Eroon vehnästä. Mitä tilalle?
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/eroon_vehnasta
Miten olette ruokavaliossanne korvanneet vehnän eli vaikka pastan, leivän, myslin, puuron, jne.
Toki riisin ja kvinoan tiedän, mutta ostatteko siis gluteenitonta leipää esimerkiksi? Onko kukaan luopunut vehnästä ja kokenut sen hyödylliseksi? Kiinnostaisi kuulla kokemuksianne...
Kommentit (25)
En ole mikään karppaja enkä mikään muu ruokavaliofanaatikko, mutta olen myös päätynyt siihen, että lisätty gluteeni ei ehkä ole ihan terveellistä. Olen pyrkinyt välttämään sitä, mutta ei ole ihan helppoa.
Yritän löytää mahdollisimman käsittelemättömiä eli ei-teollisia ruokia, mutta vehnägluteenia on hyvinkin yllättävissä elintarvikkeissa. Kokojyväruisleipää syön vaikka henki menisi, mutta ilman lisättyä gluteenia. Muunneltua maissitärkkelystä välttelen myös, ei ole helppoa sekään.
Jos söisimme sitä, mitä voimme itse valmistaa niin mitä ruokavaliomme sisältäisi? Jos käytössämme olisi raaka-aineet, miten kävisi? Jyvistä saisimme jauhetuksi jauhoja, perunoista voisimme isoäidin keittokirjan ohjeen mukaan saada perunajauhoa suurustukseen, mutta gluteenia ja tärkkelyssiirappia tuskin onnistuisimme tekemään.
Ollaan koko perhe vehnättömällä (käytännössä gluteenittomalla) kuopuksen allergian ja miehen suolistosairauden vuoksi. Nyt olen huomannut, että oma mahakin toimii paremmin ilman gluteeniviljoja: jatkuva närästys ja ilmavaivat ovat poissa.
Käytetään mm. gluteenitonta pastaa, riisinuudeleita, makeisiin leivonnaisiin perunajauhoja tai gluteenitonta jauhoseosta. Hirveästi ei ole tarvinnut "korvikkeita" käyttää, kun ruokavalio on muotoutunut aika vähäviljaiseksi. Syödään paljon esim. salaatteja, wokkeja, kasvispitoisia pataruokia jne. Riisiä kyllä tulee käytettyä aika usein, että nuo huonosyömäiset mutta hurjasti kasvavat lapset saisivat tarpeeksi energiaa.
Vehnän ongelma on siinä, että suolistomme ei ole sopeutunut viljalajikkeen muunteluun ajansaatossa. Eli nykyvehnä on jo niin kaukana siitä alkuperäisestä, että se aiheuttaa monille oireita ja osa on niin tottunut esim pöhötykseen ja matala-asteiseen tulehdustilaan elimistössään, että eivät tätä noteeraa. Speltti on parempi vaihtoehto siinä mielessä, että se on lähempänä alkuperäistä vehnälajiketta.
Maissilla lihotetaan karjaa, sitä kannattanee välttää jos haluaa kiinteytyä.
Meillä käytettään tattaria, kinoa ja kauraa. Leivontakin onnistuu käyttämällä tattari- ja mantelijauhoa. Riisi ei sovi, mutta monessa ruuassa riisin voi korvata tattarisuurimoilla.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:30"]
Vehnä ja vilja eivät ole sama asia. Eikä edes vehnä ja gluteenivilja (vaikka vehnä sellainen onkin mutta sen lisäksi on myös monta muuta gluteeniviljaa). Termit kuosiin!
[/quote]
Juu, eivät ole sama asia. Yksinkertaistin kysymykseni tuon linkin otsikon vuoksi. Anteeksi pyhästi, kun käytin väärin termejä.
ap