Mikä tekee sinusta yläluokkaisen?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:11"]
Aika vähissä on Suomen yläluokka. Mutta raha se on kun ratkasee tässä asiassa.
[/quote]
Kerro toki enemmän!
No mitä tästä nyt enempää kertoo. Yläluokaksi yleensä lasketaan rikkaimmat (usein samalla parhaiten koulutetut) ihmiset ja näiden perheet. Alempaan sosiaaliluokkaan kuuluu köyhemmät ja keskituloiset muodostavat keskiluokan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:23"]
No mitä tästä nyt enempää kertoo. Yläluokaksi yleensä lasketaan rikkaimmat (usein samalla parhaiten koulutetut) ihmiset ja näiden perheet. Alempaan sosiaaliluokkaan kuuluu köyhemmät ja keskituloiset muodostavat keskiluokan.
[/quote]
Hieman liian yksinkertaistettu analyysi IMO.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:28"]
Sivistys.
[/quote]
Kuinka se ilmenee?
Miks sua kiinnostaa nää luokat? Mihin luokkaan itse kuulut?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:37"]
Miks sua kiinnostaa nää luokat? Mihin luokkaan itse kuulut?
[/quote]
Haluan kattavaa aineistoa jotta voisin luokitella. Tuskinpa ketään voi luokitella parin kysymyksen perustella. Odotan ja toivon näihin ketjuihin kymmeniä vastauksia.
Ketä sä haluat luokitella ja miks? Jos sä haluat kattavaa faktatietoa jonka pohjalta teet luokitteluita niin tietoa pitäisi hakee vähän muualta kuin vauva.fi-palstalta.
Akateeminen koulutus. Hyvä työpaikka ja huomattavat vuositulot. Sijoitukset hyvien pörssiyhtöiden osakkeisiin. Suuri omakotitalo arvostetulla asuma-alueella. Moderni kesähuvila. Premium-luokan auto ja tilava, ylellisesti varusteltu vene.
Suomessa olet yläluokkainen jos olet suomenruotsalainen, muuten et.
Itse en ole, vaan ihan puhdasta prolea.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:48"]
Akateeminen koulutus. Hyvä työpaikka ja huomattavat vuositulot. Sijoitukset hyvien pörssiyhtöiden osakkeisiin. Suuri omakotitalo arvostetulla asuma-alueella. Moderni kesähuvila. Premium-luokan auto ja tilava, ylellisesti varusteltu vene.
[/quote]
Löytyykö nimeäsi Aateliskalenterista?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 01:45"]
Ketä sä haluat luokitella ja miks? Jos sä haluat kattavaa faktatietoa jonka pohjalta teet luokitteluita niin tietoa pitäisi hakee vähän muualta kuin vauva.fi-palstalta.
[/quote]
Peesaan ylläolevaa, täältä ei mitään tutkimusta kannata tehdä. Jos haluaa tutkia suomen väestöä, tai edes vauvapalstan lukijoista tehdä jotain otantaa, niin se pitää tehdä eri tavalla.
Mutta vastaan silti omasta puolestani. Olemme mieheni kanssa aatelisia (niitä vanhoja, millä ei todellisuudessa ole merkitystä) sattumalta tavanneet. Omaisuutta on jonkun verran, ei mielettömästi kuitenkaan. Toinen meistä on akateeminen, toinen itseoppinut mestari.
Ja mikä tekee yläluokkaisen? Se, että me ei brassailla millään. Ei autolla, uralla, talolla, lapsilla, sisustuksella, vaatteilla, laukuilla, liikunnalla, veneillä, ruokavaliolla jne jne. Ei sitten millään. Me ollaan tyytyväisiä näin ja meillä on asiat hyvin. Ei olla kateellisia, ei ylennetä itseämme, vaan keskitytään siihen, että asiat on ok.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 02:04"]
[/quote]
Löytyykö nimeäsi Aateliskalenterista?
[/quote]
Hassua, nyt kun kerran satuit suoraan kysymään, niin pakkohan on vastata suoraan: Ei löydy. Olen suomensuomalainen.
[/quote]
Keskiluokkaa...
Mun mielestä taviksillakin olisi hyvä olla jonkilainen osakesalkku, mutta suomessa harmillisen vähän tavalliset ihmiset sijoittaa.
