äitiysloman ajaksi YTK:hon?
Kuulun parhaillaan liittoon (ERTO), joka on aika kallis. Kannattaisko mammaloman ajaksi vaihtaa YTK:hon? Äippälomallahan ei saa irtisanoa yms niin tuskin silläajalla mitään epäselvyyksiä työnantajan kanssa tulee.. vai?
Kommentit (8)
Eikä teidän liitossa ole alennusta äitiysloman ajalta? Kuulun itse TEKkiin, ja äitiysloman ajalta sai huomattavan alennuksen jäsenmaksusta.
Mä en maksanut äitiysloman ajalta mitään liittoon, on sellainen "etu". Että selvitäpä eka tuo asia!
Miksi ylipäätään maksat Ertolle kun siihen näemmä ei ole mitään ideologista syytä? Etsin itse aikanani pitkään rationaalista syytä, mutta en löytänyt kertakaikkiaan ensimmäistäkään. Lopetin maksamisen puolen vuoden jälkeen kun huomasin myös neuvontapalvelujen olevan luokkaa "no näistä kannattaa neuvotella työsuojelupiirin kanssa".
Minulle kävi niin, että äitiysloman aikana firma myytiin toiselle. Niinhän siinä kävi, että töihin palattuani minulle lyötiin ensin lomautuslappu käteen ja muutaman viikon kuluttua tuli irtisanominen. Töissä ehdin käydä huikeat pari viikkoa. Uusi työnantaja yritti venkoilla kaikkien irtisanottujen kanssa lomarahojen maksusta, mutta maksoi sitten, kun liiton lakimies otti yhteyttä.
Minulla on myös mielikuva, että palkattomalta ajalta maksetaan liitolle vain joku nimellinen summa. Tuon pitäisi selvitä liiton nettisivuilta tai sitten luottamusmieheltä, jos teillä on sellainen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:53"]
Mä en maksanut äitiysloman ajalta mitään liittoon, on sellainen "etu". Että selvitäpä eka tuo asia!
[/quote]sama juttu
Toi kannattaa, jos sulla on voimassaoleva määräaikainen työsuhde äitiysloman jälkeiselle ajalle vähintään 10 kuukaudeksi. Kas kun ansiosidonnaista äivärahaa varten pitää työssäoloehdon täyttyä kassan jäsenyyden aikana. Jos sut irtisanottaisiin tai lomautettaisiin äitiysloman jälkeen ja olisit vaihtanut kassaa, se ei täyttyisi.
Erton jäsenmaksu on äitiys-, isyys-, tai vanhempainvapaalla tai hoitoapaalla 11 €/kk eli 132 euroa/vuosi. Eipä tuo YTK paljon halvempi ole.
Ertossakin voi kuulua vain työttömyyskassaan, vuosimaksu on samaa luokkaa kuin YTK:ssa.
Minä en ainakaan maksa jäsenmaksua jos en saa palkkaa...mitä väliä sillä liitolla silloin on...