Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut influenssan?

Vierailija
23.03.2014 |

Mietin, että mitenhän sen tunnistaa muista taudeista.

Varoitus, jätä lukematta jos ei kiinnosta, sillä kirjoitan pitkästi ja kuvailen oireet, jos joku osaisi kertoa ohjeita mitä täytyy tehdä. Eli

eilen minulla oli aamulla 10 aikoihin todella kipeät lihakset, kurkkukin vähän, mutten kiinnittänyt enempää huomiota. Mittasin lämmön kuitenkin, näytti normaalia 36,4.

Noin 12 aikaan tuli aivan ryhminällä huono olo, palelti kovasti. Mittasin kuumeen ja näytti 38.6, siis aivan yllättäen.

Olin kolmen peiton alla täristen iltaan asti, kuume oli kokoajan yli 39,5 vaikka otin buranaa ja panadonia maksimiannokset.

Tuntuu että kuolen, keuhkoihin sattui ja tuntui kova paineen tunne (edelleenkin, minulla on astma, inhalaattori on ehkä hitusen auttanut). En pääse edelleenkään sängystä ylös, jalat tutisten poikaystäväni joutuu kantamaan minut vessaan ja pitämään pöntöllä istuessakin pystyssä kun en jaksa itse.

Nivelet tuntuu että ois tulessa, ai kamala. Oon nyt herännyt kuudelta, koskee niin kovaa ettei voi nukkua, lääkettä olen ottanut 800mg buranan, silti mittasin juuri lämmöksi 38,3.

Influenssarokotetta en ottanut vaikka astma minulla onkin :/ olisi varmaan pitänyt.

Ei se varmaan hyödytä lääkäriin lähteä, eihän he voi tälle mitään kun on virus. Vai? Onko jotain kotihoito-ohjeita? Vai onko tämä tavallista flunssaa? Olen 19v jos joku kysyy.

Jos kukaan edes jaksoi lukea :D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin vielä mainita että kurkku on aivan punainen ja vähän turvonnut, tosi kipeä nyt. -ap

Vierailija
2/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaisi minusta influenssalta. Nimenomaan on tuollaista, että on vähän flunssaoireita (pientä yskää, vähän nuhaa ehkä, kurkkukipua) ja sitten tosi palat kolotukset joka puolella ja yhtäkkiä nouseva korkea kuume. Olen sairastanut influenssan kahdesti ja molemmilla kerroilla kuume kesti korkeana noin viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantaa pöntölle ja pitää pystyssä? Kyllä tuon täytyy olla jo vakavampaa kuin influessa tai kohta olet kyllä teholla, jos se noin pahana on iskenyt. Mutta joo, kyllä influenssa vie niin voimat, että edes ruokaa ei jaksa laittaa. En kyllä olisi jaksanut olla konellakaan, päivät menivät huohottaessa sohvalla. Sikainfluenssassa lapsille sain juuri ja juuri haettua jääkaapista jogurtit ja leipätarvikkeet, pyörrytti ihan valtavasti olla sen verran jalkeilla.

Vierailija
4/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis: tosi pahat kolotukset.

Vierailija
5/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa alkaa äkillisesti joka paikan säryllä ja kuumeella. Siitä on selkeästi kipeämpi kuin tavallisesta flunsssta. Kertomasi perusteella saattaisi olla influenssa. Siihenhän on olemassa lääke, Tamiflu, joka pitää aloittaa nopeasti. Lääke vähentää sairastamisaikaa ja jälkitautien riskiä. Itse asiassa sen käyttö vähensi jopa kuolemia sikainfluenssaepidemian aikaan (juuri julkaistu tutkimus)

Olisiko sinulla mahdollisuus päästä yksityispuolelle lääkäriin? Suosittelen korvalääkäriä. Sinusta voidaan ottaa pikatesti, jolla selviää onko kyseessä influenssa.

Vierailija
6/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen toivottaa pikaista paranemista! Itse uskoin vasta parin influenssan jälkeen, että rokotus kannattaa ;-) Työskentelen siis paikassa, jossa ko potilaita hoidetaan ja altistun sille kauden aikana lähes päivittäin.

Vierailija
7/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastuksista. Tuntuu mahdottomalle ajatukselle että pitäisi päästä autoon jotenkin:( tosiaan en voi kävellä, nyt ekan kerran pystyn istumaan.

Soitan lääkärille ja kysyn mitä pitää tehdä. Kiitos teille

-ap

Vierailija
8/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä minäkin kehotuksen mennä lääkäriin. Minullakin on astma ja astmaatikoille influenssa on useammin vaarallinen, voi saada keuhkokuumeen ja joutua hengityskoneeseen. Sikainfluenssa etenkin on vaarallisempi ja sitähän on nyt liikkeellä. Viimeksi sairastamani influenssa oli sikainfluenssa, silloin kun se tuli Suomeen ekan kerran ja jouduin silloin menemään lääkäriin, kun henkeä ahdisti ja sain tuon influenssalääkityksen. Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotuksen eikä ole influenssa iskenyt.

3

Vierailija
9/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut ikinä influenssaa vaikka täällä av:lla minulle sitä joku yritti kovasti tyrkyttää kun en ollut ottanut rokotetta ja kyseli, millä maksan sairaalapäivät. :) Ei ole tullut vieläkään se tauti, jään siis odottelemaan. Hauskoja välillä nämä av:n hörhöt.