Suurin varallisuus taitaa olla asunnoissa tavallisilla ihmisillä, mun mielestä jonkinlainen osakkeiden ostelu olisi siihen sivuun hyvä. Esim. ruotsissa on huomattavasti enemmän osakkeilla leikkiviä tavallisia perheitä, ja ihmisiä.
Olen kerran törmännyt aateliseen jonka käytöstavat olivat lievästi sanottuna moukkamaiset. Älytöntä ruokapöydässä möykkäämistä ja v-sanakin tuli kuin vettä vain lasten kuullen useampaan otteeseen. Tollo ei ymmärtänyt hillitä käytöstään vaikka sanoin pariinkin otteeseen jotta siirrytäänpäs seuraavaan aiheeseen. Lopulta minulta paloivat hihat ja päätin että ateria saa luvan loppua.
Muu seurue ymmärsi vinkin ja mieheni ohjaili heitä terassin puolelle. Suomen charmantein seuramies (ainakin omasta mielestään) kaiveli hampaitaan ja kertoi jotain kaverinsa panojuttuja. Minä toivotin herralle turvallista kotimatkaa ja poistuin omaan rauhaani. Luoja varjelkoon minua aatelisilta!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 03:05"]
Olen kerran törmännyt aateliseen jonka käytöstavat olivat lievästi sanottuna moukkamaiset. Älytöntä ruokapöydässä möykkäämistä ja v-sanakin tuli kuin vettä vain lasten kuullen useampaan otteeseen. Tollo ei ymmärtänyt hillitä käytöstään vaikka sanoin pariinkin otteeseen jotta siirrytäänpäs seuraavaan aiheeseen. Lopulta minulta paloivat hihat ja päätin että ateria saa luvan loppua.
Muu seurue ymmärsi vinkin ja mieheni ohjaili heitä terassin puolelle. Suomen charmantein seuramies (ainakin omasta mielestään) kaiveli hampaitaan ja kertoi jotain kaverinsa panojuttuja. Minä toivotin herralle turvallista kotimatkaa ja poistuin omaan rauhaani. Luoja varjelkoon minua aatelisilta!
[/quote]
Mut toihan just on yläluokkaista. Toi tyyppi oli boheemi.
Sä osaat etiketin by heart, mutta sä haluat rikkoa sitä.
Sä olet fiksu ja sivistynyt, mutta sä paskat nakkaat
:D
Olisin viihtynyt ton seurassa (en ole aatelinen).
Outo otus kuitenkin tottumattomalle. Hän on mieheni opiskelukaveri ja he saavat luvan tavata tämän talon seinien ulkopuolella.
Sellaiset ihmiset jotka ovat omasta mielestään alempaa luokkaa kuin minä yrittävät tunkea minua yläluokkaan. Ainoa ero meissä on se että minä olen erittäin itsevarma ja asenteeni on moneen asiaan evvk. Muuten olen ihan samanlainen tehdastyöläisen ja pitkäaikaistyöttömän lapsi kuten moni muukin. Useasti olen miettinyt pitäisikö itkeä vai nauraa kun joku opettajien, lääkäreiden ja muiden yliopistoihmisten lapsi on selittänyt minulle kuinka minä olen rikas ja hyvä taustaltani joten ei voi käsittää miksi viihdyn jonkun duunariamiksen seurassa. Sitten kun kerron olevani itsekin pelkän amiksen käynyt duunari niin tulee "mut sähän voitki tehä mitä haluut ku sulle ei oo väliä +liirumlaarumia niistä taustoistani". Käsittääkseni Suomessa kuka vain voi kouluttautua juuri sille alalle mille haluaa jos vain kyvyt riittää.
Että ei paljoa tarvita tässä maassa päästäkseen "yläluokkaan". En koe kuuluvani oikeasti mihinkään luokkaan, minä vain olen.
Yläluokkaa on olemattoman vähän. Pitää olla joko aatelinen tai kuulua vanhaan suomalaiseen sivistyssukuun, jolloin esi-isät ovat järjestään Suomen historian merkkihenkilöitä. Vanhaa rahaa on paljon, mutta koskaan sillä ei pröystäillä. Yläluokkaaan kuuluviksi laskisin vaikkapa Herlinit myös.
Ne muutamat yläluokkaan kuuluvat, jotka itse tunnen, eroavat todella paljon av:n wannabe "yläluokkaisista" ja keskiluokasta yleensäkin. Ap:lle suosittelen Pierre Bordieun kirjojen lukemista.
Aika vähissä on Suomen yläluokka. Mutta raha se on kun ratkasee tässä asiassa.