Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sosiaalitoimen huoli-ilmoituksesta seuraa?

Vierailija
20.11.2020 |

Tiivistettynä: kaverini on mielenterveysongelmainen. Asunto on kuin kaatopaikka, puhuu välillä sekavia mikä on herättänyt huolen mahdollisista psykoottisista oireista. Syö paljon bentsoja, kun ahdistaa ja nukkuu sitten jatkuvasti niiden vuoksi. Ei suostu lääkäriin eikä ilmeisesti kerro hoitajalleen totuutta tilanteesta.

Ollaan päätetty toisen kaverin kanssa tehdä sosiaalitoimeen huoli-ilmoitus. Mitä siitä käytännössä siis sitten seuraa? Voidaanko hänet pakottaa lääkäriin? Vai meneekö sosiaalityöntekijät sinne hänen kotiovelleen.. Ja mitä sitten? Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tehtiin tällainen keväällä. En vieläkään tiedä kuka ilmoituksen on tehnyt, eli sitä kaverisi ei saa selville. Mutta siitä seurasi, että sosiaalitantta soitti minulle. Olin ollut hammasleikkauksessa, ja minulle jäi siitä kipu ja turvotus kuukausiksi päälle, joten en pystynyt juuri syömään tai nukkumaan. Joten mielestäni tuo huoli-ilmoitus ei ollut reilu teko silloin. En ole siitä mitenkään kiitollinen, mutta sosiaalitantta oli asiallinen, hän joitain hölötti puhelimessa, ja kysy tarvitsenko apua, pystynkö käymään kaupassa. Kaikkeen sanoin joo joo.

Vierailija
2/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa nyt ainakin vuokranantajalle, ei asuntoa minään kaatopaikkana saa pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaverisi alaikäinen, siis alle 18-v, silloin tarkoittaa samaa kuin lastensuojeluilmoitus. Täysi-ikäisen kohdalla jää sikseen eikä aiheuta toimenpiteitä, mutta vanhukselta joutuvat tiedustelemaan tilannetta. 

Vierailija
4/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen nainen on.

Naapuri ilmeisesti? Oli ilmoittanut asunnosta (en tiedä miten he tiesi tilanteesta) hänen vuokranantajalleen. Vuokranantaja oli sanonut että kaverin pitää lähteä asunnosta siksi aikaa kun kaveri maksaa sinne suursiivouksen.

Mutta meille kaveri sanoi, ettei aio rahaa siivoukseen käyttää. Ei ymmärrä vaikka ollaan sanottu että saa tuolla tavalla vielä häädön (ja lisäksi joutuu jokatapauksessa varmaan ne siivoukset jne maksamaan).

Eikö ne sossut vois suoraan mennä kotiovelle...? Puhelimessa on helppo valehdella.

Ap

Vierailija
5/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on psykoosi aina toisinaan.

Erittäin vaikeaa saada pakkohoitoon häntä. Välillä aina onnistuu.

Vierailija
6/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillani on psykoosi aina toisinaan.

Erittäin vaikeaa saada pakkohoitoon häntä. Välillä aina onnistuu.

No et sä häntä sossujen avulla pakkohoitoon saa, vaan terveydenhuoltohenkilöstön. Soita sinne hoitotaholle, että olet huolissasi. He tekevät tarpeenvaatiessa virka-apupyynnön yms.

Vierailija
7/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen nainen on.

Naapuri ilmeisesti? Oli ilmoittanut asunnosta (en tiedä miten he tiesi tilanteesta) hänen vuokranantajalleen. Vuokranantaja oli sanonut että kaverin pitää lähteä asunnosta siksi aikaa kun kaveri maksaa sinne suursiivouksen.

Mutta meille kaveri sanoi, ettei aio rahaa siivoukseen käyttää. Ei ymmärrä vaikka ollaan sanottu että saa tuolla tavalla vielä häädön (ja lisäksi joutuu jokatapauksessa varmaan ne siivoukset jne maksamaan).

Eikö ne sossut vois suoraan mennä kotiovelle...? Puhelimessa on helppo valehdella.

Ap

Tosiaan on siinä aikuistenkin kohdalla silloin jos on jonkun vammaistuen saajana, että sossu joutuu silloin ottamaan yhteyttä, ja tietty niissä tapauksissa, että voidaan olettaa henkilön olevan akuutin tahdosta riippumattoman psykiatrisen sairaalahoidon tarpeessa mutta se ei ole huoli-ilmoituksen seurausta.

