Säästöt menneet liian pitkälle! Kolmas neuvola rv 30!
Kukahan viisas se päätti ja missä että raskaana olevista ruetaan säästämään?
Olen siis uudelleensynnyttäjä, tähän mennessä neuvolat ovat olleet viikoilla 9 ja "kela-neuvola" rv 22, seuraava viikolla 30! Näissä kahdessa ollut eri tädit, käynnit olleet tosi pikaisia ja tädit olleet poissaolevia, kuin robotteja.
Neuvolalääkäri oli muistaakseni n. viikko 15 ja ultrat sai ottaa jos halusi, niskapoimu- ja rakenneultran.
Silti ainakin itse kaipailisin neuvolassa käyntiä ja juuri sitä tätin kanssa jutustelua yms. Jotenkin heitteillejätetty olo. Varsinkin kun edellisestä raskaudesta on melkein 10 vuotta enkä muista enää mitään siltä ajalta, olen käytännössä vähän kuin ekaa kertaa asialla!
Esim. listaa mitä saa syödä ja ei saa syödä en ole saanut, hemoglobiinia ei ole mitattu kertaakaan :(
Eikö ihan mistä tahansa muusta olisi voinut säästää?
Kommentit (38)
Mun mielestä tuo on ihan hyvä säästökohde. Ei normaalisti etenevä raskaus tarvitse seurantaa hirveän usein. Riskiraskaudet on eri juttu, ja niitä kontrolloidaankin useammin. Ainahan sinne neuvolaan voi sitäpaitsi soittaa, ja pyytää vaikka ylimääräisen ajan jos siltä tuntuu :)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:26"]
No huh! Onneksi ei asuta Suomessa.
[/quote]
No huh, suomi on yksi harvoja maita, jossa edes on olemassa tällainen ILMAINEN neuvolasysteemi, jossa siis JOKAISELLA raskaanaolevalla on oikeus olla mukana...
Juuri siksi haluaisin käydä enemmän kun
a) odotan yksin eikä ole ketään kenelle jutella vauvasta yms. tukea ei lainkaan + yh-arki on aika rankkaa, samoin työni
b) olen masentunut johtuen katso kohta a)
c) päänsärkyjä ollut alusta asti, turvotusta kasvoissa ja jaloissa, kipuja milloin missäkin jne.
Hyvähän se teidän on huudella joilla mies + oma äiti tai anoppi tukee ja hyysää, mulla ei kukaan.
Ap
Minä olin se joka inhosi neuvoloita, ja en vaan kokenut että niistä olisi ollut hyötyä. Osaisin itsekin pissata kuppiin ja tehdä testit, ottaa oman verenpaineeni ja painon. Mulla on sellaisia kokemuksia, että jos ongelmia tulee, ei neuvolasta ole yhtään mitään hyötyä, joten olen koko järjestelmään tosi pettynyt. Kun kuitenkin on ostettava yksityiseltä raskausajan seurantapalvelut jos haluaa oikeaa palvelua, niin ne pakolliset neuvolakäynnit on tuntuneet jotenkin ajanhukalta.
Olisko ap mahdollista, että saisit ylimääräisiä käyntejä? Meillä niitä saa voinnin mukaan. Lisäksi th tarjoaa helposti käyntejä esim. depressiohoitajalle tai perheneuvolaan.
4
Satsatkaa nyt hyvät ihmiset siihen omaan ja vauvan terveyteen ja hakekaa apteekista sokerimittari + liuskat, pissatikut ja verenpainemittari. Ei siellä neuvolassakaan sen kummempia mittauksia tehdä. Turha noilla on kuormittaa neuvolapalveluita yhtään.
Minulla oli kolme riskiraskautta ja kävin yksityisellä neuvolassa kaikkien kohdalla. Kolmas raskaus sujui kuten kaksi aiempaakin, joten kävin neuvolassa peräti kaksi kertaa. Jos tuli huolia, soitin synnärille ja pääsinkin seurantaan esim. vauvan liikkeiden katoamisen vuoksi.
Normaalisti etenevä raskaus ei ole sairaus. Eikä sille nyt ylipäätään tehdä mitään muuta kuin yritetään pitää vauva sisällä, verensokerit tasaisena, verenpaine normaalina ja painon nousu kohtuullisena - miten ihmeessä joku kerran kuussa tapahtuva neuvolakontrolli toisi tuohon enää mitään uutta?
Ap, sinun pitää pyytää lisätukea. Ehkä he ajattelevat, että olet ihan tyytyväinen tilanteeseen?
Mulla on ollut ihan samanlaista. Mutta aikoja saa lisää, jos pyytää ja haluaa!
Eihän lääketietellistä syytä ole tuon useammin neuvolassa juosta - olethan nytkin päässyt kuukauden välein johonkin tarkastukseen!
Voithan sä pyytää lisäaikoja, sanot että halut jutella tms.
Itse ihmettelin tädille aikoijen harvuutta ja hän sanoi, että tietysti voi olla useammin jos kokee tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:53"]
Normaalisti etenevä raskaus ei ole sairaus. Eikä sille nyt ylipäätään tehdä mitään muuta kuin yritetään pitää vauva sisällä, verensokerit tasaisena, verenpaine normaalina ja painon nousu kohtuullisena - miten ihmeessä joku kerran kuussa tapahtuva neuvolakontrolli toisi tuohon enää mitään uutta?
[/quote]
Mua kyllästyttää tämä hokema siitä, miten raskaus ei ole sairaus. Täysin tyhjä lausahdus. Raskaus ei ole sairaus joo, mutta se on poikkeustila elimistössä, joka voi yksilökohtaisesti aiheuttaa kaikenlaista. Esim. tämä mun toinen raskaus on ollut paljon vaikeampi kuin ensimmäinen, vaikkei mikään riskiraskaus olekaan. Vaivoja on ollut paljon ja joudun lepäämään tosi paljon, koska muuten supistelee. Ärsyttää, kun sitten jotkut tolkuttavat, että raskaus ei ole sairaus.
Mulle neuvolakäynnit on tosi tärkeitä, koska meillä on todella kokenut ja pätevä terkka, jolla on paljon erilaista tietoa raskaudesta. Synnytyssairaalaan on matkaa 100 km, joten sinne ei vain pistäydytä tarkistamaan jotain asiaa pikaisesti, vaan on mietittävä aika monta asiaa. Meidän terkka ottaa kaikki potilaansa tosi henkilökohtaisesti ja yksilöllisesti. Ei ole kyse pelkästään siitä, että siellä käydään mittaamassa proteiinit, sokerit, verenpaineet ja muut.
4
Neuvolapsykologille välittömästi! Vaadit saada ajan.
täällä la lähenee, neuvolassa käynyt 4 kertaa. En todellakaan koe jääneeni mistään paitsi, painon hempan ja virtsasta katsottavat testit saa ottaa itse neuvolassa sille järjestetyssä paikassa jos siltä tuntuu. Tyhmää kuormittaa systeemiä, jos siihen ei ole syytä. mulle ainakin painotettiin että käyntejä saa lisää, jos haluaa, vaikka joka kk ja pidemmällä raskaudessa joka vko.
Neuvoloissa on usein omahoitopiste, jossa voi käydä, jos on huolta. Lisäksi useilla paikkakunnilla on avoneuvola kerran viikkoon.
minut taas on joka raskaudessa neuvolasta painostettu käymään väh. 4 vkon välein, vaikka en olisi jaksanut aina siellä rampata. Ne pissat, painot ja verenpaineet voisi katsoa kotonakin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:43"]
a) odotan yksin eikä ole ketään kenelle jutella vauvasta yms. tukea ei lainkaan + yh-arki on aika rankkaa, samoin työni
c) päänsärkyjä ollut alusta asti, turvotusta kasvoissa ja jaloissa, kipuja milloin missäkin jne.
Hyvähän se teidän on huudella joilla mies + oma äiti tai anoppi tukee ja hyysää, mulla ei kukaan.
Ap
[/quote]
Kaikella ystävyydellä, miksi ihmeessä sä nainen olet päättänyt tehdä tuollaiseen tilanteeseen lapsen?! Missä lapsen isä on? Jos on masennusta, ei vakituista miestä ja muutenkin raskas yh-arki, niin miksi oi MIKSI siihen pitää vielä tehdä uusi vauva? Tässä se taas nähdään: yhtään ei ajatella omaa elämäntilannetta ja sitä mitä sen puitteissa jaksaa ja mitä ei, vaan tehdään ainoastaan just sitä mitä huvittaa ja sitten itketään kun yhteiskunta ei hyysääkkään tarpeeksi....
Mulla oli ekassa raskaudessa raskausdiabetes. Toisella kertaa testi tehtiin niin myöhään ettei sen tuloksella olisi ollut paljonkaan merkitystä, sillä en olisi ehtinyt ruokavaliota muuttaa. Söin onneksi alusta asti kuin nyt silläkin kertaa diabetes olisi ollu aktiivinen ja säästyin nippa nappa insuliinilta.
Lisäksi kaipasin myös alkuraskauteen enemmän käyntejä, en jutellakseni vaan siks että halusin tietää kasvaako se käyrillä vai käyrän yläpuolella. Kyllä se hempan mittaaminenkin kuului asiaan, ihan yhtä lailla kun pissanäytteen anto.
Mun mielestä saisi olla enemmän lyhyempiä aikoja. Ihan vaan sellasia 20minuutin näytteenanto ja mittausaikoja, ilman niitä saarnoja ja jaarituksia. Katottais vaan perusjutut ja ehkä se ultra, mutta sekään ei olisi joka kerralle pakollinen jos kaikki fine.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:43"]
Ap
[/quote]
Kaikella ystävyydellä, miksi ihmeessä sä nainen olet päättänyt tehdä tuollaiseen tilanteeseen lapsen?! Missä lapsen isä on? Jos on masennusta, ei vakituista miestä ja muutenkin raskas yh-arki, niin miksi oi MIKSI siihen pitää vielä tehdä uusi vauva? Tässä se taas nähdään: yhtään ei ajatella omaa elämäntilannetta ja sitä mitä sen puitteissa jaksaa ja mitä ei, vaan tehdään ainoastaan just sitä mitä huvittaa ja sitten itketään kun yhteiskunta ei hyysääkkään tarpeeksi....
[/quote]
Halusin sisaruksen lapselleni eikä miestä tunnu löytyvän. Viimeiset hetket olikin tehdä, en olemikään nuori enää. Töissä käyn joten elätän perheeni, emme siis muuten kuormita yhteiskuntaa mielestäni mitenkään mitä nyt muutamaa neuvolakäyntiä olisin vailla. Masennusta ei ollut ennen raskautta, jotenkin on nyt ollut vaikeaa nähdä ja kuulla miten muilla isät osallistuu odotukseen. yksinäisyys vain vaivaa ja stressaava työtilanne, eiköhän ne ohi mene. Mammalomaankaan ei enää pitkä aika! Tuntuisi nyt vaan niin hyvälle kun joku kysyisi kuinka voin jne.
Ap
Niin, ensin säästetään lapsista ja terveydenhuollosta. Veikkaanpa, että äitiyskuolemat ja pahat komplikaatiot tulevat lisääntymään. Emme ole kohta mikään mallimaa tältä osin. Tähän asti Suomi on ollut listaykkönen äitiysterveyden osalta, täällä on vähiten äitiyskuolemia sekä perinataalikuolemia koko maailmassa...
Raskausmyrkytykset, hepatogestoosit , anemiat ja perätilat jää huomaamatta samoin sikiön kasvuhäiriöt.