asuntoni näyttää hamstrauskämpältä
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:43"]
Niin, mulla olis kiertoon menevää aika paljon.
Täällä on tosi vähän vaatteille tilaa ja en voi tilata vaatekomeroa koska täällä on niin kamalan näköistä (siis jos joku vieras toisi sen komeron).
[/quote]
Komeron? Siis vaatekaappeja tartteisit? Kyllä sä voit sellaiset ostaa ja kannattaakin, mutta muutoin ekalla vastaajalla oli hyvä neuvo.
[/quote]
Niin. Vaatteille ei ole tilaa vaan odottavat tuossa.
Niin mitähän pitäisi tehdä?!
Istut perseelläsi ja odotat että ihme tapahtuu ja koti taas ok.
Ainut oikea keino on siivota joka päivä niin kauan että kämppä on tyhjennytty kaikesta turhasta kamasta ja roskista ja loput järjestetty nätisti paikoilleen.
Mutta onhan se tietysti helpompi vaan laiskana istua vaikka vähän harmittaa...
Mulla on terveysongelmia. On vaikea nostaa ja kantaa painavia. On helppo syyttää laiskaksi kun ei tiedä asioista mitään.
Lisäksi on uupumus.
Mikä olis tehdessä jos ois pirteä olo.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:14"]
Mulla on terveysongelmia. On vaikea nostaa ja kantaa painavia. On helppo syyttää laiskaksi kun ei tiedä asioista mitään.
Lisäksi on uupumus.
[/quote]
Mulla on muutama mt-tuttu ja niiden puheet kuulostaa just samalta. On muistihäiriötä, sitä vaivaa ja tätä ongelmaa - aina kätevästi silloin kun pitäisi tehdä asioille joitan.
Jos et pysty kantamaan painavia kasoja, voit kuitenkin ehkä kantaa muovipussillisen jotain. Eli teet monta reissua sen sijaan, että yrität kantaa kaikki kerrallaan.
Mutta älä nyt masennu lisää. Laita itsellesi pieniä välitavoitteita. Raivaat yhden nurkkauksen yhtenä päivänä, seuraavana sitten jokin muu - ei liian iso projekti. Vähitellen pääset vauhtiin ja asiat etenevät. Olet nyt todennäköisesti laamantuneena niiden sotkujen keskellä, etkä pysty keskittymään oikein mihinkään. Rajaa kohde ja käy kiinni. Pienin askelin. Pyydä joku ystävä tai tuttu apuun.
Kolme isoa jätesäkkiä. Pidetään, kaatikselle ja kirpparille. Sitten vaan eka tavara käteen ja lopulta jätesäkit oikeisiin paikkoihin.
En kaatikselle laita. Osa tavaraa, osa vaatetta jne.
On väsymystä jne.
Voin kyllä yrittää nyt tehdä vähän. Vaikka välitavoitteeseen saakka.
Kaatis on oikeasti tehokkain tapa siivota! Pakko jostain on luopua. Jos pyörität jokaista tavaraa erikseen, niin ei koskaan tule tulosta. Hyvät, ehjät käyttökelpoiset tavarat kiertoon, mutta rikkinäiset, nuhruiset ja huonot tavarat surutta pois!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:14"]
Lisäksi on uupumus.
[/quote]
No voi rassukka. Pitäiskö jonkun tulla tekemään sun puolesta? Paljon btw painaa yksi paita? Jos vaikka yhden paidan siirtäisit kerrallaan.. Vai menisikö kaksikin?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:59"]
En kaatikselle laita. Osa tavaraa, osa vaatetta jne.
On väsymystä jne.
Voin kyllä yrittää nyt tehdä vähän. Vaikka välitavoitteeseen saakka.
[/quote]
millä sitten luulet saavasi tilaa jos et heitä mitään pois?
Ole sotkuissas sit :) niinhän sitä, jos ei siivous maistu.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 13:00"]
En pidä järkevänä tekona tätä heittelyä. Kiitos vaan, löysin hyvät luistimetkin kerran kun joku oli ne heittänyt. Ekologinen teko on myydä tai antaa.
Osa on ihan ok, osa ihan myytävääkin.
[/quote] Milloin kävit viimeksi luistelemassa? Anna kun arvaan: et ole käyttänyt kertaakaan noita luistimia etkä tule ikinä käyttämäänkään.
Ilmeisesti haluat kuitenkin apua ja siistin, asumiskelpoisen kodin? Sitten ei auta kuin tarttua toimeen ja käydä läpi yksi pussi tai laatikko kerrallaan koko hamstraussaaliisi. Kannattaa ilmoittaa tuttaville myös, ettei sinulle tarvitse tuoda kaikkea tarpeetonta romua ja välttelet nyt kirpputoreja, kaatopaikkoja ja roskakatoksia ettet vahingossa kasvata ongelmaasi keräämällä lisää romua nurkkiisi. Jos on niin paljon tavaraa että asunto näyttää hamstrauskämpältä, siinä on jo varmasti tarpeeksi etkä tarvitse yhtään lisää.
Lajittelet sitten läpikäydyt tavarat kolmeen eri kategoriaan, tarpeelliset jotka pidät itse ja viikkaat kaappiin. Jos sinulla ei ole vaatekaappia, sellaisen voit ostaa tai hamstrata jostain ilmaiseksi :) Turhat tavarat lajittelet a)roskikseen meneviin ja b) kirpputorille lahjoitettaviin.
Sitten viet ne kategorian b) ehjät, puhtaat ja siistit mutta itsellesi hyödyttömät tavarat, vaatteet, kengät, kodintekstiilit suljetuissa pusseissa UFF keräyslaatikkoon, Pelastusarmeijalle, SPR Konttiin tai lahjoita johonkin hyväntekeväisyyskirpputorille. Vastaanottokeskukset saattavat myös ottaa vastaan esim talvivaatteita ja muuta ehjää, mutta edelleen käyttökelpoista tavaraa. Ei ole pakko viedä ehjiä, siistejä ja hyviä tavaroita roskikseen tai kaatopaikalle, mutta rikkinäiset tavarat ja epäsiistit, lumput, nyppyyntyneet ja kauhtuneet vaatteet ja tekstiilit kannattaa kylmästi laittaa roskikseen. Niitä ei kukaan kaipaa edes ilmaiseksi nurkkiinsa pyörimään.
Sitten kun romuvuori alkaa pienentyä, imuroit, moppaat lattiat ja jos et itse kykene, pyydät ystävän tai sukulaisen apuun. Tuuleta asuntosi.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:43"]
Niin, mulla olis kiertoon menevää aika paljon.
Täällä on tosi vähän vaatteille tilaa ja en voi tilata vaatekomeroa koska täällä on niin kamalan näköistä (siis jos joku vieras toisi sen komeron).
[/quote]
Komeron? Siis vaatekaappeja tartteisit? Kyllä sä voit sellaiset ostaa ja kannattaakin, mutta muutoin ekalla vastaajalla oli hyvä neuvo.