Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi oli lyönyt luokkakaveriaan tunnin aikana -opettaja syytti siitä minua

Vierailija
20.11.2020 |

En ole koskaan lyönyt ketään eikä mieskään. En tiedä miksi pojasta on tullut noin väkivaltainen. Läpsii jatkuvasti minuakin jos yritän auttaa läksyissä tai jos ruoka ei ole heti valmista kun poika haluaisi. Isäänsä ei lyö.

Opettajan mukaan syy pojan käytökseen on minussa. Tämä loukkaa koska olen täysin väkivaltaa vastaan enkä ikinä löis ketään. Miten muka olisin sitten kasvattanut väkivaltaisen lapsen?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi on oppinut, että lyöminen on ihan ok, äitiä saa mukiloida eikä se välitä mitään. Tuo huomiotta jättäminen toimii ehkä alle 2-vuotiailla, jotka lyö saadakseen huomiota, ei enää isommilla jotka suuttuessaan mukiloi toisia.

Väärin...

Huomiotta jättäminen ei toimi minkään ikäisillä.

Sen sijaan, väkivaltainen käytös pitää määrätietoisesti kitkeä HETI kun sitä ilmenee!!

Ja kuten tuossa on aiemmissa kirjoituksissa jo todettu, ainoa toimiva tapa on antaa samalla mitalla takaisin

Oletko ihan tosissaan? Jos vauvaikäinen lyö, raapii tai vetää hiuksista niin sille pitää antaa turpiin saman tien? Olen samaa mieltä siitä, että väkivaltaiseen käytökseen pitää puuttua heti, mutta ilman muuta ikätasoisesti ja ei ikinä väkivallalla, ellei halua opettaa lapselle että väkivalta on ratkaisu hankalissa tilanteissa.

Vierailija
22/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kuinka inhottaa nämä syyllistävät vastaukset. Jos lapsi lyö, eikä ole mallia kotoa saanut, niin miksi? Sitä pitäisi varmasti miettiä, mutta vähiten auttaa äidin syyllistäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi on oppinut, että lyöminen on ihan ok, äitiä saa mukiloida eikä se välitä mitään. Tuo huomiotta jättäminen toimii ehkä alle 2-vuotiailla, jotka lyö saadakseen huomiota, ei enää isommilla jotka suuttuessaan mukiloi toisia.

Väärin...

Sen sijaan, väkivaltainen käytös pitää määrätietoisesti kitkeä HETI kun sitä ilmenee!!

Ja kuten tuossa on aiemmissa kirjoituksissa jo todettu, ainoa toimiva tapa on antaa samalla mitalla takaisin

Mun kaveri antaa pienen poikansa lyödä itseään jatkuvasti. Lapsi mätkii myös isoäitiään. Tuntuu todella pahalta katsoa, kun äiti ei kiellä eikä reagoi mitenkään vaan antaa lapsensa hakata itseään. En käsitä, mikä joitakin vanhempia vaivaa, kun eivät laita väkivallalle stoppia heti alkuunsa. Tätäkin on jatkunut jo pitkään.

Vierailija
24/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi joka ei tiedä miltä lyöminen tuntuu, lyö itse.

Vierailija
25/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulikin mieleen, kun pikkutyttöni puri minua useasti yhdessä vaiheessa. Lopulta puraisin takaisin ja loppui tuo käytös. Säälitti toisen itku kamalasti kyllä. Varmaan se nöyryytyksen tunne oli päällimmäinen, koska en todella kovaa edes puraissut.

Vierailija
26/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kuinka inhottaa nämä syyllistävät vastaukset. Jos lapsi lyö, eikä ole mallia kotoa saanut, niin miksi? Sitä pitäisi varmasti miettiä, mutta vähiten auttaa äidin syyllistäminen.

Ap ei itse syyllistänyt OPETTAJAA, eihän? Syyllistäminen on usein tehokas tapa saada aikaan muutosta. Ap toimii väärin lapsen ei-toivottuun käytökseen ja kantaa nyt seurauksia siitä. Toimintaa on muutettava, jotta lapsi oppii. Tietenkään vastaus ei ole väkivalta vaan asiaan puuttuminen tiukasti.

Vierailija
27/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa lasta ei ilmeisesti koskaan ole kielletty lyömästä, joten hän ei ole oppinut ettei se ole sallittua. Lapset eivät tarvitse malliesimerkkiä lyömiseen, sen he oppivat kyllä ihan luonnostaan, mutta siihen pitäisi tietenkin puuttua heti ja kasvattaa lastaan.

Vierailija
28/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Vierailija
29/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulikin mieleen, kun pikkutyttöni puri minua useasti yhdessä vaiheessa. Lopulta puraisin takaisin ja loppui tuo käytös. Säälitti toisen itku kamalasti kyllä. Varmaan se nöyryytyksen tunne oli päällimmäinen, koska en todella kovaa edes puraissut.

Niinpä.

Eli todistettavasti toimiva ja tehokas keino

Vierailija
30/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin...

Oletko ihan tosissaan? Jos vauvaikäinen lyö, raapii tai vetää hiuksista niin sille pitää antaa turpiin saman tien? Olen samaa mieltä siitä, että väkivaltaiseen käytökseen pitää puuttua heti, mutta ilman muuta ikätasoisesti ja ei ikinä väkivallalla, ellei halua opettaa lapselle että väkivalta on ratkaisu hankalissa tilanteissa.

No ei sitä HAKATA tarvitse!

Jos raapii —> raavitaan takaisin

Jos vetää hiuksista —> tukistetaan takaisin

As simple as that

Vierailija
31/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsi, jota vanhemmat ovat lyöneet oppii, että väkivalta on ihan oikein ja niin voi ratkaista tilanteet, ainakin jos itse on vahvempi osapuoli. Pahoinpidelty lapsi saattaa käyttäytyä näennäisesti hyvin, ongelmat alkaa näkyä sitten teini-iässä kun lapsi alkaa olla fyysisesti vahva.

Vierailija
32/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä että tunteista vain puhutaan. Tunteet pitää myös tuntea, ts. kokea.

Vierailija
33/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsi, jota vanhemmat ovat lyöneet oppii, että väkivalta on ihan oikein ja niin voi ratkaista tilanteet, ainakin jos itse on vahvempi osapuoli. Pahoinpidelty lapsi saattaa käyttäytyä näennäisesti hyvin, ongelmat alkaa näkyä sitten teini-iässä kun lapsi alkaa olla fyysisesti vahva.

Hän oppii että se mikä tuntuu ikävältä, on väärin. Hän tietää, miltä lyöminen tuntuu.

Vierailija
34/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen perhe teillä on? Oletteko keskiluokkainen omakotitaloperhe vai kerrostalossa asuva matalan tulotason perhe? Millaisessa ympäristössä lapsi viettä vapaa-aikansa? Onko harrastuksia, vai kuluuko aika kerrostalon asfalttipihalla tai ostarin nurkalla notkuen? Mikä lapsen ikä edes on?

Mitä väliä sillä on???

Lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti ja se pitää nyt kitkeä ensi tilassa ennenkuin käyttäytymismalli kroonistuu ja ”luutuu” osaksi persoonaa, as simple as that.

No taivaan tähden, tarvitaanhan sitä nyt vähän taustatietoja, jotta voi edes hieman yrittää ymmärtää, mistä se väkivaltaisuus voisi johtua ja miten asiaa voisi yrittää ratkoa. Väkivaltaisuus seitsemän- ja seitsemäntoistavuotiaalla vähän eri asia, samoin yhteiskuntaluokka vaikuttaa, asumisalue vaikuttaa... tietämättä mitään noita taustamuuttujia on kyllä paha sanoa mitään. Sen verran ap:n varsinaiseen aiheeseen, että minustakin opettaja tekee väärin, kun syyllistää äitiä. Huonoa käytöstä, tahditonta ja ajattelematonta ja hyvin epämotivoivaa. Ap:lla varmasti nyt tuplaten paha mieli. Lapsi oireilee ja sitten vielä syyllistetään siitä äitiä ikään kuin äiti olisi kannustanut ja kasvattanut lastaan väkivaltaan. Sellaista äitiä Suomesta ei löydy, joka niin tekisi. SIksikin yritän ymmärtää tapausta muiden selittävien tekijöiden kautta.

Vierailija
35/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nimenomaan auttanut se reagointi. Jos lyöt, minuun sattuu. Ja olen näyttänyt, että sattuu. Tuloksena kolme esimerkillistä teiniä, jotka eivät lyö eivätkä muutenkaan riehu.

Vierailija
36/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten opettaja tarkalleen ilmaisi asian, että lyöntien on sinun syytä?

Ja itsellesi pohdittavaksi. Mikä ero sinun ja miehen välillä selittää sen, että lapsi lyö sinua, mutta ei isäänsä.

Meillä on ollut aiemmin opettajan kanssa puhetta siitä, että kotona ei lyödä. Olen sanonut suoraan, että jos lapsi lyö, sivuutan sen käytöksen kokonaan ja jatkan toimiani. Lapsi EI siis saa tahtoaan läpi lyömällä. Toisin sanoen lyömisestä ei tehdä numeroa. Opettajan mielestä tämä tapa ei toimi poikaan, vaan minun pitäisi tehdä lyömisestä numero. Aina kun lapsi lyö, pitäisi kuulema sanoa, että ei saa lyödä. Itselle ei oikein avaudu, miksi niin pitäisi tehdä. Luulen, että jos kiinnittäisin lyöntiin huomiota, lapsi alkaisi hakemaan huomiota yhä useammin lyömällä.

ap

Vaikenemalla oikeutat lapsen käytöksen. Siis, jos lapsi lyö, etkä kiellä ja selitä, miksi näin ei tehdä, ei hän myöskään ymmärrä asian vakavuutta ja sitä, ettei näin saa toimia.

Tuo huomiotta jättäminen saattaa toimia siihen, jos 3 vuotias hokee oppimaansa rumaa sanaa. Mutta muiden satuttamisen kohdalla vaan asian on toisin. Se pitää kieltää ja kitkeä pois jo ihan pieneltä lapselta. Selittää miksi. Opettaa lapsi asettumaan toisen asemaan. Puhumalla, EI takaisin lyömällä! Minkäänlaista väkivaltaa en suvaitse, aina on mennyt perille, kun pienestä asti on selitetty, miksi ei saa lyödä. Ja tärkeää olisi myös sanoittaa ne tunteet. Aina on jokin syy, miksi lapsi lyö. Opettaa, että kerro mieluummin sanoilla miksi kiukuttaa. Voi kuulostaa kliseiseltä, mutta toimii.

Vierailija
37/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää provo, no 4/5 saat.

Jo pyhä Sinkkonen on sanonut, että harvoja ehdottomia sääntöjä lapsen kasvatuksessa on, että lapsen EI saa antaa lyödä vanhempaansa.

Minä olen toiminut niin, että jos lapsi lyönyt mua (tapahtunut ehkä 2 kertaa ikinä ja viimeisestä aikaa melkein 10 vuotta, lapsi nyt 13), olen napannut kädestä kiinni, estänyt lyönnin, katsonut tiukasti silmiin ja sanonut kovalla, tiukalla äänellä "Ketään EI lyödä."

Vierailija
38/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii myös muilta lapsilta, väkivalta on kouluissa valitettavan yleistä, lapselle jälki-istuntoa ja kotiarestia niin ymmärtää että ei ole toiminut oikein.

Mihin perustat väitteesi siitä, että lapsi ei ole toiminut oikein?

Vierailija
39/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kasvattaa tässä tulevaa vaimonhakkaajaa, kun ei kiellä lyömistä. Onkohan uusi termi tälle kasvatusmetodille strutsimutsi? Pää pensaaseen ja ollaan niinkuin ei mitään pahaa tapahtuisi, hymistely jatkuu vaikka lapsonen hakkaisi ja potkisi mummon katuun. Kun ei huomioi, niin asiaa ei tapahtunut, ehkä se lapsikin sitten ymmärtää jossain vaiheessa itse, kun äiti ei kiellä mitään? Hei haloo?? Mikä teitä vaivaa?

Sitten vanhana sama mussukka hakkaa äitinsä sairaalaan, kun ei saa rahaa piristeisiin ja lopulta kun tarpeeksi nyrkit heiluu, niin on syytteessä ja vankilassa.

Vierailija
40/55 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on varmaan sanonut sinusta jotain, kun on keskustellut lyömisestä opettajan kanssa. Mitähän se poika on kertonut? Oletko ehkä antanut pelattavaksi k18-pelejä tai antanut katsoa väkivaltasia elokuvia? Etkö ole rankaissut poikaa, kun hän on pienempänä lyönyt?

Mitä se lapsen isä tekee nyt, kun lapsi on koulussa lyönyt toista lasta? Pakeneeko vastuusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi