Pituuskasvu kuukautisten alkamisen jälkeen
Paljonko kasvoitte ja paljonko tyttärenne kasvoivat kuukautisten alkamisen jälkeen?
Kommentit (8)
Tässä asiassa on jännästi yksilöllistä ja etnistä vaihtelua. Muu fyysinen kehitys ja kuukautisten alkaminen eivät käy yksilötasolla ollenkaan tasatahtia. Jos on "hyvin" kehittynyt menkkojen alkaessa, pituutta ei enää kerry paljonkaan. Jos taas menkat alkavat varhaisemmassa vaiheessa fyysistä naiseksi kehittymistä, pituutta voi kertyä vielä vaikka 15 cm. Etnisellä vaihtelulla tarkoitan sitä, että esim. afrikkalaissyntyisillä tytöillä kuukautiset alkavat yleensä aikaisessa vaiheessa muuhun kehitykseen nähden, minkä taustalla on se, että Afrikassa on hyödyllistä saavuttaa sukukypsyys varhain, koska ei tiedä, onko olosuhteiden takia enää mahdollista lisääntyä myöhemmin, ja ne biologisessa mielessä toissijaiset pituuskasvun viime sentit ehtii sitten hoidella myöhemmin jos aikaa on.
Itse en kasvanut yhtään (olen 171 cm). Mulla kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana. Mun tytöt kasvoivat kymmenisen senttiä. Heillä kuukautiset alkoivat 11 - 13-vuotiaana, ja nyt aikuisina pituus on 161 - 169 cm. Yhdellä ei ole vielä alkanut. Hän on 11-vuotias ja pituutta 147 cm.
Minulla alkoi kuukautiset 13-vuotiaana mielettömän kasvupyrähdyksen jatkona. Siihen se sitten tyssäsikin. Kasvoin sen jälkeen enää 2cm. Olen 170 cm pitkä.
Kuukautiset alkoi kun olin 15, kasvoin sen jälkeen vajaa 10 senttiä. Kokonaan pituuskasvu loppui kun olin parikymppinen, 167 senttiä pitkä.
Kuukautiset alkoi 12-vuotiaana. Olen kasvanut tuon jälkeen 3-4 cm, 162 cm nyt.
Alkoivat ollessani 14v. Silloin olin vuosia ollut pituudeltani 155cm ja siinä vuoden mittaan tuli reilu 10cm lisää. Saman pituinen olen ollut kuusitoistakesäisestä, 168cm.