Ruokahaaste! Mahdollisimman edullinen kahden kuukauden ruokasatsi yhdelle.
Haluan kokeilla ihan huvikseni ostaa kahden kuukauden ruuat kerralla. Idea saattaa kuulostaa älyttömältä, mutta haluan testata, kuluuko rahaa ruokaan vähemmän, jos menee listan kanssa kauppaan, ostaa mahdollisimman isoja pakkauksia (tyyliin jauhoja ja puurohiutaleita 10 kg) ja tuo kertarysäyksellä ruokaa viikoiksi eteenpäin. Minulla on tunne, että varsinkin sellaiset viikon mittaan tehdyt täydennysostokset kerryttävät paljon kuukauden ruokamenopottia, kun välttämättömän lisäksi tulee ostettua jotain "kappas nyt taidan tätäkin tarvita" -juttua. Tällä hetkellä kuukausittaiset ruokamenoni ovat noin 250 euroa. Toinen syy kokeiluun on halu selvittää, mitä oikeastaan välttämättä tarvitsen. Missä menee se raja, jonka jälkeen alkaa tuntua, että joudun tinkimään liikaa ja jauhamaan jatkuvasti niitä samoja makuja? Olen utelias!
Minulla on auto, joten saan ruuan kyllä roudattua kotiin, ja asuntooni kuuluu hyvä kellarikomero, jonne ruokaa mahtuu säilytykseen. Pakastinta ei valitettavasti ole, ja onkin suuren suuri miinus. Lämpimässä ja kellarilämpötilallassa säilyviä raaka-aineita olisi siis hakusessa. Jääkaappi toki on, muttei sekään suuren suuria määriä vedä.
Mehuja en muutenkaan kaupasta tarvitse, koska niitä teen (tiivisteinä) itse syksyn marjoista. Kahvia en juo ja teenkin sijaan menee vaikka lämmin mehu ihan hyvin. Myös salaattia kasvatan parvekkeella itse. Juomapuoli ja salaattiasiat ovat siis jo hoidossa. Mutta nyt siis vinkit kehiin! Mistä saa isoja pakkauksia mitäkin? Missä jokin tietty tuote on erityisen halpaa? Mitä kaikkea tarvitsen, jotta voin riittävästi myös vaihdella tekemiäni ruokia viikkojen mittaan? Asun yksin. Allergioita ja yliherkkyyksiä ei ole, mutta lihaa en syö, kalaa kylläkin.
Ihmettelijöille tiedoksi: En ole erityisen vähävarainen ja tulen ihan mukavasti toimeen. Tuloni ovat ehkä pikkuisen keskitulojen alapuolella. Minun ei olisi pakko pihistellä ruuasta, enkä ole terveellisyydestä, ravinteikkuudesta ja maukkaudesta valmis juuri tinkimäänkään. Tykkään vain välillä haastaa itseni jossain arkisessa asiassa, ja lisäksi ajatus yksinkertaisemmista kulutustottumuksista miellyttää minua. Hyvä ei tarvitse olla kallista, vai?
Nyt listaa kehiin! Miten itse tämän kahden kuukauden haasteen toteuttaisitte?
Kommentit (18)
Ap lisää: salaatti on siis vielä ihan sisätiloissa ikkunalla kasvamassa. Siirrän sen lasitetulle parvekkeelle, kunhan nämä yöpakkaset lopulta väistyvät kokonaan. Lasitettunahan parveke on lämpomämpi paikka kuin ulkopenkki olisi. Parveke antaa lounaaseen, eli on valoisa koko päivän. Siellä voisi ehkä muutakin kasvatella, jos se edullista olisi.
Linssikeitto ja hernekeitto ainakin mukaan suunnitelmiin. Jauhelihan voit korvata monessa ruuassa soijarouheella, jonka maustat hyvin.
Sulla on sit vissiin iso pakastin?
Käytkö siis täydentämässä varastoa maitotuotteilla ja tuoreilla hedelmillä?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:56"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:53"]
Ketä kiinnostaa. Suunnittele itse.
[/quote]
Ajattelin, että jotakuta selllaista, joka itsekin haluaisi oppia suunnittelemaan ruokamenonsa paremmin etukäteen ja säästää ruokakuluissaan, saattaisi kiinnostaa. Täällä on jatkuvasti sellaisia "Miten selviän kaksi viikkoa satasella?" -ketjuja. Miksei siis tällaistakin. Kiva kuitenkin, että suakin kiinnosti niin paljon, että luit tekstini ja jopa vaivauduit vastaamaan! Pus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:57"]
[/quote]
Ajattelin ostaa lämpimässä säilyvää soijamaitoa jonkin verran pakastimeen. Hedelmillä varmaankin kyllä täydentelen sitten, ettei mene liian yksipuoliseksi. Juurekset säilyät pitkiä aikoja kellarissa hyvin. Käytän jo valmiiksi aika paljon huoneenlämmössä säilyviä tuotteita, kuten soijarouhetta, papuja, linssejä ja tetroihin pakattua tomaattimurskaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:00"]
[/quote]
Ajattelin ostaa lämpimässä säilyvää soijamaitoa jonkin verran pakastimeen. Hedelmillä varmaankin kyllä täydentelen sitten, ettei mene liian yksipuoliseksi. Juurekset säilyät pitkiä aikoja kellarissa hyvin. Käytän jo valmiiksi aika paljon huoneenlämmössä säilyviä tuotteita, kuten soijarouhetta, papuja, linssejä ja tetroihin pakattua tomaattimurskaa.
[/quote]
Nyt nuo pakastintyypit sotkivat ajatukseni ihan täysin ja sanat menivät sekaisin. Soijamaitoa ajattelin siis ostaa varastoon, en pakastimeen.
ap
Mikset osta pakastinta?
[/quote]
Suunnitelmissa on muuttaa tästä asunnosta vuoden sisällä muualle, joten en viitsi tähän ostaa nyt erillistä pakastinta, jos sitten seuraavassa asunnossa pakastin on.
ap
Ei kait siinä; perunoita, lanttua, bataattia, porkkanaa, omenoita, kivikovia kiiwejä jotka kypsyy ajallaan, meidän lähikauppa ainakin on niitä täynnä, kuivattuja herneitä, linssejä, soijarouhetta, alat itse idättämään ituja (helppoa, katso netistä ohjeita), riisiä näistä itämaisista kaupoista säkillinen, tummaa pastaa isot kasat, mannaryynejä, kaurahiutaleita, ruishiutaleita, ym hiutaleita, erilaisia jauhoja ja leseitä, kuivahiivaa, mausteita, maitojauhetta, hanki kana että saat kananmunia, jääkaappiin voita, margariinia, mätitahnaa, maustekuutioita, rahka säilyy aika kauan, sitten viiliä ja alat tehdä sitä itse, varmaan tiedät miten, hilloja osta, jos edes pieni pakastelokero niin sinne vaikka marjoja, säilyketonnikalaa, säilylelohta, säilykkeitä kaikenlaisia, tomaatteja säilöttynä ja tuoreena, kermasekoitukset säilyy todella pitkään, näkkileipää ja sitä kuivattua ruisleipää, riisikakkuja, keksejä, suklaata, sokeria, fariinisokeria...
Et kyllä pärjää kauaa ilman tuoreita hedelmiä, osta paljon vitamiineja apteekista.
Kaksi kuukautta on ainakin minulle vähän liian pitkä aika hahmottaa ruuan kulutuksen kannalta, kuukausi olisi helpompi. Nro:lla 13 oli ihan hyvä peruslista "kuivatarvikkeista".
Säästämisessä on minusta tärkeintä hyödyntää kaikki hankittu. Sinkkuna olen huomannut, että itse asiassa halvemmaksi tulee ostaa pieniä, mutta kilohinnaltaan kalliimpia pakkauksia (jotka siis ovat kuitenkin kpl-hinnaltaan halvempia), sillä ne syödään loppuun. Usein isoista perhepakkauksista jää osa käyttämättä joko pilaantumisen tai kyllästymisen takia ja halvempi kilohinta tuhlaantuu siinä.
Veikkaisin, että yksin asuvan ihmisen ruokaan käytettävä rahamäärä ei tuolla sinun suunnittelemallasi konstilla ole juurikaan pienempi verrattuna siihen, että kartottaisit kaappiesi sisällön tarkasti nyt, kävisit listan kanssa kaupassa kerran viikossa ja todellakin söisit kaiken, mitä ostat. Ruokavalio pysyy monipuolisempana (hedelmät ja kasvikset säilyvät n. viikon) ja kuitenkin ne turhat täydennysreissut voi minimoida. Lisäksi kerran viikossa tapahtuvalla kauppakäynnillä voi hyvinkin kytätä tarjouksia/punalappuisia tuotteita niistä jutuuista, jotka joka tapauksessa ostaisit ja se puolestaan laskisi kauppalaskun loppusummaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:07"]
Ei kait siinä; perunoita, lanttua, bataattia, porkkanaa, omenoita, kivikovia kiiwejä jotka kypsyy ajallaan, meidän lähikauppa ainakin on niitä täynnä, kuivattuja herneitä, linssejä, soijarouhetta, alat itse idättämään ituja (helppoa, katso netistä ohjeita), riisiä näistä itämaisista kaupoista säkillinen, tummaa pastaa isot kasat, mannaryynejä, kaurahiutaleita, ruishiutaleita, ym hiutaleita, erilaisia jauhoja ja leseitä, kuivahiivaa, mausteita, maitojauhetta, hanki kana että saat kananmunia, jääkaappiin voita, margariinia, mätitahnaa, maustekuutioita, rahka säilyy aika kauan, sitten viiliä ja alat tehdä sitä itse, varmaan tiedät miten, hilloja osta, jos edes pieni pakastelokero niin sinne vaikka marjoja, säilyketonnikalaa, säilylelohta, säilykkeitä kaikenlaisia, tomaatteja säilöttynä ja tuoreena, kermasekoitukset säilyy todella pitkään, näkkileipää ja sitä kuivattua ruisleipää, riisikakkuja, keksejä, suklaata, sokeria, fariinisokeria...
Et kyllä pärjää kauaa ilman tuoreita hedelmiä, osta paljon vitamiineja apteekista.
[/quote]
Eikä muka oikeasti pärjää juuresten ja esim. omenoiden vitamiineilla aika hyvinkin? Porkkanassa on C-, A- ja K-vitamiineja, pikkuisen myös B-ryhmän vitamiineja sekä runsaasti karotenoideja. Perunassa on paljon C-vitamiinia, samoin punajuuressa ja varsinkin lantussa. Bataatissa on hiukan E-vitamiiniakin, jota saa kyllä hyvin esim. kasviöljystä. Juureksethan ovat ehkä se suositelluin vitamiininlähde siinä mielessä, että niissä on vähemmän sokeria kuin hedelmissä. Jos syö monipuolisesti erilaisia juureksia ja kahden kuukauden jakson alussa myös jonkin verran edullisimpia hedelmiä, ei pitäisi mitään puutostiloja tulla. D-vitamiinia otan joka tapauksessa lisänä.
Kiitos vinkeistä!
ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:56"]
[/quote]
[/quote]
Ja sä et vissiin lukenu alotusta kunnolla? Apllä ei ole yhtään pakastinta.
Kannattaa hankkia myös vaikka jotain viherjauhetta, vehnänorasta tai vastaavaa, josta saa kivennäisaineita ja vitamiineja hedelmien sijaan ja kapseleita terveellisemmin. Tosi hyvä idea kyllä, voisin itse ottaa haasteen vastaan koska budjetti on loppukevään todella tiukka, jos nyt vain laskisin paljon ruokaa tarvitsisin ja sit jyrsisin kynsiäni jos varastot hupenisivat liian nopeasti. Tästä voisi olla apua myös painonpudotukseen, ei heräteostoksia herkkuhyllyllä!
Hei Ap. Kiintoisaa löytää tämä ketju, siis ihan sattumalta tuli eteen. Minulla kuluu tällä hetkellä ruokaan kohtalaisen vähän rahaa (vaikka hinta ei ole kriteerini ruokaostoksilla, se vaan sattuu koostumaan edullisista raaka-aineista, kuten juureksista ym.), eikä minulla ole kokopäivätyötä tekevänä ja taloudellisesti kohtuullisesti pärjävänä sinänsä syytä säästää. Mutta tuossa muutama viikko sitten pohdiskelin vähän samanlaisia ajatuksia. Sillä erotuksella, että oma lähtökohtani on se, että mietin, että miten monipuolinen on tarpeeksi monipuolinen ruokavalio, jotta ei aiheuta ongelmia terveydelle. Nykyaikana kun tuntuu, että monipuoliseksi ruokavalioksi katsotaan vain, kun syö päivittäin seitsemää sorttia mitä eksoottisempia hedelmiä, eri maiden ruokakulttuurin antimia ym. Eikö yksinkertaisemmalla tule toimeen? On ihmisiä, jotka syövät päivittäin riisi/kala/kasvisannoksensa, tai melkeen pelkästään maissipuuroa tai polentaa tai cassavaa tai mitä lie. Eikä Suomessakaan aina kovin paljon ruokavaihtoehtoja ollut, leivällä ja juureksilla mentiin ja välillä vähän lihaa. Tosin, terveyskään ei liian karulla ruokavalilla ole sitä luokkaa mitä nykyään (tosin ylensyönti taitaa olla tämän hetken ravitsemusongelma, ainakin energiansaannin kannalta). Minua itse asiassa mietityttää, että olisiko vaihtelevuudessa varaa yksinkertaistaa terveyttä vaarantamatta. Vai tarvitaanko miljoona eri vaihtoehtoa vain sen takia, että ei kyllästy makuun? Ja millä minimitason monipuolisuudella tulee toimeen eli simppelein mahdollinen ruokavalio, joka kuitenkin täyttää ravitsemukselliset saantisuositukset? Tykkään haastaa arkitoimintaani.
Mielenkiintoista pohdintaa myös numero kahdeksaltatoista! Monipuolisuushan terveyden kannalta syntyy siitä, että saa kaikenlaisia tarvittavia ravintoaineita, vitamiineja, kivennäisiä ja hivenaineita riittävästi. Lisäksi esimerkiksi proteiininsaannissa pitäisi kiinnittää huomiota proteiinin hyvään aminohappokoostumukseen. Olen varma, että verrattain simppelillä ruoka-ainerepertuaarilla pääsisi hyviin tuloksiin siinä missä sen seitsemän sortin eksoottisella dieetilläkin.
Nyt kun olen asiaa vähän enemmän miettinyt, olen esimerkiksi juurikin numero neljäntoista vakuuttamana päättänyt, että lyhennän omaa haastettani yhteen kuukauteen. Näin hahmotan paremmin, minkä verran ruokaa tarvitsen. Minulla on myös viime kuulta kaikki ruokakuitit kaupasta tallella, joten niiden perusteella on aika helppo miettiä noita kuukaudessa kuluvia määriä. Täällä on tullut hyviä vinkkejä ruuista, esimerkiksi hernaria ja linssikeittoa soijarouheella höystettynä aion varmasti tehdä, ja ne ovat ihan herkkuruokiani. Hyvä vinkki on myös se, että itämaisista kaupoista ja maailmankaupoista saa edullisesti riisiä. Saattaisipa sieltä niitä linssejäkin ehkä olla halvalla. Pitää ehdottomasti katsastaa paikalliset itämaiset putiikit, kun en aiemmin ole niitä osannut edes oikein hyödyntää.
Ja todella pyrin siihen, ettei tarvitsisi kuukauteen käydä kaupassa houkutusten ja heräteostosten kiusattavana, kuten 17:kin asiaa pohti.
ap
Ketä kiinnostaa. Suunnittele itse.