Vahvaluonteisilla äideillä arat
lapset, tyttäret etenkin. Oletteko havainneet samaa.
Kommentit (13)
Olen huomannut asian varsinkin mieheni lapsilla, heidän äiti (mieheni entinen vaimo) on hirveä kontrollifriikki (eikä pelkästään mieheni mielestä..)
no mä olen arka hissukka, mutta vahvaluonteinen, samoin tyttäreni
Tarkoitatko nyt vaikealuonteisia jotka omasta milestään ovat "vahvaluonteisia"?
Tytär on ollut arka tähän saakka, mutta nyt 12-v alkaa luonne herätä, ai hemmetti mikä sisupussi, ihan ku äitinsä. Hemmetin rasittavaa vaan nähdä lapsessa omat piirteensä :D.
No, mä olen vahvaluonteinen, tiedostan yrittäväni määräillä liikaakin. Meidän poika on arempi, tottelevainen, kiltti jo vauvana. Tyttö alusta lähtien tulta ja tappuraa, voimakas luonne ja laittaa lujaa hanttiin ainakin äidilleen. Eli en allekirjoita ap:n asiaa.
En menis sanomaan noin. Toinen lapsista on hissukka ja toinen vahvaluonteinen. Toinen on ihan pienestä asti ollut arka ja varovainen. Toinen päinvastoin.
Äkkiseltään tulee mieleen kolme perhettä, joissa voimakasluontoinen äiti. Yhdessä perheessä pojasta tuli hissukka ja välttelee silmiin katsomista. Toisen perheen tytär kovin arka ja hiljainen, vastailee kysyttäessä. Kolmannessa perheessä molemmat lapset, poika ja tyttö, hiljaisia ja vetäytyviä. Lisäksi kaikkien noitten perheitten isät alistuneita tohveleita.
Mitä tarkoita vahvaluontoisuudella? Jos tarkoitat sellaista, että ihminen jyrää väkivaltaisesti toisten yli, ei kuuntele muita, latistaa ja on aina mukamas oikeassa, ei se ole oikeaa vahvaluontoisuutta.
Se on pelkästään öykkäröintiä.
Oikea vahvaluontoisuus on sellaista, että on vahva itsetunto.
Tietää kuka on, eikä hätkähdä vähästä. Eikä ole mitään tarvetta alistaa muita, missään tilanteessa. Eikä koskaan nuole kenenkään persettä, eikä nöyristele ketään.
Sekä on valmis myös puolustamaan sitä, minkä itse katsoo oikeaksi. Vaikka se ehkä tietäisikin sitä, että voi tulla itselle ongelmia.
Olen vahvaluonteinen vaikka tosi kiltti. Tyttäreni on vielä vahvaluonteisempi kuin minä, on ekalla luokalla ja uskaltaa esim puolustaa kiusattuja. Myös pojallani on vahva luonne, mutta samalla hän on äärettömän herkkä. Minkähänlaista vahvuutta ap ajaa tässä takaa? Esim kontrollifriikki ei ole mielestäni missään nimessä vahva, vaan hyvin rikkinäinen ihminen, joka kontrolloimalla yrittää estää kipuaan tulemasta pintaan tai näkymästä.
Ei ainakaan meillä. Olen äärimmäisen vahvatahtoinen ja lapsistani on tulossa hyvin pitkälle samanlaiset.
Kukaan noista neljästä ei ole arkoja todellakaan..=)
Meillä kotona mennään minun sääntöjeni mukaan, näin odotan jokaiselta lapseltani. Niihin sääntöihin kuuluu tosin hellittelyt ja yhdessäolo samalla tavalla kuin kouluhommat ja tietyt kotityöt.
Ei kyllä pidä paikkaansa meidänkään tapauksessa. Ja on todellakin yllättävän rasittavaa nähdä niitä omia "ei niin toivottuja" luonteenpiirteitään omassa lapsessaan. Siis juurikin sitä jääräpäisyyttä, periksiantamattomuutta, malttamattomuutta ja äkkipikaisuutta.
Härkä-äiti ja Oinas-tytär kolistelevat sarviaan äänekkäästi yhteen:/
Minä olen kotona ja läheisten ihmisten kanssa melkoisen vahvaluontoinen, mutta vieraiden ihmisten läsnäollessa hiljaisempi, rauhallinen tarkkailija.
Molemmat lapseni ovat uusissa tilanteissa aluksi hieman arkoja, mutta "päästyään asiaan sisään", ovat molemmat tosi reippaita ja rohkeita.
En oikein tiedä istuuko ap:n teoria minuun ja lapsiini.
Päin vastoin, mielestäni. Enemminkin olen nähnyt, että hissukoiden lapsista tulee hissukoita ja vahvaluonteisten vahvaluonteisia...