Outoja päähänpinttymiä (vanhentunutta tietoa), johon olet törmännyt...
... Jokaiselle on varmasti käynyt niin, että ei pysy mukana, kun maailma muuttuu. Tai että joku muu ei pysy mukana, ja kertoilee vanhentunutta tietoa totuutena. Millaisia vanhentuneita uskomuksia/"totuuksia" sinulle on tullut vastaan, omassa tai jonkun muun päässä?
Tässä muutama:
- Homoseksin ikäraja on Suomessa korkeampi kuin heteroseksin
- Homous on sairaus
- Alaikäiset voivat mennä naimisiin presidentin luvalla
- Tytöt voivat mennä naimisiin alaikäisenä vanhempien luvalla
- Kaupungeilla on järjestyssääntöjä, joilla voidaan esim. kieltää kerjääminen tai jotain muuta, jota Suomen laki ei kiellä
- Ulkomaille matkustaessa saa ottaa mukaan vain tietyn (pienehkön) summan rahaa
... muuta?
Kommentit (202)
Ihmiset olivat kaikki "ennen vanhaan" todella siveellisiä ja uskovaisia.
(Eivät todellakaan kaikki olleet... pitäjänhistorioista voi lukea esim. miten ihmisillä oli tapana ryypätä ennen kirkonmenoja/niiden aikana ja kaikkea muuta kivaa. Seksikään ei ollut mikään tabu pitkiin aikoihin.)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:10"]
Boolissa olevien hedelmien alkoholipitoisuus on suurempi kuin itse boolin.
[/quote]
Eikö tää oikeasti ole näin :D
Mä oon ainakin tullut känniin pelkästään niitä mansikoita mussuttamalla ja just silloin aloin uskoa tuohon, ku siihen asti olin väittänyt ettei pidä paikkaansa :-o
[/quote]
En tiedä, oletko tosissasi, mutta silti: niiden mansikoiden alkoholipitoisuus ei ole muuta boolia suurempi. Se ei tarkoita, etteikö mansikoissa voisi olla alkoholia, jos ne lilluu siinä boolissa.
Vaimolta saa, jos tekee kotitöitä.
( Sori jos oli jo, kun ei jaksanut kaikkea 8 sivua lukea).
Vaimolta saa, jos tekee kotitöitä.
( Sori jos oli jo, kun ei jaksanut kaikkea 8 sivua lukea).
Sikikön ja äidin yhteinen verenkierto on aika tavallinen uskomus. Samoin ihmisalkion ruskuaispussi ravintovarastona. Toinen näistä taisi kyllä olla jo tuolla aiemminkin.
-Flunssa johtuu kylmettymisestä
-Lasta ei saa liikaa pitää sylissä, koska muuten hän ei opi liikkumaan, tai tottuu eikä suostu muualla enää olemaan
-Pidättyväisyys on hyve
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:50"]
Jos pyhänä (esim. pääsiäinen, joulu, perus-sunnuntai) rötöstelee tai rikkoo lakia, saa kovemman rangaistuksen kuin samasta teosta arkena.
Huomenna, jos Jumala suo,
on meidän Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla;
ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha kehoittamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään,
sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulujuhlaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka laki ja asetukset kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:45"]
Raskaat luut selityksenä ylipainolle jaksaa aina huvittaa.
[/quote]
Sanontahan kuuluu 'isot luut', jonka osa porukasta on käsittänyt luiden painosta johtuvaksi, mikä on tietysti väärin. Mutta luiden koko vaikuttaa luonnollisesti painoon sitä kautta, onko ruumiinrakenne raskastekoinen eli "isoluinen" vai siro. Isojen luiden ympärille näes menee enemmän tavaraa kuin ohuiden ja sirojen, mikä on tuttu asia jos on ollut tunnilla kun tilavuusintegraaleja laskettiin...
Se, että naisen orgasmilla on mitään merkitystä lisääntymismielessä. Tästä ns. upsuck- teoriasta tiedämme tällaista:
This one statement of fact counters a weakly founded theory put forward that the convulsing cervix, during orgasm, draws semen into the uterus. This upsuck theory has been generally accepted for some years, although there does not appear to be any evidence. In 2005, science historian Elisabeth Lloyd queried the logic of this theory and the methodology used to support it. Her findings were that over 70% of the data came from one woman.
Masters & Johnson myös tutkivat asiaa (vittu)kameran avulla ja eivätkä löytäneet mitään ilmiötä tukevaa todistusaineistoa. Muutenkin kun splooget on sisällä niin onhan se homma jo hoidettu.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:10"]
[/quote]
Eikö tää oikeasti ole näin :D
Mä oon ainakin tullut känniin pelkästään niitä mansikoita mussuttamalla ja just silloin aloin uskoa tuohon, ku siihen asti olin väittänyt ettei pidä paikkaansa :-o
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:37"]
-Lasta ei saa liikaa pitää sylissä, koska muuten hän ei opi liikkumaan, tai tottuu eikä suostu muualla enää olemaan
-Pidättyväisyys on hyve
[/quote]
Näähän ON kaikki totta.
Näkkileipä tekee hyvää hampaille
Lapsesta tulee kunnollinen jos sille huudetaan
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:41"]
- Lapsivesi maistuu samalta mitä äiti on viimeisen 20-40 - minuutin aikana syönyt. Näin yksi juntti minulle perusteli lapsensa makumieltymyksiä. "Söin näitä karkkeja kun odotin tätä lasta ja siksi se söisi niitä niin paljon ihan koko ajan."
- Samaten hän vetosi siihen, että hän ei halunnut ujoa lasta. Sen vuoksi hän tökki mahaansa koko raskauden ajan, että lapsi tottuu kontakteihin jo sikiöaikana..
- Synnytys ei voi kestää 12 tuntia kauempaa, koska muuten äiti vähintään kuolee ja siksi ne synnärillä käynnistää sen.
[/quote]
En nyt mene ihan suoralta kädeltä ensimmäistä väitettä allekirjoittamaan, mutta ehkä tässä taustalla on ollut ajatus tutkimuksista lapsen makumieltymysten syntymisestä. Ja se tosiaan juontaa jo raskausaikaan ja lapsiveteen, sekä sen nielemiseen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11389286
http://www.npr.org/2011/08/08/139033757/babys-palate-and-food-memories-shaped-before-birth
http://www.nature.com/nature/journal/v486/n7403_supp/full/486S4a.html
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:37"]
-Pidättyväisyys on hyve
[/quote]
Näähän ON kaikki totta.
[/quote]
Perustele.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:28"]
Kunnat hyötyvät huostaanotoista- oikeasti ne tuovat kunnille hurjat kustannukset.
Lapsi voidaan huostaanottaa tulemalla yhtäkkiä kotoa hakemaan- ei ole olemassa kiireellistä huostaanottoa.
Huostaanotossa vanhemmat menettävät huoltajuutensa- huoltajuus kyllä pysyy vanhemmilla.
[/quote]
Mitähän tarkoitat ylläolevalla? Kyllä lapsi voidaan huostaanottaa vaikka samantien, jos esim poliisit osuvat narkkariluukussa laiminlyötyyn vauvaan. Sosiaali soitetaan paikalle ja tehdään kiireellinen huostaanotto, vaikka itse juridinen paperityö voidaan tietysti tehdä vain virka-aikaan.
Huostaanotto voi myös tulla vanhemmille vähän kuin puskista, jolloin voi tuntua siltä, että lapsi yhtäkkiä haettiin pois.
Ja todellakin: kunnille huostaanotoista tulevat kustannukset korvataan nykyisin valtion varoista. Jos jonain vuonna osa rahoista jää käyttämättä, seuraavana vuonna tulee vähemmän. Koska rahoja ei ole korvamerkitty, on kannattavaa tehdä niin paljon huostaanottoja kuin mahdollista.
Vähän mietityttää, miksi itse kirjoittelet vääriä tietoja asiasta tähän ketjuun...?
Lastensuojeluilmoituksen tekeminen milloin kenestäkin aikuisesta. Todellisuudessa ilmoitus tehdään aina lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:28"]
Kunnat hyötyvät huostaanotoista- oikeasti ne tuovat kunnille hurjat kustannukset.
Lapsi voidaan huostaanottaa tulemalla yhtäkkiä kotoa hakemaan- ei ole olemassa kiireellistä huostaanottoa.
Huostaanotossa vanhemmat menettävät huoltajuutensa- huoltajuus kyllä pysyy vanhemmilla.
[/quote]
Mitähän tarkoitat ylläolevalla? Kyllä lapsi voidaan huostaanottaa vaikka samantien, jos esim poliisit osuvat narkkariluukussa laiminlyötyyn vauvaan. Sosiaali soitetaan paikalle ja tehdään kiireellinen huostaanotto, vaikka itse juridinen paperityö voidaan tietysti tehdä vain virka-aikaan.
Huostaanotto voi myös tulla vanhemmille vähän kuin puskista, jolloin voi tuntua siltä, että lapsi yhtäkkiä haettiin pois.
Ja todellakin: kunnille huostaanotoista tulevat kustannukset korvataan nykyisin valtion varoista. Jos jonain vuonna osa rahoista jää käyttämättä, seuraavana vuonna tulee vähemmän. Koska rahoja ei ole korvamerkitty, on kannattavaa tehdä niin paljon huostaanottoja kuin mahdollista.
Vähän mietityttää, miksi itse kirjoittelet vääriä tietoja asiasta tähän ketjuun...?
[/quote]
Ei ole tosiaankaan olemassa kiireellistä huostaanottoa. Kiireellinen sijoitus voidaan kylläkin tehdä ja sen jälkeen lain vaatimassa aikataulussa voidaan tehdä huostaanottopäätös. Valtion korvauksen saa vain kertaalleen huostaanottoa kohden. Huostaanotettu kuitenkin usein on monet vuodet sijoituksessa, jolloin kustannukset nousevat kyllä sen korvauksen yli moninkertaisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:52"]
Vähän ehkä ohi, mutta just tänään kuulin kaverin kaverista, joka synty ilman toista kättä, koska äiti oli kaatunut pyörällä raskaana ollessaan.
[/quote]
Sokeritauti-nimitys ei johdu uskomuksesta, että sokeri aiheuttaisi diabetesta. Nimitys tulee sokerivirtsaisuudesta, josta huomattiin, että ko. tautia sairastavalla ihmisellä on liikaa sokeria veressään. Taudin ensimmäinen hoito oli hiilihydraattien eli sokerien välttäminen, mistä tuo luulo sokerista taudin alkuperänä lienee saanut alkunsa. :)
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:50"]
Jos pyhänä (esim. pääsiäinen, joulu, perus-sunnuntai) rötöstelee tai rikkoo lakia, saa kovemman rangaistuksen kuin samasta teosta arkena.
Huomenna, jos Jumala suo,
on meidän Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla;
ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha kehoittamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään,
sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulujuhlaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka laki ja asetukset kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.
[/quote]Ja koskahan tällä oli viimeksi lainvoimaa? :D