Vierailija
8/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä mt ongelmaisena rasitun jo lukemisesta. Kuule. Lopeta holhoaminen ja unohda koko tyyppi. Ne uhriutuu ja sössii elämänsä siihen asti kunnes herää kuonastaan ja ottaa itseään niskasta kiinni tai ei ota ja kuolee. Mikään skenaario ei ole sinun huoli. Ne oikein nauttii muiden pompottamisesta ja uhripeleistään. Kuuluu sairaudenkuvaan. Anna olla.

Vierailija
9/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä mt ongelmaisena rasitun jo lukemisesta. Kuule. Lopeta holhoaminen ja unohda koko tyyppi. Ne uhriutuu ja sössii elämänsä siihen asti kunnes herää kuonastaan ja ottaa itseään niskasta kiinni tai ei ota ja kuolee. Mikään skenaario ei ole sinun huoli. Ne oikein nauttii muiden pompottamisesta ja uhripeleistään. Kuuluu sairaudenkuvaan. Anna olla.

Ei kyllä nauti. Minä voin kertoa, että häpesin yli kaiken, kun kävin jo mielenterveyshoidossa, ja sitten tähän kuvaan sotkettiin vielä sosiaalitoimi mukaan. Aloin miettiä, että nyt olen mielenterveysasiakas JA LISÄKSI sosiaalihuollon asiakas, että nyt vasta meneekin hyvin. Eli minun häpeän tunne vain kasvoi.

Vierailija
10/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen nainen on.

Ap

Tosiaan on siinä aikuistenkin kohdalla silloin jos on jonkun vammaistuen saajana, että sossu joutuu silloin ottamaan yhteyttä, ja tietty niissä tapauksissa, että voidaan olettaa henkilön olevan akuutin tahdosta riippumattoman psykiatrisen sairaalahoidon tarpeessa mutta se ei ole huoli-ilmoituksen seurausta.

Okei? Mitä ehdottaisit mun tekevän tässä tilanteessa sit. Minne olla yhteyksissä?

Musta tuntuu että pakko mun on nyt JOTAIN edes yrittää tehdä.

Vierailija
11/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokranantajana voin sanoa, että tuollaista touhua eivät vuokranantajat katsele hetkeäkään. Hän miettii jo, miten pääsisi vuokralaisesta eroon. Joko häätö sillä perusteella, ettei vuokralainen asu säällisesti siellä ja kieltäytyy korvaamasta tihutöitään tai sitten purkaa vuokrasopimuksen. Molemmissa tapauksissa suurin piirtein 6 kk kuluu ja ystäväsi on heitteillä. Tao järkeä hänen päähänsä ja äkkiä apua tälle henkilölle. Vuokranantajan luottamus on jo joka tapauksessa menetetty. Häätö tai sopimuksen purku on nyt edessä.

Vierailija
12/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei mitään, tarjotaan apua, jois ei halua ottaa vastaan ei voida pakottaa, ellei ole niin huonossa kunnossa että joutuu pakkohoitoon eli tässä massa siihen tarvitaan jo muiden kuin oman hengen olevan vaarassa..

Vierailija
13/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä nauti. Minä voin kertoa, että häpesin yli kaiken, kun kävin jo mielenterveyshoidossa, ja sitten tähän kuvaan sotkettiin vielä sosiaalitoimi mukaan. Aloin miettiä, että nyt olen mielenterveysasiakas JA LISÄKSI sosiaalihuollon asiakas, että nyt vasta meneekin hyvin. Eli minun häpeän tunne vain kasvoi.

Eipä tuossa mitään erikoista ole. Oli parikymmentä vuotta minulle ihan normi elämää. Pitää vaan päättää millaisen elämän haluaa (realiteetit ymmärtäen) ja tehdä se.

Vierailija
14/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen nainen on.

Ap

Okei? Mitä ehdottaisit mun tekevän tässä tilanteessa sit. Minne olla yhteyksissä?

Musta tuntuu että pakko mun on nyt JOTAIN edes yrittää tehdä.

Soita alueesi psykiatrian päivystykseen. 

Vierailija
15/15 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis upeaa, että jollain on tuollainen ystävä, joka haluaa auttaa näin suuritöisessä jutussa. Sinulla on sydän paikallaan <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi