Migreeni ja kipulääke
Mikä avuksi migreeniin johon ei tehoa migreenilääkkeet? Buranakin on poissuljettu, saan siitä vatsahaavan niin en saa käyttää. Muuten se olisi kyllä tehokas. Parasetamoli ei auta, edes gramman annoksena. Pää on kuvattu ja tutkittu, koviin päänsärkyihin ei ole muuta syytä kuin migreeni. Migreeni tulee onneksi "vain" kerran viikossa-kahdessa mutta olisi siihen silti mukavaa saada jotain helpotusta, kipu on kuitenkin kovaa. Onko kellään tietoa esim. jostain luontaiskeinosta?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:38"]
Täh? Eihän migreeniin särkylääkkeet edes tehoa. Mistä postimyynnistä sun lääkärit on tittelinsä ostaneet?
[/quote]
Mulla kyllä on tehonneet särkylääkkeet, jos ehdin ottaa ajoissa, ts. ennen kuin oksentaminen alkaa. Mutta mulla on tällainen hormonaalisten muutosten yhteydessä puhkeava migreeni, sain kohtauksia n. 12-vuotiaana, kun kuukautiset alkoivat, silloin, kun kuukautiset alkoivat synnytyksen jälkeen ja imetyksen lopettamisen yhteydessä. Nuo kohtaukset eivät siis tule vuotopäivinä tai säännöllisesti PMS-oireiden kanssa, vaan migreeni on puhjennut noiden muutosten yhteydessä ja sitten taas hiipunut oireettomaksi.
Miranax + 2 kpl Panadol Extend (665 mg/tabl), Primperan pahoinvointiin ja kylmägeelipussi ohimolle. Tasan lähtee migreeni.
Estolääkkeeksi joko Triptyl tai Atacand. Itse en enää tarvitse...
Mulla helpotti migreenit aika paljon kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn.
Hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen sain kuitenkin estolääkityksen joka jouduttiin pian lopettamaan kamalien painajaisten ja tukanlähdön vuoksi.
Täsmälääke toimii omalla kohdallani hyvin, mutta näitä otan vain silloin jos kohtaus ei lähde pois normi särkylääkkeillä. Joskus toimii, useimmiten ei.
Sain Voltarenia työterveyslääkäriltä pääkipuihin. Migreenia ehkä on, sillä näkö häiriintyy ja kova kipu alkaa.
Mulla auttaa naprokseeni jota ei lääkäristä ainakaan mun ollut vaikeeta saaha - tosin käytän sitä myös pahojen kuukautiskipujen hoitoon. Migreeni itsellä ei siis ole ns. "paha" mutta haittaa sen verran että keskeyttää kuitenkin elämisen siksi aikaa kun se tulee.
Kuinka usein kärsit kohtauksista?
Kohtauslääkkeitä (triptaaneja) kannattaa kokeilla useita, vaikka yksi ei pure, toinen saattaa olla se oikea.
Jos buranaa tai muuta tuelhduskipulääkettä tarvitset harvakseltaan, ei se sinulle vatsahaavaa kehitä. Voit myös käyttää samalla mahansuojalääkettä.
Tärkeää on ottaa lääkettä riittävän suurella annoksella heti kun ennakoit kohtausta. (Esim. Burana 800-1200mg+Panadol 1G). Moni kokee NSAID:eista Voltarenin tai Miranaxin Buranaa paremmaksi.
Mikäli kohtauksia on usein, on estolääkitystä järkevää harkita, lääkevaihtoehtoja on useita. Lääkärisi osaa neuvoa parhaan valinnan.
Joskus jännitysniskasäryn ja migreenin raja on veteen piirretty. Jos minkäänlaista niska-hartiavaivaa, hoidata kuntoon. Käytätkö silmälaseja? Käy näöntarkastuksessa.
^Sori, tuossa avausviestissäsihän jo mainitsitkin kuinka usein kohatuksia on.
Mä menisin kyllä toiselle lääkärille. Mulla on nykyään migreeniä harvoin, 1-2 kertaa vuodessa eikä kohtauskaan kestä kuin pari tuntia. Mulla ei ollut mitään hankaluuksia saada täsmälääkkeitä. Yleensähän nimenomaan aikuisilla suositaan juuri täsmälääkkeitä särkylääkkeiden sijasta. Ja tosiaan, jos särkylääkkeillä menee niin kunnon annos, burana 800 mg ja parasetamoli 1g tms.
Mulla on auttanut parhaiten ketorin ja muut senkaltaiset lääkkeet. Sopiiko ne sinulle?
Kuka on sitten diagnosoinut migreenin? Itsekö? Kuulostaa pikemminkin Hortonin päänsärylta.
http://www.migreeni.org/perustietoa/sarjoittainen.html
Hanki ensin diagnoosi, sitten vasta lääkitysmietintä.
Itselläni on diagnosoitu migreeni.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:14"]
Kuka on sitten diagnosoinut migreenin? Itsekö? Kuulostaa pikemminkin Hortonin päänsärylta.
[/quote]
Sä oot tainnut ennenkin ehdottaa Hortonia vähän kaikkeen pääkipuun.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:14"]
[/quote]
Sä oot tainnut ennenkin ehdottaa Hortonia vähän kaikkeen pääkipuun.
[/quote]
En ole ikinä kirjoittanut Hortonista tällä palstalla. Aiheesta oli vastikään TV:ssä aamutohtorissa.
Mä oon se joka kirjoitti aiemmin eukalyptusvoiteesta - pitää vielä mainita se, että sehän tuoksuu aika voimakkaalle. Mulla on migreenissä pahaa pahoinvointia mut mua henk koht tuo eukalyptus hajuna ei ällötä. Mut jotakuta voi ällöttää ja siinä tap sitä ei kannata kokeilla koska tod näk vain pahentaa tilannetta.
Mulla kesti myös kauan et lääkärit otti vakavasti. Jouduin pari kertaa päivystykseen kohtauksen takia, kun meni näkö lähes kokonaan ja olin kivusta lähes tajuton, ja lääkäri ehdotti burana 400sta (!!!), ehh. Kuulin kun se lääkäri huikkasi hoitsulle, et "tällä on pientä päänsärkyä." Olin siis jo oksentanut koko päivän ennen tota yms... ei ikinä enää julkiselle migreenin kanssa.
Sit menin yksityiselle ja sain kunnon lääkkeet... suosittelen.
Minulla auttaa Miranax tai Relert.
Voltarenista ei ollut apua. Minulla on migreeni on toispuolinen sykkivä särky, joka heikensi näköä ja aiheutti oksentamista. Pahimmillaan kestää useamman päivän, jos ei saa lääkittyä riittävän ajoissa.
Meillä 14v sai täsmälääkkeet jo ekan kohtauksen jälkeen. Oireet oli niin selkeät, iskee "vain" pari kertaa vuodessa.. Kyllä kunnon lääkkeitä saa!! Onkohan ap oikeasti käynyt edes lääkärissä??
Meillä 14v sai täsmälääkkeet jo ekan kohtauksen jälkeen. Oireet oli niin selkeät, iskee "vain" pari kertaa vuodessa.. Kyllä kunnon lääkkeitä saa!! Onkohan ap oikeasti käynyt edes lääkärissä??
Minä sain vuosi sitten migreenin estolääkkeeksi pienen annoksen verenpainelääkettä nimeltä Lisipril (Huom! mulla ei ole korkea verenpaine, vaan oikeastaan matala ja lääkkeen aloituksen aikaan alkuun huimasi esim ylösnoustessa). Ja kappas - vuosia kestänyt migreeni, johon ei oikein mikään lääke tehonnut - hävisi täysin. Nyt olen 110% tyytyväinen tilanteeseen.
Migereeni meinaa oli niin kauhea, että rupesin pelkäämään kohtauksia jo etukäteen ja ne todella haittasivat ja hallitsivat elämää. Pahimmillaan migreeni kesti kolmekin päivää (josta pahin kohtaus puoli vuorokautta). Eräänkin kerran jouduin päivystykseen, kun en millään saanut kohtausta poikki. Ja nyt tilanne on niin hyvä, että en koskaan halua takaisin samaan! Nykyään joskus harvoin otan burana 400mg ja orastava päänsärky loppuu siihen.
Sympatiat kaikille migreenipotilaille ja toivottavasti löydätte ratkaisun vaivaan. Olisiko verenpainelääkkeestä apua teille muille?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:18"]
Minä sain vuosi sitten migreenin estolääkkeeksi pienen annoksen verenpainelääkettä nimeltä Lisipril (Huom! mulla ei ole korkea verenpaine, vaan oikeastaan matala ja lääkkeen aloituksen aikaan alkuun huimasi esim ylösnoustessa). Ja kappas - vuosia kestänyt migreeni, johon ei oikein mikään lääke tehonnut - hävisi täysin. Nyt olen 110% tyytyväinen tilanteeseen.
Migereeni meinaa oli niin kauhea, että rupesin pelkäämään kohtauksia jo etukäteen ja ne todella haittasivat ja hallitsivat elämää. Pahimmillaan migreeni kesti kolmekin päivää (josta pahin kohtaus puoli vuorokautta). Eräänkin kerran jouduin päivystykseen, kun en millään saanut kohtausta poikki. Ja nyt tilanne on niin hyvä, että en koskaan halua takaisin samaan! Nykyään joskus harvoin otan burana 400mg ja orastava päänsärky loppuu siihen.
Sympatiat kaikille migreenipotilaille ja toivottavasti löydätte ratkaisun vaivaan. Olisiko verenpainelääkkeestä apua teille muille?
[/quote]
Mulle verenpainelääke aiheutti kamalia painajaisia sekä hiustenlähtöä. Lääkitys oli pakko lopettaa kesken.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:32"]Epäilen että eivät ota tosissaan tätä koska kohtaus kestää vain kolmisen tuntia. Kipu on silti järkkykovaa ja kohtauksen jälkeen en jaksa tehdä koko päivänä muuta kuin nukkua, toisinaan oksentelen. Pitävät varmaan niin lievänä tapauksen kun näkevät paljon pahempiakin tapauksia.
Ap
[/quote]
Kohtaus kestää 3h!?! Migreenikohtaus ei saa kestää kun korkeintaan tunnin, näin lääkäri minulle kertonut.
Mee ihmeessä yksityiselle, joka erikoistunut migreeniin, saat asianmukaista hoitoa.
Migreeniin paras lääke on voltaren. Tablettina siis. Itselläni niin pahoja n. Kerran kk että jos ei ota lääkettä, pitää ennenpitkää soittaa ambulanssi.