Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei pienet tytöt saa olla prinsessoja??

Vierailija
23.03.2014 |

Musta ihan kamalaa luettavaa, kun vanhemmat oikein kilvan todistelevat ja huokailevat että se oma tyttö ei ainakaan ole mikään prinsessa! Psykologisesta näkökulmasta katsottuna sillä roolileikillä on tärkeä merkitys osana kehitysprosessia. Antakaa niiden lasten olla mitä ne on, ilman kauhistelua. Tuollainen todellakin vaikuttaa lapseen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei se halua olla. Se ON kissa, todellakin. Ja ihan joskus koira. Ei todellakaan johdu siitä, että asennoituisin kielteisesti prinsessuuteen. Tyttö on 4v. Liikunnallinen, eläinrakas.

Vierailija
2/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Minä taas ihmettelen tuota ajatusta, että jokaisen tytön kuuluu elää prinsessavaihe. Ei tuollaista ole ollut kuin vasta 2000-luvulla. Ennen prinsessaleikit olivat leikki muiden joukossa, jotkut niistä tykkäsivät ja toiset eivät. Mutta nykyään se on oikein elämänvaihe?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saanut olla. En näe siinä mitään pahaa, onhan tuo ollut myös paljon muuta. Poikakin on joskus ollut prinsessa, siskon mekko vaan päälle ja kruunu päähän. Leikki on leikkiä ja siinä saa olal ihan mikä haluaa.

Vierailija
4/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on usein prinsessa, joskus poika, joskus vauva tai mikä milloinkin. Ok?

Vierailija
5/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ois ollut ihan kiva, että tytöllä olisi ollut prinsessa vaihe: pukeutunut innolla mekkoihin, laitettu kampauksia ja kruunu puuhän tai keijukaissiivet selkään. Sitä mä kuvittelin, kun pojan jälkeen syntyi tyttö. Mutta se tyttöpä onkin tosi voimakasluontoinen (tuittupää verrattuna poikaamme), tykkää koneista/autoista ja menee mieluummin verkkareissa kuin hameessa, koska verkkareissa on helpompi liikkua. Minkäs teet, lapsi on ihana oma itsenään, enkä todellakaan ole mitään prinsessa kautta häneltä evännyt...

Vierailija
6/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:39"]

No kun ei se halua olla. Se ON kissa, todellakin. Ja ihan joskus koira. Ei todellakaan johdu siitä, että asennoituisin kielteisesti prinsessuuteen. Tyttö on 4v. Liikunnallinen, eläinrakas.

[/quote]

No asennoidutko? Mistä tiedät ettei se ole seurausta siitä, JOS siis asennoidut?

Ja ei tietenkään kaikkien tarvi olla, mutta ihmettelen vanehmpien (äitien?) asennoitumista tän asian suhteen?

Vierailija
7/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Minä taas ihmettelen tuota ajatusta, että jokaisen tytön kuuluu elää prinsessavaihe. Ei tuollaista ole ollut kuin vasta 2000-luvulla. Ennen prinsessaleikit olivat leikki muiden joukossa, jotkut niistä tykkäsivät ja toiset eivät. Mutta nykyään se on oikein elämänvaihe?!

[/quote]

Ei kuulu, mutta miksi se on niin kamalaa, jos lapsi itse haluaa. HUOM! Jos lapsi itse haluaa...

Vierailija
8/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla mikä on. Mutta siinä vaiheessa jos prinsessa tarvitsee prinssin herätäkseen unilta, selitän kyllä hänelle että hän pystyy siihen itsekin.

Vierailija
9/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin saa olla. Joskaan ei taida olla ihan perinteinen prinsessa, sillä hän leikkii että tappaa lohikäärmeitä (prinsessamekko päällä, miekka kädessä ja kypärä päässä). Tuon enempää tytöstä ei saa prinsessaa =)

Muuten, äitini mukaan en ole koskaan kokenut "prinsessavaihetta". Ihan normaali aikuinen nainen minusta silti tuli.

Vierailija
10/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barbeja en olisi ostanut jos olisin saanut tytön.

Vierailija
11/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:40"]

Meillä on saanut olla. En näe siinä mitään pahaa, onhan tuo ollut myös paljon muuta. Poikakin on joskus ollut prinsessa, siskon mekko vaan päälle ja kruunu päähän. Leikki on leikkiä ja siinä saa olal ihan mikä haluaa.

[/quote]

Näin juuri! Tässä tuli mun mielestä se oleellinen:"onhan tuo ollut myös paljon muuta"

Ei se prinsessamaisuus ole mikään koko lapsen olemus, vaan osa leikkiä. Silti ihmiset kammoksuu, jopa pelkää että lapsesta tulee prinsessa.

Eikö meidän pitäis opettaa lapsillemme että he ovat arvokkaita sellaisena kuin ovat, jopa niinä prinsessoina?

Vierailija
12/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:44"]

[/quote]

No asennoidutko? Mistä tiedät ettei se ole seurausta siitä, JOS siis asennoidut?

Ja ei tietenkään kaikkien tarvi olla, mutta ihmettelen vanehmpien (äitien?) asennoitumista tän asian suhteen?

[/quote]

Siis en asennoidu kielteisesti. Ei johdu siitä, että kieltäisin asennoitumalla kielteisesti prinsessuuteen. Minulla itse asiassa ihan sama kokemus kuin 6:lla, pojan jälkeen vähän salaa toivoin että olisin saanut itse toteuttaa tytön kanssa prinsessuutta, koska olin ITSE lapsena poikatyttö (ja nykyäänkin aika miesmäinen) mutta ei tyttöä tosiaankaan kiinnosta. Ehkä teini-iässä sitten :) Itsellä se vaihe tuli päälle 24-vuotiaana vasta :D

2

Vierailija
13/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:46"]

[/quote]

Ei kuulu, mutta miksi se on niin kamalaa, jos lapsi itse haluaa. HUOM! Jos lapsi itse haluaa...

[/quote]

Kenen mielestä se nyt kamalaa on? Mutta se on vain leikki muiden joukossa.

Vierailija
14/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6: En olekaan ajatellut koskaan asiaa tuolta kannalta. Todellakin. Voin nyt hyvin kuvitella, miltä saattaa tuntua äidistä, joka on pojan/poikien jälkeen saanut kaipaamansa tytön, joka ei sitten olekaan yhtään tyttömäinen. Saattaa siinä varmaan jotain surunkaltaista hetken tuntea.

Vierailija
15/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää aloitus ei nyt koske niitä, joille on ok ett lapset ovat prinsessoja, mutta lapset eivät vaan itse halua olla. Viittasin niihin useisiin, jotka ketjuissa kommentoivat ja todistelevat hirveällä vimmalla, että onneksi mun lapsi ei ole sellainen prinsessa. Ihan kuin siinä olisi jotain pahaa..Ihmettelenkin, että miksi näin?

ap

Vierailija
16/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todellakin ovat saaneet olla totta kai...ihan siinä missä poikakin sai olla jokin batman tai muu ihan rauhassa. Vastenmielistä on miten kaikki naiseuteen yhdistettävbä on edelleen niin hömppää ja halveksittua mutta kun poika leikkii rosvoa, batmania tai muuta sankaria niin se on niin hienoa että....

Meillä on tälläkin hetkellä kotona yksi 4v todella prinsessa ja on IHANAA!

Vierailija
17/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:40"]

[/quote]

Näin juuri! Tässä tuli mun mielestä se oleellinen:"onhan tuo ollut myös paljon muuta"

Ei se prinsessamaisuus ole mikään koko lapsen olemus, vaan osa leikkiä. Silti ihmiset kammoksuu, jopa pelkää että lapsesta tulee prinsessa.

Eikö meidän pitäis opettaa lapsillemme että he ovat arvokkaita sellaisena kuin ovat, jopa niinä prinsessoina?

[/quote]

Ja hassuinta on että ne lapset tietää tasan tarkkaan homman olevan leikkiä, ei ne oikeasti luule olevansa prinsessoja. Aikuiset jotenkin ottaa koko homman aivan liian vakavasti, lapsille se on vaan hauskaa leikkiä. Eikö aikuiset enää muista omaa lapsuuttaan?

Vierailija
18/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa tyttöjen olla prinsessoja, se vaihee menee ohi. Ostakaa tytöille poikien lelujakin. Legoja, autoja, lukekaa satuja mu9istakin kuin rinsessoista jne

Vierailija
19/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:52"]

Siis tää aloitus ei nyt koske niitä, joille on ok ett lapset ovat prinsessoja, mutta lapset eivät vaan itse halua olla. Viittasin niihin useisiin, jotka ketjuissa kommentoivat ja todistelevat hirveällä vimmalla, että onneksi mun lapsi ei ole sellainen prinsessa. Ihan kuin siinä olisi jotain pahaa..Ihmettelenkin, että miksi näin?

ap

[/quote]

En ole koskaan tuollaisiin todisteluihin törmännyt. Mutta anna minun arvata. Prinsessa voi olla a) ihana, tai b) pilalle hemmoteltu. Kirjoittajat tarkoittanevat prinsessaa jälkimmäisessä mielessä.

Vierailija
20/26 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 21:44"]

[/quote]

[/quote]

Siis en asennoidu kielteisesti. Ei johdu siitä, että kieltäisin asennoitumalla kielteisesti prinsessuuteen. Minulla itse asiassa ihan sama kokemus kuin 6:lla, pojan jälkeen vähän salaa toivoin että olisin saanut itse toteuttaa tytön kanssa prinsessuutta, koska olin ITSE lapsena poikatyttö (ja nykyäänkin aika miesmäinen) mutta ei tyttöä tosiaankaan kiinnosta. Ehkä teini-iässä sitten :) Itsellä se vaihe tuli päälle 24-vuotiaana vasta :D

2

[/quote]

No sun tyttö on vasta 4v. kyllä se ehtii vielä olla prinsessa. Tosin voihan se olla ettei hänelle sellaista tulekaan, mutta on tässä vielä aikaa :)