Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroon vehnästä. Mitä tilalle?

Vierailija
21.03.2014 |

http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/eroon_vehnasta

Miten olette ruokavaliossanne korvanneet vehnän eli vaikka pastan, leivän, myslin, puuron, jne.

Toki riisin ja kvinoan tiedän, mutta ostatteko siis gluteenitonta leipää esimerkiksi? Onko kukaan luopunut vehnästä ja kokenut sen hyödylliseksi? Kiinnostaisi kuulla kokemuksianne...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keliakia ja ihan gluteenittomalla leivällä ja muutenkin glut. tuotteilla. Vehnästä luopuminen ei välttämättä ole kovin vaikeaa, tuotteita on nykyään niin paljon. Aitokaurapuuro on hyvä kuidunlähde.

Vierailija
2/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä luopua vehnästä. Älkää kuunnelko karppiuskovaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain vehnästä, vaan kaikesta gluteenista. Kuten Somppi sanoo, täysjyväinen gluteenivilja on vehnääkin haitallisempaa.

Joskus ostan gluteenitonta leipää, parempi olisi tehdä itse niin saisi hiivattomana. Maissipasta on hyvää.

Vierailija
4/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun kyseenalaistan, mutta oletko diabeetikko tai sairastatko muuten? 

Kaikkeahan voi kokeilla, mutta ruokavalion vaikeuttaminen ehdoin tahdoin on mielestäni kyseenalainen tapa kuviteltuun parempaan oloon.

Vierailija
5/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissipastaa komppaan minäkin. Nirso mieskin jopa syö eikä huomaa eroa tavalliseen. T:2

Vierailija
6/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut valtavasti vatsan turvotukseen ja suolistovaivoihin, ihon kuntoon ja siitepölyallergiaankin. Maitotuotteiden vähentäminen auttaa myös, etenkin allergia - ja flunssa-aikoina.

Ap

Vierailija
7/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivo leivät piirakat yms. speltjauhoista. ja ai että on hyvää!

Vierailija
8/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö mitään viljoja. Enkä ole korvannut niitä millään samantapaisella. Kun ennen söin vaikka pastaa ja kastiketta, nyt syön kasviksia (eri muodoissa: wokkeina, patoina, keitettynä, marinoituna jne) ja proteiinilisäkettä (liha, kala, pavut).

Ei tämä minusta ole mitenkään vaikeaa ollut, ja meillä nykyisin koko perhe, myös lapset syö näin. Kodin ulkopuolella lapset toki syö viljojakin, mitä nyt koulussa on tarjolla. Esimerkki päivän ruoista:

Aamu: Kananmuna, pähkinöitä,omena

Lounas: Kanasalaattia jossa perunaa ja muita vihanneksia

Välipala: Turkkilaista jogurttia, marjoja

Päivällinen: Munakoiso-tomaattipaistosta, jauhelihapihvejä

Vierailija
9/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ei ap vaan 3...

Vierailija
10/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:25"]leivo leivät piirakat yms. speltjauhoista. ja ai että on hyvää!

[/quote]

Spelt sisältää gluteenia.

Tattari on hyvä.

3/6

Vierailija
11/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jatkuva ummetus ja vatsan turvotus sekä huono olotila vaihtui melko nopeasti kohtuulliseksi, kun jätin kokonaan viljatuotteet pois. Myös vatsan/suolen toiminta normalisoitui päivittäiseksi. Joten tilalle tuli; paljon marjoja, hedelmiä, kasviksia, kanamunia, aamuisin smoothiet(marjat, hedelmät, rahka, maito). Sekä myöskään herkuista ei tarvinnut luopua. Nykyään leivon kahvikakkuja etc. maissijauhoista, luomukanamunista ja tulee erittäin hyvää. Usein on niin, että pelkästään vehnästä luopuminen ei riitä, vaan kaikki prosessoitu kotimainen vilja alkaakin olla nykyihmisen elimistölle myrkkyä: Tilalle siis; maissi, riisi, hirssi, tattari, speltti, soija, manteli ja kookos-aineksia. Kyllä tarjontaa on. Ainoa miinus, että hinnassa rokotetaan, jos vaihtaa viljatuotteet pois. Mutta kun kunto kohenee ja elämänhalu palaa - se on sen arvoista!!!

Vierailija
12/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8 lisää vielä että minulla viljoista luopuminen on lopettanut täysin monet allergiaoireeni. Ennen söin varsinkin koko kesäkauden siitepölyjen takia lääkkeitä jotka väsytti, viljattomana en ole tarvinnut enää mitään lääkkeitä, eikä oireita ole tullut. Ruoka-aineallergiatkin on hävinneet kokonaan, esim. omena oli ennen paha, aiheutti suun ja hengitysteiden turpoamista, mutta nykyään syön omenaa ilman ongelmia. 

