Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauspäiväraha ja hoitotuki samaan aikaan?

Nnnnnnn
20.11.2020 |

Onko kellään varmaa tietoa siitä voiko Kelan sairauspäivärahaa ja alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon tukea saada samanaikaisesti? Vai vähennetäänkö hoitotuki sairauspäivärahasta (jolloin tulos olisi ihan +-0)?

Mieheni on tapaturman vuoksi pitkällä sairauslomalla, eikä pysty tekemään tavallista fyysisesti raskasta työtään tai koulutustaan vastaavaa työtä. Omaa lastaan pystyisi varmaan hoitamaan kunhan ensin vähän toipuu. Voiko Kela katkaista sairauspäivärahan ja tulkita, että mies voisi palata työelämään jos pystyy omaa muksuaan hoitamaan hoitotuella?

Soitin Kelaan, mutta virkailija ei osannut vastata. Lupasi selvittää ja palata asiaan, mutta vielä ei ole kuulunut mitään, joten ajattelin kokeilla saisiko täältä vastausta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sinne Kelaan oli soittaa ja kertoa, että mies sattaapi jossain vaiheessa sairauslomalla hoitamaan omaa lastaan. Miksi ne edes olisi ajatelleet tuollaista?

Vierailija
2/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi jatkokysymys:

Voinko minä saada joustavaa hoitorahaa (osittaisen hoitovapaan vuoksi) jos mieheni on samaan aikaan kotona sairauspäivärahalla ja hoitotuella? En usko että mieheni jaksaa tapaturman jälkeen hoitamaan lasta kokopäiväisesti, joten minä tekisin max 60% työaikaa, mikäli palaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi saada sairauslomalta korvausta samaan aikaan, kun saa hoitovapaalta rahaa. Siirtää sen hoitovapaan tulevaisuuteen.

Vierailija
4/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät saa samaan aikaan kotihoidontukea.

Vierailija
5/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi soitin ja kysyin, että tietäisin voiko hän hakea kotihoidon tukea samaan aikaan kun saa sairauspäivärahaa? Luitko lainkaan aloitustani?

Vierailija
6/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi asiat on kyllä kerrottu ihan selvästi kelan sivuilla.

Vierailija
7/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ei ole mitään järkeä olla hoitotuella, jos saa esim. palkkaa sairausajalta. Kelalta ei voi saada kotohoidontukea ja sairauspäivärahaa samaan aikaan. Eikä työnantajalle voi ilmoittaa olevansa sairauslomalla ja kelalle hoitotuella, koska työnantaja hakee kelaosuudet itselleen, jos työntekijä saa palkkaa sairausajalta. Kelalta tulee heti kysely työnantajalle, miksi henkilöstä, joka on hoitotuella haetaan sairauspäivärahaa.

Vierailija
8/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mieheni ei olisi virallisesti hoitovapaalla vaan sairauslomalla. Kotihoidon tukeahan saa jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja sitä voi siis saada vaikka molemmat vanhemmat olisivat töissä. Mutta saako sitä jos on sairauslomalla?

Vierailija
9/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi asiat on kyllä kerrottu ihan selvästi kelan sivuilla.

Luetun ymmärtäminen ja sisäistäminen on usein ylivoimaisen vaikeaa yhteiskunnan kustannuksella eläville.

Vierailija
10/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei saa enää palkkaa vaan on siirtynyt Kelan sairauspäivärahalle. Itse olen hoitovapaalla, mutta joudun jossain vaiheessa palaamaan töihin osa-aikaisesti taloudellisista syistä. Lasta emme kuitenkaan näin pienenä laita päiväkotiin ja mikäli mies ei häntä pystykkään yksin hoitamaan jään itse kotiin.

Tiedän että minä itse voin hakea kotihoidon tukea myös työssäkäyvänä, kunhan en laita lasta kunnan päivähoitoon. Mutta haluaako kela tietää kuka lasta hoitaa sillä välin kun minä olen töissä, mikäli haen hoitotuen omalla nimelläni?

Vierailija
11/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan kustannuksella eläville? Sano tuo sama sitten kun sinä itse tai miehesi menettää onnettomuudessa työkykynsä! Itse en ole ikinä mitään muita tukia hakenut kuin näitä vanhempainvapaaseen liittyviä ja mieheni on nyt ekaa kertaa elämässään kelan rahoilla TYÖKYVYTTÖMYYDEN vuoksi.

Vierailija
12/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen saanut kotihoidontukea samaan aikaan kun olin sairauslomalla. Kelasta sanottiin, että kotihoidontuki tulee siitä, että lasta hoidetaan kunnallisen hoitopaikan sijaan kotona. Ei ole väliä onko hoitaja äiti, isä tai vaikkapa mummo. Minä olin leikkauksessa enkä pystynyt hoitamaan lasta itse, lapsella oli hoitaja kotona (mummo tai sukulainen) mutta kotihoidontuki maksettiin minulle. Lisäksi sain sauraspäivärahaa. Tämä pitäisi kyllä Kelassa tietää.

Vierailija
13/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinusta sitten parempi, että lapsi olisi päiväkodissa vaikka mies olisi kotona ja pystyisi häntä hoitamaan, vaikka töihin ei kykenesi? Luuletko että päivähoitopaikka on yhteiskunnalle halvempaa kuin hoitotuen maksamien?

Tämä siis numerolle 9

Vierailija
14/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nnnnnnnnnnm kirjoitti:

Mies ei saa enää palkkaa vaan on siirtynyt Kelan sairauspäivärahalle. Itse olen hoitovapaalla, mutta joudun jossain vaiheessa palaamaan töihin osa-aikaisesti taloudellisista syistä. Lasta emme kuitenkaan näin pienenä laita päiväkotiin ja mikäli mies ei häntä pystykkään yksin hoitamaan jään itse kotiin.

Tiedän että minä itse voin hakea kotihoidon tukea myös työssäkäyvänä, kunhan en laita lasta kunnan päivähoitoon. Mutta haluaako kela tietää kuka lasta hoitaa sillä välin kun minä olen töissä, mikäli haen hoitotuen omalla nimelläni?

Jos on työtapaturma, korvaus tulee vakuutusyhtiöltä, mutta ensialkuun voi Kela maksaa. 

Vierailija
15/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työtapaturma ja rahat tulee Kelasta kunnes palaa töihin tai pahimmassa tapauksessa jää eläkkeelle.

Vierailija
16/16 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nnnnnnnnnnm kirjoitti:

Ei ole työtapaturma ja rahat tulee Kelasta kunnes palaa töihin tai pahimmassa tapauksessa jää eläkkeelle.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=69421

"Kun hoitajana on muu kuin sairauslomalla oleva isä, isä voi edelleen saada normaalisti sairauspäivärahansa työkyvyttömyyden vuoksi."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä