Mikä järki on korkokemgissä?
Suomalaiset naiset rakastavat kulkea juhlakorkokengissä arkisin, sellaisissa ohutpohjaisissa, jotka on tarkoitettu vain tanssisalonkien ja juhlahuoneustojen lattioilla sipsutteluun.
Luulisi että mukavuus ja jalkojen ja koko tukirangan terveys on tärkeintä. Luuletteko, että jokainen ohikulkija muistaa vielä illalla teidät ja kenkänne? Kuka korkokenkiä päivittäin käyttävä kehtaa kertoa miltä ne piikkikorkoiset varvassumput tekevät jaloille, miltä tuntuu, kun kengät potkaisee jalasta illalla?
Kommentit (40)
Olisin vielä hetki sitten vastannut tähän, että korkokengäthän on tosi naiselliset (itse en voi niitä käyttää). Mutta nyt olen opintojen puolesta nähnyt lyhyessä ajassa valtaisan määrän iäkkäämpien naisten jalkoja, ja olen ihan järkyttynyt siitä miltä jalka näyttää, kun sitä on koko elämä rääkätty epäergonomisissa ja jalan asentoa vääristävissä korkkareissa. Sellainen jalka on, paitsi tosi karsean näköinen, myös sellainen että siinä on ihan itse hankittu kipuja ja virheasentoja. Ei siinä vaan ole mitään järkeä, ihminen nyt vaan tarvitsisi terveet jalat läpi elämänsä. Siis vielä senkin jälkeen, kun tuntuu kaikkein tärkeimmältä sipsutella toimiston käytävällä hienoissa kengissä.
Samalla lailla kuin tupakkiaskissa pitäisi olla kuva keuhkosyöpäpotilaan keuhkoissa, voisi jokaisen korkkarihyllyn reunasta löytyä kuva siitä, millaiseksi kymmenien vuosien korkkarien käyttö jalan muokkaa.
Ei tässä kielletty käyttämästä korkkareita vaan kysellään syitä ja halutaan kuulla tuntemuksista.
Pentti 167cm langoilla?
Mielestäni suomalaiset naiset käyttää korkokenkiä liian harvoin.
Minun mummoni jalat on kauniit ja terveet, vaikka hän on koko ikänsä kulkenut korollisissa kengissä. Ikää 87.
Ehkä jotkut survoo jalkansa vääränmallisiin liian pieniin kenkiin, siinä suurin syy ongelmiin.
Vaikka ne ajoittain epämukavat onkin, niin kauneus ennen kaikkea. Ei kiinnosta mitä ohikulkijat ajattelee vai ajatteleeko mitään. Pidän niitä koska ne ovat minusta kauniita ja saan yli 10 cm pituutta samantien.
Vielä ei mitään näkyvää/tuntuvaa vahinkoa ole jaloille käynyt, mutta otan ne kivut ja ongelmat sitten vanhempana vastaan samalla kuin muutkin krempat.
Voihan sitä porkkanaankin tukehtua.. Jos on laadukkaat korolliset kengät niin ei ne kenenkään jalkoja täysin pilaa, vuosikymmenienkään käytön jälkeen.
Itse käytän Louboutinin 10cm korkeita korkoja joka päivä töissä :) Mielestäni yli 10cm on liian korkea arkeen, mutta jokaisen oma valinta..
Terveyskirjasto tietää näin:
Korkojen vaikutukset jalkaterään ja kehon liikeketjuun
Korot muuttavat koko kehon liikeketjun; nilkka ojentuu ja vaikuttaa ohuemmalta, lannenotko suurenee ja lantio kallistuu eteenpäin suhteessa koron korkeuteen (kuva 1). Pitkäaikainen korkokenkien käyttö rasittaa niveliä aiheuttaen jopa nivelkulumia ja muuttaa lihasten tasapainoa. Korkea korko ja pieni tukipinta lisäävät asennon epävakautta ja muuttavat kävelyn mallia (kuva 2). Ajan kuluessa saattaa ilmaantua alaselän sekä lonkka-, polvi- ja nilkkanivelten ja jalkaterien vaivoja, jotka voivat muuttua kroonisiksi tuki- ja liikuntaelinvaivoiksi.
Mitä korkeammat korot sitä enemmän kehon kuormitus siirtyy päkiälle, erityisesti isovarpaalle. Jatkuvan korkeiden korkojen käytön seurauksena ilmenee päkiäkipuja, päkiän levenemistä ja varpaiden virheasentoja sekä iho-ja kynsimuutoksia. Voi kehittyä jopa kivulias hermopinne (ks.«Hermopinne»2).
Pienillä ja ohuilla liimattavilla ja puettavilla pehmusteilla voi helpottaa kipuja ja paineoireita (kuvat 3 ja 4).
Jatkuvasti käytettyinä korkokengät estävät säären takaosan lihasten toiminnan, jolloin ne kiristyvät ja ojentuneena olevaan nilkkaniveleen kehittyy koukistusvajaus. Pohjelihaspumppu ei toimi ja alaraajat turpoavat. Pitkän ajan kuluessa voi kehittyä suonikohjuja (ks. «Laskimoveritulppa»3). Korkeakorkoiset kengät lisäävät nilkan nyrjähdysalttiutta ja mahdollisesti kaatumistapaturmia (taulukko 1).
Korkokengissä nilkan voimakas ojennus yhdessä varpaiden ojennuksen kanssa (vrt. varpailla seisominen) aiheuttavat jalkapohjan jännekalvon kestovenytyksen. Kalvo rasittuu, syntyy pieniä repeämiä (mikrotraumoja) ja se alkaa rappeutua. Jatkuva jännekalvon rasitustila voi ilmetä kantakipuna ja kantapään luupiikkimuodostumana (ks. «Jalkapohjan jännekalvon kiputila»4).
Niissä on se järki, että ahdistelija saa naisen helpommin kiinni vaimokseen :)
Muuten niistä ei ole hyötyä kun näkeehän mies , että nainen on oikeasti lyhyempi.
Sama kuin seisoisi jonkun tietosanakirjan päällä...
Minulla oli teini-ikäisenä olevinaan alemmuskompleksi lyhyydestäni (152 cm) ja pidin siihen "lääkkeeksi" korkeakorkoisia kenkiä ja saappaita. Abivuotenani selkäkivut yltyivät niin suuriksi, että liikunnanopettajani kehotuksesta kävin sitten kiropraktikolla. Kiropraktikko totesi, että jos vielä kolmekymppisenä haluan kävellä, niin nyt olisi aika vaihtaa korkeat korot matalampiin. Näin teinkin, ja nyt olen pian viisikymppinen enkä enää kävelisi korkeilla koroilla, tupsahtaisin varmasti nenälleni, jos pari askelta sellaisilla yrittäisin ottaa. Ja hyvin on elämäni mennyt ilman niitä korkeita korkojakin. Ei todellakaan valittamista.
Niin, nuorena on kiva olla hyvännäköinen ja muodikas, sitten vanhana voi maata sohvalla jalat särkien ja lukea nuoruusaikojen blogia, jonne on kuvannut kaikki ihannat korkkarit ja huokaista "ne olivat aikoja ne".
Ootko sä ap nyt varmasti Suomessa? Suomalaiset rakastaa korkokenkiä? MISTÄ lähtien?
Ainahan aaveella on parkuna, että miksi suominaiset pukeutuu niin rumasti ja epänaisellisesti. Niin nytkö sitten onkin ongelmana liiat korkkarit?
Korkkarit on ihan mukavat käyttää ja näyttää jalassa hyvältä. Käyttänyt jo vuosia eikä jalat ole menneet mitenkään ruman näköiseksi, ei edes liikavarpaita ole.
Järkikäteen korkkareidenkin kanssa, ei pidä ahtaa varpaita liian pieniin kenkiin vaan niin että jalan on kengässä hyvä olla.
No kun ne korkkarit nyt vain on naiselliset, parantaa ryhdin ja saa perseen näyttämään entistäkin herkullisemmalta. Ulkonäkökysymyshän se on. Ihan samalla lailla täällä voisi kysellä, miksi värjäätte hiuksia (kaikki myrkyt imeytyvät päänahkaanne ja verenkiertoonne vuosikymmenien ajan) tai miksi meikkaatte (sivelette teollista paskaa kasvoihinne ja pyöritte se naamalla joka ikinen päivä). Ei ne korkokengät sen vaarallisempia ole kuin mikään muukaan turhamaisuustuote.
Mä olen käyttänyt 9-14cm korkoja lähes päivittäin (olen malli ja PR-töissä) jo melkein 15 vuotta, eikä mitään ongelmia :)
Kannattaa satsata laatuun, miehetkin tykkää ;)
Itsekin pidin nuorena korkokenkiä. Oli jotenkin tärkeää olla seksikään ja naisellisen näköinen.
No kummastakin jalkapohjasta on poikittainen holvi laskeutunut ja toisesta pitkittäinen ja on vaivaisenluu. Selän asento ja tukilihakset ovat venyneet vääristä paikoista ja toisista kiristyneet, hartoioiden asento on mennyt vääräksi ja leuka liian eteen.
Nyt sitten työstetään kropan asentoa seurauksena korkokenkien aiheuttamasta huonosta asennosta. Nykyään ajattelen, että korkokengät ovat kuin kiinalaisten naisten sitominen. Miesten takia naiset ovat valmiita tuhoamaan tukirankansa ja selkänsä.
Nuorena sitä on niin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:16"]
Itsekin pidin nuorena korkokenkiä. Oli jotenkin tärkeää olla seksikään ja naisellisen näköinen.
No kummastakin jalkapohjasta on poikittainen holvi laskeutunut ja toisesta pitkittäinen ja on vaivaisenluu. Selän asento ja tukilihakset ovat venyneet vääristä paikoista ja toisista kiristyneet, hartoioiden asento on mennyt vääräksi ja leuka liian eteen.
Nyt sitten työstetään kropan asentoa seurauksena korkokenkien aiheuttamasta huonosta asennosta. Nykyään ajattelen, että korkokengät ovat kuin kiinalaisten naisten sitominen. Miesten takia naiset ovat valmiita tuhoamaan tukirankansa ja selkänsä.
Nuorena sitä on niin tyhmä.
[/quote]
Tarkoitat varmaan kiinalaisten naisten jalkojen sitominen? Vai onko niitä naisiakin sidottu, multa tää on mennyt ihan ohi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:05"]
Minun mummoni jalat on kauniit ja terveet, vaikka hän on koko ikänsä kulkenut korollisissa kengissä. Ikää 87.
Ehkä jotkut survoo jalkansa vääränmallisiin liian pieniin kenkiin, siinä suurin syy ongelmiin.
[/quote]
oikeasti ihmisen olisi parasta kulkea paljain jaloin, eikä korkokengissä. Korkokengissä paino on aina päkiällä ja kantapää ylhäällä, vaikka olisi kuinka hyvänmalliset kengät. Selän mutka korostuu ja aiheuttaa painetta välilevyihin ja rintarangan kaari muuttuu epäluonnolliseksi.
Eli kinestettiinen ketju muuttuu ihmisellä korkokenkien myötä. Vaikka mummosi jalat ovatkin niin kauniit ja ihanat,vaikka hän on ikänsä korkokenkiä käyttänyt.
Vantaalaiset tennari-tuulipuku-kananpersetukka naiset taas alapeukuttelee korkkareiden käyttäjiä.. No ihan hyvä vaan ettei kyseiset naiset lähde korot jalassa Stadiin vaappumaan.
Oon käyttäny nuorena jo korkokenkiä ja viimeiset 10 vuotta joka ikinen työpäivä 7-10cm korkoja. Ei mitään ongelmia! Kannattaa valita laadukkaat kengät. Huonon ja väärän ryhdin saa kyllä minkälaisissa kengissä vain, niin korkeissa kuin matalissakin, jos ei kiinnitä asiaan huomiota.
No on sullakin ongelmat. Kerrotko vielä, miten tulisi muutenkin pukeutua, jotta tiedämme sitten ma aamuna laittautua töihin niin, ettei sun silmääsi häiritse?