Esitelmään aihe?!
Eli mulla olisi äidinkielen esitelmä tulossa enkä keksi mitään aihetta. Yläkoulussa siis olen ja aihe esitelmään on vapaa. Mulla on kanssa kauhea esiintymiskammo joten ehkei mitään hirveen syvällistä aihetta jossa pitäisi kauheasti omia mielipiteitä kertoa. Aihe pitää liittyä jotenkin itseeni mutta saa olla jokin esim. Kahvi>tykkää kahvista. En harrasta mitään, mutta tykkään piirtää ja lukea. Kiitos jos voit auttaa :)
Kommentit (2)
Kuvittele tilanne, että vanhempasi olisivat vuotta ennen syntymääsi muuttaneet esimerkiksi Australiaan. Pidät esitelmän siitä, millaista elämäsi nyt olisi. Etsi netistä tietoja australialaisista kouluoloista, asumisesta, nuorten harrastuksista ja asenteista. Millaista suomea mahtaisit puhua?
Pidä se jostain kirjasta, joka on ollut mielestäsi vaikuttava.
tai haastavampi aihe, pidä se sukututkimuksesta. Vaikka et harrastaisi sukututkimusta, saat helposti netistä selville perustapoja joilla sukua selvitetään pääset helposti ihan arkitietojen perusteella sen verran isovanhempiin, että voit puhua siitä, millaisia asioita saa (tai voisit saada jos yrittäisit) selville, minkä luulet olevan sukututkimuksessa ihmisiä viehättävä idea ja miksi lopulta kuitenkaan itse et ole viitsinyt ryhtyä sen enempää tutkimaan. Taatusti liittyy kehen tahansa, myös sinuun.