Ainoa hankaluus tällaisessa ruokailussa on sen hinta. Tulee huomattavasti kalliimmaksi kun tarvittu energia pitää saada lihata, kasviksista, hyvistä rasvoista, pähkinöitä, jne kuin jos suuren osan energiasta toisi edulliset viljaruoat.

Vierailija
13/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä ja vilja eivät ole sama asia. Eikä edes vehnä ja gluteenivilja (vaikka vehnä sellainen onkin mutta sen lisäksi on myös monta muuta gluteeniviljaa). Termit kuosiin!

Vierailija
14/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tattarijauhot ovat suosikkini. Hae gluteenittomia reseptejä netistä. Esim "gluteeniton Mantankyökki" on yksi suosikki bloggaajistani. Teen hänen resepteillään, mutta monesti laitan puolet tattarijauhoja.

Hirssipuuro on tosi hyvää ja terveellistä! Riisiin en ole oikein mieltynyt, paitsi joulupuurossa. Riisijauhot leivonnassa eivät maistu. Kaurapuuroa tulee myös syötyä. Pannareihin ja lettuihin tattarijauhoa ja gluteenitonta hienoa jauhoseosta puoliksi kumpaakin.

Vierailija
15/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 jatkaa. Hyvä, että olonne on parantunut. Toivon, ettei minun tarvitse koskaan lähteä moiseen ruokavalioremonttiin.

Vierailija
16/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän riisiä, kvinoaa ja tattaria yms. :) Kesäkurpitsasta saa tehtyä terveellistä "pastaa". Leipää en enää syö, mutta joskus jos tahdon jotain se tyylistä, syön riisikeksejä, niihin päälle kananmunaa, avokadoa ja pippuria & suolaa/ manteli(tai maapähkinä)voita, päärynää ja ripaus suolaa. Nam. Suosittelen käymään Vilma P:n blogissa, siellä on hyviä vinkkejä gluteenittomaan (ja maidottomaan) ruokavalioon.

Vierailija
17/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:25"]

Mulla on auttanut valtavasti vatsan turvotukseen ja suolistovaivoihin, ihon kuntoon ja siitepölyallergiaankin. Maitotuotteiden vähentäminen auttaa myös, etenkin allergia - ja flunssa-aikoina.

Ap

[/quote]

Tämä ei kyllä ollut ap:n viesti. Miksi pitää esittää ketjun ap:ta kun et sitä ole? 

T: se-oikea-ap (sori ohis)

Vierailija
18/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:24"]

Anteeksi kun kyseenalaistan, mutta oletko diabeetikko tai sairastatko muuten? 

Kaikkeahan voi kokeilla, mutta ruokavalion vaikeuttaminen ehdoin tahdoin on mielestäni kyseenalainen tapa kuviteltuun parempaan oloon.

[/quote]

Minulla ei ole diabetesta, mutta sokeriarvot jatkuvasti raja-arvojen yli tai ylärajoilla. Olen hoikka BMI 21 ja syön terveellisesti (en siis juurikaan syö herkkuja), mutta saan ilmeisesti piilosokeria ja/tai hiilareita liikaa jatkuvasti. Jotain olisi tehtävä.

Joten sen vuoksi gluteeniviljan (juu, siis muidenkin kuin venhän) jättäminen pois kokeeksi kiinnostaa. Varsinaisesti karppaaminen ei kiinnosta, koska en syö lihaa.

T: se-oikea-ap

Vierailija
19/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen muuten miten nykyisin tulee ihan järkyttävästi näitä "miten pitäisi syödä" -juttuja. Kun tämä muoti menee ohi, taas tulee joku vältettävä ruoka-aine. Kai joku repii bisnestä tästä.

Eroon vehnästä, mitä tilalle? -kysymykseen sanoisin, että järjenkäyttöä.

Vierailija
20/25 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:30"]

Itse käytän riisiä, kvinoaa ja tattaria yms. :) Kesäkurpitsasta saa tehtyä terveellistä "pastaa". Leipää en enää syö, mutta joskus jos tahdon jotain se tyylistä, syön riisikeksejä, niihin päälle kananmunaa, avokadoa ja pippuria & suolaa/ manteli(tai maapähkinä)voita, päärynää ja ripaus suolaa. Nam. Suosittelen käymään Vilma P:n blogissa, siellä on hyviä vinkkejä gluteenittomaan (ja maidottomaan) ruokavalioon.

[/quote]

Nuo sun riisikeksit kuulostaa mielenkiintoiselta, hmm, päärynää ja suolaa ja kaikenlaista..:D Miten nuo kaikki edes pysyy kasassa siinä keksin päällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi