin koulutuksen tärkeys, eikä vanhempi saa ikinä väheksyä koulussa opiskeltavia asioita tai opettajaa lapsen kuullen. Jos vanhempi esim arvostelee koulun käytäntöjä tai opetettavia asioita lapsen kuullen, tulee lapselle käsitys siitä, ettei näillä asioilla niin väliä ole. Nämä "kyllä mäkin oon pärjännyt elämässäni, vaikken ikinä ole lukenut kokeisiin"-vanhemmat tekevät vain hallaa omille lapsilleen. En toki tiedä onko teillä kyse tästä.

 

Itse lähtisin omien lapsien kanssa liikkeelle ensinnäkin siitä, että selvittelisin vähän onko jotain syitä, miksi hän laiminlyö koulutyön (esim koulukiusaaminen tms.). Jos mitään tällaista ei ole ja kyse on vain laiskuudesta, niin telkkari,pleikkari ym. pois niin kauan kun kouluhommat alkaa luistaa. Ja pysyt tiukkana! Myös luokanopettajalta voi määräajoin kysellä lapsen läksyjen teosta ja koulunkäynnin sujumisesta ja näiden palautteiden mukaan lapsi sitten saa peliaikaa jos on sen ansainnut. Kavereita pääsee tapaamaan kun läksyt on tehty. Yksi tapa on myös se, että jos läksyjen teko ei suju, sovit koulun kanssa, että jos mahdollista lapsi jää joka päivä vaikkapa puoleksi tunniksi "tukiopetukseen" eli tekee valvotusti koululla läksyt ennen kotiinlähtöään. Tai jää joka perjantai tekemään koululle ne tehtävät joita ei ole viikon aikana tehnyt. Tällaisiakin systeemejä on.

 

Tärkeintä on se että vanhemmat pysyvät tiukkana ja yhteistyö kodin ja koulun välillä on saumatonta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seiska jatkaa vielä, että vastuu siitä, että lapsi huolehtii koulutyöstään on vanhemmilla ja koulutyön karkea laiminlyönti johtaa joissain tapauksissa koulun taholta lastensuojeluilmoitukseen. Tämä nyt on siis tällaista liioittelun liioittelua, mutta tarkoitin tällä vain sitä, että se on SINUN vastuullasi että viides luokkalaisesi huolehtii koulutyöstään. Sinun on vain pakko kontrolloida hänen tekemisiään, jossei hän vielä ole rittävän itseohjautuva. Hän on sinun lapsesi, ja sinä olet hänestä vastuussa. Tiukka asenne ja rajat maksavat itsensä jossain kohtaa takaisin ja toivottavasti lapsesi löytää motivaatiota koulutyötä kohtaan :)

Vierailija
8/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelen, että seiskan ehdottama rajojen tiukentaminen vain kasvattaa vihaa koulua ja koulutyötä kohtaan. Yritä tehdä koulusta ja läksyistä hauskaa, keksi lapselle muistisääntöjä oppimista tukemaan (meillä esim lauletaan kertotauluja) ja ole läsnä läksyjen tekotilanteessa ja kannusta aidosti. Pidä hauskaa ja osoita että välität, etkä vain kyttää, kiristä ja langeta rangaistuksia. Mieti, miten sinut saataisiin tekemään puisevilta tuntuvia hommia. Mistä tulisi into täyttää veroilmoitusta - ei pakosta tai uhkailusta ainakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läksyjä koetan tarkistaa, mutta aivan joka päivä en muista. Minulla on paljon tiukemmat rajat kun monella pojan kaverilla kotonaan ja usein tunnen itseni todelliseksi tyranniksi. :(

 

Itse toimin lasten parissa myös työaikana ja tiedän miten tärkeää on että pitää kiinni siitä mitä sanoo, ja näin olen mielestäni toiminutkin.

Nyt onkin sitten paussia pelaamisista niin kauan että ne läksyhommat alkavat sujumaan. Mutta näin on ollut ennenkin, ja pian taas palataan samaan vanhaan kaavaan. :(

 

Läksyjen laiminlyöntiin saattaa vaikuttaa myös pojalla todettu adhd. Lääkityskin siihen löytyy, mutta mielestäni se ei riitä selittämään asiaa.

 

ap

Vierailija
10/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidesluokkalainen on usein jo aika fiksu. Puhu siis järkeä. kerro, että tiedät, että on olemassa sellaista henkeä, ettei lukeminen ole poikien juttu ja olisi noloa olla pinko. Kerro, että niin ajattelevat eivät pärjää tämän yhteiskunnan kilpailussa. Täällä pärjätään päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerro, että olet valmis istumaan vieressä niiden läksyjen tekemisen ajan ja auttamaankin. Poikasi tila vaatii normaalia enemmän. 

Vierailija
12/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ehkä pitäisi vielä enemmän ehtiä auttamaan... Ehkä kerran/kaksi viikossa istun vierellä avustelemassa. Englannista ei tule yhtään mitään jollen auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:llä selitetään todella nykyään ihan liikaakin. Hyvä ettet sinä selitä sillä kaikkea! Monet vanhemmat kun menevät adhd:n taakse ja nostavat kädet  pystyyn. Diagnosoidulle lapselle ikään kuin annetaan tehdä mitä vaan. Hyvä että pysyt tiukkana ja tukena, ei adhd ole syy tehtävien laiminlyöntiin! 

Vierailija
14/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen tärkeydestä jauhamisen voi unohtaa koska se ei auta ap lapselle, et voi opettaja sen unohtaa.

Mun lapsella on lievä oppisvaikeus äidinkielen alueella ja meillä saa kokeista rahaa. Koenumero 8 poikii 5 euroa ja 9 ja 10 poikii rahaa jopa 10 euroa. Poika vasta kolmannella. 

Myös läksyjen teosta voi palkita eli kun unohtuneita läksyjä ei ole tietyltä ajalta niin saa tietyn summan rahaa.

Näin me aikuiset tehdään hyvin työmme, kun firma maksaa bonuksia. Meillä tosin poika tekee aina läksyt, mutta kyllä meidän vanhempien pitää muistuttaa niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:50"]

Kyllä läksyjä koetan tarkistaa, mutta aivan joka päivä en muista.

ap

[/quote]

 

Niin, eli sinä et muista, mutta lapsen piäisi muistaa paremmin kuin mihin sinä itsekään kykenet.

 

Nyt sun on tosiaan aika alkaa näyttämään itse mallia. Näytä, että sinä kyllä muistat ne läksyt kysellä. Kun lapsi oppii, että sinä joka päivä varmasti tarkistat, onko läksyt tehty, niin hänen luulisi jossain vaiheessa viisastuvan ja tekevän ne ennen kuin sinä ehdit asiasta valittamaan. Nyt poika yrittää kiemurrella läksyjen tekemisestä joka päivä ajatuksella, että ehkä äiti ei tänään muista kysyä läksyistä.

 

Ja tuosta tuli mieleeni, että älä turhia kysele, että oliko läksyä, vaan oleta, että läksyä oli. Älä siis kysy, että tuliko tänään mitään läksyä, vaan kysy, että mitä tänään tuli läksyksi.

 

Onko teillä wilmassa läksyt merkittynä? Sieltä saa katsottua mitä tuli läksyksi, ja lapsi ei siten voi huijata, ettei mukamas tullut mitään.

Vierailija
16/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvolassa ei koskaan käsketä rankaisenaan vaan palkitsemaan. Se on totta että jatkuvat rankaisut kasvattaa vaan vihaa.

Lapseni kaveri saa pelejä, jos koulu sujuu hyvin. Toinen kaveri saa rahaa, jos todistuksessa on tietty määrä kiitettäviä.

Tavoitteet aina yksilöllisesti joka lapselle.

Muutaman seiskan on poikani saanut, mutta suurin osa on 8 ja 9. Englannista on tullut jopa kymppejä. Tämä on todella hyvin meidän pojalle jolla on luetun ymmärtämisen vaikeus.

Toki kokeisiin luetaan yhdessä. 

Suosittelen teille palkintokalenteria läksyistä, sekä kokeista.

Palkinto voi olla muutakin kuin raha, mutta lapsen tai nuoren täytyy haluta sitä niin silloin se toimii. T.15

 

Vierailija
17/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:08"]

Koulutuksen tärkeydestä jauhamisen voi unohtaa koska se ei auta ap lapselle, et voi opettaja sen unohtaa.

Mun lapsella on lievä oppisvaikeus äidinkielen alueella ja meillä saa kokeista rahaa. Koenumero 8 poikii 5 euroa ja 9 ja 10 poikii rahaa jopa 10 euroa. Poika vasta kolmannella. 

Myös läksyjen teosta voi palkita eli kun unohtuneita läksyjä ei ole tietyltä ajalta niin saa tietyn summan rahaa.

Näin me aikuiset tehdään hyvin työmme, kun firma maksaa bonuksia. Meillä tosin poika tekee aina läksyt, mutta kyllä meidän vanhempien pitää muistuttaa niistä.

[/quote]

 

Rahan saaminen ei ainakaan motivoi minkäänlaiseen itseohjautuvuuteen. Tuollainen lapsi enää ei pian nosta persettään penkistä ennen kuin vanhempi lyö setelin kouraan. Ja aamulla houkutellaan kolikoita kilistellen ylös sängystä. Älkää nyt herranjumala vanhemmat alentuko tähän. Vanhempien kuuluu sanoa, että koulutyön hoitaminen asiallisesti on tärkeää ja jos sitä ei hoida, siitä seuraa sanktioita. Läksyt tehdään joko ajallaan tai sitten ollaan "laiskanläksyllä" koulupäivien jälkeen. On vain asioita jotka pitää hoitaa ja huolehtia!

 

Vierailija
18/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella oppimisvaikeuksia? Liian suuret vaatimukset saattavat näkyä heikkona koulunkäyntimotivaationa. Tuet kuntoon niin motivaatio paranee parempien koetulosten kautta.

Vierailija
19/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on jo annettu monia hyviä neuvoja. Kokeilemalla näet mikä toimii parhaiten poikasi tapauksessa. Mielestäni tuon opettajana esiintyneen kirjoittajan uhkailu lastensuojelulla on törkeää. Taitaa kuitenkin olla niin, että ainakin joissakin suurissa kaupungeissa koulut tekevät nykyään ls-ilmoituksia kuin liukuhihnalta.

Siinä opettaja oli fiksu, kun kehotti myös keskustelemalla selvittämään ettei poikas kiusata ja että kaveriasiat ovat kunnossa.

Minä varmaan ottaisin käyttöön läksyjen teosta palkitsemisen. Esim taulukkoon ruksi per tehtävä ja joka perjantai tietty raha määrä sen mukaan kuinka monta ruksia poika on viikon aikana saanut. Läksyt kannattanee tehdä yhdessä. Voi vaikka sopia, että poika tekee aina yhden vapaavalintaisen tehtävän ennen kuin vanhemmat tulevat kotiin/ auttavat läksyissä. Itsekseen tehdyistä tehtävistä voi antaa tuplaruksit.

Jos joku opettaja antaa pojan resursseihin nähden liikaa läksyjä, pitää vanhempien mielestäni päättää, mikä on tarpeeksi - kaikkea silloin tarvitse aina tehdä. Opettajalle voi myös yrittää puhua asiasta ja tehdä sopimus siitä, mikä ko oppilaan kohdalla on tarpeeksi. Fiksu opettaja ottaa ottaa tällaisen joustotarpeen johonkin pisteeseen asti huomioon.

Vierailija
20/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:50"]

Kyllä läksyjä koetan tarkistaa, mutta aivan joka päivä en muista.

ap

[/quote]

 

Niin, eli sinä et muista, mutta lapsen piäisi muistaa paremmin kuin mihin sinä itsekään kykenet.

 

Nyt sun on tosiaan aika alkaa näyttämään itse mallia. Näytä, että sinä kyllä muistat ne läksyt kysellä. Kun lapsi oppii, että sinä joka päivä varmasti tarkistat, onko läksyt tehty, niin hänen luulisi jossain vaiheessa viisastuvan ja tekevän ne ennen kuin sinä ehdit asiasta valittamaan. Nyt poika yrittää kiemurrella läksyjen tekemisestä joka päivä ajatuksella, että ehkä äiti ei tänään muista kysyä läksyistä.

 

Ja tuosta tuli mieleeni, että älä turhia kysele, että oliko läksyä, vaan oleta, että läksyä oli. Älä siis kysy, että tuliko tänään mitään läksyä, vaan kysy, että mitä tänään tuli läksyksi.

 

Onko teillä wilmassa läksyt merkittynä? Sieltä saa katsottua mitä tuli läksyksi, ja lapsi ei siten voi huijata, ettei mukamas tullut mitään.

[/quote]

 

Tuonne aikaisemmin kommentoinut ope on samoilla linjoilla. Olen usein sanonut vanhemmille, että turha kysellä että tuliko läksyä, vaan oletusarvo on aina se ett LUKUAINEISTA TULEE JOKA PÄIVÄ LÄKSYÄ. Jos lapsi ei "muista" mitä läksyä on tullut, kehotan vanhempia laittamaan lapsen "LUKEMAAN SEURAAVAN KAPPALEEN JA TEKEMÄÄN SIIHEN LIITTYVÄT TEHTÄVÄT". Silloin ainakin on tehty kaikki voitava (ja usein tässä kohtaa lapsella muistuu mieleen, mitä ne läksytehtävät olivat).