Laiskapersemieheni uhkaa olka viemättä lasta päiväkotiin aamuisin
Olisi aika hakea lapselle päiväkotipaikkaa ja on "keskusteltu" (tai minä olen pitänyt monologia) päiväkotiasiasta. Miehen työt alkavat tällä hetkellä päivittäin aikaisintaan puolilta päivin tai vähän ennen sitä. Minun pitäisi etsiä joku todennäköisesti 7/8-15/16 duuni. Olen sanonut miehelle, että olisi fiksua viedä lapsi päiväkotiin klo 8 tai 9 eli hän veisi ja minä hakisin. Tuntuu kohtuuttomalta, että minun pitäisi viedä ja hakea. Lapsi joutuisi heräämään klo 5-6 aikoihin pahimmillaan ja jos miehen työt loppuu myöhemmin lapsi ja isä eivät kohtaisi juuri lainkaan.
Tänään mies sanoi yhden pukemisriidan seurauksena (käskin hänen itse pukea lapsi ulos lähtiessä), että hän ei vie lasta aamuisin päiväkotiin. Sanoi, että mä tiefän että hän voi muuttaa mielipidettään koska tahansa. Näin hän tekeekin. Pettää lupauksia sikäli kun hän edes ikinä lupaa mitään.
Vituttaa miettiä nyt tuota päiväkotipaikjahakemusta. Mitä minä kirjoitan siihen hoitoajoiksi? Vituttaa tuo miehen itsekkyys, kun hän haluaa lojua sängyssä lähes puoleen päivään joka saatanan päivä. Olen sanonut että hän voi itse päättää mikä olisi sopiva viemisaika. Joko hän antaa itse lapselle aamupalan ja pukee ja vie tai vaan pukee ja vie päiväkotiin aamupalalle klo 8. Miehen tuntien hän ei viitsi antaa lapselle aamupalaa. Olen sanonut että lapselle olisi fiksuinta mennä viimeistään klo 9 että ehtii mukaan ulkoiluun. Muuten aika tylsää olisi. Miestä kiinnostaa vaan nukkuminen. Jättää lapsen oman onnensa nojaan syömään tai olemaan syömättä.
Olen hoitanut lasta kotona melkein 3 v nyt. Pitääkö minun hitto töihin lähdettyäni herätä tosiaan klo 5-6 välillä ja hoitaa itse lapsi päiväkotiin, itseni töihin... lapsi olisi päiväkodissa 9-10 tuntia päivittäin vain siksi, ettei laiskapersemies voi uhrata omia tarpeitaan kun haluaa itsekkäästi maata sängyssä klo 10-11 asti tai vielä sitäkin pidempään jos on iltavuoro?
Sen sijaan että mies heräisi edes tunti ennen johonkin lähtöä ja hoitaisi omat ja lapsen aamupuuhat, aamupat, tavarat ja eväät mukaan nurisematta, hän herää puoli tuntia ennen lähtöä ja hoitaa vain omat aamutoimensa ja aamupalansa. Olettaa että minä syötän ja puen lapsen valmiiksi. Miehen ei tarvitse tehdä muuta kuin napata valmiiksi rattaissa istuva lapsi mukaan.
Tänään mies lähti sovitusti lapsen kanssa johonkin. Oletti, että puen jne. En pukenut. Sanoin että pukee itse ja harjoitelkoon tulevaisuutta varten vähän aikataulujen suunnittelua. Jos on tarkoitus lähteä johonkin niin herätköön edes tunti ennen sitä. Mies sanoi että hän syö aamupalaa. No voi voi. Ihan vapaasti. Ei ole minun ongelmani jos myöhästyy laiskuuttaan.
Mitä sinä tekisit tilanteessani? Ero on ollut mielessä miljoona kertaa. Hirvittää ajatus siitäkin vaihtoehdosta kun tuon itsekkään ja epäluotettavan miehen kanssa ei voi sopia mitään varmaa. Hän pitää minua aina löysässä hirressä ja epävarmuudessa, että ehkä hän pettää lupauksensa kriittisellä hetkellä. Vituttaa jo etukäteen ajatus siitä, jos saan töitä ja joudun heräämään klo 6 ja mies sanoo viime tipassa, että ei huvita viedä lasta päiväkotiin. Miehellä on siis vuorotyö, jossa on aamu- ja iltavuoroja. Iltavuorot kestävät noin puoleen yöhön asti. Aamuvuoroistakin hän kotiutuu aikaisintaan klo 19-20. Tuntuu, ettei tuo pässi tajua, että jos minä joudun viemään lapsen päiväkotiin klo 6-7 välillä, niin lapsen pitäisi mennä nukkumaan illalla viimeiatään klo 20 maissa. Nukuta siinä sitten lasta kun isä tulee kotiin vasta iltapala/nukutusaikaan ja lapsi villiintyy. Mielestäni olisi fiksuinta, että hän hoitaisi lasta aamulla ja veisi päiväkotiin ja minä hoidan illan.
Vituttaa tuo asenne, että mies nauraa, että sä tiedät miten mä voin sanoa nyt kyllä ja kohta ei. Miten tuollaiseen voi luottaa missään asiassa? Itsekäs, laiska, valehteleva narsistipaska! Välillä tuntuu siltä. :(
Kommentit (47)
Sä teet ap tän liian vaikeaksi. Päiväkotiin saa viedä sen mukaan mikä on hoidontarve ja siitä pidät kiinni. Varmaan Helsingistä löytyy heti töitä, mutta ei ainakaan Tampereelta löydy. Tuo yksi äiti on järkevä, kun vie lapsensa hoitoon 10.00, eikä hötkyile asian kanssa. T.42
Aivan sama katsooko tarhan tädit pahalla, jos lapsi ei tule virikeaikaan. Toinen vaihtoehto olisi vuoropäiväkoti ja sinne mies vie kun lähtee töistä. T.42
Aloittajana miettisin kyllä sitä miten teillä toteutuu lapsen etu. Ei voi olla hyväksi että toinen vanhempi makaa kotona eikä ole oikein kiinnostunut lapsen päiväjärjestyksestä, sehän luo turvaa.
Onko mies kenties masentunut vai niin läpeensä laiska vaan. Ei ole ihme että ongelmia alkaa tulla jos välittämisen taso on tuota.
Minut ainakin pistäisi miettimään mikä on tuollainen miehen malli lapselle.
En katselisi päivääkään.
en jaksanut lukea koko keskustelua mutta vastaus ensimmäiseen viestiin: eroa. kuulostat aika väsyneeltä. uskon, että sun arki olis paljon mielekkäämpää ja mukavampaa yksin. tai kukaties löydät rinnallesi miehen, joka ottaa vastuuta yhteisen arjen pyörittämisestä. sellaisiakin kun on :) tsemppiä.
Hohhoijaaaa et pitäis oikein lastensuojelun kovistella sun miestä pitämään huolta lapsestaan??? Minkä ikäisiä oikein ootte kun jutut on noin lapsellista luokkaa
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:27"]
Siis sun äijä on puolesta päivästä puoleen yöhön duunissa? Missä siinä välissä on vapaa-aikaa jos pitää nousta ysiltä viemään lapsi päiväkotiin?
[/quote]
Vie lapsen päiväkotiin, tulee kotiin vaikka nukkumaan tai kaivamaan nenäänsä. That's the "vapaa-aika".
[/quote]
:D Juuri näin. Onneksi miestä ei ole paljon näkynyt, kun on taas rankat vuorot peräkkäin eli iltavuoro jonka perään pitkä päivä. Siinä mielessä ei ole ihan täysi laiskaperse kun on niitäkin miehiä jotka ei viitsi tehdä edes palkkatyötä.
Mies on sellainen, että sanoo mitä sylki suuhun tuo. Voi olla, ettei tuo eilinenkään ollut vakavasti otettava uhkaus, vaikka rasittavaa onkin kun ei ikinä tiedä.
Saattaa mies olla masentunut ja ihan aiheesta, mutta itse on ongelmansa hankkinut ainakin osittain. Niistä ei sen enempää.
Helsingissä asutaan ja olen kohtalaisen toiveikas, että jotain pätkätyötä ainakin löydän, vaikkei minua haittaisi päästä nauttimaan ansiosidonnaisesta kotihoidontuella kituuttamisen jälkeen.
Eikö se ole niin, että jos lykkään hakemusta vasta siihen kun alan hakea töitä ja ilmoittaudun työvoimatoimistoon, että se pk-paikka ei ole sitten välttämättä ihan kodin vieressä jos paikat on täynnä?
Teillä on hoidon tarve, ei virikkeiden.
Meillä toimittaisiin toisin eli lapsi saisi nukkua niin pitkään, kun haluaa ja sitten iskä vie lapsen tarhaan.
Eli antaisin iskän ja lapsen nukkua.
Sopisin tarhassa et lapsi ei nuku päiväunia ja täytyy isän saada nukkua, ei niitä iltavuoroja muuten jaksa.
Monessa kaupungissa on vaikea saada töitä heti ja voit ihan rauhassa köllötellä työttömyyskorvauksilla vuoden tai kaksi.
Nyt järjestelet asioita liian hätäiseen tahtiin.
Älkää tehkö lisää lapsia.