Tiedätkö, mihin kuntaan kuuluu Nummela ja Klaukkala?
No, vastaan tässä heti itse, Nummela on Vihdin yksi taajama ja Klaukkala kuuluu Nurmijärveen, taitaa olla nopeimmin kasvava Nurmijärven taajamista. Aloitin tämän ketjun siksi, että yllättävän monet eivät tiedä, mihin kuntaan jotkut isotkin taajamat kuuluvat. Täällä Vihdissäkin kuulee joskus nummelalaisten puhuvan Nummelasta ja Vihdistä omina kuntinaan. Käsittämätöntä yleistietämyksen puutetta!!!
Onko muita vastaavia tapauksia, joissa joku keskustaajama käsitetään omana kuntanaan?
Kommentit (33)
Nummelan olisin tiennyt, koska ystäväni on vihtiläinen Anssi Kela -fani. Muuten on kyllä tuo kuntatietämys aika heikkoa
Klaukkalan tiesin, kun asun siellä.
Nummelan tiesin, koska asun naapurikunnassa. Mutta miksi ihmeessä pitäisi tietää mihin kuntaan joku random paikka, jolla ei ole itselle mitään merkitystä, kuuluu? Sitä paitsi nykyään ollaan niin innokkaita tekemään erilaisia kuntaliitoksia, että ei vanha pysy perässä.
oikeastiko koet tuon yleissivistyksen puutteena? No, ehkä jos asuu Nummelassa tai Klaukkalassa. Littoisissakin riippuu kummalla puolen rajaa asuu.
Olen asunut sekä Nurmijärvellä että Nummelassa, eli juuri nämä kyseiset paikat olisin tiennyt ;-)
Kyllä mä noi sun mainitsemat tiesin, mut emmä nyt kaikkien Suomen kuntien taajamia tiedä, tuskin ap sinäkään.
Useastihan puhutaan Klaukkalasta ja Nurmijärvestä, ihan kun olisivat eri paikkoja. Yksi sukulaismies väitti, et Tikkurilä on kaupunki.
Haa, heitit liian helpon. Olen asunut vuosia Tampereella ja siellä asuu edelleenkin ystäviäni ja tunnen ympäristöä melkoisen hyvin. Jospa aloitettaisiin Kämmenniemestä, se on osa Tampereeseen liitettyä Teiskon kuntaa ja sieltä löytyy myös Aunessilta, joka on käsittääkseni maamme pisin kivisilta ja on nykyisin kevyenliikenteen käytössä.
Kuru taas kuuluu Ylöjärveen, sijaitsee Näsijärven rannalla. Kuruun liittyy myös maamme pahin sisävesilaivaonnettomuus. Kuru-laivan uppoaminen myrskyälällä Näsijärvellä syyskuussa 1929.
Kuhmalahti kuuluu nykyisin kuntaliitoksen jälkeen Kangasalaan.
Viiala, kuului ennen Toijalaan, sittemmin kuntaliitosten jälkeen osa Akaata.
Vesilahti taitaa olla listan ainoa vielä itsenäinen kunta.
Siuro taas kuuluu Nokiaan. Ystäväni mökille mennään Siuron kautta.
Tuliko tyhjentävä vastaus.
Tiesin molemmat, vaikka en ole ikinä asunut lähimaillakaan. Mutta en kyllä tiedä miten tieto tekee elämästäni rikkaampaa, ihan sama vaikka en tietäisi koko asiaa. Samalla tapaa joku voisi kysellä ap:lta oman kotikuntansa alueista ja nimitellä yleissivistyksen puutetta.
Juupati juu, olin kerran matkalla Nummelasta Helsinkiin bussissa, kun taakseni istahti kaksi rouvaa. Elettiin juhannusviikkoa ja Vihdin kirkonkylässä on aina juhannusaattona isot juhlat. Rouvat sitten siinä keskustelivat, että juhannusaaton ohjelmaan kuuluu käynti naapurikunnan juhlilla. Höristin korviani, että missä muualla on isot juhlat. No, rouvat puhuivat Vihdin juhannusjuhlista. Uskomatonta moukkamaisuutta, ettei tiedetty edes sitä että asuttiin Vihdissä, luultiin vain, että Nummela on oma kuntansa. Tämä tuli vain mieleen tuosta aloituksesta. Eli kannattaisi edes selvittää se, missä kunnassa itse asuu.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:50"]
Nummelan tiesin, koska asun naapurikunnassa. Mutta miksi ihmeessä pitäisi tietää mihin kuntaan joku random paikka, jolla ei ole itselle mitään merkitystä, kuuluu? Sitä paitsi nykyään ollaan niin innokkaita tekemään erilaisia kuntaliitoksia, että ei vanha pysy perässä.
[/quote]
No, olisi hyvä tietää ainakin oman kotikuntansa keskeiset taajamat.
Ainahan niistä puhutaan Vihdin Nummelana ja Nurmijärven Klaukkalana, joten olisin tiennyt, vaikken siellä asukaan.
Nurmijärvi olisin vastannut.
Mutta kyllä meidänkin kunta ja naapurikunta on yhdistynyt toiseen naapurikuntaan ja tietenkin ajattelen vielä niiden olevan omia kuntiansa. Ajattelun muuttamiseen menee sukupolvia =)
Esim. Iiittala, Turenki ja Tervakoski ovat sellaisia paikkoja, joista ei välttämättä tiedetä, mihin kuntaan ne kuuluvat. Itse lähetin opiskeluaikana harjoittelijana ollessani kirjeen Iittalan kuntaan! Kerrasta opin .
Sitten taas Tampereen kupeessa on Pirkkala, josta ei läheskään aina tiedetä, että se on oma kuntansa.
Inari ja Ivalo, kumpi on kunta ja kumpi sen taajama?
Inari on kunta ja Ivalo on taajama siellä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:24"]
Mutta kyllä meidänkin kunta ja naapurikunta on yhdistynyt toiseen naapurikuntaan ja tietenkin ajattelen vielä niiden olevan omia kuntiansa. Ajattelun muuttamiseen menee sukupolvia =)
[/quote]
Näin. Itse asun entisessä kunnassa, joka liitettiin kaupunkiin. Lähialueiden (asuinkaupunki, naapurikunnat) sanon asuvani ko. kunnassa, mutta sitten kaukaisemmille kerron asuinkunnaksi sen kaupungin, johon liityttiin (helpompaa näin).
Tiesin molemmat. Asun Helsingissä ja kyllä lähikuntien asiat täytyy tuntea. Olen käynyt sekä Vihdin kirkonkylällä että Vihdin Nummelassa ja sekä Nurmijärvellä että Nurmijärven Klaukkalassa. Pyrin käymään kaikissa lähialueeni kunnissa. Kesän viikonloppuretkiä odotellessa:)
Tietysti tiedän. Tosin olen itse asunut Nurmijärvellä.
Viinijärvi ainakin. Ja Littoinen.