Vierailija
10/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan oireet: kuume yli 38, kurkkukipu/kuiva yskä, ja lihaskivut. Nuhaa ei alkuvaiheessa yleensä ole.

Lääkäriin kannattaa lähteä, jos yleiskunto on sellainen, ettei kotona pärjää, tai jos on joku perussairaus, esim. astma, ja se oireilee. 

Koska influenssa on herkästi tarttuva tauti, ja ainakin meillä influenssaepäilypotilaat hoidetaan eristyksissä, en suosittele turhaa päivystyskäyntiä jos yleisvointi on hyvä. Silloin voi koittaa puhelimitse saada vaikka e-Reseptin Tamiflusta, niin ei altista muita influenssalle. 

Tietenkin, jos kunto on niin huono, ettei kävely onnistu, on varmasti hyvä idea lähteä lääkäriin. Kuumelääkkeeksi kannattaa ottaa esim. Buranaa max. 3200mg/vrk ja lisäksi yhtä aikaa Panadol max. 3g/vrk (annostuksia ei kannata ylittää). Astmaatikolla onkin varmasti ohjeet lisätä astmalääkitystä niin kuin flunssien yhteydessä muutenkin.

T: ensiavun sh

Vierailija
11/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:53"]

Kiitos vastuksista. Tuntuu mahdottomalle ajatukselle että pitäisi päästä autoon jotenkin:( tosiaan en voi kävellä, nyt ekan kerran pystyn istumaan.

Soitan lääkärille ja kysyn mitä pitää tehdä. Kiitos teille

-ap

[/quote]

Voit soittaa myös ambulanssin, jos et itse pysty kävelemään, ihan perusteltu syy.

T: se ensiavun sh

Vierailija
12/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:55"]

En ole sairastanut ikinä influenssaa vaikka täällä av:lla minulle sitä joku yritti kovasti tyrkyttää kun en ollut ottanut rokotetta ja kyseli, millä maksan sairaalapäivät. :) Ei ole tullut vieläkään se tauti, jään siis odottelemaan. Hauskoja välillä nämä av:n hörhöt.

[/quote]

Voit olla tietämättäsi sairastanut influenssan tavallisen flunssan oirein. Kaikki eivät ole "kuolemansairaita" influenssassa.

Sh

Vierailija
13/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakruna joskus olen sairastanut sen, samoin kun pari omaa lastani. En ole ikinä ottanut rokotetta, enkä ota!

Vierailija
14/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kova tauti oli nimenomaan sikainfluenssa. Lapset olivat ihan "henkihieverissä", makasin 5-vuotiaan vieressä 7 vuorokautta ja vahdin hengitystä ja nesteytystä, koko ajan mentiin ihan niillä rajoilla että olisi ollut pakko lähteä sairaalaan. (maallikkona olisin kyllä lähtenytkin hyvissä ajoin) Menin myös itse todella huonoon kuntoon. Tuttavamies joutui teho-osastolle. Ei yhtään naurata tuo ylihysteeriseksi tituleeraaminen. Hymy hyytyy kyllä, jos tauti iskee omalle kohdalle pahana. Totinen paikka.

toinen sh

Vierailija
15/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kovasti. Astma tosiaan oireilee, ehkä siis syytä soittaa lääkäriin, siellä osaavat neuvoa jakosta

-ap

Vierailija
16/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:04"]Kakruna joskus olen sairastanut sen, samoin kun pari omaa lastani. En ole ikinä ottanut rokotetta, enkä ota!

[/quote]

Ei tässä ketjussa kyselty mielipidettä rokotuksesta. Miksi rokotusvastaisten pitää aina tulla joka ketjuun kommentoimaan? Jos ette halua rokotuksia, se on ihan ok, mutta älkää myöskään haukkuko niitä, jotka sellaisia ottaa. Jokaisella on oikeus tehdä päätöksensä ihan itse.

Vierailija
17/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo minunkin mielestä kuulostaa influenssalta. Ja varsinkin jos sulla astma, niin jos pikatesti pos, niin heti aloittamaan tamiflu. Voi tulla vakavia jälkitauteja... Lääke pitää aloittaa mahd pian oireiden alettua, että toimii, joten varaa heti aika tälle päivälle.

Menisin yksityiselle (meilläpäin julkinen ihan naurettavalla tolalla, pikatestejä ei oteta ja lääkäriin ei todellakaan ihan helposti vaan pääse). 

Vierailija
18/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 08:55"]

[/quote]

Joo, minä en kans käytä koskaan turvavyötä. Koskaan en ole kolaria ajanut. Hauskoja nämä av:n hörhöt, jotka laittavat lapsensakin johonkin turvaistuimeen

Vierailija
19/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä oli taannoin sikainfluenssa samanlaisin oirein, todella raju tauti. Kesti 3 viikkoa toipua kokonaan terveeksi taudin jälkeen. Suosittelen ottamaan vakavasti nyt tämän asian ja niin näytät ottaneenkin. Muista mitata kuume säännöllisesti ettei nouse vaarallisen korkeaksi!

Vierailija
20/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut parikymppisenä ja juuri tuollainen tauti se oli. En pystynyt myöskään juuri kävelemään, makasin 2 viikkoa sängyssä. Astmaatikon kannattaa tosiaan olla pikaisesti yhteydessä lääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä